Gå til innhold

Hva er en akseptabel timelønn?


Anbefalte innlegg

Jeg er klar over at det ikke er noen lovpålagt minstelønn her i Norge og vet ikke helt om det er positivt eller negativt. Nå lever jeg selv på en timelønn jeg syntes nesten er barnelønn, og lurer på hva det absolutt minste dere ville vært villige å jobbe for i timen? På min arbeidsplass er det stressfulle dager, hvor man sjeldent står stille mer enn 1.min. Dagene er fyllt opp med arbeidsoppgaver fra man kommer til man går, alikevel har jeg aldri hatt så lite betalt i timen som det jeg har nå (litt klagemur her). Det er heller ikke noe som helst form for tillegg, bortsett fra røde dager som 17.mai osv, Søndager inngår ikke som Røde dager. Men! La meg få høre, hva er det minste dere tror man kan få i timen av alle typer arbeid? Så kan jeg se om jeg har grunn til å bekymre meg for lønna mi eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et sted rundt 160-180 kr bør være en absolutt minstesats for de fleste yrker. Det er nå etablert minstesatser for enkelte yrker:

 

Ansatte innen servering og overnatting:

* Minstelønnssatsen for ansatte over 20 år - 157,18 kroner per time
* Ungdomssats for ansatte over 16 år - 102,18 kroner per time
* Ungdomssats for ansatte over 17 år - 111,68 kroner per time
* Ungdomssats for ansatte over 18 år - 125,94 kroner per time

 

For byggfag:

* For faglærte: 197,90 kroner
* For ufaglærte uten bransjeerfaring: 177,80 kroner
* For ufaglærte med minst ett års bransjeerfaring: 185,50 kroner
* For arbeidstakere under 18 år: 119,30 kroner

 

Renhold:

* Arbeidstakere som utfører renhold for private bedrifter som driver salg av renholdstjenester, skal minst ha en lønn per time på: 177,63 kroner.
* Arbeidstakere under 18 år som utfører renhold for private bedrifter som driver salg av renholdstjenester, skal minst ha en lønn per time på: 129,59 kroner.
 

Mer her.

 

Du bør sjekke om det er mulighet for organisering og tariffavtale der du jobber.

Endret av Kaplan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Oj. Jeg er godt over 18 år, og har 145kr i timen. Noe jeg syntes er helt sykt. Har liksom aldri hørt om noen som har mindre enn 150kr timen. Er ikke tariff på stedet.

Hvilken bransje jobber du i? Om du er mener du er verd mer, kan det være lurt å starte forhandlinger med sjefen om lønnsglidning nå, og kanskje lage en avtale om hvor mye du bør opp de to-tre neste oppgjørene. Eventuelt så starter du letingen på Finn.....

Lenke til kommentar

Her er for øvrig tariffen for butikkarbeid, som vel er noe med det dårligst betalte man kan gjøre her i landet:

 

* 16 år kr 16.676 pr måned = timelønn kr 102,62
* 17 år kr 17.274 pr måned = timelønn kr 106,30
* Begynnerlønn 18 år kr 23.128 per måned = timelønn kr 142,33
* 1 års ansiennitet kr 23.205 per måned = timelønn kr 142,80
* 2 års ansiennitet kr 23.829 per måned = timelønn kr 146,64
* 3 års ansiennitet kr 24.699 per måned = timelønn kr 151,99
* 4 års ansiennitet kr 24.998 per måned = timelønn kr 153,83
* 5 års ansiennitet kr 25.624 per måned = timelønn kr 157,69
* 6 års ansiennitet kr 29.575 per måned = timelønn kr 180,-

 

Merk at tariffen ikke gjelder om du ikke er organisert og bedriften du jobber i ikke har tariffavtale. For de fleste dagligvarebutikker og kjedebutikker vil det være tariffavtale på plass. Mer også at om du er omfattet at tariffavtale vil du ha krav på UB-tillegg for arbeid på kveldstid og i helger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha. Sykemeldes har jeg ikke hjerte til pga misfornøyd med lønn altså! Ble overrasket over at det er så dårlig tariff i butikk. Jeg kjenner flere som jobber i butikk og har godt over 150kr i timen, nærmere 160 faktisk. Jeg hørte med sjefen forleden, og han virket overrasket om at jeg ønsket å gå opp fra 145 til 155. Han trodde ikke helt på at det var det alle andre i butikkarbeid får. 10kr ekstra var igrunn beskjedent av meg å høre om, da jeg egentlig føler jeg er verdt så utrolig mye mer. Jeg yter 120% hver eneste arbeidsdag og det er hundrevis av oppgaver som skal utføres hver dag. Føler egentlig jeg utfører oppgaver som skulle vært fordelt på 2-3 mennesker alene. Det er såpass at jeg faktisk ikke har tid til å sette meg ned i mer enn 5min iløpet av arbeidsdagen for å presse i meg noe mat. Uansett er jeg usikker på hvor mye ekstra han vil gi meg, ut ifra reaksjonen hans. Jeg trives jo godt på arbeidsplassen, men utifra hvor harde arbeidsdagene er føler jeg også at det er litt slavelønn jeg lever på.

Lenke til kommentar

Du kan vurdére å jobbe 20% saktere, så du ikke føler du overyter. Har hatt det sånn før selv. Det er bare tull å holde på sånn. Grunnlinjen er at hvis ledelsen har kontroll, så skal det ikke være nødvendig å jobbe på den måten der. Det er et tegn på desperasjon og kaos når alle må fly ræva av seg dagen lang. Er det struktur og kontroll, så kan alle jobbe strukturért og kontrollért. Men når ledelsen ikke bryr seg, ja, da blir det sånn. Alle flyr i beina på hverandre helt crazy, dagen lang. Det rimer også med dårlig lønn, han/hun har sikkert ikke oversikt og ser bare på de store tallene, håper, tror og ber om at alt går opp i enden av måneden.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg ønsker jo alltid å gå fra en perfekt butikk og yter jo alltid derifra. Skal alltid ha tid til alle de små ekstra tingene, som egentlig andre kunne ha tatt seg av tidligere på dagen. Tingen er at om jeg yter 20% mindre, vil det i bunn å grunn gå utover meg, for rutinelista skal være fullført iløpet av dagen og jeg er stengeansvarlig (uten lønnstillegg). Så jeg synes det er sykt at jeg skal ha samme lønn som de andre, som slipper å ha det ansvaret om at ting må være gjort før de kan gå, det blir jo bare droppet over på meg. Som sagt, så trives jeg godt, men det blir litt for mye arbeid i forhold til lønnen. Talla tenker han/hun selvfølgelig på, men dette er en butikk som går helt sinnsykt bra. Så penger er det nok av. Skjønner bare ikke helt hvordan de ansatte ikke skal få litt goder av den innsatsen vi legger i arbeidet...

Lenke til kommentar

da jeg egentlig føler jeg er verdt så utrolig mye mer. 

 

Selvbildet er der ikke noe i veien med altså :-) 

 

Men hvorfor eller på hvilket saklig grunnlag mener du at du er verd så utrolig mye mer?  Hvis du klarer å komme på noen gode argumenter så kan du jo bare ta det opp med sjefen.  (De bør nok være noe bedre enn "fordi det er meg" eller "mamma syns intet er godt nok for meg")

 

Mange sitter med et helt urealistisk bilde av seg selv og overvurderer grovt hva de faktisk er verd i jobben. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ønsker jo alltid å gå fra en perfekt butikk og yter jo alltid derifra. Skal alltid ha tid til alle de små ekstra tingene, som egentlig andre kunne ha tatt seg av tidligere på dagen. Tingen er at om jeg yter 20% mindre, vil det i bunn å grunn gå utover meg, for rutinelista skal være fullført iløpet av dagen og jeg er stengeansvarlig (uten lønnstillegg). Så jeg synes det er sykt at jeg skal ha samme lønn som de andre, som slipper å ha det ansvaret om at ting må være gjort før de kan gå, det blir jo bare droppet over på meg. Som sagt, så trives jeg godt, men det blir litt for mye arbeid i forhold til lønnen. Talla tenker han/hun selvfølgelig på, men dette er en butikk som går helt sinnsykt bra. Så penger er det nok av. Skjønner bare ikke helt hvordan de ansatte ikke skal få litt goder av den innsatsen vi legger i arbeidet...

Enten er det tid, eller så er det ikke tid. Hvis du føler du ikke får lønn nok for jobben, så må du enten 1) Jobbe saktere for å sende et signal, 2) Ta det opp med bossen, det koster ingenting, 3) Se deg om etter andre jobber, eller 4) Sykemelde deg på grunn av at du blir syk av stress og utbrenthet på grunn av udugelig ledelse.

 

Jeg liker ikke å tenke krav om lønn når jeg søker jobb, det er jo så mange ting som spiller inn på en arbeidsplass. Om det er god flyt, ledelse, miljø og rutiner, så føler man naturligvis ofte ingen grunn til å be om mer lønn. Men da er det ofte sånn at ledelsen bryr seg, og man får den lønna man fortjener. Disse tingene henger ofte sammen. Om det er dårlig ledelse og bare rot, så er det sjelden man får lønna man fortjener. Hvis jeg var på et intervju ved en arbeidsplass jeg hadde interesse for, så skulle jeg i hvert fall prøvd jobben til en ganske lav lønn. Jeg spør nesten alltid om timelønn på intervju. Jeg jobber ikke gratis, det må være lov å vite hvor mye man kan forvente i innekt. Enhver som jobber gratis er naiv.

 

Så det med å ha en minstelønn man ville krevd å jobbe for, er nesten umulig å svare på. Jeg ville ikke jobbet for 50 kr/timen, nesten uansett hva det gjaldt. Og om jeg fikk 1 million for en dags jobb, så ville jeg gjort ganske mye rart .. men man har personlige grenser og ettikkodeks, og disse bør man ikke bryte for enhver lønn. Desperasjon kan jo tvinge en til mye rart, men man skal ikke la tyranner få grobunn. Da er det bedre å gå i grava og la dem sitte der med penga sine, gjøre jobben sjøl. Da blir penga verdiløse. Det er alltid to sider av et budsjett: De som har penga og de som jobber for dem. Penger er alltid bare en "means to an end". Det er hva man gjør for å få tak i dem som spiller en rolle, om det er noe som bygger en opp mentalt eller bryter en ned.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg fikk 7kr ekstra i timen, men samtidig blir dagene fyllt opp med mer arbeidsoppgaver selv om det allerede er stress å få alt klart før man går.. Dette kunne jo blitt løst med å ha fler på jobb, fler som har sagt ifra om det, men ser ikke ut som at det skjer. Det er totalt stress hver dag 5 dager i uka å få den butikken der iorden før man kan dra hjem.

Syntes fortsatt dette er en sykt lav lønn og har hardt for å godta at dette er normal lønn i denne bransjen. Hvertfall i forhold til mengde av kunder og arbeidsoppgaver som konstant må uføres. Jeg legger som sagt 100% av alt jeg har hver dag på jobb, og får samtidig skryt for at jeg er den beste til å stenge. Jeg har gjort mitt aller beste i ett år og er verdt 7kr ekstra på toppen av den ussle lønna det allerede er. HEILT SJUKT!

 

Er jo surt å begynne å lete etter ny jobb også, da jobbmarkedet er dødt og man har fått litt ekstra på timeslønnen.

Sjefen er faktisk en av de beste jeg har hatt i forhold til å lytte og trivsel, eneste er at han er litt for gjerring.

Men hadde jeg jobbet de tidene jeg jobber der nå i en vanlig dagligvarebutikk med tillegg hadde jeg vært millionær nå...

Endret av Blizzair
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg er klar over at dette er way late.. Men jeg håper virkelig at du fant deg en ny jobb, dette høres ikke bra ut og ender ofte med at man blir utbrent i lengden. Det er viktig å føle at man blir satt pris på på en arbeidsplass. Og penger er noe vi alle trenger og er jo som regel grunnen til at vi er der, du er ikke der for å jobbe som frivillig. Vi må ha penger for å få hverdagen til å gå rundt og endene til å møtes som det så fint heter. Uansett hvor fin sjefen er på andre områder, så er det en dårlig sjef hvis han belaster deg såpass mye med arbeidsoppgaver at du ikke får tatt en ordentlig pause. Som også er lovfestet at man skal ha. Overarbeidet i tillegg med en dålig lønn, det er ingen god følelse. Sjefen ber jo nærmest om at arbeidstakeren skal bli utbrente. Jeg synes de andre her har kommet med gode forslag, som å jobbe saktere i normalt tempo og ta lunsjen din, selv om det føles kjipt. Men da vil det bli synlig at de trenger flere folk, så får de faktisk ansette nok folk. Eller søke ny jobb, selv om det tar tid. Du skal ikke lide for at de ikke klarer å drifte firmaet sitt på en ordentlig måte. Det med lønnen er kanskje vanskelig hvis sjefen ikke ser at det er en dårlig lønn. Du kan kanskje hente inn eksempler på lønn i samme stilling, dokumentere og vise frem. Og også argumentere med hvorfor du er verdt mer, vise til hva du gjør og dine evner. Hva du evt sparer for firmaet, eller kanskje noe du gjør som gjør at de får økt omsetning. Å jobbe for to kan vel være en av de tingene, men det skal du heller ikke være nødt til ;)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
_Crow_ skrev (På 16.12.2021 den 10.42):

Jeg er klar over at dette er way late.. Men jeg håper virkelig at du fant deg en ny jobb, dette høres ikke bra ut og ender ofte med at man blir utbrent i lengden. Det er viktig å føle at man blir satt pris på på en arbeidsplass. Og penger er noe vi alle trenger og er jo som regel grunnen til at vi er der, du er ikke der for å jobbe som frivillig. Vi må ha penger for å få hverdagen til å gå rundt og endene til å møtes som det så fint heter. Uansett hvor fin sjefen er på andre områder, så er det en dårlig sjef hvis han belaster deg såpass mye med arbeidsoppgaver at du ikke får tatt en ordentlig pause. Som også er lovfestet at man skal ha. Overarbeidet i tillegg med en dålig lønn, det er ingen god følelse. Sjefen ber jo nærmest om at arbeidstakeren skal bli utbrente. Jeg synes de andre her har kommet med gode forslag, som å jobbe saktere i normalt tempo og ta lunsjen din, selv om det føles kjipt. Men da vil det bli synlig at de trenger flere folk, så får de faktisk ansette nok folk. Eller søke ny jobb, selv om det tar tid. Du skal ikke lide for at de ikke klarer å drifte firmaet sitt på en ordentlig måte. Det med lønnen er kanskje vanskelig hvis sjefen ikke ser at det er en dårlig lønn. Du kan kanskje hente inn eksempler på lønn i samme stilling, dokumentere og vise frem. Og også argumentere med hvorfor du er verdt mer, vise til hva du gjør og dine evner. Hva du evt sparer for firmaet, eller kanskje noe du gjør som gjør at de får økt omsetning. Å jobbe for to kan vel være en av de tingene, men det skal du heller ikke være nødt til ;)

Koselig med way late svar !

Jeg jobbet der i ca 2 år. Med en startlønn på 145kr timen(var vel 24 år på den tiden og vært i arbeid siden jeg var 13). Etter 1 år torte jeg å forhøre meg om høyere lønn. Da jeg var fullt klar over vanlige dagligvarekjeder hadde timelønn på 165(mye familie i butikkarbeid). Sjefen var veldig fornøyd med arbeidet jeg gjorde, såpass fornøyd at personen ønsket å gi meg ansvaret for den ene butikken pesonen hadde. Så jeg følte jo virkelig at jeg var verdt mer enn usle 145kr i timen ifh til arbeidsmengde og tempo. Jeg fikk forhandla meg opp 5kr var det vel 😂. Sjefen trodde ikke på at dagligvare hadde 165kr timen. 

Men den dagen idag har jeg fått meg ny jobb hvor ansiennitet blir beregnet. Så har full ansiennitet og gått opp til 220kr i timen. Det er stor forskjell det! Fant en lønnslipp fra jobben i 2018 her for noen uker siden. Slavelønn altså. 

Jeg tror faktisk jeg kommer til å skamme meg over å ha akseptert en så lav timeslønn i 2 år resten av livet. Ett voksent menneske med regninger kan ikke ha en så dårlig timeslønn. Så håper nesten det blir lovbelagt minstelønn så andre slipper å gå i den fella.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Blizzair skrev (På 9.1.2018 den 23.48):

Haha. Sykemeldes har jeg ikke hjerte til pga misfornøyd med lønn altså! Ble overrasket over at det er så dårlig tariff i butikk. Jeg kjenner flere som jobber i butikk og har godt over 150kr i timen, nærmere 160 faktisk. Jeg hørte med sjefen forleden, og han virket overrasket om at jeg ønsket å gå opp fra 145 til 155. Han trodde ikke helt på at det var det alle andre i butikkarbeid får. 10kr ekstra var igrunn beskjedent av meg å høre om, da jeg egentlig føler jeg er verdt så utrolig mye mer. Jeg yter 120% hver eneste arbeidsdag og det er hundrevis av oppgaver som skal utføres hver dag. Føler egentlig jeg utfører oppgaver som skulle vært fordelt på 2-3 mennesker alene. Det er såpass at jeg faktisk ikke har tid til å sette meg ned i mer enn 5min iløpet av arbeidsdagen for å presse i meg noe mat. Uansett er jeg usikker på hvor mye ekstra han vil gi meg, ut ifra reaksjonen hans. Jeg trives jo godt på arbeidsplassen, men utifra hvor harde arbeidsdagene er føler jeg også at det er litt slavelønn jeg lever på.

høres ut som du må gire ned et hakk, du har krav på 30 min pause til lunch. 

det er og innarbeidet industrien (som jeg vet om ivertfall)  at man har 2stk 15 min pauser i løpet av dagen den såkalte 10 og 2 kaffen, men dette er ikke hjemlet i loven

Sitat

§ 10-9. Pauser

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves. (2) Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. Pause som legges etter alminnelig arbeidstids slutt, godtgjøres som overtidsarbeid, men regnes ikke med i det antall timer det er tillatt å arbeide overtid etter § 10-6. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen kortes ned eller forskyves.

 

 

Ellers så skal arbeidsmengde og tempo være overkommelig, kan lese mere om dette i denne veiledning om stress

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/stress/

 

 

 

EDIT: jeg ser NÅ at dette var en gammel tråd, jaja gratulerer med ny jobb :p 

Endret av Mato
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...