Gå til innhold

SFP-modul fra Homenet rett i egen ruter


Anbefalte innlegg

7 hours ago, Rudde said:

Prøvde igjen nå, får ikke noen IP fra ISP når jeg bruker egen ruter. Virker også som om den inkluderte SFP modulen fungerer fint med mikrotik ruteren min, men får heller ingen IP på den selv om den den linken er oppe.

Noen tips?

Antar du har satt opp DHCP client på mikrotik.

Du kan jo alltids prøve å klone MAC fra modemet for å se om det utgjør noen forskjell?

Ville også hørt med KS angående hvilken infrastruktur du er på siden du mener du fikk svar av lynet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MariusJS skrev (10 minutter siden):

Antar du har satt opp DHCP client på mikrotik.

Du kan jo alltids prøve å klone MAC fra modemet for å se om det utgjør noen forskjell?

Ville også hørt med KS angående hvilken infrastruktur du er på siden du mener du fikk svar av lynet?

Ja har DHCP klient i mikrotik, var plug and play slik jeg satt den opp når jeg kobler den i et modem.

Prøvde å klone mac listet på baksiden av modem og mac på baksiden +1 uten at det har gjort noen forskjell.

Har ikke så lyst å spørre kundeservice da han i sist epost gjorde det klart at de (såklart) ikke tilbyr support på dette.

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (27 minutter siden):

Antar du har satt opp DHCP client på mikrotik.

Du kan jo alltids prøve å klone MAC fra modemet for å se om det utgjør noen forskjell?

Ville også hørt med KS angående hvilken infrastruktur du er på siden du mener du fikk svar av lynet?

 

Rudde skrev (15 minutter siden):

Ja har DHCP klient i mikrotik, var plug and play slik jeg satt den opp når jeg kobler den i et modem.

Prøvde å klone mac listet på baksiden av modem og mac på baksiden +1 uten at det har gjort noen forskjell.

Har ikke så lyst å spørre kundeservice da han i sist epost gjorde det klart at de (såklart) ikke tilbyr support på dette.

Brukes det kanskje en form for provisjoneringsløsning der man forventer å prate med «noe» på CPE før de åpner for normal trafikk på porten? Selv har jeg ikke jobbet med nettverksutstyr på privatmarkedet og vet lite om hva som benyttes, men ser det finnes flere alternativer.

Slike detaljer besvares neppe av kundeservice.

Kjenner Ikke RouterOS og muligheter for mirroring der, men det er jo interessant å se trafikken fra det øyeblikket interfacet er oppe. 

Lenke til kommentar

Sånn, da fikk jeg endelig koblet på en switch med SFP-port, satte Homenets singelfiber-SFP i denne switchen, og jeg kjører nå på denne i stedet for Genexis-switchen. Alt fungerer fint.

Har et eget VLAN for WAN-trafikken, har skrudd av ting som STP,  management- og discoveryprotokoller som evt kunne skape hodebry, og speiler trafikken fra Homenets distribusjonsswitch til en dedikert port for analyse i Wireshark på en klient som selv ikke bruker denne porten til IP-trafikk

Som forventet (basert på uttalelser i tråden her) ser jeg ingen VLAN tags, ei heller noen mystiske provisjoneringsløsninger fra Homenets side,. Dette er uavhengig av om jeg plasserer Genexis-switchen bak min egen og bruker WAN-kobberporten den er utstyrt med i stedet for SFP-porten.

Å bruke eget utstyr med SFP-port fungerer altså finfint så lenge SFP-modulen i seg selv er støttet av utstyret man monterer den i. Greit å endelig få det bekreftet.

Selv trenger jeg som nevnt flere porter på WAN-siden til minst 2 brannmurer med hver sin public-adresse, og liker å holde WAN og LAN-sidene adskilt på forskjellige fysiske bokser og ikke ha én brannmur/ruter avhengig av en annen. Så det blir ikke aktuelt for meg å ha SFP-porten i noe annet enn en switch - mest for å kunne overvåke og (ved behov) sniffe på trafikken uten å belaste selve muren med den jobben.

Har ikke Viasat/Riks-TV gjennom Homenet  så får ikke testet den delen på en enkel måte, men ut i fra det som er nevnt her bør det fungere utmerket da alle nødvendige protokoller transporteres like transparent gjennom min switch som Genexis-switchen. 

Føles bra å få litt fakta på bordet her.

Endret av inside_446486
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fremdeles ingen bedring her. Men snakket med de på lørdag om å få satt den i bridge mode, noe de påsto allerede var gjort for port 3, 4, porter jeg trodde var reservert for TV da jeg ikke hadde fått de til å fungere tidligere. Prøvde å koble opp ruter og PC rett i disse portene uten at jeg fikk IP derifra heller. Så kommer til å kontakte de igjen når jeg har tid å få løst slik at bridge-mode portene iallefall fungerer først, før jeg gidder å prøve noe mer med eget utstyr.

Lenke til kommentar
Rudde skrev (11 timer siden):

Fremdeles ingen bedring her. Men snakket med de på lørdag om å få satt den i bridge mode, noe de påsto allerede var gjort for port 3, 4, porter jeg trodde var reservert for TV da jeg ikke hadde fått de til å fungere tidligere. Prøvde å koble opp ruter og PC rett i disse portene uten at jeg fikk IP derifra heller. Så kommer til å kontakte de igjen når jeg har tid å få løst slik at bridge-mode portene iallefall fungerer først, før jeg gidder å prøve noe mer med eget utstyr.

Greit å vite at du er på en port der du får tildelt en public IP-adresse ja, men det ser du vel fort med en laptop? Kjør evt Wireshark for å se hva som foregår når maskinen etterspør en IP-adresse.

Siden du nevner port 3 og 4 antar jeg det står noe i port 1 og 2?

Vet det tidligere ble delt ut inntil 3 public-adresser per abonnent, men kan virke som dette er skrudd litt ned - siden i høst har jeg ikke klart å få flere enn 2 public IP-adresser utdelt samtidig.

 

Ikke noe praktisk problem for meg, så jeg har enda ikke forespurt Homenet om de har justert policyen. Gitt IPv4-mangelen i verden ville det ikke forundret meg.
 

En grense på 2 er mer enn nok for meg til daglig. Bruker den ekstra public-adressen sporadisk til testing av utstyr som skrus av utenom testing. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, inside_446486 said:

Greit å vite at du er på en port der du får tildelt en public IP-adresse ja, men det ser du vel fort med en laptop? Kjør evt Wireshark for å se hva som foregår når maskinen etterspør en IP-adresse.

Siden du nevner port 3 og 4 antar jeg det står noe i port 1 og 2?

Vet det tidligere ble delt ut inntil 3 public-adresser per abonnent, men kan virke som dette er skrudd litt ned - siden i høst har jeg ikke klart å få flere enn 2 public IP-adresser utdelt samtidig.

 

Ikke noe praktisk problem for meg, så jeg har enda ikke forespurt Homenet om de har justert policyen. Gitt IPv4-mangelen i verden ville det ikke forundret meg.
 

En grense på 2 er mer enn nok for meg til daglig. Bruker den ekstra public-adressen sporadisk til testing av utstyr som skrus av utenom testing. 

Port 3 og 4 skal visstnok være bridget som standard på alle nyere homenet leveranser. (Altså du får public IP uten noen form for NAT  på dem)

 

Mistenker kanskje at Rudde sitter på en infrastruktur fra ett eller annet firma som er kjøpt opp av homenet.

Lenke til kommentar

Snakket med HomeNet idag og forklarte at bridge-mode portene deres ikke fungerte som beskrevet, og de sa dette kunne stemme da jeg ikke hadde tilgang på nok IP'er. De reserverte en til som har ført til at jeg nå kan koble med rett på fiberen uproblematisk.

Så tipset du sendte (MariusJS) på PM burde fungert selv før jeg ble tildelt flere IP'er.

 

Fikk også brukt SFP modulen fra HomeNet og trengte ikke bruke de jeg hadde kjøpt til å fungere med Mikrotik ruteren.

Endret av Rudde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Rudde said:

Snakket med HomeNet idag og forklarte at bridge-mode portene deres ikke fungerte som beskrevet, og de sa dette kunne stemme da jeg ikke hadde tilgang på nok IP'er. De reserverte en til som har ført til at jeg nå kan koble med rett på fiberen uproblematisk.

Så tipset du sendte (MariusJS) på PM burde fungert selv før jeg ble tildelt flere IP'er.

 

Fikk også brukt SFP modulen fra HomeNet og trengte ikke bruke de jeg hadde kjøpt til å fungere med Mikrotik ruteren.

Supert å høre at det ordnet seg for deg :)

Lenke til kommentar
Rudde skrev (2 timer siden):

Snakket med HomeNet idag og forklarte at bridge-mode portene deres ikke fungerte som beskrevet, og de sa dette kunne stemme da jeg ikke hadde tilgang på nok IP'er..

Bra det ordnet seg. Men «tilgang på nok IP»? Hmmm. Da kan det være noe i det jeg har opplevd i det siste. De strammer vel inn på IPv4-tildelingen.

Lenke til kommentar

Fant fort ut at den gamle CRS125-24G-1S ikke var tilstrekkelig for gigabit masquerade iallefall, og håndterer vel bare 160-200 mbit begge veier, så da er det ut å handle mer utstyr. Vurdert Mikrotik hEX S, eller RB4011iGS, EdgeRouter X SFP, 4 eller 6P.

Tenkte å kjøpe en hEX S og sette opp hos mamma uansett og gjøre GRE, mellom meg og dem, men er usikker på om jeg vil gå for den her da den ikke ser ut til å klare mer enn 800 mbit IPSec

Lenke til kommentar
10 hours ago, Rudde said:

Fant fort ut at den gamle CRS125-24G-1S ikke var tilstrekkelig for gigabit masquerade iallefall, og håndterer vel bare 160-200 mbit begge veier, så da er det ut å handle mer utstyr. Vurdert Mikrotik hEX S, eller RB4011iGS, EdgeRouter X SFP, 4 eller 6P.

Tenkte å kjøpe en hEX S og sette opp hos mamma uansett og gjøre GRE, mellom meg og dem, men er usikker på om jeg vil gå for den her da den ikke ser ut til å klare mer enn 800 mbit IPSec

UBNT har eller hadde dream machine pro på tilbud som beta hardware nå nylig

 

EDIT; https://store.ui.com/products/udm-pro

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar
11 hours ago, inside_446486 said:

Bra det ordnet seg. Men «tilgang på nok IP»? Hmmm. Da kan det være noe i det jeg har opplevd i det siste. De strammer vel inn på IPv4-tildelingen.

Kan være to forskjellige problemer da

1; Hvor mange ledige IP'er i DHCP poolet

2; Hvor mange hosts allowed pr port

Kan være de har flere pools også og at de bare flyttet han over til et annet pool med flere ledige adresser.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takk for mange gode tips og inspirasjon her Marius og Ludde. Jeg har nylig fått homenet hjemme, med FTTH. En Genexis Plainum 7840, med Waystream SFP i (sfp-1000base-bx20-u1550sc). Finner ingen mulighet til å sette den i bridgemode, og på port 3/4 som skal være klargjort for TV får jeg ingen IP. Har nå en 5 porters edgerouter, men vurdere å kjøpe noe med SFP slot for å droppe hele genixis routeren, alterativt bare en medieconverter/switch med SFP modul og bruke nåværende edgerouters wan port med kobberkabel. 

Uansett basert på deres erfaringer er det ikke noe negativt med å fjerne geneixis routeren og bruke eget utstyr?  Det har fungert fint med deres oppsett? Evt noe spesifikt utstyr dere anbefaler for dette? 

Lenke til kommentar
inside_446486 skrev (9 minutter siden):

Vet ikke hva de andre har gjort men jeg endte opp med å innføre MikroTik RB260GS her så denne meldingen er skrevet uten at pakkene har berørt noen Genexis-boks :)

https://mikrotik.com/product/RB260GS

Meget fornøyd. Enkel, rimelig og kraftig nok. Bruker den kun som switch med swOS.

Takk Inside det var en rimelig og enkel løsning ja. Har noen mediaconvertere liggende som jeg prøver først, alt. Blir det en slik en tenker jeg.

Lenke til kommentar

Forsøkte med en enkel TP-link mediaconverter i kveld, med HomenetSFPen får optisk link til switchen men får aldri utdelt noe IP. Forsøkte å kopiere macaddressen til genexisboksen også, uten noe hell. Forslag til hva man evt. kan prøve å gjøre da?

 

Lenke til kommentar
TVTroll skrev (På 19.3.2020 den 21.42):

Forsøkte med en enkel TP-link mediaconverter i kveld, med HomenetSFPen får optisk link til switchen men får aldri utdelt noe IP. Forsøkte å kopiere macaddressen til genexisboksen også, uten noe hell. Forslag til hva man evt. kan prøve å gjøre da?

 

Det virker som om du sliter med samme problem jeg opplevde. Homenet ser ut til å kun dele ut 1 IPv4 som default nå, og det hjalp vist ikke å klone mac, jeg vet egentlig helt hvorfor dette ikke fungerte. Men jeg tror det vil løse seg om du er tilmodig nok til å la den time ut.

Eventuelt vil du nok også oppleve at bridge portene på ruteren din ikke fungerer, hvis du snakker med homenet om dette så vil de nok tildele deg en IP til og du vil da få mediakonverten til å fungere problemfri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...