Gå til innhold

Rettigheter i etterkant av utleie


Kronolo

Anbefalte innlegg

Jeg har leid ut leiligheten min det siste halve året. Når jeg kom hjem i går og overtok leiligheten fant jeg flere mangler. Leiligheten var ikke vasket ordentlig, det var noen flekker på spisebordet og et kaffebord i stuen var ødelagt. I tillegg er det en voldsom lukt etter matlaging da leieboer var indisk. Noen som har noe kunnskap rundt hva mine rettigheter er her? Leiligheten må males for å få vekk lukt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken stand boligen skal være i følger av husleieloven § 10-2 annet og femte ledd:

 

Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde, og de mangler som utleieren selv plikter å utbedre.

 

[...]

 

Har leieren plikt til å vedlikeholde husrommet eller tilbehøret,​3 skal vedlikeholdet være forsvarlig utført, men utleieren kan ikke uten særlig avtale kreve at husrommet eller tilbehøret er i bedre stand enn det var ved overleveringen.

Konsekvensene av å bryte med disse bestemmelsene (eller leieavtalen, siden disse bestemmelsene viker for avtale) følger av § 10-3 annet ledd:

 

Er husrommet i dårligere stand enn hva som er avtalt eller fastsatt i § 10-2, kan utleieren kreve dekket nødvendige utgifter til utbedring. Kravet må være framsatt innen rimelig tid etter at utleieren burde ha oppdaget mangelen. Regelen i annet punktum gjelder ikke dersom leieren har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro.

Din rett er altså erstatning for kostnadene du har med å rette opp. Du får ikke dekket kostnader som skal dekke vanlig slitasje og elde, og heller ikke for mangler som er ditt eget ansvar å rette opp i.

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for svar. Hva gjelder lukt så føler jeg litt at jeg beveger meg på farlig område da leieboer var indisk og at han høyst sannsynlig vil være uenig i min påstand. At lukt kan være subjektivt. Vil ikke stå i fare for å støte noen personlig, men leiligheten lukter helt forferdelig. Og ja, dette burde jeg tenkt på før jeg leide ut.

Lenke til kommentar

Husleieloven § 5-2 annet ledd:

 

Leieren plikter å behandle husrommet med tilbørlig aktsomhet og for øvrig i samsvar med leieavtalen.

Utilstrekkelig ventilering når man lager sterktluktende mat vil kunne være utilbørlig behandling av boligen, uavhengig av mattradisjonens etnogeografiske opphav.

Lenke til kommentar

Tviler på at du kan få noe for matlukt. Du får pent vaske det ned med noe. F.eks. Salmiakk i vann på vegger og tak. Sette disse klassiske skålene med eddik ut i rommene noen uker. Lufte. Male.

 

Kanskje du bør bytte slange og kjøkkenventilator ut, for å bli kvitt noe av stanken rundt den..

 

Jeg tror utleiere tenker at de har for mange rettigheter ofte. Du har altså tjent en god del penger på disse leietakerne, de har vært med å nedbetale din boliggjeld. Teller ikke det noen ting for deg?  :) Lykke til

 

Hadde jeg vært leietaker på ny, så hadde jeg vasket gulv/støvsuge. Og gått litt over listverk med ei fille. Passet på å skuret ned litt rundt komfyr og i dusjkabinett/badekar. Det bør holde. Om du da som utleier kommer og sutrer, så tror jeg du skal slite litt med å få medhold. Hvor mye verdt var det kaffebordet? Kan du få deg et nytt brukt og gratis på Finn.no med flere steder? Er det et klenodie av et møbel man snakker om? Du kan jo spør forrige leietaker pent om han er vilig til å gi noen hundrelapper i erstatning for bordet. Gamle møbler er ofte ikke verdt så mye, og det er en overflod i vårt bruk og kast samfunn, av rimelige møbler du kan erstatte dette med.

 

Hvorfor gjøre seg mer vrang enn nødvendig? Du har mulighet til å leie det ut videre. Det bør være ditt hovedfokus, altså å få det i stand med noe egeninnsats. Det er verdt mer enn å være en gnurebukk.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...