Gå til innhold

Reklamasjonstid på mus kjøpt hos Elkjøp?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, den høyre knappen på pc-musen min sluttet plutselig å virke. Musen er behandlet fint i de 2 årene jeg har hatt den.

 

Er det mulig å reklamere hos Elkjøp for den? Har kvittering. Det er 2 år og 1mnd siden jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva sier de på nettsiden sin angående garanti?

 

 

Ja si det. Jeg fant ikke noe om det. Men de fleste sier vel at minimumsfristen på 2år er hva du får garanti for. Mens forbrukerombudet sier at det er feil, fordi det er forventet levetid man skal gi garantier for. Denne regelen følger ikke alle butikker, og prøver selvsagt å lure de kundene som tror på alt de hører. 

 

Derfor lurer jeg på hva kan jeg forvente er garanti for en pc-mus?

Lenke til kommentar

Jeg fikk byttet min Razer Naga mus selv om det var over 2år, low cost.

Feilen var at scrollen begynte å bli dårlig, hoppet veldig frem og tilbake (sensor trøbbel).

 

Vil anta at mus er ment for å vare vesentlig lengere en 2år, derfor 5års reklamasjonsfrist, men det er vel litt forskjell på hva produsent til produsent, hva de selv mener.

 

Men, ta med musen til til Elkjøp, vil tippe de bare krediterer den, og du får velge ut lik mus eller en tilsvarende en... Ellers så får du bare penger til gode som du kan kjøpe noe annet for...

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk byttet min Razer Naga mus selv om det var over 2år, low cost.

Feilen var at scrollen begynte å bli dårlig, hoppet veldig frem og tilbake (sensor trøbbel).

 

Vil anta at mus er ment for å vare vesentlig lengere en 2år, derfor 5års reklamasjonsfrist, men det er vel litt forskjell på hva produsent til produsent, hva de selv mener.

 

Men, ta med musen til til Elkjøp, vil tippe de bare krediterer den, og du får velge ut lik mus eller en tilsvarende en... Ellers så får du bare penger til gode som du kan kjøpe noe annet for...

Aner ikke om jeg har esken som musen lå inni når jeg kjøpte den. Er dette noe som gjør det vanskligere?

Lenke til kommentar

Ta med til Elkjøp, og sjekke med de... Jeg var selv veldig usikker da jeg tog med Razor Naga musa. (Selv om jeg har jobbet der selv)  Men de fikk ordnet det på 10minutter. Greia er at Elkjøp søker kreditering av produktet hos produsent, og som regel blir det automatisk godkjent.. Men det varierer fra produsent til produsent.. Og nå husker jeg ikke hvordan det var med Steelseries.

 

Men det er en god annerkjent produsent, så de forholder seg til reklamasjonsloven i Norge, og jeg tror de mener at produktene deres skal vare vesentlig lengere en 2år...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

 

Jeg fikk byttet min Razer Naga mus selv om det var over 2år, low cost.

Feilen var at scrollen begynte å bli dårlig, hoppet veldig frem og tilbake (sensor trøbbel).

 

Vil anta at mus er ment for å vare vesentlig lengere en 2år, derfor 5års reklamasjonsfrist, men det er vel litt forskjell på hva produsent til produsent, hva de selv mener.

 

Men, ta med musen til til Elkjøp, vil tippe de bare krediterer den, og du får velge ut lik mus eller en tilsvarende en... Ellers så får du bare penger til gode som du kan kjøpe noe annet for...

Aner ikke om jeg har esken som musen lå inni når jeg kjøpte den. Er dette noe som gjør det vanskligere?

 

Nei, bare ta med musa.. Trenger ikke noe annet, om det godkjennes, kastes bare musa.. Blir ikke sendt inn til noe verksted eller lignende..

Lenke til kommentar

 

Hvilken mus er det / hva kostet den?

 

Steelseries rival 100, kostet 380kr ca.

 

Ok, du kan prøve å reklamere på den. Det er forskjell på garanti og reklamasjon. Det er mulig de mener at den kun er ment å vare i 2 år, i så fall ville jeg akseptert det. En mus har bevegelige deler, og det er urimelig å forvente at den skal vare evig.
Lenke til kommentar

Hei, den høyre knappen på pc-musen min sluttet plutselig å virke. Musen er behandlet fint i de 2 årene jeg har hatt den.

 

Er det mulig å reklamere hos Elkjøp for den? Har kvittering. Det er 2 år og 1mnd siden jeg kjøpte den.

 

Elkjøp har et meget bra system. Du har 5 års reklamasjonsrett og en mus er forventet å vare lenger. Ta med kvitteringen. Be om at nytt produkt registreres ved kjøp, men det kan være noen velger å la vær hvis verdien er lav. Uansett med registrering vil produktet ditt være i Elkjøps system og du behøver ikke stresse så mye med å finne din egen kvittering.

Lenke til kommentar

 

Hei, den høyre knappen på pc-musen min sluttet plutselig å virke. Musen er behandlet fint i de 2 årene jeg har hatt den.

 

Er det mulig å reklamere hos Elkjøp for den? Har kvittering. Det er 2 år og 1mnd siden jeg kjøpte den.

 

Elkjøp har et meget bra system. Du har 5 års reklamasjonsrett og en mus er forventet å vare lenger. Ta med kvitteringen. Be om at nytt produkt registreres ved kjøp, men det kan være noen velger å la vær hvis verdien er lav. Uansett med registrering vil produktet ditt være i Elkjøps system og du behøver ikke stresse så mye med å finne din egen kvittering.

 

Jeg var på elkjøp med musen i dag. Begge ansatte bak disken sa at mus hadde 2års garanti. Så spurte jeg dem om de visste hvilke merke som hadde mer enn 2års garanti, men det visste dem ikke. Rart at noen får igjen for defekt mus hos elkjøp selv om det er gått over 2år. Er det trynefaktor eller er det slik at det hele er bare et lotteri? Høres jo ut som det når noen får igjen, mens andre må forholde seg til 2års fristen.

Lenke til kommentar

Jaja, da ble det negativ anmeldelse på prisjakt pga det jeg synes er snever service fra Elkjøp. Når alle pc mus de har i butikken gjelder under 2års garanti (slik de hevdet), så er det jo ikke noe garantier fra selve merke i seg selv heller. Virker merkelig.

Lenke til kommentar

En mus skal vare vesentlig lenger enn to år, og har derfor fem års reklamasjonstid. Det er verken butikk eller produsent som bestemmer dette. Sitter her med en 14 år gammel MX518.

Når butikkansatte prøver seg med "garanti" er det bare å stoppe dem og si at dette er en reklamasjon, glem garanti.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

En mus skal vare vesentlig lenger enn to år, og har derfor fem års reklamasjonstid. Det er verken butikk eller produsent som bestemmer dette. Sitter her med en 14 år gammel MX518.

Når butikkansatte prøver seg med "garanti" er det bare å stoppe dem og si at dette er en reklamasjon, glem garanti.

Så da kan jeg anmelde dem for løgn og dårlig kundebehandling?

Lenke til kommentar

Nei, men du kan gå tilbake til butikken og prøve igjen.

Les deg opp på dette

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1186/1197/1200

At elektroniske produkter normalt har levetid på mer enn to år, ble også slått fast i Rt. 1998 s.774 (Videospillerdommen), der IR-mottageren til en videospiller var defekt. Kjøper krevde reparasjonskostnader erstattet og fikk medhold.

 

Det er ingen grunn til at en mus skal være utslitt etter to år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men du kan gå tilbake til butikken og prøve igjen.

Les deg opp på dette

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1186/1197/1200

At elektroniske produkter normalt har levetid på mer enn to år, ble også slått fast i Rt. 1998 s.774 (Videospillerdommen), der IR-mottageren til en videospiller var defekt. Kjøper krevde reparasjonskostnader erstattet og fikk medhold.

 

Det er ingen grunn til at en mus skal være utslitt etter to år.

Ser nå at Steelseries selv kun har 2år garanti på produktet sitt i EU, og kun 1år i Asia/USA.. Det betyr vel at dette egentlig er et drittmerke som jeg aldri kommer til å kjøpe igjen. 1års garanti i USA/Asia sier jo litt, og det er kun ved defekt vare, ikke slitasje. hehe

Lenke til kommentar

Når det kommer til billig tilbehør, så kan man ikke bare gå til Ekjøp og kreve 5 år reklamasjon. Man kan søke om å få dekket problemet med reklamasjon. Det er heller ikke noe poeng i å blåse deg opp i butikken og la det gå ut over ansatte som følger spillereglene. 

 

Om det er slik at reklamasjonen din blir godkjent, vil du få ny tilsvarende mus. Kan banne på at dette problemet kommer av slitasje/dritt som ligger under høyreknappen din uansett. 

Endret av dxnne
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...