Gå til innhold

Reklamasjonstid på mus kjøpt hos Elkjøp?


Gjest

Anbefalte innlegg

Når det kommer til billig tilbehør, så kan man ikke bare gå til Ekjøp og kreve 5 år reklamasjon. Man kan søke om å få dekket problemet med reklamasjon. Det er heller ikke noe poeng i å blåse deg opp i butikken og la det gå ut over ansatte som følger spillereglene. 

 

Om det er slik at reklamasjonen din blir godkjent, vil du få ny tilsvarende mus. Kan banne på at dette problemet kommer av slitasje/dritt som ligger under høyreknappen din uansett. 

Ja, det vi snakker om her er i første omgang retten til å reklamere, som butikken prøver å nekte ved henvisning til garanti. Reklamasjonen må fortsatt godkjennes, og det kan hende den blir avvist grunnet brukerfeil. Om problemet skyldes slitasje kan man likevel si at det ikke er bra nok at det ryker etter to år. Som sagt, min MX518 er fjortis i år, og den har ikke akkurat blitt forsiktig brukt.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvem er det som bestemmer at en pc mus ikke har forventet levetid på mer enn 2år da? Hvem bestemmer det? 

 

Har en sånn følelse at alt er trynefaktor og skjønn i slike saker. Og det irriterer meg. Noen som har et godt svar på om det er 2år eller 5års reklamasjon som gjelder for pc-mus?

Lenke til kommentar

Når det kommer til billig tilbehør, så kan man ikke bare gå til Ekjøp og kreve 5 år reklamasjon. Man kan søke om å få dekket problemet med reklamasjon. Det er heller ikke noe poeng i å blåse deg opp i butikken og la det gå ut over ansatte som følger spillereglene. 

 

Om det er slik at reklamasjonen din blir godkjent, vil du få ny tilsvarende mus. Kan banne på at dette problemet kommer av slitasje/dritt som ligger under høyreknappen din uansett. 

 

Jeg har hatt en rekke pc-mus de siste 20-25årene og ingen har blitt defekt etter bare 2år. De fleste mus hadde jeg i over 5år uten problemer. Jeg holder utstyret mitt mer renslig nå enn jeg gjorde før også, så at det er slitasje pga dritt sier vel da mer om kvaliteten på produktet isåfall. Jeg mener at jeg skulle fått ny mus hvis det er "skjønn" i slike saker.

 

Men er det virkelig ikke noe regler på dette da? Eller må man få "godviljen" fra butikken for å få byttet varen sin? Høres jo helt idiotisk ut isåfall!

Lenke til kommentar

Det som avgjør er hva lignende produkter tåler, og tidligere dommer på området. Det er allerede fastslått (les saken jeg linket til) at de fleste elektroniske produkter skal kunne forventes å leve lenger enn to år.

Nja, er det virkelig fastslått så har Elkjøp brutt loven i dag når de misinformerte meg som kunde.

Lenke til kommentar

 

Når det kommer til billig tilbehør, så kan man ikke bare gå til Ekjøp og kreve 5 år reklamasjon. Man kan søke om å få dekket problemet med reklamasjon. Det er heller ikke noe poeng i å blåse deg opp i butikken og la det gå ut over ansatte som følger spillereglene. 

 

Om det er slik at reklamasjonen din blir godkjent, vil du få ny tilsvarende mus. Kan banne på at dette problemet kommer av slitasje/dritt som ligger under høyreknappen din uansett. 

 

Jeg har hatt en rekke pc-mus de siste 20-25årene og ingen har blitt defekt etter bare 2år. De fleste mus hadde jeg i over 5år uten problemer. Jeg holder utstyret mitt mer renslig nå enn jeg gjorde før også, så at det er slitasje pga dritt sier vel da mer om kvaliteten på produktet isåfall. Jeg mener at jeg skulle fått ny mus hvis det er "skjønn" i slike saker.

 

Men er det virkelig ikke noe regler på dette da? Eller må man få "godviljen" fra butikken for å få byttet varen sin? Høres jo helt idiotisk ut isåfall!

 

Du har da fått svaret på hvordan reglene er? 

1. Reklamer i butikk.

2. Vent på svar.

3. ???

4. Profit 

Lenke til kommentar

Isbilen, hva bør jeg gjøre nå som jeg ble avvist av Elkjøp?

 

 

Det er ikke pengene (379,-) som tynger her. Det er prinsippet om at alle skal bli behandlet likt. Hvis alle får 2års reklamasjonsrett på Pc-mus, så er det helt greit. Men virker jo som du faktisk har fått reklamert over 2år, og da slår jo rettferdighetssansen min inn. Takket være folk som meg så vil det ikke være fritt vildt å lure alle kundene sine.

Lenke til kommentar

 

 

Når det kommer til billig tilbehør, så kan man ikke bare gå til Ekjøp og kreve 5 år reklamasjon. Man kan søke om å få dekket problemet med reklamasjon. Det er heller ikke noe poeng i å blåse deg opp i butikken og la det gå ut over ansatte som følger spillereglene. 

 

Om det er slik at reklamasjonen din blir godkjent, vil du få ny tilsvarende mus. Kan banne på at dette problemet kommer av slitasje/dritt som ligger under høyreknappen din uansett. 

 

Jeg har hatt en rekke pc-mus de siste 20-25årene og ingen har blitt defekt etter bare 2år. De fleste mus hadde jeg i over 5år uten problemer. Jeg holder utstyret mitt mer renslig nå enn jeg gjorde før også, så at det er slitasje pga dritt sier vel da mer om kvaliteten på produktet isåfall. Jeg mener at jeg skulle fått ny mus hvis det er "skjønn" i slike saker.

 

Men er det virkelig ikke noe regler på dette da? Eller må man få "godviljen" fra butikken for å få byttet varen sin? Høres jo helt idiotisk ut isåfall!

 

Du har da fått svaret på hvordan reglene er? 

1. Reklamer i butikk.

2. Vent på svar.

3. ???

4. Profit 

 

Jeg har vært innom butikken å hørt hvilke rettigheter jeg har til reklamasjon. De sier at jeg kun har 2år. Leste du ikke det jeg skrev tidligere i denne tråden? Kan være lurt å lese det før man bare utbasunerer noe.

Lenke til kommentar

Jeg har vært innom butikken å hørt hvilke rettigheter jeg har til reklamasjon. De sier at jeg kun har 2år. Leste du ikke det jeg skrev tidligere i denne tråden? Kan være lurt å lese det før man bare utbasunerer noe.

De sa, ifølge deg, at du hadde to års garanti, ikke at du bare hadde to års reklamasjon.

 

Du kan for øvrig gå til en annen elkjøp-butikk og reklamere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hei, den høyre knappen på pc-musen min sluttet plutselig å virke. Musen er behandlet fint i de 2 årene jeg har hatt den.

 

Er det mulig å reklamere hos Elkjøp for den? Har kvittering. Det er 2 år og 1mnd siden jeg kjøpte den.

 

Elkjøp har et meget bra system. Du har 5 års reklamasjonsrett og en mus er forventet å vare lenger. Ta med kvitteringen. Be om at nytt produkt registreres ved kjøp, men det kan være noen velger å la vær hvis verdien er lav. Uansett med registrering vil produktet ditt være i Elkjøps system og du behøver ikke stresse så mye med å finne din egen kvittering.

 

Jeg var på elkjøp med musen i dag. Begge ansatte bak disken sa at mus hadde 2års garanti. Så spurte jeg dem om de visste hvilke merke som hadde mer enn 2års garanti, men det visste dem ikke. Rart at noen får igjen for defekt mus hos elkjøp selv om det er gått over 2år. Er det trynefaktor eller er det slik at det hele er bare et lotteri? Høres jo ut som det når noen får igjen, mens andre må forholde seg til 2års fristen.

 

 

Elkjøp har et veldig bra system, men også mange kundebehandlere som kan for lite om forbrukernes rettigheter. Det er en klar fordel for deg hvis du leser deg opp på dine egne rettigheter i forkant. Det er ingen tvil om at du får erstattet din "defekte" mus, men dine manglende kunnskaper og negative reaksjonsmønster som du har gitt opptil flere eksempler på i denne tråden.....gir sjeldent uttelling i slike saker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Hei, den høyre knappen på pc-musen min sluttet plutselig å virke. Musen er behandlet fint i de 2 årene jeg har hatt den.

 

Er det mulig å reklamere hos Elkjøp for den? Har kvittering. Det er 2 år og 1mnd siden jeg kjøpte den.

 

Elkjøp har et meget bra system. Du har 5 års reklamasjonsrett og en mus er forventet å vare lenger. Ta med kvitteringen. Be om at nytt produkt registreres ved kjøp, men det kan være noen velger å la vær hvis verdien er lav. Uansett med registrering vil produktet ditt være i Elkjøps system og du behøver ikke stresse så mye med å finne din egen kvittering.

 

Jeg var på elkjøp med musen i dag. Begge ansatte bak disken sa at mus hadde 2års garanti. Så spurte jeg dem om de visste hvilke merke som hadde mer enn 2års garanti, men det visste dem ikke. Rart at noen får igjen for defekt mus hos elkjøp selv om det er gått over 2år. Er det trynefaktor eller er det slik at det hele er bare et lotteri? Høres jo ut som det når noen får igjen, mens andre må forholde seg til 2års fristen.

 

 

Elkjøp har et veldig bra system, men også mange kundebehandlere som kan for lite om forbrukernes rettigheter. Det er en klar fordel for deg hvis du leser deg opp på dine egne rettigheter i forkant. Det er ingen tvil om at du får erstattet din "defekte" mus, men dine manglende kunnskaper og negative reaksjonsmønster som du har gitt opptil flere eksempler på i denne tråden.....gir sjeldent uttelling i slike saker.

 

Nok et bevis på at det er "trynefaktor" inni bildet. Det spiller lite rolle hvordan jeg reagerer. Jeg har like mye/lite rett på det jeg har rett på selv om om jeg oppfører meg som en idiot. Det oppgulpet du kommer med bare fører til enda mer gråsoner i samfunnet. Herregud så barnslig. 

Lenke til kommentar

Tviler på at jeg kommer til å gå inn i en Elkjøp butikk igjen, når ikke de vet at kunden kan reklamere på produktene sine. Men det finnes sikkert en drøss andre kunder de kan lure, for de fleste finner seg i å bli bæsja godt på.

Lenke til kommentar

Tviler på at jeg kommer til å gå inn i en Elkjøp butikk igjen, når ikke de vet at kunden kan reklamere på produktene sine. Men det finnes sikkert en drøss andre kunder de kan lure, for de fleste finner seg i å bli bæsja godt på.

Om du behandler en kundebehandler som et menneske, så blir du gjerne behandlet som et menneske tilbake.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prøvde de i heletatt å kjøre lowcost reklamasjon på musen mot produsent? Hørtes veldig sært ut at de ikke kjører 5års reklamasjonsrett på musen du kjøpte...

 

Muligens du møtte noen uerfarene personer i Knowhow avdelingen.. For å være sikker kan du klage det inn til forbrukerrådet...

 

Da jeg selv var ansatt i Elkjøp oppfordret vi kundene å klage på saker som dette, for å kunne få ett juridisk standpunkt i hvor lenge ett produkt skal vare, Husker eksempelvis at ett støvsugermerke mente at alle støvsuger de solgte som kostet under 1000,- kroner ikke var ment å vare i mer en 2år.. Derav bare 2år reklamasjon, men så hadde det seg at Elkjøp som jeg jobbet hos hadde en kampanje og solgte en støvsuger som egentlig kostet 1499, til 990,-. Da en kunde da kom inn med støvsugeren som hadde tatt kveld etter 3år, mente produsenten at støvsugeren ikke hadde 5års reklamasjonsrett, siden den ble solgt for under 1000,- kroner. (Helt idiotisk) Her sa jeg det som det var, og at det var helt idiotisk og ba kunden klage det inn til forbrukerrådet. Kunden vant frem i Forbrukerrådet og fikk til slutt en ny støvsuger, og støvsugermerket måtte endre prakisen sin for å fremdeles beholde Elkjøp som forhandler...

 

Fylle ut dette:

https://www.forbrukerradet.no/klagebrev/bokmal/kjop-av-varer/varen-har-en-mangel/utbedring-reparasjon-og-erstatning/

 

Samt sende en kopi til Forbrukerrådet :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Dette bør ikke være noe problem i det hele tatt. Ved fremvisning av kvittering og ønske om å reklamere, tar Elkjøp gjerne inn musa for deg og forsøker reklamasjon. Reklamasjonen er det ikke Elkjøp selv som tar stilling til, men leverandøren. På en dyr spillmus vil det gjerne ikke være autokredit (altså at de får reklamasjonen godkjent automatisk ved å søke, som er tilfellet på veldig mye lavkost/billigere), men om du spør pent er det ikke noe i veien for at varehuset skal kunne søke kredit på dine vegne. Elkjøp har ingenting å tjene på å nekte noen reklamasjon. Når det tar litt tid å få godkjent reklamasjon er det gjerne fordi leverandørene selv ønsker gjerne å ha mulighet til å få se produktet først, for f.eks. å forhindre misbruk av ordningen. Som regel blir reklamasjonen godkjent etter et par dager, og kunden kan komme og hente ny vare. I noen tilfeller vil leverandøren gjerne reparere produktet i stedet (i fall det er et batteriproblem, f.eks.), noe det og gis anledning til i aktuelt lovverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette bør ikke være noe problem i det hele tatt. Ved fremvisning av kvittering og ønske om å reklamere, tar Elkjøp gjerne inn musa for deg og forsøker reklamasjon. Reklamasjonen er det ikke Elkjøp selv som tar stilling til, men leverandøren. På en dyr spillmus vil det gjerne ikke være autokredit (altså at de får reklamasjonen godkjent automatisk ved å søke, som er tilfellet på veldig mye lavkost/billigere), men om du spør pent er det ikke noe i veien for at varehuset skal kunne søke kredit på dine vegne. Elkjøp har ingenting å tjene på å nekte noen reklamasjon. Når det tar litt tid å få godkjent reklamasjon er det gjerne fordi leverandørene selv ønsker gjerne å ha mulighet til å få se produktet først, for f.eks. å forhindre misbruk av ordningen. Som regel blir reklamasjonen godkjent etter et par dager, og kunden kan komme og hente ny vare. I noen tilfeller vil leverandøren gjerne reparere produktet i stedet (i fall det er et batteriproblem, f.eks.), noe det og gis anledning til i aktuelt lovverk.

Du forklarte dette mye bedre enn meg, så Thumbs up :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

En mus skal vare vesentlig lenger enn to år, og har derfor fem års reklamasjonstid. Det er verken butikk eller produsent som bestemmer dette. Sitter her med en 14 år gammel MX518.

Når butikkansatte prøver seg med "garanti" er det bare å stoppe dem og si at dette er en reklamasjon, glem garanti.

Har du noen konkrét kilde på dette angående datamus, eller er det bare noe du sier fordi du ønsker det var slik?

Endret av nikorai
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...