Gå til innhold

Vurderer å handle, men usikker på hva


Anbefalte innlegg

Kopiert fra en tråd jeg lagde på Hifisentralen, men kanskje det er noen her som også har tips.

 

Jeg er inne på tanken å åpne lommeboken igjen, men vet ikke helt hva jeg skal prioritere.
Oppsette jeg har i dag består av
Forsterker: Hegel H160
Høyttalere: ProAc Response D18
Platespiller: NAD 533 med Ortofon 2M Bronze
RIAA: Graham Slee ERA V Gold
Steamer musikk til en Chromecast Audio som er koblet til med optisk til Hegelen.
 
Hører kanskje 35% på vinyl og 65% er streaming.
Av musikk sjangere går det i mye elektronisk, rock, jazz, pop og litt klassisk også, i den rekkefølgen. 
 
Stuen er på ca 21kvm, så ikke så mye plass å boltre seg på, som naturlig nok gir sine begrensninger. 
Det er betongvegger, så ganske hardt.
i1iQ0d3.png
 
Jeg er usikker på om det er høyttalerne eller forsterkeren jeg bør prioritere i første omgang. 
Har snust litt på den nye Naim Uniti Nova hos Oslo Hifi Center, men denne er jo ett relativt stort hopp prismessig og blir mest trolig for dyr.
Syns også den nye McIntosh MC275 virker interessant. 
Ser også at Stereofil har tilbud på Sonus faber Venere 3.0, som også kan være interessant. Disse har jo bassporten i front, som gjør at den kan plasseres litt nærmere bakveggen.
Vil helst går for en integrert som også har en DAC, så jeg sipper ekstra bokser, som dessverre ikke MC275 har. 
Men er ikke fremmed for å kjøpe noe brukt. 
Har jo en samboer å forholde meg til også, prøver å overbevise henne om at høyttalere er ett pent møbel, men de fleste her inne vet jo sikkert godt at det ikke alltid er så lett. 
 
Har ikke bestemt meg for om dette er noe jeg vil prioritere enda, men er fortsatt ute etter tips og råd. 
Har ikke noe satt budsjett, men vil helst holde meg under 40k. 
 
Jeg bor i Oslo, så fint om det er mulig å høre produktene her.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, hva savner du i dagens oppsett da?

 

Å gå fra ProAc til Venere-serien virker som en trygg nedgradering. Venere spiller gjerne greit rock og techno på lørdagsparty, men de føles som de har et bra teppe foran. Om SFs lekre design er en del av målet, ville jeg nok gått for Olympica 1 fremfor store Venere. Du kan leve med brukt sier du, så da får du Olympica til samme pris som nye Venere, ferdig innspilt til og med. ;)

 

Til såpass lite plass ville jeg nok seriøst vurdert stativhøyttalere. Kan ofte være lettere å få dem til å spille bra, også pga toveis konstruksjon. Har du noe nevneverdig demping på vegger i form av bilder, hyller osv?

 

Ellers vet du fra meg, fra Horten-messa og andre at nye PMC Twenty-5 er er must å høre før man bestemmer seg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns ProAcene kan bli litt slappe i bassen, litt rumlende. 

Har vært inne på tanken med stativ, men av en eller annen grunn så liker ikke min bedre halvdel det. Hun syns det ser penere ut med gulvstående. 

Og blir det nok dypbass i de? Ser at Olympica er oppgitt til å gå ned til 50hz. Det er jo ikke veldig dypt. Vil helst unngå sub. 

 

Jeg var å hørte på Vener 2.0 før jeg kjøpte D18. Syns de var ganske fine da i hvert fall.

 

Det henger bilder bak "sweetspoten" over sofaen. 

Tanken er at TVen skal på veggen etter hvert og at det kommer en hylle over den igjen. 

Ellers er det teppe og sofabord. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Ingenting på veggene hvor du har siderefleksjonen? 

Ja, de mindre ProAc er litt slappe og rumlende i bassen, merket det på mine D20r også. Det ble noe annet med PMC. Kommer du opp på D40 og 48 blir det mer smell i bassen på ProAc. 

 

Olympica kan ikke skryte av dypbass nei. Hørte dem på Devialet og det låt varmt og behagelig, men ikke dypbass eller live-feeling. Langt i fra. Serblin sine har samme "problem". Mao glitrende på klassisk, men litt trist på rock og up-beat.

 

Dynaudio Confidence C1 er et stalltips, men vanskelig å finne brukt, og nye blir over budsjett. 

Special 40 bør høres og jeg regner med at noen demopar eller brukte Contour 20 dukker opp utover våren. Contour er dog ikke helt rett frem å få til å låte optimalt, og krever en del jobbing med plassering.

SA Pandion 5 (stativ) ville jeg også fått en lytt på, evt 20 (gulvst).

PMC Twenty-5 23 blir vel akkurat på budsjett med litt godvilje fra butikken.

 

Noen tips jeg kommer på i farten.

Lenke til kommentar

Ingenting på veggene hvor du har siderefleksjonen? 

Ja, de mindre ProAc er litt slappe og rumlende i bassen, merket det på mine D20r også. Det ble noe annet med PMC. Kommer du opp på D40 og 48 blir det mer smell i bassen på ProAc. 

 

Olympica kan ikke skryte av dypbass nei. Hørte dem på Devialet og det låt varmt og behagelig, men ikke dypbass eller live-feeling. Langt i fra. Serblin sine har samme "problem". Mao glitrende på klassisk, men litt trist på rock og up-beat.

 

Dynaudio Confidence C1 er et stalltips, men vanskelig å finne brukt, og nye blir over budsjett. 

Special 40 bør høres og jeg regner med at noen demopar eller brukte Contour 20 dukker opp utover våren. Contour er dog ikke helt rett frem å få til å låte optimalt, og krever en del jobbing med plassering.

SA Pandion 5 (stativ) ville jeg også fått en lytt på, evt 20 (gulvst).

PMC Twenty-5 23 blir vel akkurat på budsjett med litt godvilje fra butikken.

 

Noen tips jeg kommer på i farten.

 

Vinduet er større enn det er på tegningen.

Det er en ganske bred vinduskarm, så der står det en del planter bortover. 

Per nå er det ikke noe på den veggen der anlegget står.

 

På den andre sideveggen er det en sjenk og bilder på veggen, det er også spisebord og stoler der.

Problemet er nok primært hjørnet ved venstre høyttaler og veggen bak sofaen. 

 

Dypbass er must, og vil ikke ha subwoofer. Det er derfor jeg er litt skeptisk til stativ. 

Men tittet litt på PMC Twenty-5 22, de ser jo lovende ut også.

Hørte på de 23 i sommer også, var bra futt i de, er nok en del tightere i bassen enn ProAcene.

 

Skal ikke se bort i fra at jeg kan fikse noe hjemlån fra NAT heller, det er jo tross alt ca 5min gange fra leiligheten. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Hva er fordelene med .22 vs .23 egentlig?

Tenker når stativer også skal kjøpes blir jo ikke prisforskjellen stor.

For man bør vel ha ett ganske solid stativ?

 

Ser .22 har større basselement, men .23 oppgis til å spille dypere, da pga mer volum i kassen.

.22 er mer sensitive, så letter å drive, men ingen bør være noe problem for H160 vil jeg tro.

 

De mindre er kanskje mer plasseringsvennlige? 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Fordelene til .22 er nok prisen såfremt man har stativ fra før. Bruker et par fra Atacama under mine, fornøyd med dem. 

Og ja, til tross for større basselement går .23 dypere med større kasse og mye lenger transmisjonslinje. Uansett grei jobb for H160.

 

Hvordan forskjellene blir på plassering vet jeg ikke. De har samme diskant, men relativt god spredning så førsterefleksjon vil uansett være merkbart om man får dempet noe.

Lenke til kommentar

Tenker at det blir nok en tur på NAT om ikke så alt for lenge for å høre med både .22 og .23.

Det kan tenkes at jeg går for .22 og heller bruker "mellomlegget" i plater for å forbedre akustikken.

Drev å testet litt på det i går.

Hang rett og slett to sommerdyner opp i "problemhjørnet" og bassen ble markant bedre.

Lenke til kommentar

Nettopp. Jeg har selv et "lekerom" i huset, med sovesofa osv, leker for ungene osv. Der inne står det et anlegg med pc, eksternt lydkort for studiobruk og studiomontorer. Lyd til ca 5-6000kr. Når jeg får pakker tepper, dyner og puter oppetter vegger og hjørner er det helt utrolig hvordan det spiller. 

 

Ser i tråden din på sentralen at du får tips om kabler til og med. Det var vel forventet. Alltid like moro når noen mener kabler er løsningen på musikk i et "betongrom"...eller trist. Akustikk teller nok bare noen tusen ganger mer, deretter gjelder det å finne en høyttaler som har spredning og fremstilling som håndterer det vanskelige rommet best mulig. 

Lenke til kommentar

Nettopp. Jeg har selv et "lekerom" i huset, med sovesofa osv, leker for ungene osv. Der inne står det et anlegg med pc, eksternt lydkort for studiobruk og studiomontorer. Lyd til ca 5-6000kr. Når jeg får pakker tepper, dyner og puter oppetter vegger og hjørner er det helt utrolig hvordan det spiller. 

 

Ser i tråden din på sentralen at du får tips om kabler til og med. Det var vel forventet. Alltid like moro når noen mener kabler er løsningen på musikk i et "betongrom"...eller trist. Akustikk teller nok bare noen tusen ganger mer, deretter gjelder det å finne en høyttaler som har spredning og fremstilling som håndterer det vanskelige rommet best mulig. 

Ja, har fått beskjed om det fra frøkna også, om vi flytter til ett hus engang i tiden skal jeg får ett eget rom jeg kan gjøre hva jeg vil med.

 

En fyr mente til og med at det var strømrenseren som var flaskehalsen i anlegget!

 

 

Jeg er usikker på om det er høyttalerne eller forsterkeren jeg bør prioritere i første omgang.

Med bedre plassering av høyttalerne har du myyyye å hente...

 

Ja, skulle gjerne ha ommøblert, men det lar seg ikke gjør. Så jobbet en del med plassering i går. 

Lenke til kommentar

Lånt med noe godteri hjem ennå da?

Har ikke det enda, tar en ting av gangen nå.

Blir akustikkplatene først også blir det nok en tur til NAT med frøkna for å sjekke ut de PMC høyttalerne.

Jeg bor nærme NAT, men har ikke bil, så det kan bli litt prosjekt å skulle låne med seg hjem. 

Får se hvordan jeg løser det. Mulig jeg kan låne bil en helg, i verste fall kan jeg jo alltids gå, men de veier jo litt. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er akustikkplatene på plass.

Legger ett par bildet i spoiler.

 

 

ZaK0G3l.jpg
GoXEfYj.jpg
hlpTznr.jpg

 

 

Første inntrykket er som om jeg har fått fjernet en treig og slapp subwoofer fra det ene hjørnet.

Diskanten er også mye mer avslappet.

Skal jobbe videre med plassering ila kvelden tenker jeg, men ved første testlytt virker dette veldig lovende!

Det blir nok en lyttetur til NAT ila februar for å høre på PMC Twenty5.22 og .23. 

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merker du noe forskjell om du trekker høyttalerne lenger ut på gulvet? På ProAcene med bånddiskant er det bra forskjell på mengde luft rundt på sidene, merket det godt på mine også.

 

Har du målt lengde i spillelengden og tatt oddetallsdeling for plassering av høyttalerfront? (1/9, 1/11 etc)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...