Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver ba meg signere taushetsplikt uten grunn?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jobber innen byggbransjen, jobber 100%, men kjører en del fri via fleksitid (ulønnet).

En dag, så spurte en av sjefene om jeg kunne komme innom han å signere et papir om taushetsplikt, og dum og "nervøs" som jeg var, så signerte jeg det.

 

Det stod "taushetsplikt" i tittel, men ikke hva det gjaldt. Jeg signerte, spurte hva det gjaldt, da svarte han at det var i tilfelle jeg skulle innom et prosjekt i fremtiden for å jobbe. Han ville bare ha papirene klare i tilfelle jeg skulle jobbe der. I ettertid har jeg spurt kolleger om de kjenner til en jobb i fremtiden hvor vi trenger taushetsplikt, men nei de kjenner ikke til noe...

 

Jeg tenker jo at jeg aldri skulle ha signert den taushetsplikten (med person nr, signatur og sertifikat nr) da jeg ikke vet hva den gjelder og om jeg i det hele tatt skal jobbe på dette "prosjektet".

Jeg liker ikke å gi fra meg sensitiv informasjon og signatur på dokument som ikke har noe god beskrivelse. Men jeg husker godt at det stod TAUSHETSPLIKT i tittel.

 

Jeg vet ikke om min arbeidsgiver hater meg eller ikke, jeg er kanskje en del syk og tar en del fri, men jeg er flink når jeg først jobber. Kundene liker meg og jeg er veldig organisert/ryddig. Stresser gjerne lett, men det gjør vell flere, tenker jeg.

 

 

Kan godt være at jeg overtenker dette her, men jeg håper ikke jeg kan ha signert på noe som kan slå tilbake på meg negativt, eller? Med tanke på avskjed eller lignende... Jeg kommer ikke på noe som helst slemt jeg har gjort mot firma utenom å si hva jeg mener om tidspress og estimering av timer, av og til sykemeldt og lignende.

 

Håper noen kan roe meg litt ned med å fortelle meg hva de kan og ikke kan bruke dette dokumentet til.

Som tilleggsinformasjon, så jobber jeg i Rogaland, hvor det har vært litt dårlige tider de siste 2 år. Jobber innenfor service med egen firmabil.

 

Takker for svar på forhånd :)



Anonymous poster hash: de1dd...8c5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker jo at jeg aldri skulle ha signert den taushetsplikten (med person nr, signatur og sertifikat nr) da jeg ikke vet hva den gjelder og om jeg i det hele tatt skal jobbe på dette "prosjektet".

 

 

Mesteparten av dette er jo informasjon arbeidsgiver har fra før.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte eller begripe hvorfor du tror taushetsplikten kan komme til å slå tilbake på deg. Jeg er rimelig sikker på at de aller fleste arbeidsgivere har fødselsnummeret til de ansatte og signaturen din er ikke verdt noenting annet enn at du har godkjent taushetsplikten.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Bedriftshemmeligheter? Interne prosjekter eller kundeforhold andre ikke skal vite om. Mulig du blir forfremmet?

Hadde jo vert greit om det var forfremmelse :) hehe.

 

 

Jeg tenker jo at jeg aldri skulle ha signert den taushetsplikten (med person nr, signatur og sertifikat nr) da jeg ikke vet hva den gjelder og om jeg i det hele tatt skal jobbe på dette "prosjektet".

 

 

Mesteparten av dette er jo informasjon arbeidsgiver har fra før.

 

Jo de har gjerne signaturer og person nr, men ikke de nr jeg ga fra sertifikatet (ikke at det skulle betyr så mye mer).

 

Jeg kan ikke fatte eller begripe hvorfor du tror taushetsplikten kan komme til å slå tilbake på deg. Jeg er rimelig sikker på at de aller fleste arbeidsgivere har fødselsnummeret til de ansatte og signaturen din er ikke verdt noenting annet enn at du har godkjent taushetsplikten.

Nei jeg er jo en som overtenker en del da, spesielt negative tanker når jeg "føler" sjefen ikke liker meg.

De fikk jo også disse her ID nr fra sertifikatet mitt.

Men, på dokumentet stod det kun "taushetsplikt" med noe tekst om taushet, og intet mer om hva eller hvor denne taushetsplikten gjelder. Jeg tenker vell at de kan "endre" på selve dokumentet i ettertid for å bruke det mot meg i en eller annen situasjon :p At de kan endre på dokumentet til noe annet enn det jeg skrev under på, men det blir vell straffbart igjen tenker jeg.. Kanskje jeg skal bli forfremmet som Panda duden over skrev. 

 

Anonymous poster hash: de1dd...8c5

Lenke til kommentar

Kan det tenkes det skal være at dere skal jobbe på en lokasjon som f.eks sykehus? Slike steder krever at også bygningsarbeidere som skal jobbe der har signert en slik.

Å signere en taushetsplikt blir jo kun et problem om du tenker å bryte den uansett.  

Jeg tror ikke vi skal ha noe sykehus prosjekter, men vet om et postkontor e.l. Kommer ikke til å bryte noe taushetsplikt, om dette er alt det er :)

 

Men jeg er vell egentlig bare på utkikk etter et svar som bekrefter det jeg lurer på, som er: Kan dette dokumentet brukes mot meg på en negativ måte?

 

Anonymous poster hash: de1dd...8c5

Lenke til kommentar

Dette har blitt mer og mer vanlig i mange bransjer de siste 10-15 årene, man kan sikkert stille spørsmål om årsak, men det er jo greit for kunder feks å måtte slippe å oppleve at man i ettertid får høre at det går folk å sprer dritt og usannheter, når de egentlig er betalt for å gjøre en jobb.

Mer tvilsomme motiver kan jo være at arbeidsplassen ikke driver etter boka, og da har man jo elegant signert at man skal holde kjeft. Og som nevnt så kan det være greit å få på plass, hvis det kommer oppdrag som krever taushetsplikt fra de involverte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om en bedrift driver ulovlig kan de ikke beskytte seg selv ved å få ansatte til å signere en taushetsplikt. Denne vil ikke gjelde om den brytes for å melde fra om ulovligheter o.l.

 

Det er riktig, men det kan skremme dem til å ikke si noe ala: sier du noe om dette til noe bryter du taushet og da sparker vi deg ( selv om ikke det er riktig etter boken )

Endret av Smultring77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om en bedrift driver ulovlig kan de ikke beskytte seg selv ved å få ansatte til å signere en taushetsplikt. Denne vil ikke gjelde om den brytes for å melde fra om ulovligheter o.l.

 

Det er riktig, men det kan skremme dem til å ikke si noe ala: sier du noe om dette til noe bryter du taushet og da sparker vi deg ( selv om ikke det er riktig etter boken )

 

 

Det kan de vel like godt da si uten en slik taushetsplikt også. Selv om jeg ser hva du sikter til.

Lenke til kommentar

Hadde tenkt å si det samme, ja de kan nok sparke noen, spørs om arbeidtilsynet mener det er god nok grunn?

Folk som driver ulovlig vil nok bli oppdaget uansett, særlig skattesnusk og annet svindel, man trenger kanskje ikke å si noe, med mindre man er i avhør hos politiet, men å si det videre kan man få problemer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Helt vanlig. Har absolutt ingen ting med deg som person å gjøre. Det er tvert i mot en positiv ting da du på sett. Alle som jobber på posten har blant annet taushetsplikt. Jeg måtte signere en nokså brutal taushetsplikt for Aleris når jeg jobbet der (privat helseforetak) - der truet de med søksmål og erstatningskrav dersom jeg røpet bedriftshemmeligheter videre til konkurrerende bedrifter. Det var en litt annen variant av taushetsplikt enn det jeg er vant med. 

 

Se på det som en positiv greie. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

at man i ettertid får høre at det går folk å sprer dritt og usannheter, når de egentlig er betalt for å gjøre en jobb.

 

Å komme med usannheter er vel teknisk sett ikke et brudd på taushetsplikten :hmm:

 

Hvilket av ordene taushetsplikt er det du ikke skjønner ?

Lenke til kommentar

der truet de med søksmål og erstatningskrav dersom jeg røpet bedriftshemmeligheter videre til konkurrerende bedrifter. Det var en litt annen variant av taushetsplikt enn det jeg er vant med.

Nå er vel det kanskje oppsigelsegrunn å gi bedrifter dårlig omtale, uansett er ikke trusel nødvendig, men de burde vite om du er voksen nok å forstå det er alvor. Er jo grunn for folk vil ansette 18 årringer eller eldre. For å være sikker på man er voksen nok.

 

 

Å komme med usannheter er vel teknisk sett ikke et brudd på taushetsplikten

Nei, men det kan være oppsigelse grunn hvis man gjør narr av arbeidsplassen i sosiale medier etc. Og det blir oppdaget hos arbeidgiver. Samme kan være å snakke stygt om arbeidsplassen. Men man har jo personvern også så da må vel noen ansatte ha sladret, da jeg tviler på med mindre arbeidsgiveren kjenner deg god så tviler jeg på den personen snoker i ditt privatliv.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takker for svar så langt :)

 

Hvis dette kun er ment for taushet generelt eller for et fremtidlig prosjekt, så kommer jeg ikke til å bryte den, så tror ikke det vil skape noe problemer.

 

Men kommer fra og med nå (signerte for ca 2 uker siden) til å være litt mer forsiktig når jeg snakker om bedriften og kunder til andre mennesker, selv om jeg ikke pleier å snakke fritt om ting jeg ikke skal snakke om. Men en av mine beste venner (og kollega) får jo vite en del da, hehe. Tror jeg bør tenke litt mer over hva jeg snakker om fremover, bare for sikkerhetsskyld, er jo dumt hvis jeg opplever at en kunde onanerer på badet og så får alle i firma mitt vite det... x) tihi.

 

 

Jeg syns bare det var så rart at han kalte meg inn til å signere et taushets skjema når sjefen vet at jeg kun jobber service... Kanskje firma har brutt en lov og prøver å få de ansatte til å signere en etter en.  Selv om taushetsplikt kanskje er normalt i bedrifter, så syns jeg det er litt rart uansett da mine kolleger ikke har signert noe i det hele tatt.

 



Anonymous poster hash: de1dd...8c5
Lenke til kommentar

at man i ettertid får høre at det går folk å sprer dritt og usannheter, når de egentlig er betalt for å gjøre en jobb.

 

Å komme med usannheter er vel teknisk sett ikke et brudd på taushetsplikten :hmm:

Hvilket av ordene taushetsplikt er det du ikke skjønner ?

 

Les deg opp litt før du slenger med leppa, tøffen. Taushetsplikt gjelder teknisk sett bare sannheter. Ikke det at man ikke kan bli straffet for å spre løgn, men da må du nok lese deg opp på enda mer ting ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...