Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor er M+S tillatt på vinterføre i Norge?


Anbefalte innlegg

I Tyskland så blir det forbudt med M+S på vinterføre
 
Beginning in 2018, new tires will need to carry the three-peak mountain snowflake symbol on the sidewall in order to count as winter tires.
 
Tires with only the marking M+S will no longer be acceptable, however, tires manufactured prior to Jan. 1, 2018 are allowed under German law until 2024. Most tires have a manufacture date imprinted on them, usually a four digit number, the second two are the year the tire was made.  
 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, det er direkte lov, det er heller indirekte ulovlig. Det eneste du kan bli tatt for er "vær og kjøreforhold". Si du kjører rundt på våte og salta veier i plussgrader hele vinteren, eller bare bruker bilen på disse dagene det er slik, så kan ikke Politiet eller Vegvesenet si noe på dette om du har mer enn 3mm mønsterdybde. Det er en litt rar regel, men det er sånn det er faktisk

Personlig så mener jeg dette er en teit gråsone, og at man skulle ha dedikerte vinterdekk, men men..

Regelen for vinterdekk (m+s) gjelder for kjøretøy over 3500kg.

Hvilken problem er det du har med M+S dekk egentlig? De normale vinterdekkene du kjøper i Norge (Hakkapelita o.l) har jo denne nye merkingen med snøkrystallen inni et fjell

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Regelen for vinterdekk (m+s) gjelder for kjøretøy over 3500kg.

 

Hvilken problem er det du har med M+S dekk egentlig? De normale vinterdekkene du kjøper i Norge (Hakkapelita o.l) har jo denne nye merkingen med snøkrystallen inni et fjell

 

2.

Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende. Vinterdekk er spesielt merket med M+S, MS, M&S, M-S, «Mud and snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake» og særskilt fremstilt for vinterkjøring.

 

Lenke til kommentar

Bleh! Alt jeg skrev ble ikke med..

 

Kjøper du dekk i 2018 og skal til Tyskland i vinter, så må dekkene ha snøkrystall

I Norge holder det med M+S

Tror ikke det er mange norske biler som kjører på M+S, om vinteren, men jeg har M+S "sommerdekk"

Jeg kan skifte tidlig/seint og kjøre lovlig, uansett føre

 

Spøler på flat mark, noe jeg ikke gjør med mine piggfrie vinterdekk

Lenke til kommentar

M+S er vel disse typiske "helårsdekkene" som er populære i bla. USA. Er de i det hele tatt å få kjøpt i norge? Jeg tror ingen selger dem som vinterdekk i hvertfall.

 

Jeg har forresten hatt vinterdekk som har vært merket med både M+S OG "snøkrystall i fjellheimen". Egentlig bør vi bare ignorere hele M+S fullstendig, og se etter snøkrystallen. Ingen snøkrystall = sommerdekk, snøkrystall = vinterdekk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

M+S er vel disse typiske "helårsdekkene" som er populære i bla. USA. Er de i det hele tatt å få kjøpt i norge? Jeg tror ingen selger dem som vinterdekk i hvertfall.

 

Jeg har forresten hatt vinterdekk som har vært merket med både M+S OG "snøkrystall i fjellheimen". Egentlig bør vi bare ignorere hele M+S fullstendig, og se etter snøkrystallen. Ingen snøkrystall = sommerdekk, snøkrystall = vinterdekk :)

Jeg har aldri hatt ett vinterdekk uten M&S merkinger. Dem har også hatt snøstjerner og isfjell.

Problemet er heller at noen sommerdekk også har m&s merkinger, men disse mangler snøstjerner og isfjell.

 

Bleh! Alt jeg skrev ble ikke med..

 

Kjøper du dekk i 2018 og skal til Tyskland i vinter, så må dekkene ha snøkrystall

I Norge holder det med M+S

Tror ikke det er mange norske biler som kjører på M+S, om vinteren, men jeg har M+S "sommerdekk"

Jeg kan skifte tidlig/seint og kjøre lovlig, uansett føre

 

Spøler på flat mark, noe jeg ikke gjør med mine piggfrie vinterdekk

 

 

M+S er vel disse typiske "helårsdekkene" som er populære i bla. USA. Er de i det hele tatt å få kjøpt i norge? Jeg tror ingen selger dem som vinterdekk i hvertfall.

 

Jeg har forresten hatt vinterdekk som har vært merket med både M+S OG "snøkrystall i fjellheimen". Egentlig bør vi bare ignorere hele M+S fullstendig, og se etter snøkrystallen. Ingen snøkrystall = sommerdekk, snøkrystall = vinterdekk :)

Hm. sliter litt med sitering greiene på siden her. Dette blei rart.

 

Og forvirret meg vekk fra hva jeg skulle svare  :confused:  Beklager det.

 

Går da over til: Jeg mener : Norge bør/må få tillegs lov på M&S merking kravene, som da snøkrystall og/eller isfjellet.

Lenke til kommentar

I teksten Dubious siterte står det tydelig at vinterdekk er spesielt fremstilt for vinterbruk..

Det betyr at det stilles krav utover M+S-merking. Nå skal det sies at M+S-merking tradisjonelt har vært merkingen av vinterdekk.. I dag er det jo ikke slike krav man etterspør i Tyskland heller så lenge dekkene er produsert før 2018..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg bytter mine "sommerdekk" tidlig på våren og seint på høsten, rundt når det begynner å legge seg snø

Går fint an å kjøre litt på helårs, men det er ikke noe jeg ville kjørt på ubrøytet vei med

 

Vinterdekkene mine er bedre på veien, men må slite "sommerdekkene" mest mulig

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Gammel tråd men drar den opp igjen da jeg undrer på noe som faller godt inn i tråden. Mine "sommerdekk" på personbilen har både M+S og 3PMSF (three peak mountain snowflake) symbol, disse er verken seipet eller med pigg. Dekkene er forøvrig BF Goodrich K02 All Terrain, er det vits å prøve disse på vinterføre eller er det bare å legge om med en gang? Har kun ett sett med felger så det frister litt å prøve men er jo skeptisk. 

Lenke til kommentar
aandre-j skrev (11 minutter siden):

Gammel tråd men drar den opp igjen da jeg undrer på noe som faller godt inn i tråden. Mine "sommerdekk" på personbilen har både M+S og 3PMSF (three peak mountain snowflake) symbol, disse er verken seipet eller med pigg. Dekkene er forøvrig BF Goodrich K02 All Terrain, er det vits å prøve disse på vinterføre eller er det bare å legge om med en gang? Har kun ett sett med felger så det frister litt å prøve men er jo skeptisk. 

Jeg syns du skal prøve, så rapportere det du finner ut, for jeg har faktisk tenkt å skaffe de samme dekkene i nær framtid.
Jeg er ikke avhengig av bilen, og kan la den stå på de verste dagene.

Jeg har helårsdekk som sommerdekk, men det er på-veien-dekk, og de fungerte greit på snø i nærområdet, men jeg tror K02 er bere.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (19 minutter siden):

Helårsdekk er dekk som er dårlige hele året.

På sommeren er de dårligere enn sommerdekk, og på vinteren er de dårligere enn vinterdekk. "Helårsdekk" burde vært forbudt i Norge.

Ikke noe jeg valgte selv, ble levert med bilen.
De er M+S og det fjell merket.

Mesteparten av lastebilene kjører med helårsdekk.

Lenke til kommentar
aandre-j skrev (På 16.10.2021 den 22.37):

Gammel tråd men drar den opp igjen da jeg undrer på noe som faller godt inn i tråden. Mine "sommerdekk" på personbilen har både M+S og 3PMSF (three peak mountain snowflake) symbol, disse er verken seipet eller med pigg. Dekkene er forøvrig BF Goodrich K02 All Terrain, er det vits å prøve disse på vinterføre eller er det bare å legge om med en gang? Har kun ett sett med felger så det frister litt å prøve men er jo skeptisk. 

Kva føre er det du kjem til å køyre på? 
Dekka du har er vinterdekk som du kan bruke om vinteren. M+S og 3PMSF vil typisk fungere godt på snødekte vegar, samt at du slepp knitringa om du køyrer på isfrie vegar som har blitt salta. Skal du køyre på is og hardpakka snø så er ikkje piggfrie vinterdekk like gode slik at du som sjåfør må kompansere ved å køyre rolegare.

Om du kjem til å køyre ein del på islagte vegar, og kanskje også skal køyre ein del i bratte bakkar i tillegg så bør du nok ha piggdekk som vinterdekk. Bur du i eit område med flatare geografi og der det er jamnt kaldt slik at snø/is ikkje smeltar og frys igjen om kvarandre så er det heilt supert med slike dekk utan pigg.

Så med mindre du har spesielle behov så ville eg vært meir bekymra for å bruke M+S/3PMSF som sommardekk (på grunn av at slike dekk typisk har 20% lengre bremselengde i varmt vær) enn eg hadde vært bekymra for å bruke dekka som vinterdekk.
Eg kjenner meg ganske sikker på at den jamne bilføraren uansett køyrer mest på våt asfalt gjennom vinteren og berre unntaksvis køyrer på islagde vegar.
Det viktigaste er at du er oppmerksom på kva slags dekk du har på bilen og at du tilpassar kjøyringa utifrå det.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (22 timer siden):

Ut fra at det er merket med 3PMSF og hvordan mønsteret ser så er vel disse dekkene brukbare på vinter føre. Men de er nok ganske dårlig i forhold til vanlige piggfrie vinterdekk. Jeg ville brukt de på sommer, men ikke på vinter.

Som jeg skrev over her: Helårsdekk er dekk som er dårlige hele året.

På sommeren er de dårligere enn sommerdekk, og på vinteren er de dårligere enn vinterdekk. "Helårsdekk" burde vært forbudt i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter en nærmere titt så ser jeg jo at disse dekkene er seipet, godt seipet. Det registrerte jeg ikke når jeg monterte dekkene. Skal prøve dem nå på begynnelsen av vinteren, men vil holde lav terskel. Vinteren består mest av flate veier og -20 grader. 90 sone. Dette er ikke offroad dekk men en kombo, du tenker på Mud Terrain som man ikke burde kjøpe om du kjører mer enn 50% på vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...