Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Kablet mellom to maskiner, samtidig bruke wifi på begge til internett


Anbefalte innlegg

Litt klønete overskrift, men la meg forklare.

 

Har to stasjonære maskiner som er koblet sammen med nettverkskabel, samtidig som begge er koblet til internett trådløst.

Hvordan få maskinene til å overføre filer seg imellom over kabel, mens de bruker wifi til internett automatisk?

Slik det ser ut nå, har wifi førsteprioritet både mellom maskin og maskin, og internett. For å tvinge overføring mellom maskinene via kabel må jeg slå av wifi, noe som er litt tungvint.

 

Årsaken til at jeg ønsker å ha det satt opp slik er at kabel er betydelig kjappere enn wifi.

 

Begge maskinene kjører Windows 10.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er relativt enkelt.

 

Om wifien din er på 192.168.x.x  nettet så setter du fast ip på  kabel nettverkskorta til 10.0.0.2 og 10.0.0.3

 

Når du da skal overføre ting i windows skriver du inn \\10.0.0.3

 

Du setter ikkje opp dns eller gateway på  kabel nettverkskorta. 

 

Om wifien din er på 10.x.x.x skfiter du bare kabel nettverskorta til 192.168.x.x

 

 

Du kan og legge inn i hosts fila på pc'en din at   10.0.0.2 er  Windows10pcnummer1  osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er relativt enkelt.

 

Om wifien din er på 192.168.x.x  nettet så setter du fast ip på  kabel nettverkskorta til 10.0.0.2 og 10.0.0.3

 

Når du da skal overføre ting i windows skriver du inn \\10.0.0.3

 

Du setter ikkje opp dns eller gateway på  kabel nettverkskorta. 

 

Om wifien din er på 10.x.x.x skfiter du bare kabel nettverskorta til 192.168.x.x

 

 

Du kan og legge inn i hosts fila på pc'en din at   10.0.0.2 er  Windows10pcnummer1  osv. 

 

Beklager vanvittig lang responstid, men ville se om det virket før jeg kommenterte. Overfører jeg filer mellom PC'ene, velges nå kabelen. Takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...