Gå til innhold

Ikea Trådfri med vanlige dimmere


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har per nå vanlige lyspærer installert med dimmere og skjult anlegg i hele leiligheten. Istedenfor å bruke vanlig lyspærer (kjøpt på rema eller tilsvarende) vurderer jeg å bytte til Ikea Trådfri. Vil dimmeeffekten på de (som kan styres med app) funke i tillegg til dimmeeffekten på selve bryteren?

 

Tenker isåfall at det blir (effekt på lysbryter)*(effekt på trådfri pære), slik at 50% på begge vil gi 25% av maks lys. Stemmer det?

 

Planen er å integrere det med Google Home etterhvert (når det kommer) og da kun bruke pærejusteringen slik at alle bryterne vil stå på 100%. Ikea Trådfri virker jo veldig mye billigere enn Phillips Hue.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg har per nå vanlige lyspærer installert med dimmere og skjult anlegg i hele leiligheten. Istedenfor å bruke vanlig lyspærer (kjøpt på rema eller tilsvarende) vurderer jeg å bytte til Ikea Trådfri. Vil dimmeeffekten på de (som kan styres med app) funke i tillegg til dimmeeffekten på selve bryteren?

 

Tenker isåfall at det blir (effekt på lysbryter)*(effekt på trådfri pære), slik at 50% på begge vil gi 25% av maks lys. Stemmer det?

 

Planen er å integrere det med Google Home etterhvert (når det kommer) og da kun bruke pærejusteringen slik at alle bryterne vil stå på 100%. Ikea Trådfri virker jo veldig mye billigere enn Phillips Hue.

 

Fra spesifikasjonene til lyspæren: 

Kan dimmes Nei 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har per nå vanlige lyspærer installert med dimmere og skjult anlegg i hele leiligheten. Istedenfor å bruke vanlig lyspærer (kjøpt på rema eller tilsvarende) vurderer jeg å bytte til Ikea Trådfri. Vil dimmeeffekten på de (som kan styres med app) funke i tillegg til dimmeeffekten på selve bryteren?

 

Tenker isåfall at det blir (effekt på lysbryter)*(effekt på trådfri pære), slik at 50% på begge vil gi 25% av maks lys. Stemmer det?

 

Planen er å integrere det med Google Home etterhvert (når det kommer) og da kun bruke pærejusteringen slik at alle bryterne vil stå på 100%. Ikea Trådfri virker jo veldig mye billigere enn Phillips Hue.

 

Nei. 

Smartpærer inneholder elektronikk og tåler derfor ikke bli dimmet. Jeg har selv 6 x samme problemstilling, og har ikke turt å sette smartpærene i lysene av samme grunn. 

 

Verd å vite om trådfri-pærene: de skal visstnok bli ganske varme, strømbruken er muligens ikke så lav som man forventer. 

Verd å vite om trådfri-pærene II: hvis du kjøper nå så er det en rabatt med Ikea Family-medlemsnummer som gjør prisforskjellen enda større i fra Hue, spesielt stor forskjell på spot-pærene. Ikea Family opprettet jeg selv gratis og umiddelbart i forbindelse med mitt forrige Trådfri-kjøp. 

 

Hue og Trådfri-pærer bruker jeg om hverandre allerede nå, men du kan trenge en Trådfri Gateway og en Trådfri kontrollenhet for å få Trådfri-lyspærene oppdatert til firmware som støtter Hue. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Jeg har per nå vanlige lyspærer installert med dimmere og skjult anlegg i hele leiligheten. Istedenfor å bruke vanlig lyspærer (kjøpt på rema eller tilsvarende) vurderer jeg å bytte til Ikea Trådfri. Vil dimmeeffekten på de (som kan styres med app) funke i tillegg til dimmeeffekten på selve bryteren?

 

Tenker isåfall at det blir (effekt på lysbryter)*(effekt på trådfri pære), slik at 50% på begge vil gi 25% av maks lys. Stemmer det?

 

Planen er å integrere det med Google Home etterhvert (når det kommer) og da kun bruke pærejusteringen slik at alle bryterne vil stå på 100%. Ikea Trådfri virker jo veldig mye billigere enn Phillips Hue.

 

Nei. 

Smartpærer inneholder elektronikk og tåler derfor ikke bli dimmet. Jeg har selv 6 x samme problemstilling, og har ikke turt å sette smartpærene i lysene av samme grunn. 

 

Verd å vite om trådfri-pærene: de skal visstnok bli ganske varme, strømbruken er muligens ikke så lav som man forventer. 

Verd å vite om trådfri-pærene II: hvis du kjøper nå så er det en rabatt med Ikea Family-medlemsnummer som gjør prisforskjellen enda større i fra Hue, spesielt stor forskjell på spot-pærene. Ikea Family opprettet jeg selv gratis og umiddelbart i forbindelse med mitt forrige Trådfri-kjøp. 

 

Hue og Trådfri-pærer bruker jeg om hverandre allerede nå, men du kan trenge en Trådfri Gateway og en Trådfri kontrollenhet for å få Trådfri-lyspærene oppdatert til firmware som støtter Hue. 

 

 

Takk for svar!

 

Da tror jeg at jeg holder meg unna enn så lenge, mer praktisk med fysiske dimmere.

Lenke til kommentar

Er også i gang med smart-hus prosjekt.. Og bruk av eksisterende dimmere er jo et "must"... 

Men jeg har innsett at det er vanskelig og fordyrer prosjektet...

 

De alternativene jeg har vurdert er.. 

1: Bruk vanlige led-pærer i kombinasjon med bryter (som har retur fjør) og z-wave dimmer feks; Fibaro dimmer 2 eller Qubino.

2: Philips Hue, men her går bryterne og dimmerne i dass, men man kan bruke Philips Hue Tap fjernkontrollen, innmaten kan enkelt taes ut og monteres i en Eltako bryter. https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/2166-hue-dimmer-holder-for-elko-boks/

Lenke til kommentar

mer praktisk med fysiske dimmere.

.... what? ;) 

 

 

1: Bruk vanlige led-pærer i kombinasjon med bryter (som har retur fjør) og z-wave dimmer feks; Fibaro dimmer 2 eller Qubino.

2: Philips Hue, men her går bryterne og dimmerne i dass, men man kan bruke Philips Hue Tap fjernkontrollen, innmaten kan enkelt taes ut og monteres i en Eltako bryter. https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/2166-hue-dimmer-holder-for-elko-boks/

Jeg ville gått for alternativ 1. Personlig synes jeg det er bedre med en smart dimmer enn en smart pære for pæra blir dum når noen skrur av strømmen.

Lenke til kommentar

 

mer praktisk med fysiske dimmere.

.... what? ;)

 

 

1: Bruk vanlige led-pærer i kombinasjon med bryter (som har retur fjør) og z-wave dimmer feks; Fibaro dimmer 2 eller Qubino.

2: Philips Hue, men her går bryterne og dimmerne i dass, men man kan bruke Philips Hue Tap fjernkontrollen, innmaten kan enkelt taes ut og monteres i en Eltako bryter. https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/2166-hue-dimmer-holder-for-elko-boks/

Jeg ville gått for alternativ 1. Personlig synes jeg det er bedre med en smart dimmer enn en smart pære for pæra blir dum når noen skrur av strømmen.

 

 

Om man skal gå for alternativ 2 må man isåfall koble bort bryteren / dimmeren helt.. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 år senere...
BonsaiBill skrev (På 26.1.2018 den 9.59):

Jeg har to IKEA trådfri på en dimmerkontakt. Dersom man skrur på dimmeren så begynner pærene å blinke litt, men det har så langt gått helt fint (dvs, man må jo så klart la være å bruke den gamle dimmebryteren...)

BonsaiBill, fungerer det fortsatt? Jeg har en sånn rund dimmebryter på veggen og har nå kjøpt Ikea Monazit med tilhørende Trådfri pærer og Trådfri dimmer? Tror du det vil fungere sammen? Altså bare skru på dimmebryter på veggen og la den være på, og så styre det med Trådfri dimmer/fjernkontroll

Lenke til kommentar

Litt annen setting, helt annen setting egentlig... Men jeg ville vært forsiktig med å teste ut LED-pærer som er styrt av transformatorer. I huset vi kjøpte var det DALI lysstyringssystem, og der var en LED-pære nok til å ta knekken på en Dali transformator som styrte 3 stk. 12V halogenspotter. Tviler på det samme er en risiko på en vanlig dimmer, da, men mye halvgammelt utstyr er ikke egnet for LED. 

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det. 

Jeg tror det er LED-pæra jeg har foran meg nå, og i såfall er det en Osram-pære som er merket med "AC16894". Kjøpt i dagligvarebutikk. AC16894 er ikke direkte googlebart.  

Dali - transformatoren er en Tridonic te-0105 one4all sc.

https://www.wlk.eu/no/?id=28000889 
"Ikke egnet for bruk med MR16 LED-pærer."

Fikk elektrikeren til å bytte denne med en tilsvarende som vi tok fra badet når vi byttet til LED der. Er imidlertid sluppet opp for halogenpærer nå, så det er på tide å bytte mer utstyr. Jeg kunne tenkt å diskutere mer om det, men det kan vi ta på Hjemmeautomasjon ;) 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...