Gå til innhold

Arb.giver trekker flere ferietimer enn jeg får fri?


Anbefalte innlegg

Et spørsmål om hva dere synes om dette.

Jeg ba om fri for å være tilstede i en dåp for et familiemedlem en søndag i november.
Jeg jobbet denne dagen 10-22, altså 12 timers vakt.
Jeg ba om fri hele, men sa at halve vakten var i orden om det skulle bli vanskelig å skaffe en som kunne ta vakten.
Jeg fikk beskjed om at jeg kunne få dagen fri, dvs. frem til kl 15, altså ikke en gang en halv vakt som er på 6 timer. Jeg fikk 5 timer fri.

Etterpå tikket det inn en tekstmelding hvor arb.giveren sa at de 5 timene ble tatt av mine resterende ferie timer som jeg hadde 11 igjen av. Siden jeg allerede har hatt ferie en søndag som jeg har krav på, mente personen da at jeg kunne bli trukket alle 11 timene imot at jeg fikk 5 timer fri på en søndag.

Synes dere dette er greit? At de trekker 6 flere ferietimer enn jeg får fri?

Kort fortalt: Jeg får 5 timer fri, de trekker 11 timer fra feriesaldoen min, fordi det er søndag.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke rett, anbefaler at du tar kontakt med fagforeningen på arbeidsplassen din. Hvilken avtale har dere med overtid? Er det timebank eller utbetaling etter satser fra aml/tariff

Vi har hatt en ordning med timebank som henger igjen ennå. Vi kan per i dag velge selv om vi vil ta av timebank eller til utbetaling.

Lenke til kommentar

Var det en avtale mellom deg og arbeidsgiver å sette overtid på timebank? Om det ikke er noe avtale kan arbeidsgiver gjøre det som h*n ønsker/etter reglene til bedriften.

 

Man kan ikke legge på 50% eller 100% på trekk av feriedager/timer på søndager. Regelen er at man tjener opp timer etter aml ved jobb på søndager og helligdager

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...