Gå til innhold

Toll og mva fra norsk nettside


Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig et baklys fra reservedeler24.co.no

 

Da jeg sjekket flere priser på andre nettsider (der prisene lå ganske likt), ble det tilfeldig at jeg endte med å kjøpe den derfra. 

 

Betalte litt over 1000 kroner for ett baklys og frakt, men pga stram økonomi måtte jeg inngå avtale med klarna og betale i mars. Jeg har derfor ikke hatt noen utgiftet tilknyttet varen enda.

 

I dag morges tikket det inn en melding om at pakken var klar til henting, og det ville koste 195 kroner å hente den ut. Det syns jeg var noe merkelig, siden jeg ikke hadde fått opplyst dette. Jeg går innom nettsiden deres, som ved første øyekast ser norsk ut. Det var ikke før jeg trykket meg gjennom de andre sidene deres at jeg så at norsken ble dårligere, det sto eks mva på varen, og at firmaet ligger i Tyskland. Denne informasjonen forsvant i mengden av informasjonen fra de andre nettsidene jeg sammenlignet den med. 

 

Jeg fant så denne artikkelen

https://www.dinside.no/okonomi/pass-deg-for-nettbutikker-uten-inkludert-moms-toll-og-gebyrer/60965312

 

Her står det blant annet

Angrerettloven sier blant annet: «Har den næringsdrivende ikke opplyst om tilleggskostnader (...), skal forbrukeren ikke bære disse kostnadene».

 

Jeg mener denne nettsiden definitivt faller inn under denne kategorien. Jeg ble ikke opplyst om at det ville falle ekstra kostnader ved kjøp av produktet, at det befant seg utenlands, eller lignende. Siden prisene på de andre nettsidene var så like ringte det heller ingen varselbjeller der.

 

Så da er spørsmålet:

1: Mtp at jeg ikke har noen utgifter tilknyttet varen, men har signert denne avtalen med klarna om å betale i mars, hva vil skje dersom jeg benytter meg av angreretten?

2: Må jeg betale toll på denne varen, dersom jeg ikke vil ha den? 

3: Er det flere gebyrer jeg må regne med kommer, som jeg ikke er blitt opplyst om?

 

Ser at firmaet har fått en del positive tilbakemeldinger, så dette er kun min egen feil. Setter allikevel pris på hjelp.

 

edit: etter videre undersøkelser ser jeg at jeg sammenlignet prisene med "søsternettsidene" som er eid av samme fyr. Skal ikke være lett.

Endret av kom_igjen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok en kjapp sjekk på siden dems nå, og er i alle fall ikke veldig lett å se om det kommer noen ekstra kostnad. Det burde jo ha stått under Frakt og betingelser, men det gjør det jo ikke.

 

Eneste er nederst på den info siden ang frakt, så står denne linjen:

 

Alle prisene som oppgis her er eksklusiv merverdiavgift.

 

Men vanskelig å tyde om det gjelder ekstra fraktpriser eller om det gjelder for hele nettstedet.

 

Jeg har handlet fra en tilsvarende løsning ang penner (penshop.no) som er en butikk som egentlig ligger i Nederland. Så blir jo samme prinsipp. Men der oppgir de moms i kassen:

2018_01_08_penshop.jpg

 

De gangene jeg har gått over 350 (altså alle) har jeg ikke fått noen tilleggsavgift når pakken ankommer Norge. Men kan jo være de har utført litt kreativ verdisetting på pakken, det har jeg faktisk ikke sett etter. De har heller ingen punkt noe sted der det står at man vil bli avkrevd norsk moms ved innførsel.

 

Så kanskje foskjellen er at penshop krever inn moms, mens siden du brukte ikke gjør det. Og er det noe som er sikkert i Norge er det at vi betaler moms på alt, så og si. I alle fall slikt som du bestilte.

 

Lykke til. Ville vel bare betalt de 195 kronene og blitt ferdig med det. De kommer garantert til å kreve at du sender pakken rekommandert tilbake (om du ikke gjør det, "forsvinner" nok pakken, og du må betale alt uansett og sitter igjen med 0) og det koster mye mer enn 195 kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...