Gå til innhold

SFP-modul fra Homenet rett i egen ruter


Anbefalte innlegg

Homenet leverer FTTH hos oss via en Packefront-switch i kjelleren og 8-ports Genexis-switcher i hver bolig. På WAN-siden av Genexis-switchen står det en SFP-modul (1000BASE-BX10).

 

Noen som har personlig erfaring med å flytte denne modulen rett i en ruter med SFP-port?

 

Må ruterporten konfes på en spesiell måte? 

 

Jeg har forsøkt å bare flytte modulen men da tildeles det ingen IP-adresse til WAN-porten på ruteren.

 

Regner med de trunker flere VLAN til Genexis-boksene - er det da 802.11Q? 

 

Kan alltids kjøre en analyse av trafikken men lettere om noen kjenner oppsettet Homenet bruker :)

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Porter for WAN er da vanligvis ikke konfigurert for hjemmenettverk.

 

Nei, normalt ikke. Derfor nyttig med erfaringer fra andre her.  :)

 

Homenet tilbyr "Triple play" over fiberaksessen; Internett, TV (Viasat, RiksTV), VoIP (Ibidum). 

 

Jeg regner med de bruker 3 separate VLAN for å realisere dette.

 

Jeg bruker kun Homenet som ISP. Voice og TV løser jeg på annet vis, jeg abonnerer ikke på TV eller VoIP fra dem og har derfor ikke bruk for det de bruker Genexis-switchen til. Den oppfører seg helt OK, men siden den i praksis bare fungerer som en mediakonverter og ikke tilfører noen funksjonalitet jeg har bruk for, blir den heller ikke savnet hvis ruteren min kan snakke direkte med switchen i kjelleren.

 

Dersom noen kjenner til hvilken VLAN ID Homenet benytter til internettaksess så er det tilstrekkelig. Da får jeg konfigurert interfacet riktig - dersom Homenet har realisert dette som en 802.11q-trunk. 

 

Ved å kjøre en capture av trafikken finner jeg vel fort ut hva switchen i kjelleren benytter, men kan jeg slippe så bruker jeg heller tiden på andre ting.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke denne leverandøren, men de jeg har vært borte i må man sette WAN adresse, GW osv. manuelt.

 

Jepp, hvis leverandøren har rutingfunksonalitet på "hjemmesentralen" er det relevant.

 

Men Homenet leverer kun lag 2-funksjonalitet på distribusjons-og kantswitchene som står hos oss. 

 

Så jeg tenker å definere et sub-interface på ruteren, og trenger da vite hva Homenet tagger internett-trafikken med.

 

Dersom ingen her kjenner til (og kan dele) hva Homenet benytter, får jeg forsøke en capture via tcpdump og se hva Homenet sender av tags min vei. Det som kompliserer litt er at jeg ikke umiddelbart kunne se at jeg fikk noen link mot distribusjonsswitchen i kjelleren når jeg flyttet SFP-modulen til ruteren. Godt mulig det skyldes autoneg-problematikk eller for kort erfaring med min nye ruter - evt får jeg kjøre capture via en switch med SFP-port, port mirroring og en ekstern maskin.

 

Jeg vet det egentlig litt mye styr for å bli kvitt en liten switch, og jeg forventer ingen ytelsesmessig gevinst eller andre fordeler enn "en boks mindre", men jeg har blitt litt opphengt i dette. :) 

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
inside_446486 skrev (På 1.1.2018 den 13.25):

 

Jepp, hvis leverandøren har rutingfunksonalitet på "hjemmesentralen" er det relevant.

 

Men Homenet leverer kun lag 2-funksjonalitet på distribusjons-og kantswitchene som står hos oss. 

 

Så jeg tenker å definere et sub-interface på ruteren, og trenger da vite hva Homenet tagger internett-trafikken med.

 

Dersom ingen her kjenner til (og kan dele) hva Homenet benytter, får jeg forsøke en capture via tcpdump og se hva Homenet sender av tags min vei. Det som kompliserer litt er at jeg ikke umiddelbart kunne se at jeg fikk noen link mot distribusjonsswitchen i kjelleren når jeg flyttet SFP-modulen til ruteren. Godt mulig det skyldes autoneg-problematikk eller for kort erfaring med min nye ruter - evt får jeg kjøre capture via en switch med SFP-port, port mirroring og en ekstern maskin.

 

Jeg vet det egentlig litt mye styr for å bli kvitt en liten switch, og jeg forventer ingen ytelsesmessig gevinst eller andre fordeler enn "en boks mindre", men jeg har blitt litt opphengt i dette. :) 

Fikk du gjort en tcpdump og fant ut hvilken VLAN's vi kan bruke?

Lenke til kommentar
Rudde skrev (12 timer siden):

Fikk du gjort en tcpdump og fant ut hvilken VLAN's vi kan bruke?

Ruteren gjenkjente ikke SFP-modulen så det var "no go"  for tcpdump derfra. Etter dette har har jeg ikke fått somlet meg til å skaffe/låne en switch med SFP-port (eller en mediakonverter) for port mirroring og analyse på den måten. ?

I mellomtiden har jeg spurt Homenet hvilke VLAN de bruker og hva de synes om å montere deres SFP i eget utstyr. Poster svaret her når/hvis det kommer noe.

Lenke til kommentar
inside_446486 skrev (6 minutter siden):

Ruteren gjenkjente ikke SFP-modulen så det var "no go"  for tcpdump derfra. Etter dette har har jeg ikke fått somlet meg til å skaffe/låne en switch med SFP-port (eller en mediakonverter) for port mirroring og analyse på den måten. ?

I mellomtiden har jeg spurt Homenet hvilke VLAN de bruker og hva de synes om å montere deres SFP i eget utstyr. Poster svaret her når/hvis det kommer noe.

Jeg har kjøpt SFP modul som passer til min router med samme specs som den som står i utstyret fra homenet, så burde fungere for meg.

Har også sendt HomeNet en forespørsel om VLAN info, så får se. Vet blandt annet med Altibox at man må spoofe MAC for å få en forbindelse. Misstenkte at det var noe lignende med HomeNet, prøvde, men er nok noe VLAN involvert også, så ble ingen suksess på meg igår.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Rudde said:

Jeg har kjøpt SFP modul som passer til min router med samme specs som den som står i utstyret fra homenet, så burde fungere for meg.

Har også sendt HomeNet en forespørsel om VLAN info, så får se. Vet blandt annet med Altibox at man må spoofe MAC for å få en forbindelse. Misstenkte at det var noe lignende med HomeNet, prøvde, men er nok noe VLAN involvert også, så ble ingen suksess på meg igår.

Er visst en misforståelse det med altibox at du må spoofe MAC, er rett og slett det at DHCP leasen er bundet til MAC adressen, så du må enten spoofe MAC og kjøre en release, eller vente lenge nok.

Lenke til kommentar
Rudde skrev (3 minutter siden):

Jeg har kjøpt SFP modul som passer til min router med samme specs som den som står i utstyret fra homenet, så burde fungere for meg.

Har også sendt HomeNet en forespørsel om VLAN info, så får se. Vet blandt annet med Altibox at man må spoofe MAC for å få en forbindelse. Misstenkte at det var noe lignende med HomeNet, prøvde, men er nok noe VLAN involvert også, så ble ingen suksess på meg igår.

Joda, jeg kunne også kostet på meg en singelfiber-modul til dette formålet, men jeg trenger minst 2 murer tilknyttet med separate public IP-adresser. Så når det først ikke fungerte på første forsøk vil jeg heller bruke en switch som er litt tilgivende ift SFP-koding. Vil jo anta at jeg må bruke 802.1Q mot distribusjonsswitchen og ta med de VLAN ID-ene de bruker til data, TV og voice - forutsatt at de har gjort det på denne måten da. Genexis-boksen funker jo helt fint i seg selv, så derfor har analysen havnet litt på hylla. Men nå som tråden er vekket til live ble jeg litt nysgjerrig igjen så kanskje jeg endelig får somlet meg til å skaffe en administrert switch med SFP-port. :) 

Lenke til kommentar

Har undersøkt dette for dere.

Det er ingen tagged vlans der, så lenge dere har en MAC adresse som ikke tilsvarer en dekoder så får dere en public IP tildelt.

Hvordan TV biten fungerer varierer utifra hvilken TV leverandør dere har, RiksTV skal visstnok fungere bak NAT.

Ellers vil dekoderen bli tildelt en IP i leverandørens VRF basert på MAC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (4 minutter siden):

Har undersøkt dette for dere.

Det er ingen tagged vlans der, så lenge dere har en MAC adresse som ikke tilsvarer en dekoder så får dere en public IP tildelt.

Hvordan TV biten fungerer varierer utifra hvilken TV leverandør dere har, RiksTV skal visstnok fungere bak NAT.

Ellers vil dekoderen bli tildelt en IP i leverandørens VRF basert på MAC.

Takk for dette. Det gir mening, og blir jo en enklere konfig for de som vil montere Homenets SFP i eget utstyr, evt kjøpe egen modul som andre her har gjort. Da er det bare å se hvem som får testet dette først, og jeg er fremdeles spent på det "offisielle" svaret fra kundeservice på min sak - leveransen er så stabil at jeg nesten aldri er i kontakt med kundeservice der, så jeg har nesten ingen erfaring med responstid og nivå på svarene :)  det er også litt av grunnen til at jeg ikke har så hastverk med å endre noe som virker bra.

Lenke til kommentar

Fikk svar fra LYNET (?????) nå

 

Hei.

Nå har jeg fått svar.

Om du ønsker å bruke egen medie converter så blir det på eget ansvar. Vi har ikke mulighet til å supportere utstyr som ikke er levert av oss.

Vi bruker ikke VLAN fra switch til CPE, vi bruker IP og IGMP. Vi har også bare mulighet til å gi 3 offentlige IP-adresser på linjen din, og tilbyr ikke fast IP for privatkunder.



Så, ingen VLAN, 3 offentlige IP'er bekreftet, nice.

Fikk det fremdeles ikke til å fungere igår da. Så får se mer på det neste uke

Lenke til kommentar
13 minutes ago, inside_446486 said:

Takk for dette. Det gir mening, og blir jo en enklere konfig for de som vil montere Homenets SFP i eget utstyr, evt kjøpe egen modul som andre her har gjort. Da er det bare å se hvem som får testet dette først, og jeg er fremdeles spent på det "offisielle" svaret fra kundeservice på min sak - leveransen er så stabil at jeg nesten aldri er i kontakt med kundeservice der, så jeg har nesten ingen erfaring med responstid og nivå på svarene :)  det er også litt av grunnen til at jeg ikke har så hastverk med å endre noe som virker bra.

Er innleid i GlobalConnect, så spurte en som jobber på 2. linje i homenet direkte ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rudde skrev (8 minutter siden):

Fikk svar fra LYNET (?????) nå

Så, ingen VLAN, 3 offentlige IP'er bekreftet, nice.
Fikk det fremdeles ikke til å fungere igår da. Så får se mer på det neste uke

Lynet faktisk. :) Nå er vel sikkert både Lynet og Powertechs privatkunder i stillhet blitt puttet inn under samme kundeservice-organisasjon som resten etter oppkjøpene, så det spiller kanskje liten rolle. Men bakenforliggende tekniske løsninger er vel kanskje fremdeles forskjellige på flere av de nettene, så kanskje greit å vite at man får svar vedrørende rett nett da :)

Lenke til kommentar
6 minutes ago, inside_446486 said:

Lynet faktisk. :) Nå er vel sikkert både Lynet og Powertechs privatkunder i stillhet blitt puttet inn under samme kundeservice-organisasjon som resten etter oppkjøpene, så det spiller kanskje liten rolle. Men bakenforliggende tekniske løsninger er vel kanskje fremdeles forskjellige på flere av de nettene, så kanskje greit å vite at man får svar vedrørende rett nett da :)

PT hadde vel nesten ikke privatkunder, mener Lynet fortsatt har noen få dedikerte ansatte, men er ikke helt sikker på hvordan B2C biten fungerer, da de opererer som en helt egen del av firmaet fra B2B.

Er nok litt diverse grad av hva som er migrert og hva som ikke er migrert, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (13 timer siden):

Er innleid i GlobalConnect, så spurte en som jobber på 2. linje i homenet direkte ;)

Prøvde igjen nå, får ikke noen IP fra ISP når jeg bruker egen ruter. Virker også som om den inkluderte SFP modulen fungerer fint med mikrotik ruteren min, men får heller ingen IP på den selv om den den linken er oppe.

Noen tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...