Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ser det har vært diskusjoner rundt dette før, men de er flere år gamle. Tenkte derfor det er greit å spørre nå i 2018, da det sikkert er mye forandret.

 

Har en plan om å ta en Bachelor i psykologi (mest sannsynlig i Lillehammer) for så å søke til kandidat-studiet til et av Danmarks universiteter. Er det noen som har planer om det samme eller som er i gang med det? Hvor gode karakterer kreves fra BA-utdanningen? Er dette en reell mulighet for en med 4,5 snitt ut fra videregående (med tanke på vanskelighet og studiemengde)?. Om man ikke kommer inn på kandidatutdanningen i DK, er det noen andre spennende jobber man kan få fra en BA i psykologi, evt hvilke andre "videreutdanninger" kan være aktuelle for en spennende jobb?

 

Mange spørsmål, men håper at noen som har peiling kan svare på noe  :)

 

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ser det har vært diskusjoner rundt dette før, men de er flere år gamle. Tenkte derfor det er greit å spørre nå i 2018, da det sikkert er mye forandret.

 

Har en plan om å ta en Bachelor i psykologi (mest sannsynlig i Lillehammer) for så å søke til kandidat-studiet til et av Danmarks universiteter. Er det noen som har planer om det samme eller som er i gang med det? Hvor gode karakterer kreves fra BA-utdanningen? Er dette en reell mulighet for en med 4,5 snitt ut fra videregående (med tanke på vanskelighet og studiemengde)?. Om man ikke kommer inn på kandidatutdanningen i DK, er det noen andre spennende jobber man kan få fra en BA i psykologi, evt hvilke andre "videreutdanninger" kan være aktuelle for en spennende jobb?

 

Mange spørsmål, men håper at noen som har peiling kan svare på noe   :)

 

 

Jeg har ikke så veldig mye peiling, men jeg har hvertfall gått linjen i Lillehammer i tre år nå. Lillehammer er fortsatt godt valg for å studere videre i Danmark. De fleste prøver å få rundt A eller B i snitt, jeg er litt usikker på hvor gode karakterer man faktisk må ha. Men det er mye konkurranse, og mange tar opp fag på nytt underveis i utdanningen for å få så høyt snitt som mulig.  I tillegg er det hvertfall ett av universitetene som i DK ikke godkjenner forbedring av karakterer, uten at jeg husker hvilket. Dvs. at den første karakteren du får i faget er gjeldende. 

 

Jeg vet ikke hva som er realistisk, det spørs jo litt på din egen motivasjon og hvor mye arbeid du legger inn. Det kreves mye arbeid og gode studieteknikker, ingenting er jo umulig :) Selv har jeg ikke sett så mye på profesjonsutdanning da jeg ikke ønsker å bli psykolog. Men det er et par gode masterprogrammer ved andre universiteter her i Norge, litt avhengig av hva du ønsker å fokusere på. Minstekravet er C i snitt for (såvidt jeg vet) alle masterprogram og det er gjerne garantert plass med B i snitt - men jo høyere snitt, jo større sjans for å komme inn. NTNU og UiO har feks et par linjer innen kognitiv psyk og biologi. Som yrker er det jo mange som velger å bli psykolog, men det er jo også de som heller ønsker å undervise på universitetsnivå og forske, eller som ønsker å jobbe med noe innen helse. Andre ønsker å ta videreutdanning i utlandet. 

Endret av Maeriel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...