Gå til innhold

IPS og prehistorisk finansnæring


robertaas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er alltid frister for gjennomføring av økonomiske transaksjoner i forbindelse med årsskiftet. Disse er ulike avhengig av hva det gjelder, og man må da sette seg inn i disse for å være innenfor. Bankene har alltid vært flinke til å informere om dette, for eks fra DNB: https://www.dnb.no/kundeservice/felles/frister-aapningstider-jul.html

 

Litt flisespikkeri også: Man sparer ikke skatt med IPS, man utsetter den. Det vil si at man ikke betaler (24%) skatt på det beløpet man setter inn på IPS i 2017, men må betale skatt når man engang i fremtiden begynner å ta ut pensjonen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Norge bør snarest innføre en 13. måned slik at somlepavene får 30 dager ekstra på å ordne saker og ting ved årets slutt.

Om det er noen som er somlepaver her så er det de som trenger over 1 uke for å fikse kjøp av indexfond. Det burde ikke tatt mere enn brøkdelen av et sekund om de hadde fått automatisert sine rutiner.

 

Er det virkelig noen som det er greit at noe er så tregt i 2017?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Jeg er ute helt på tampen av ting og det er alle andre sin feil at samfunnet ikke er tilpasset min treghet."

Hvordan klarer du å kalle det å anta at en enkel transaksjon ikke tar over en uke for treghet? Det er som sagt ingen grunn til at det skal ta mere enn en brøkdel av et sekund å kjøpe et aksjefond i 2017 og det er de som klarer bruke over 1 uke på dette som er trege. Dette er helt klart en bransje som bør automatiseres og digitaliseres.

 

Tenk at du gikk inn i en butikk i et fremmed land og sa du ønsket kjøpe en liter melk. Du får der beskjed om at melk må bestilles minst 2 måneder før du kan få den. Du kan kanskje betegnes som naiv og uinformert, men du gjorde en helt forståelig antagelse at det skulle gå mye raskere. Om noen skal omtales som trege må det være melkebransjen i det landet og ikke deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt flisespikkeri også: Man sparer ikke skatt med IPS, man utsetter den. Det vil si at man ikke betaler (24%) skatt på det beløpet man setter inn på IPS i 2017, men må betale skatt når man engang i fremtiden begynner å ta ut pensjonen.

 

Man sparer dog noen kr i formueskatt om man er blant de som må betale det og over tid kan det bli til et betydelig beløp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan klarer du å kalle det å anta at en enkel transaksjon ikke tar over en uke for treghet? Det er som sagt ingen grunn til at det skal ta mere enn en brøkdel av et sekund å kjøpe et aksjefond i 2017 og det er de som klarer bruke over 1 uke på dette som er trege. Dette er helt klart en bransje som bør automatiseres og digitaliseres.

 

Tenk at du gikk inn i en butikk i et fremmed land og sa du ønsket kjøpe en liter melk. Du får der beskjed om at melk må bestilles minst 2 måneder før du kan få den. Du kan kanskje betegnes som naiv og uinformert, men du gjorde en helt forståelig antagelse at det skulle gå mye raskere. Om noen skal omtales som trege må det være melkebransjen i det landet og ikke deg.

Men du gikk ikke inn i en butikk i et fremmed land. Du har henvendt deg til et finansforetak i Norge, et land du forutsetningsvis har bodd i ganske lenge. Du skal være ganske nedsnødd for ikke å ha fått med deg at finansforetak er lite tilgjengelige i romjulen.

 

Så similen din blir mer at det står på alle travel advisories og er godt kjent at melk er lite tilgjengelig i landet, og du står på fortauet og griner bitre tårer over at du ikke bare kunne stikke innom og få melk til tallerkenen din med Honnikorn. Det finnes nok muligens forbedringspotensiale (men antagelig ikke, fordi de fleste av disse forsinkelsene er pålagt av regnskaps-, revisjons- og hvitvaskingsregelverk), men det fjerner ikke inntrykket leserne får her, nemlig at den nærmeste til å bære ansvaret for din melkeløse Honnikorntallerken er ... deg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Men du gikk ikke inn i en butikk i et fremmed land. Du har henvendt deg til et finansforetak i Norge, et land du forutsetningsvis har bodd i ganske lenge. Du skal være ganske nedsnødd for ikke å ha fått med deg at finansforetak er lite tilgjengelige i romjulen.

Så similen din blir mer at det står på alle travel advisories og er godt kjent at melk er lite tilgjengelig i landet, og du står på fortauet og griner bitre tårer over at du ikke bare kunne stikke innom og få melk til tallerkenen din med Honnikorn. Det finnes nok muligens forbedringspotensiale (men antagelig ikke, fordi de fleste av disse forsinkelsene er pålagt av regnskaps-, revisjons- og hvitvaskingsregelverk), men det fjerner ikke inntrykket leserne får her, nemlig at den nærmeste til å bære ansvaret for din melkeløse Honnikorntallerken er ... deg.

Nå prøvde jeg ikke møte opp på kontoret til en selger, eller rådgiver som finansbransjen liker å kalle selgerne sine, jeg prøvde kjøpe noe via en webside og websiden forursetter jeg er oppe 24 timer i døgnet. Og det selv i romjulen.

 

Og jeg skjønner at bransjen hemmes av at det fortsatt finnes lover og reglere med krav om trege manuelle prosesser, men jeg kan ikke se at det skal være noen av disse som ikke relativt enkelt kan erstattes av en programmsnutt slik at de ikke lengere tilsammen tar mer enn brøkdelen av et sekund. Myndighetene må selvsagt være med på banen om man endelig skal få finansbransjen med inn i dataalderen.

Lenke til kommentar

Myndighetene må selvsagt være med på banen om man endelig skal få finansbransjen med inn i dataalderen.

Det er nok heller myndighetene som stiller krav til at transaksjoner skal være gjennomført i god tid før årsskiftet, for å unngå at midler skal unndras beskatning ved å være i "ingenmannsland" ved årsskiftet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og jeg skjønner at bransjen hemmes av at det fortsatt finnes lover og reglere med krav om trege manuelle prosesser, men jeg kan ikke se at det skal være noen av disse som ikke relativt enkelt kan erstattes av en programmsnutt slik at de ikke lengere tilsammen tar mer enn brøkdelen av et sekund. Myndighetene må selvsagt være med på banen om man endelig skal få finansbransjen med inn i dataalderen.

 

 

Der er jeg ganske sikker på at du tar feil. Bankene ønsker å drive billigst mulig, og selv DNB som for 1-2 år siden sa de snart skulle halvere arbeidsstyrken sitter fremdeles og sliter med gamle systemer, både de som er påkrevd av myndighetene, og de som bankene har seg imellom. Man så senest i høst hvordan ASK medførte at det tok månedsvis å flytte verdipapirer mellom banker. Nordnet har sagt på sin podcast at de har utsatt mange prosjekter inkludert IPS lansering og årlige investorarrangement pga merarbeidet de fikk i 2017 som "burde" ha gått heldigitalt men ikke kunne gjøre det... Det tar rett og slett årevis å bli kvitt prosesser og bankene påfører seg ikke disse kostnadene og forsinkelsene med overlegg. Ja, det er sikkert noen ting de burde satt seg sammen og blitt enige om å endre, og dette kan man skylde på dem for, men det er ikke lett for en bank alene å gjøre endringen heller. Myndighetene har også lansert produkter som ASK og IPS uten å avklare reglene før helt i siste liten, og MIFID2 ble plutselig fremskyndet av myndighetene til stor frustrasjon for bankene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...