Gå til innhold

Alvorlig designfeil i Intel-prosessorer. Feilrettingen kan gjøre PC-ene tregere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Fra linux-oppdateringen finner man litt bedre navne enn KAISER:

 

 

 

2) Namespace

 

Several people including Linus requested to change the KAISER name.

 

We came up with a list of technically correct acronyms:

 

User Address Space Separation, prefix uass_

 

Forcefully Unmap Complete Kernel With Interrupt Trampolines, prefix fuckwit_

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror vi skal vente til neste uke med å dra noen konklusjoner. Dette vil uansett få økonomiske konsekvenser for Intel. Kanskje dem må utsette neste generasjon enda lenger nå da, for jeg regner med at et ytelsestap på 23% ikke er noe hverken Intel eller deres kunder vil godta.

Lenke til kommentar

Tror vi skal vente til neste uke med å dra noen konklusjoner.

Dette ser ut som en total katastrofe allerede.

 

Kanskje dem må utsette neste generasjon enda lenger nå da, for jeg regner med at et ytelsestap på 23% ikke er noe hverken Intel eller deres kunder vil godta.

Det tapet er for en klønete workaround i software. Ytelsestapet vil sannsynligvis være marginalt hvis de fikser dette i hardware. Dermed bør de fikse det og sende de fiksede prosessorene ut på markedet snarest. Kanskje ikke vente på neste generasjon engang, hvis det er lenge til den er klar.
Lenke til kommentar

 

Tror vi skal vente til neste uke med å dra noen konklusjoner.

Dette ser ut som en total katastrofe allerede.

 

Kanskje dem må utsette neste generasjon enda lenger nå da, for jeg regner med at et ytelsestap på 23% ikke er noe hverken Intel eller deres kunder vil godta.

Det tapet er for en klønete workaround i software. Ytelsestapet vil sannsynligvis være marginalt hvis de fikser dette i hardware. Dermed bør de fikse det og sende de fiksede prosessorene ut på markedet snarest. Kanskje ikke vente på neste generasjon engang, hvis det er lenge til den er klar.

 

Dette problemet krever en endring i front-end for å løses, det er ikke sikkert vi ser en fiks neste generasjon. Endringen av designet må gjennom valideringsprosesser for å bekrefte at ting fungerer som det skal, bare valideringen kan ta måneder når det er et design på flere milliarder transistorer.

 

Helt enig i at dette er en katastrofe for Intel, spesielt når svakheten gjelder for alle prosessorer i Core-serien fra Penryn

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Dermed bør de fikse det og sende de fiksede prosessorene ut på markedet snarest. Kanskje ikke vente på neste generasjon engang, hvis det er lenge til den er klar.

 

Skal folk kjøpe nye samme da eller? At Intel lar folk sende inn sine "gamle" CPU'er i bytte mot nye blir kostbart for dem... Husk Note 7 fiaskoen til Samsung.

 

Kanskje markedsføringsavdelingen til Intel kan snu dette til en fordel for neste generasjon. "Nå hele 23% raskere enn forrige generasjon CPU'er". Løp og kjøp :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis alle programmene er "snille" så er det egentlig ikke desingfeil, men designavgjørelse for å få CPU'en til å jobbe mest mulig effektivt.

 

Paralellen blir samfunnet hvor det er OK å dele person- og posisjonsopplysninger så lenge de som styrer er "snille".   I det øyeblikk det ikke er tilfelle så vil nok alle foretrekke at det er vanntette skott for personopplysninger.

 

Men ekstra sikkerhet koster ekstra ressurser.

 

At man skal kunne reklamere tror jeg ikke - men tyder på at de fleste nok bare har brukt 1 sek på å trykke "OK" eller "I accept" på programvarebetingelsene.  Leser man en standard EULA (End User License Agreement) så står det mer eller mindre at det er absolutt ingen garantier for at programvaren vil fungere helt eller delvis i henhold til hensikt/reklame eller funksjonsliste. Økonomiske tap er eksplisitt ikke dekket og hvis det skulle bli noen disputt så er det rettsvesenet i et gunstig land (for produsenten) som er definert som gjeldende.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis alle programmene er "snille" så er det egentlig ikke desingfeil, men designavgjørelse for å få CPU'en til å jobbe mest mulig effektivt.

Det du sier bærer ikke mening i mitt hode. Feilen ser ut til å gi prosesser i ring3 muligheter til å lese data i beskyttet i ring 0.

 

Dette er definitivt ikke en ytelsesoptimalsering. Det er mest sannsynlig feil i logikken rundt behandling av cache.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ho-ly shi*.

 

En ting er at jeg har oppført meg som sur melk over Win10 siden den ble lansert, om at han lekker som ei sil, men nå? -med detta i tillegg?!

Gratulerer, Wintel. Dere er et umaka par.

 

Blir nødt til å hamre teksta med spiker på kjerkeveggen, igjen-igjen:

 

Windows 10, -til spill og useriøse ting.

Linux, -til alt anna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis alle programmene er "snille" så er det egentlig ikke desingfeil, men designavgjørelse for å få CPU'en til å jobbe mest mulig effektivt.

 

Paralellen blir samfunnet hvor det er OK å dele person- og posisjonsopplysninger så lenge de som styrer er "snille".   I det øyeblikk det ikke er tilfelle så vil nok alle foretrekke at det er vanntette skott for personopplysninger.

 

Men ekstra sikkerhet koster ekstra ressurser.

 

At man skal kunne reklamere tror jeg ikke - men tyder på at de fleste nok bare har brukt 1 sek på å trykke "OK" eller "I accept" på programvarebetingelsene.  Leser man en standard EULA (End User License Agreement) så står det mer eller mindre at det er absolutt ingen garantier for at programvaren vil fungere helt eller delvis i henhold til hensikt/reklame eller funksjonsliste. Økonomiske tap er eksplisitt ikke dekket og hvis det skulle bli noen disputt så er det rettsvesenet i et gunstig land (for produsenten) som er definert som gjeldende.

 

Alle detaljene er ikke kjent, men detaljene som det er spekulert i så langt tyder på at dette er en design-feil og ikke optimalisering.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvordan blir det med batterilevetid på laptop? Kortere på grunn av høyere cpu last? Får bytte cpuen til AMD eller VIA er ikke noe annet å gjøre.

 

VIA har vel ikke kommet med noen nye CPU-er på snart et tiår? Og med tanke på hvor treige de var sammenlignet med AMD/Intel så vil du nok komme bedre ut av det med en Intel-cpu likevel ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt dette her går langt utenfor min fatteevne, men dette virker jo som en gigantisk flause? Solgte ikke Intelsjefen en haug med aksjer for litt siden også? La konspirasjonsteoriene florere...

 

Dette kan jo bli en voldsomt stygg ripe i lakken for Intel. Om dette påvirker alt av CPU-er i nyere tid, alt fra Intel Atom til Intel Xeon osv så kan jo dette få temmelig store konsekvenser for profesjonelle miljøer? Massevis av nettverkutstyr er jo allerede temmelig tynnslitt hva gjelder ytelse og mye av dette kjører jo på Intel Atom. De fleste VMWare-miljøer vil vel også merke en såpass reduksjon i IO-ytelse osv..

 

Privatmarkedet er vel kanskje det som slipper "billigst" unna her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har Intel NUC7i5BNH

BIOS oppdatering i dag.

 

PRODUCTS: NUC7i3BNK, NUC7i3BNH, NUC7i5BNK, NUC7i5BNH,

NUC7i7BNH (Standard BIOS)

BIOS Version 0061 - BNKBL357.86A.0061.2017.1221.1952

About This Release:

 Date: December 21, 2017

 ME Firmware: 11.8.50.3425

 EC Firmware: 08.12

 Memory Reference Code: Based on 2.8.1

 Integrated Graphics:

 Option ROM: Build 1000 PC 10.46

 UEFI Driver: 9.0.1066

 SATA RAID Option ROM(Legacy): 15.7.0.3054

 AHCI Code: Based on AHCI 13

 LAN Option ROM: v0.1.10 PXE-2.1 (build 092)

 Visual BIOS: 2.2.23

 

New Fixes/Features:

 Security Enhancements.

 Updated CPU microcode.

Lenke til kommentar

Jeg prøver å kjøre PCmark10, 3Dmark v2 og 3Dmark11 på mine to PCer. PCmark gjør ingen ting. Bare står og viser en roterende sirkel (ikke noe CPU belastning heller). 3Dmark11 klager på at den ikke finner en fil på C:\Dokumenter og lukker seg. 3Dmark v2 skjer det ingen ting når jeg starter. Og dette skjer altså på begge PCene (en low-end Asus laptop og en high-end Asus basert gamer PC). Noen som vet råd? Tenkte jeg skulle teste før og etter oppdateringen. Men de vil jo ikke virke -(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...