Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, har tenkt til å bygge pc og trenger dermed en windows 10 lisens. På nettsider som kinguin.net så er prisene ekstremt lave, kun 250 kr, mens på windwos sin offisielle nettside og komplett.no så ligger prisen på nesten 1000 kr mer. Har noen noe erfaring med kjøp av windows lisens på slike sider? Om det er det samme så ville det vært fantastisk og kunne spart så mye penger.

Endret av MagnusDenKule
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man smaker på det.

250,- vs 1000,-

bare det sier seg at det noe muffins.

Noen har ervervet seg en type lisenser uten kostnad og profitt er 250,- pr solgte enhet.

https://linustechtips.com/main/topic/720054-windows-10-kinguin-key/

 

Hvor en poster forklarer det slik:

To sell a key for $20 they are re-selling from an agreement which does not allow re-selling. they buy discount from VL or buy academic and then re-sell which breaks the agreement under which they acquired the key that they are providing to you. so they break their contract and you have a key without a contract/agreement/license from MS to use.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen ganger så påstås det at man kan få overta det gamle defekte hovedkortet mot ekstra fraktkostnader om man måtte ønske (Ebay).

 

Disse er enda billigere enn kinguin og playasia, like grå.

 

Det verste som kan skje er at MS deaktiverer keyen etter noen måneder og at man da må finne ny, evt kan man fint bruke W10 uten key.

Lenke til kommentar

Som andre nevner er så og si alltid disse billig lisensene ulovlige nøkler som selges for stor profitt (sidene kontoene de kommer fra vanligvis er gratis og ment for testing eller skole bruk).

Men er du gjerrig nok, så er det jo bare å prøve. Min erfaring rundt slike nøkler i en årrekke er at de fleste blir markert som piratkopier etter en stund, men her kan man snakke om måneder opptil år.

Og da kan man jo ev bare kjøpe en ny slik nøkkel. Du må jo gå på en smell type 5-6 ganger før det begynner å koste mer enn en original nøkkel.

 

Men du støtter jo "selskaper"/privat personer som driver ulovlig, og så med mye annet, når man først driver med noe ulovlig, driver man fort med annet ulovlig også. Så du er jo med å støtte dette da.

 

Personlig ville jeg aldri støttet slike selskaper/personer med penger, og skulle jeg først kjipe inn og nekte å betale "til de store kapitalistiske" Microsoft, så ville jeg brukt en KMS aktivator eller noe. Men igjen, laster man ned feil slik programvare så har du kanskje rootkit, bakdører, spyware og annen drit på pcen før du vet ordet av det.

 

Etter at jeg ble mer voksen, bestemte jeg meg for at programvare var noe jeg betalte for.. :D

Endret av myhken
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det myhken beskriver er vel noe i fra sannheten. Man må altså ikke laste ned Windows-en i fra noen andre enn Microsoft. Det holder å kjøpe en nøkkel, og da som myhken er inne på, altså gamble med om nøkkelen får overleve mange nok år.

 

Jeg liker å kjøpe lisens så langt jeg kan. Men Windows 10 er relativt dyrt. Så når en finner en nøkkel til kr 50 hvor enn denne salgskanalen ligger, så kan det hende man fristes. Jeg har hovedsaklig lovlige lisenser på min PC i dag. Det forsøkte jeg også å etterleve når jeg var ungdom/ung voksen, så langt jeg kunne.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det myhken beskriver er vel noe i fra sannheten. Man må altså ikke laste ned Windows-en i fra noen andre enn Microsoft. Det holder å kjøpe en nøkkel, og da som myhken er inne på, altså gamble med om nøkkelen får overleve mange nok år.

 

 

Jeg snakket ikke om å laste ned Windows .iso filen, jeg snakket om å laste ned aktivatorer, cracks etc etc. Der vet du sjeldent hva du får med. En ren .iso fil er ikke vanskelig å få tak i uansett, og kan jo lastes ned gratis fra Microsoft.

Lenke til kommentar

Å ha et lisens er et valg man gjør seg DirekteDemokrati. Om ingen hadde betalt for lisens, så hadde det ikke blitt mye produkt å få nødvendigvis. Jeg synes likevel at all iveren som Microsoft har prøvd seg på med et helveis betalt produkt, med innbakt spede barneskritt om å tjene ekstra penger på andre vis er så som så fra Microsofts side.

 

Det er jo de som klarer å tjene penger på åpen kildekode, men der er jo ikke Windows (Microsoft) enda.

 

@mykhen:

Og jeg forsøkte å si at en kjøper en nøkkel for f.eks. kr 50.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Det myhken beskriver er vel noe i fra sannheten. Man må altså ikke laste ned Windows-en i fra noen andre enn Microsoft. Det holder å kjøpe en nøkkel, og da som myhken er inne på, altså gamble med om nøkkelen får overleve mange nok år.

 

Jeg snakket ikke om å laste ned Windows .iso filen, jeg snakket om å laste ned aktivatorer, cracks etc etc. Der vet du sjeldent hva du får med. En ren .iso fil er ikke vanskelig å få tak i uansett, og kan jo lastes ned gratis fra Microsoft.

Greia med disse cracks er jo at dem faktisk aktiverer windows hos microsoft.

 

Så etter å ha cracket maskinen kan man formatere den og legge inn en helt ren ISO fra Microsoft og den vil være aktivert.

 

Virker som at Microsoft gjorde det litt vel enkelt med Windows 10. Klart dem tjener jo penger på at flest mulig bruker Windows, enten dem betaler eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Microsoft kan jo tjene penger på de som som tester previews, fordi da blir microsoft bedre en linux\Mac så dermed kunne man fått gratis windows lisens på den måten.

 

Det som er bra med windows 10 man ikke irriter seg så mye hvis windows 10 ikke er aktivert.

windows vista eller eldre var mere plagsomt på det området der.

 

For private brukere som ikke trenger 100% stabilt system og vil bruke pcen til mest gaming og overklokking er det bra alternativ syns jeg. Tester preview på en del maskiner. Selv om fast ring kan være plagsom. slow ring kan gjøre maskinen henger seg i perioder uten man finner årsaken.

 

Men kanskje ikke helt lov med tanke på EULA (Bruker lisens betingelsene) men tror ikke microsoft bryr seg veldig.

De kunne gitt halv pris på den brukergruppen. Fordi vi ikke gidder å betale full pris.

 

Har man 5-6 stasjonære + 3 laptoper man bruker sier det seg selv å betale 10 000 kr årlig på lisens til eget bruk er idiotisk. Vertfall windows 2016 server og office pakken i tillegg på alle pcene.

 

Skulle gjerne gått over til linux, men det til gaming og videoredigering sier jo litt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
...

 

Har man 5-6 stasjonære + 3 laptoper man bruker sier det seg selv å betale 10 000 kr årlig på lisens til eget bruk er idiotisk. Vertfall windows 2016 server og office pakken i tillegg på alle pcene.

 

Skulle gjerne gått over til linux, men det til gaming og videoredigering sier jo litt.

 

 

 

Men ingen betaler vel årlig lisens? Man kjøper jo lisensen en gang. Og det gjelder jo kun dem med selvbygg, for kjøper du en ny ferdig pc er jo alltid Windows med. Windows lisens styret er jo stort sett bare et problem for oss som er i overkant interesserte i data. For ingen "normale" har x antall selvbygg pcer + x antall servere de trenger lisenser på.

 

Det at Windows er så dyrt synes jeg blir for dumt. For bygger man en pc for 20.000+, har man råd til å kjøpe Windows også. Eller om du har huset fullt av x antall pcer og servere. Hvor mye har man da ikke brukt på hardware?

 

Men siden Windows/software KAN piratkopieres, noe hardware ikke kan, så er det der man kjiper inn. Men å bry seg/klage noe særlig over at Intel, AMD, Asus og de andre hardware produsentene tjener grovt på at man bare må ha det beste...ja der kommer man ikke så langt, for man har jo ikke så mange muligheter.

Hører jo ikke mye om at folk kjøper billig hardware fra Kina fra produsenter som Imtel, AND og ACUS liksom ;):D

 

Jeg bruker normalt mellom 10 og 20.000 på programvare i året, og er stolt over at jeg kan bidra til de som bruker tid og ressurser på å lage programvare som gjør min hverdag lettere. Så kan små kidza piratkopiere alt de orker ;)

Endret av myhken
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så denne tråden i dag, og hiver inn et innspill, da jeg i dag var i kontakt med Microsoft Norge support (23 500 500 tlf.)

Under oppdateringen av Win 10 får jeg feil melding 0x80080005 -0x90017. Riktignok foretok jeg en ikke oppdatering i ordets rette forstand, men en recover av WIN 10, en slik installasjon av Win 10 der man beholder installerte programmer, mens Windows 10 blir ny.

 

Support hos Microsoft kom med urovekkende opplysninger. Jeg hadde krav på support, men da måtte support agenten vite om min "server". Server? dette måtte han forklare til meg. Jo det var slik at såkalte volum lisenser blir i dag solgt for omkring en tusen lapp, både av flere STORE leverandører både på nett, men også STORE kjeder i butikk. Slike volum lisenser installeres, men siden de ikke blir installert av en stor organisation (kommune, større foretakende etc.) blir installasjonen ikke plassert på en av Microsoft sine servere.

 

Men, hevdet jeg, jeg har en lovlig kjøpt Windows 7 Ultimate lisens fra 2013, til en pris av kr 2.500.- Hva jeg har betalt for lisensen spilte liten rolle, mtp akkurat den feilkoden jeg fikk, så har jeg kjøpt en volum lisens i 2013, hvor det ikke er support på slike!

 

Agenten hos Microsoft kunne bare anbefale meg å ta kontant med salgsstedet hvor jeg hadde kjøpt min Widows 7 lisens, og jeg måtte da be om en "home" eler "pro" lisens. At det under mitt system står oppført Windows 10 Pro, spilte ikke noen rolle, feilkoden fortalte sitt. 

 

Noen som har hørt om, vært ute for dette som jeg opplevde i dag?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Agenten hos Microsoft kunne bare anbefale meg å ta kontant med salgsstedet hvor jeg hadde kjøpt min Widows 7 lisens, og jeg måtte da be om en "home" eler "pro" lisens. At det under mitt system står oppført Windows 10 Pro, spilte ikke noen rolle, feilkoden fortalte sitt. 

 

Noen som har hørt om, vært ute for dette som jeg opplevde i dag?

Microsoft support\ apple support er helt håpløse, de er nok som telenor support ute etter penger, før kunne man stilt spørsmål til [email protected] eller noe slikt, men i dag:

https://support.microsoft.com/nb-no/contactus/windows/account/

 

Virker kun digital løsning. Før var det slik man kunne betale 950 kr det er ikke programmering i så fall, det er kun teknisk support. Så hør heller på forum eller i en butikk. Husk de er på samme nivå som oss andre fagbrev i ikt driftsfag, kanskje noe har teknisk høyskole. Men som regel er det dyr hjelp. Drivere og slik må man høre med produsent samme med OEM versjoner av windows.

 

30 dager fri telefonhjelp hjelper lite hvis det er kun jenter med allmen påbygging kanskje veldig hyggelig damer, men de har ikke greie på teknisk support. Blir bare å opprette sak så blir man oppringt til en senere anledning kanskje så lenge som 30 dager så er problemet antakelig løst før den tiden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Support hos Microsoft kom med urovekkende opplysninger. Jeg hadde krav på support, men da måtte support agenten vite om min "server". Server? dette måtte han forklare til meg. Jo det var slik at såkalte volum lisenser blir i dag solgt for omkring en tusen lapp, både av flere STORE leverandører både på nett, men også STORE kjeder i butikk. Slike volum lisenser installeres, men siden de ikke blir installert av en stor organisation (kommune, større foretakende etc.) blir installasjonen ikke plassert på en av Microsoft sine servere.

 

 

Du nevner to ting, du hadde opprinnelig en lovlig kjøpt Windows 7 lisens, det er jo greit. Men om du hadde lovlig brukt gratis oppdateringen til Windows 10, ville det jo ikke vært noe problem.

 

Men her snakker du om "server" aktivering, og da mistenker jeg at du har aktivert din Windows 10 kopi med KMS?

Og hvilke store kjeder på nett og i butikk selger KMS aktiveringer? Aldri hørt om det i alle fall, for som du sier, KMS er myntet på store selskaper, der det ville være helt upraktisk å forholde seg til tusenvis av lisensnøkler.

 

Man har også MAK nøkler for firmaer, der en nøkkel har f.eks 500 aktiveringer eller det antallet pcer bedriften har.

 

Så hvis din pc enten er aktivert med KMS (mest trolig siden du nevner "server") eller MAK så har du jo en nøkkel som ikke er myntet på privatbruk.

 

Igjen, ingen seriøse bedrifter i Norge ville tatt sjansen på å selge deg hverken en MAK eller KMS nøkkel, det er jo ulovlig, og bedriften som selger en slik nøkkel ville jo risikere å miste muligheten til å selge Microsoft produkter og/eller få en stor bot.

 

Kunne du postet et skjermbilde av resultatet om du i CMD (ledetekst) skriver slmgr -dlv? Da får du opp dette, og her har jeg gjort det på en KMS aktivert virtuell pc, så ser det slik ut, ja da har du aktivert på en måte som ikke er for privatpersoner.

 

230118kms1.jpg

Lenke til kommentar

Ang. lisenser, typer av disse, jeg er "grønn". Er ikke mitt felt, dette nei.

Men tro meg, om det support tlf nr jeg ringte til var Microsoft Support (MS), så kunne han fortelle meg at jeg aldri ville fått denne filemelding om det ikke var for at jeg hadde en Windows 10 versjon, VOLUM installert.

 

Hvordan kan det ha seg at før jeg installerte siste oppgradering 1703-Fall Creators Update, alt fungerte med Windows 10, men ikke nå? Ingen aning hvorfor det  ble slik, er svaret jeg får. Kanskje løsningen er å degradere, foreslår support agenten. Men når jeg installerte min Windows 7 fikk jeg 30 dager på meg med registrering hos Microsoft, og registreringen foregikk smertefritt! Riktig nok var jeg nødt til å re-installere Windows 7 i Jan. 2017, da fikk jeg 3 dager på meg. Men alltid full fungerende registrering av min Win 7 versjon.

 

Å joda, MS kunne gjengi høylytt hvilken nettbutikk som solgte VOLUM lisenser, til og med en over disk av de STORE kunne agenten fortelle meg. Det store spørsmål er hvorledes jeg nå har fått en VOLUM lisens som Windows 10 ver.? Alle oppdateringer fungerte før 1703 ver.

 

Jeg har en ISO fil ver. av Windows 10, lastet ned fra Microsoft sine egne nettsteder. Tidligere kunne jeg kjøre Microsoft sitt verktøy MediaCreationTool.exe og bruke denne ISO fil fra 2016 som er en Windows 10, der jeg hadde Win 7 i bunnen. I dag får jeg denne feilmelding, men jeg har etter ver 1703 er installert og oppdaterings logg viser at oppdateringer fungerte. 

 

Men command script (uten ?-tegnet, he he), fikk jeg dette underlige svaret:

 

Windows Script Host
 
Versjon av Software Ucensing-tjeneste: 10.0.1 6299.1 25
Navn: Windows®, Professional edition
Beskrivelse: Windows® Operating System, RETAIL channel
Aktiverings-10: 4de 7 cb65-cdf1-4de9-8ae8-e3cce27b9f'2c
Program-10 : 55c92734-d682-4d71-983e-d6ec3f16059f
Utvidet PID: 03612-03308-000-000000-00-1044-16299.0000-3452017
Kanal for produktn¢kkel: Retail
lnstallasjons-10:
7108211 390672222818569058043991341548600808252534797773333405
62
URL-adre!!e t il brukslisens:
uct.asmx?configextension =Retail
Nettadresse for validering:
Oelvis produktn¢kkel: 3V66T
Usensstatus: Usensiert
Antall gjenvcerende Windows-rearmeringer: 1001
Antall gjenvcerende SKU-rearmeringer: 1001
Klarert tid: 24.01.2018 03:04:38
 
Altså, en RETAIL versjon av Windows 10 er installert (?)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...