Gå til innhold

Dagpenger, - dokumentasjon


Anbefalte innlegg

I søknad om dagpenger bes det legges frem informasjon fra siste arbeidsplass. I 2015 ble jeg nedbemannet, og har siden vært i omskolering. Nå er jeg ikke lenger i omskolering og holder på å søke dagpenger. Der må jeg legge frem:

 

Hvorfor jeg ble sagt opp, når jeg fikk informasjon om at jeg ble sagt opp, min siste arbeidsdag, at jeg har tatt alle vaktene jeg kunne, arbeidskontrakt +  en del annen informasjon.

 

Under oppkjøpet forsvant mye av denne informasjonen, og nye eiere har rett og slett ikke denne dokumentasjonen tilgjengelig.

Samtidig har jeg forstått det slik at denne dokumentasjonen kun er nødvendig dersom man skal søke dagpenger for perioden rett etter man er oppsagt, og at dette skjedde for 2 år siden er irrelevant. Mulig jeg tar feil her.

 

Jeg har fått en arbeidsbekreftelse på at jeg jobbet hos den gamle bedriften (kontrakt finner hverken jeg eller de i systemene sine), og når min siste arbeidsdag var. Jeg har også samlet alle lønnsslipper for den tiden jeg jobbet der (enda en dokumentasjon de trengte), men som sagt, resten av papirene finner vi ikke.

 

Siden bedriften jeg jobbet i hadde hengt i en tynn tråd lenge, så fikk vi som jobbet der bare midlertidige kontrakter. Disse ble fornyet alt ettersom om bedriften ble nedlagt eller ikke. Jeg har spart på alle disse kontraktene, det har bedriften også. Men selv om jeg husker at jeg skrev under på en kontrakt som skulle vare ut arbeidstiden min, så finner jeg ikke denne kontrakten, og bedriften har den heller ikke, som gjør at jeg lurer på om jeg hadde en kontrakt der eller ikke i det hele tatt. Jeg har kun lønnsslipper å vise til, og en arbeidsbekreftelse som er signert en som jobber der nå, om at jeg jobbet der i den perioden NAV trenger å vite.

 

Så spørsmålet er: Hva gjør jeg nå? Jeg har mottatt sosialhjelp i to måneder, samtidig som jeg har søkt om dagpenger. Men søknaden om dagpenger tar lang tid å få godkjent når ting drøyer slik, og for å få videre sosialhjelp må jeg selge bilen. Derom jeg selger bilen vil dette gå utover meldekort som sier at jeg skal kunne ta arbeid "hvor som helst". Jeg bor på en plass der bussen går noen ganger om dagen, og vil derfor ikke kunne ta jobb hvor som helst, dersom NAV vil at jeg skal kjøre i histen og pisten for å få jobb.

 

Så jeg hadde blitt veldig glad for å få litt råd ift hvordan jeg skal søke dagpenger uten disse papirene, og om det i det hele tatt er mulig. Søker selvsagt jobb på siden, men det er ikke så lett når det ikke er noen som ansetter her jeg bor.

 

Å flytte er irrelevant for diskusjonen, så fint om dette holdes utenfor, da det kun er dette med papirer jeg ønsker svar på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bli tvunget til å flytte på deg for at du skal forsørge deg selv, og ikke vi skal forsørge deg gjennom våre skattepenger.

 

Dette gjelder bare hvis du er enslig, altså at du ikke har barn. Regner med at du ikke er gift, da hadde ektefellen din ansvaret for å forsørge deg. Derfor ikke hatt rett til økonomisk sosialhjelp.

Endret av Fast Jobb
Lenke til kommentar

Du kan bli tvunget til å flytte på deg for at du skal forsørge deg selv, og ikke vi skal forsørge deg gjennom våre skattepenger.

 

Dette gjelder bare hvis du er enslig, altså at du ikke har barn. Regner med at du ikke er gift, da hadde ektefellen din ansvaret for å forsørge deg. Derfor ikke hatt rett til økonomisk sosialhjelp.

 

Jeg er alenemamma til to barn. Nå kan du svare på spørsmålet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, dessverre. Og det er det jeg ikke skjønner. De skal ha all denne informasjonen, for å kunne behandle søknaden min. Men jeg skjønner ikke hvorfor det er relevant for dem å vite dette med oppsigelsen. Jeg har også vært innom gamlejobben for å snakke med de på kontoret, men de aner ikke hva de skal gjøre, eller skrive. Som de sier "vi har aldri hatt en person som tar seg av slike saker".

 

Og hvorfor er det relevant for dem å vite at jeg sa "nei" til å jobbe en eller annen vakt i mars 2014? Hva har det med saken å gjøre? Er så utrolige frustrerende at de skal være så vrange!

Lenke til kommentar

Her er mer spesifikk regler om dagpenger

 

Er du registrert som arbeidsøker, så er det bare å søke i vei. Drit i den dokumentajsonen.

Hvis de maser om den informasjonen er jo det bare å si slik og slik, er det noe mer?

Ja, skulle ønske det var sånn. For å være ærlig føles det nesten som om NAV er ute etter å gjøre livet mitt surt. Har hatt en veldig anderledes jul, om en kan si det pent. Har også fått avslag før. Jeg skjønner ikke at noe skal være så vanskelig :(

Lenke til kommentar

Det er likt for alle og du kan søke sosialhjelp og diverse krisegreier. Grunnen til at de skal ha dokumentasjon for dagpenger er pga. reglene rundt oppsigelse, om du har sagt opp eller blitt sagt opp. De har selvfølgelig ikke alt inne i systemene sine.

 

Du bør be om en time med en saksbehandler så du får litt info om hva som skjer og hvilke muligheter du har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Her er mer spesifikk regler om dagpenger

 

Er du registrert som arbeidsøker, så er det bare å søke i vei. Drit i den dokumentajsonen.

Hvis de maser om den informasjonen er jo det bare å si slik og slik, er det noe mer?

Ja, skulle ønske det var sånn. For å være ærlig føles det nesten som om NAV er ute etter å gjøre livet mitt surt. Har hatt en veldig anderledes jul, om en kan si det pent. Har også fått avslag før. Jeg skjønner ikke at noe skal være så vanskelig :(

 

Skjønner, trist å høre du har hatt det litt vanskelig for tiden. Får håpe det nye året bringer godt nytt.

Men du sier du har allerede søkt og avventer svar, da er det bare å vente.

 

En god tips, er å mase en gang i blant... jeg har vært borti mange som venter og venter men ingenting skjer.. mest skylder jeg på dem selv fordi de ikke maser. Ønsker deg lykke til videre.

 

Edit: Som Soseks sier, finn dokumentasjon på eventuell oppsigelse papirer. Du eller de som sa deg opp? osv.. denn e informasjonen vil NAV ha. Men at det har noe med saken å gjøre per. idag selv om det er 2 år siden vet jeg ingenting om. Likegreit og få det på banen.

Endret av funkweb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

2 år siden ja, den klarte jeg å hoppe over. Men da er vel ikke dagpenger det hun skal ha?

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/dagpenger-n%C3%A5r-du-er-arbeidsledig--893#chapter-9

"Hvor lenge kan du få dagpenger?

Lengden avhenger av hvor høy arbeidsinntekt du har hatt i kalenderåret før, eller i gjennomsnitt i de 3 kalenderårene før du søker om dagpenger. Det vil si

    104 uker ved arbeidsinntekt på minst 2 ganger folketrygdens grunnbeløp
    52 uker ved arbeidsinntekt under 2 ganger folketrygdens grunnbeløp"

 

Akkurat dette med dagpenger er ikke helt min sterke side, har lest mer om andre ting. Rimelig sikker på at @krikkert vet hva veien videre er så det er vel bare å smøre seg med tålmodighet og vente til han svarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2 år siden ja, den klarte jeg å hoppe over. Men da er vel ikke dagpenger det hun skal ha?

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/dagpenger-n%C3%A5r-du-er-arbeidsledig--893#chapter-9

"Hvor lenge kan du få dagpenger?

Lengden avhenger av hvor høy arbeidsinntekt du har hatt i kalenderåret før, eller i gjennomsnitt i de 3 kalenderårene før du søker om dagpenger. Det vil si

    104 uker ved arbeidsinntekt på minst 2 ganger folketrygdens grunnbeløp

    52 uker ved arbeidsinntekt under 2 ganger folketrygdens grunnbeløp"

 

Akkurat dette med dagpenger er ikke helt min sterke side, har lest mer om andre ting. Rimelig sikker på at @krikkert vet hva veien videre er så det er vel bare å smøre seg med tålmodighet og vente til han svarer.

Hm, er to saksbehandlere som har sagt jeg må søke om det. Skal ikke være lett.

Lenke til kommentar

Har mye erfaring med NAV og rigide regler. Min anbefaling blir å skrive på en gul lapp og sette den på søknaden når du sender den inn, med mindre det er et felt hvor du kan skrive "generell informasjon" eller lignende. Da skriver du det akkurat som det er, at bedriften er oppløst, at det ikke lenger finnes noen dokumentasjon. Så må du skrive informasjonen de vil ha ut fra eget minne, om du ikke har noen andre holdepunkter.

 

Det ser ut som at du mangler dokumentasjon for -hele- arbeidsperioden hos siste arbeidsgiver? Og ikke midlertidige kontrakter som gjelder for korte perioder? Forderdelig pirkete av NAV å tulle med slikt!

 

Et annet tips jeg har, er å loggføre alt du har av korrespondanse med NAV. Hvis du må sende inn et skjema, ta kopi av dét skjemaet først. Hold orden i papirene.

 

Hvis du får avslag, tolk svaret på avslaget så godt du kan, send inn ny søkndag -dagen etter-! Du kommer til å bli god på det etter hvert. Hvis de skal tyne deg, så gi de tyn tilbake, helt til du får gjennomslag.

 

Nå mener jeg ikke å sy puter under armene på folk, men hvis det er relevant, sykemeld deg. Da har du bedre rettigheter, mens du søker jobb. Under Dagpenger og AAP kan de tyne deg akkurat som de vil, men er du sykemeldt, så har du litt mer frihet til å styre ting selv. Virker som du har ærlige intensjoner, så ville ikke hatt noe kval ved å gi deg Dagpenger til du fant noe bedre, enten jobb eller noe annet.

 

Og for bare å ha tatt den harde linja litt, uten at jeg har lyst til det; Har du overskudd til, og har du sveipet markedet for ledige jobber? Jeg antar at det er litt av strategien til NAV, og jeg hater å gi dem lillefingeren, men sannheten er at det ofte er -mindre- jobb å finne en vanlig jobb, enn det er å forholde seg til NAV og papirmølla deres, og lære seg hele den runddansen. Det tar lang tid og er psykisk stressende. Jeg aner at dette er en strategi de bruker for å teste folk, hvor enn sykt det er.

 

Livet blir kjipt iblant, men aldri gi opp, så lenge du fortsetter å være "på" dem, så får du gjennomslag til slutt, selv om det kan ta litt tid. Det kan hende du har rett til tilbakebetaling også, derfor vil jeg du skal ta vare på -alle- skjemaer og historikk. Legg det kronologisk i en egen haug.

 

Sende inn, tolke svar, endre strategi --> Fortsett rutine helt til du får gjennomslag.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skriv det du skriver her på søknaden !

Legg ved dokumentasjon på det du har, det du ikke kan skaffe skriver du i søknaden at er ikke mulig å oppdrive pga oppkjøp hvor den dokumentasjonen du skulle hatt, ikke er eksisterende lenger beklageligvis.

Finnes det en tidligere sjef eller tilsvarende som kan bekrefte dette, hør med vedkommende om mulig kan bekrefte dette skriftlig, eller om det går an for NAV å ta en telefon til vedkommende.

Lenke til kommentar

Skriv det du skriver her på søknaden !

 

Legg ved dokumentasjon på det du har, det du ikke kan skaffe skriver du i søknaden at er ikke mulig å oppdrive pga oppkjøp hvor den dokumentasjonen du skulle hatt, ikke er eksisterende lenger beklageligvis.

 

Finnes det en tidligere sjef eller tilsvarende som kan bekrefte dette, hør med vedkommende om mulig kan bekrefte dette skriftlig, eller om det går an for NAV å ta en telefon til vedkommende.

 

Da må jeg be NAV om å ringe han. (TLDR)

 

Jeg jobbet på et laget, og jeg, som er jente var ikke like rask eller sterk som guttene. Selv om jeg klarte å plukke langt over dagens kvote, så ble jeg målt mot bodybuilderne (det er ikke en overdrivelse), som plukket mange, mange, MANGE tonn om dagen. Dette brukte sjefen som unnskyldning for å få meg til å kjøre skyvemast. Problemet var bare at om man skrudde tiden 1.5 år tilbake så begynte jeg først å jobbe som plukker på lageret via et vikarbyrå. Elsket jobben, og var virkelig på topp de 3 månedene jeg plukket frukt. Tok 3 banankasser om gangen feks, som beskriver styrken jeg hadde på den tiden. På den tiden var jeg også knallfokusert på å gjøre en bra jobb, og lot derfor ingenting distrahere meg fra å plukke store mengden, og raskt. Men de trengte noen til å jobbe med skyvemast, og dersom jeg skulle fortsatt få jobbe som vikar etter sommerferien, så måtte jeg ta den jobben, hvilket jeg gjorde. Det var for øvrig ingen problem fordi jeg syns det var kjekt å kjøre skyvemast, samt å få lov å fortsette å jobbe der. De 12 andre vikarene fikk fortsette som plukkere.

 

Så spoler vi frem 1.5 år. Jeg var blitt fast ansatt, men nakken min var ødelagt fordi sjefen nektet å tro meg når jeg forklarte at jeg fikk vondt i nakken av å kjøre skyvemast. Faktisk hadde jeg så sterke smerter at jeg våkna og la meg med en så sterk hodepine, at legen min var redd jeg hadde kreft. Jeg brukte 3 måneder på å reise til vekselsvis fysio og kiropraktor for å rette opp i nakkemusklene. Men sjefen min trodde meg altså ikke, fordi han trodde jeg kun var interessert i å plukke. Så da jeg fikk attest fra lege, fysio og fastlege om at jeg aldri måtte kjøre skyvemast igjen, ble jeg satt til å vaske -hele- lageret, som var på størrelsen med 4 fotballbaner. Vi snakker innimellom reoler, langs vegger, oppetter vegger, i alle kriker og kroker. Så da noen klagde til sjefen om at det han gjorde var uetisk, fikk jeg lov til å plukke igjen. De ansatte plukkere/vikarer hele tiden, så det var ikke som om jeg var overflødig.

Dessverre hadde jeg blitt påført så mye skader at jeg ikke klarte å jobbe 100% av det jeg gjorde før. Jeg GA 100%, men ble aldri den samme plukkeren som før, og det var DETTE jeg ble kritisert for. Jeg plukket fortsatt over dagens kvote, men det var fortsatt ikke nok til å gjøre sjefen til lags. Kroppen min var rett og slett ødelagt, og jeg har siden blitt diagnostisert med flere kroniske sykdommer, som to spesialister mener ble trigget av den tiden jeg jobbet der, og sjefen som tydeligvis ikke likte meg så godt.

 

Så derfor har jeg lite lyst til å ringe gamlesjefen når han utsatte meg for så mye plager. Mange av kommentarene hans i møte med han (sammen med tillitsvalgt), gjør at det var tydelig at han ikke likte meg som kvinne + plukker. Jeg var også den eneste, unge kvinnelige plukkeren på lageret. Kvinnen på 60 år lot han være i fred, hun jobbet for øvrig mye tregere enn meg.

 

TLDR: Jeg vil ikke ringe sjefen fordi hans handlinger førte til at jeg ble utsatt for mye dritt, og jeg tror ikke han vil hjelpe meg uansett.

 

Men å skrive i søknaden at papirer ble borte var lurt. Takk for tips :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...