Gå til innhold

[Løst] Filkopiering fra kamera/SD-kort - kun nye filer


Anbefalte innlegg

I overgang fra bruk av Windows --> Linux har jeg kommet over følgende problemstilling mhp. kopiering av filer fra digitalkamera (FAT/FAT32) til lokal mappe:

Da jeg brukte Windows, kopierte jeg kun filer med attributtet arkiv var satt. Dette kunne jeg gjøre enten manuelt vha filutforsker eler kommandolinje XCOPY /A - for deretter å slå av arkiv-attributtet på de filene som ble kopiert.

Dette funker tilsynelatende ikke i Linux, filutforskeren Thunar ser ikke ut til å støtte filattributter i FAT/NTFS.

 

Målet for filkopieringa er alltid en tom mappe pga bilder blir sortert og organisert etter kopiering til disk, så normal bruk av rsynk ser jeg heller ikke er en løsning.

 

Noen forslag ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rapid Photo Downloader vil gi deg en langt bedre arbeidsflyt enn den du hadde på Windows.

 

Rapid Photo Downloader husker hvilke bilder og videoer du allerede har kopiert, disse vil være avmerket for kopiering og grået ut eller kan skjules slik at du vil veldig enkelt se hva som er nytt. Du kan dermed begrave stresset du hadde med kontinuerlig endring av filattributter. Du kan også sette opp Rapid Photo Downloader for automatisk navngiving, sortering og mye mer.

 

Driver du med fotografi under Linux så bør du legge til pixls.us i leselisten din, veldig mange gode tips og råd å finne der.

 

Lykke til! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Programmet bruker exiftool for å avlese metadata. Metadata beholdes som den er og du kan bruke metadata for automatisk generering av en nesten så ubegrenset strukturering av filnavn og mappesortering du måtte ønske. Filenes metadata brukes også for tidslinjen til venstre hvor du kan enkelt og greit gruppere bilder og videoer basert på når tid de var tatt.

 

Om du lurer på hvordan noe brukes så finner du en godt illustrert dokumentasjon her, denne får du også opp ved å trykke på F1 når har programmet oppe eller ved å klikke på hamburgermenyen øverst til høyre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...