Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått tabellkort 7105? Hva er egentlig forskjellen på 7105 kontra 7100, 7111,7104 osv? Jeg forstår ikke, og føler at jeg skatter for lite.

 

Jeg har registrert nøyaktige opplysninger på skatteetaten og skjønner ikke helt hvorfor jeg nå skatter mindre til tross for høyere lønn. Muligens jeg skattet for mye tidligere, men finner likevel ingen sted om hvorfor 7105 er rett for meg.

Er redd for baksmell, men ønsker samtidig ikke å få skatt tilgode neste år.

 

Anonymous poster hash: 90dd7...6ab

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tabellane har forskjellig trekk og blir berekna ut frå det du har oppgitt ved utrekning av skattekortet. Om tabellen heiter 7105, 7111 eller 7109 treng du ikkje tenke på sidan tabellen blir valgt automatisk basert på kva du har oppført på skattekortet. Så lenge informasjonen du rapporterer inn er riktig, så blir tabellen riktig. Lågare tabellnummer gjev for øvrig høgare skattetrekk.

 

Det einaste du skal sørge for er at skattekortet er korrekt utfylt. Det er den beste måten å unngå restskatt eller tilbakebetalt skatt. Dersom det kjem endringar i løpet av eit år, som at du får ny jobb eller tar opp eit lån, så kan du måtte endre skattekortet for at det blir riktig. Ved årsskifte får du automatisk nytt skattekort basert på tidlegare skatteoppgjer. Sidan skatteoppgjeret for 2017 ikkje er ferdig ved starten av 2018, må skatteetaten bruke informasjon frå skatteoppgjeret i 2016, som vart oppgjort i 2017. Sidan informasjonen er eit år og to gammal må du sjølv sjekke om det stemmer og eventuelt korrigere.

 

Eks.:

 

Inntekt 2016: 100 000. På skattekortet sto det at du hadde inntekt på 100 000.

Inntekt 2017: 200 000. På skattekortet sto det at du hadde inntekt på 100 000 sidan du ikkje endra det.

Inntekt 2018: 200 000. På skattekortet står det at du skal ha inntekt på 100 000 sidan den baserer seg på informasjon frå 2016.

 

Dersom du ikkje endra på skattekortet i 2017, så kan det automatiske kortet du får for 2018 bruke tal frå 2016, som i tilfellet over blir feil. I det tilfellet måtte du endre inntekt på skattekort for 2018 til det du faktisk forventar å tene.

 

Det viktigaste på skattekortet er inntekt (lønn, renteinntekter, aksjeutbyte osv) og alt som kan gje deg frådrag.

 

Inntekt

Renteinntekt

Aksjeutbytte

Formue

 

BSU-sparebeløp

Fagforeningskontigent

Gjeldsrenter

Reisefrådrag

Osv.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Skattetabellnummeret forteller hvor mye ekstra skattetrekk du skal ha pga (f.eks) renteinntekter eller formue, eller hvor mye mindre skattetrekk du skal ha pga (f.eks) gjeldsrenter.

 

Tabell 7100 betyr at du bare får forskuddstrekk pga lønnen din.

 

Den tabellen er riktig for alle som kun skal skatter pga lønn, og som verken har formue eller gjeld (eller andre fradrag slik som reisefradrag eller fagforeningskontingent).

 

Tabell 7101 (4000 kr) til og med tabell 7119 (120 000 kr) brukes for de som skal ha et lavere skattetrekk pga gjeldsrenter.

Tabell 7120 (4000 kr) til og med tabell 7133 (67 000) brukes for de som skal ha høyere skattetrekk pga renteinntekter.

 

Din tabell 7105 betyr at det trekkes 20 000 kr mindre forskuddsskatt pga gjeldsrenter (eller andre fradrag).

 

Se http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Arbeidsgiver/skattetrekk/Skattekort-og-forskuddsskatt/Oversikt-over-tabelltrinnene-for-trekktabeller/ for oversikt over alle tabellene.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...