Gå til innhold

Innsikt: Hvor effektivt er egentlig vedfyring?


Anbefalte innlegg

Look to London.

Hvor ofte har de 15-25 blå grader utendørs?

Det er da de to 10A skrusikringene som tar for seg stue, soverom, gang, bad og kjøkken og de 25A hovedsikringene ber pent om nåde når stråleovnene og gulvradiatorene kommer frem.

Dessuten har de gassfyring en del steder så London er en dårlig sammenligning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kraften selges til markedspris. Akkurat som tilnærmet alt annet. Det du ønsker er proteksjonisme, så da er rødt parti rett for deg :-)

Ja, kraften selges til markedspris. Dvs. den konkurrerer med gass eller kull i andre land.

Så hvis kullprisen dobler seg så må  vi med vår  (nasjonale ) kraft, i vinterlandet Norge, som vi har vært med å betale utbyggingen for, også  betale  tilsvarende.

Proteksjonisme, (?)  hvorfor bruke et ord du antagelig bare har lært , uten  å skjønne innholdet av i denne forbindelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, kraften selges til markedspris. Dvs. den konkurrerer med gass eller kull i andre land.

Så hvis kullprisen dobler seg så må vi med vår (nasjonale ) kraft, i vinterlandet Norge, som vi har vært med å betale utbyggingen for, også betale tilsvarende.

Proteksjonisme, (?) hvorfor bruke et ord du antagelig bare har lært , uten å skjønne innholdet av i denne forbindelse.

Du er i mot frihandel, og så enkelt er det.
Lenke til kommentar

Ett viktig påeng er å ha en ekstern friskluftkanal slik at man ikke bruker varmluft fra stua for å få trekk i ovnen. Det er dårlig økonomi å bruke energi på å varme opp lufta som bare skal brukes til "trekk" i ovnen.

I Tyskland er det påbudt med ekstern kanal for forbrenningslufta. Hvorfor snakkes det så lite om dette i Norge? Da jeg spurte Enova om støtte til installasjon av en slik kanal/ovn i 2010, skjønte ikke vedkommende jeg snakket med spørsmålet en gang.

 

Luften som trekkes inn i ovnen skal varmes opp til 1000 C uansett, kan ikke se at det har noe å si om luften trekkes inn via huset eller direkte inn i ovnen

Lenke til kommentar

Luften som trekkes inn i ovnen skal varmes opp til 1000 C uansett, kan ikke se at det har noe å si om luften trekkes inn via huset eller direkte inn i ovnen

Om ovnen ikke har egen tilluftkanal trekkes luft med romtemperatur inn til forbrenning og ut gjennom pipa. Denne varme luften som nå mangler i rommet må erstattes av ny luft som kommer fra utsiden og er betydelig kaldere - du har jo ovnen igang fordi det er kaldt ute. Det er saken.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Da vil jeg anbefale deg en nyere varmepumpe. Moderne varmepumper får ikke veldig dårlig virkningsgrad (>2) før -25 grader. Sjekk specs for moderne varmepumper. Ikke at en COP på 2 er veldig dårlig, det er faktisk dobbelt så bra som for panelovner, det er bare i sammenligning med vanlig virkningsgrad for varmepumper det ser dårlig ut.

 

Sjekk illustrasjonen i artikkelen. Den øvre delen av ovnen er en varmeveksler som skal hente ut varmen før den går i pipa. Det er rett og slett feil at røyken er mangfoldige hundre grader når den går inn i pipa. I så fall burde det vært mulig å steke grandis på ovnsrøret. Det er det ikke på moderne ovner. Det ville medført betydelig brannrisiko, berøringsfare og stinket svidd støv lang vei.

Må vel holde temperaturen i pipen over 121 grader vel for og forhindre avsoting og brannfare om jeg ikke tar feil. Det betyr at det er betydelig varmere ved utgangen av ovnen da hele pipen skal holde minimum 121.

 

Og 121 er temperaturen på gassen, ikke metallet eller hva enn pipe/røret er laget som avgir varme meget godt til omgivelsene.

 

Er ingen ekspert på detta, men googlet litt kjapt.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er i mot frihandel, og så enkelt er det.

Nei, jeg er imot at man ( myndigheter eller blåruss ) selger innbyggerenes nødvendige verdier ut av landet for penger, før man har dekket innbyggerenes  behov. - Enten det er nødvendig mat eller energi.

Og at handelsregler skal avtales mellom hver nasjon, til begge nasjonenes beste, ikke av en overnasjonal organisasjon et land har stemt nei for å slutte seg til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må vel holde temperaturen i pipen over 121 grader vel for og forhindre avsoting og brannfare om jeg ikke tar feil. Det betyr at det er betydelig varmere ved utgangen av ovnen da hele pipen skal holde minimum 121.

 

Og 121 er temperaturen på gassen, ikke metallet eller hva enn pipe/røret er laget som avgir varme meget godt til omgivelsene.

 

Er ingen ekspert på detta, men googlet litt kjapt.

Og at pipa blir varm under fyring er det ingen tvil om.

Selv med 5 år gammel rentbrennende Jøtul.

Dette er pipa i andre etasje en kald vinterdag etter å ha fyrt et par timer i første.

91 år gammel pusset teggelpipe med stålrør inni.

Ikke se på temperaturskalaen, den er litt på bærtur.

post-49175-149211_thumb.jpg

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Om ovnen ikke har egen tilluftkanal trekkes luft med romtemperatur inn til forbrenning og ut gjennom pipa. Denne varme luften som nå mangler i rommet må erstattes av ny luft som kommer fra utsiden og er betydelig kaldere - du har jo ovnen igang fordi det er kaldt ute. Det er saken.

 

Jo, men om luften skal trekkes rett inn i ovnen må ovnen bruke tilsvarende mer energi på å varme den opp som man vinner på å trekke den direkte inn. Hvis det er +20 i huset og -20 utenfor, blir det temp diff på 40 C. (A)Luft trekkes inn i hus og må varmes opp til +20, deretter trekkes luft inn i ovn og må varmes opp til +1000, totalt må luft varmes opp 40 + 980 = 1020 C. (B) Luft trekkes rett inn i ovn, og må varmes opp 1020 C med en gang. Dette går vel ut på det samme?

 

Det kan kanskje argumenteres for at ovnens virkningsgrad gir en liten fordel hvis luft trekkes rett inn i ovnen, eksempelvis hvis ovnen bare er 70% effektiv på å varme luften opp de første 40 C fra -20 til +20. Da må det isåfall kobles luftinntak rett på ovn, og ikke luftekanaler rundt ovn. Med luftekanaler rundt ovn vil jeg anta luften blir varmet opp til romtemp og vel så det før den kommer inn i ovn. 

 

Alt i alt er det antagelig bortkastet med luftekanaler rundt ovn. I værste fall er det en ulempe, da det er ok å få flushet huset med frisk luft. Spesielt når man hiver inn ved og det kommer røyk i rommet.

Endret av xyzæøå
Lenke til kommentar

Skjønner hva du skriver, men det er da en forskjell om beboerne oppholder seg inne i kaldluftkanalen (selve rommet) eller utenfor kanalen.

 

Forøvrig er det vel ikke noe regulering i ovnen som pøser på med mer ved om forbrenningsluften er kaldere. Tipper at avgasstemperaturen i pipa heller synker noen grader.

Lenke til kommentar

Jeg tror det har fint lite å si for ovnens effektivitet om lufta trekkes inn via en egen kanal eller via rommet. Men det er jo en interessant bieffekt: Trekker man luft fra rommet må rommet være så utett at det slipper inn luft utenfra. Altså trekkfullt. Det gir kaldt gulv og dårlig komfort, også når man ikke trenger oppvarming via ovnen.

 

Ellers så mener jeg det er bedre å flytte den tørre veden inn tidlig på høsten enn det er å ta den inn når den holder -20 grader og den må stjele varme fra huset for å bli romtemperert. Ved har en fin fuktregulerende egenskap inne selv om den normalt tørker ennå mer.

 

Karbon bør primært beholdes lengst mulig i fast form, ikke slippes ut som klimagasser, men når strømbaserte oppvarmingskilder svikter f.eks ved strømbrudd så er vedovnen en god backup.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det har fint lite å si for ovnens effektivitet om lufta trekkes inn via en egen kanal eller via rommet. Men det er jo en interessant bieffekt: Trekker man luft fra rommet må rommet være så utett at det slipper inn luft utenfra. Altså trekkfullt. Det gir kaldt gulv og dårlig komfort, også når man ikke trenger oppvarming via ovnen.

Boligen må ha en ventilasjon uansett, og selv om den i utgangspunkt er balansert så kan vedovnen gjøre den ubalansert.

 

Ellers enig i at kalkylen over om det som skjer med forbrenningsluften i ovnen avhengig av om den er kald eller stue-varm er marginal.

Lenke til kommentar

Boligen må ha en ventilasjon uansett, og selv om den i utgangspunkt er balansert så kan vedovnen gjøre den ubalansert.

Da må man ha et trykkbalanserings-system som prioriterer optimal trekk i ovnen og så får bare resten av trykkforholdene i huset gå ut i fra det. Med det resultatet at dører blir vanskelige å lukke opp og smeller igjen osv.

Lenke til kommentar

Da må man ha et trykkbalanserings-system som prioriterer optimal trekk i ovnen og så får bare resten av trykkforholdene i huset gå ut i fra det. Med det resultatet at dører blir vanskelige å lukke opp og smeller igjen osv.

Med andre ord mye enklere med separat lufttilførsel til ovnen  :)

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
RadivS skrev (41 minutter siden):

Hvordan kommer kakkelovn ut i et slikt regnskap?

De moderne kommer iallfall godt ut. Uten at jeg har noe kilde å vise til.

Men de er jo så store, og man kan ikke varme opp mat eller sette ting oppå for å holde varmen. ?

 

Lenke til kommentar
Edmund Knutsen skrev (På 29.12.2017 den 10.09):

Ett viktig påeng er å ha en ekstern friskluftkanal slik at man ikke bruker varmluft fra stua for å få trekk i ovnen. Det er dårlig økonomi å bruke energi på å varme opp lufta som bare skal brukes til "trekk" i ovnen.

I Tyskland er det påbudt med ekstern kanal for forbrenningslufta. Hvorfor snakkes det så lite om dette i Norge? Da jeg spurte Enova om støtte til installasjon av en slik kanal/ovn i 2010, skjønte ikke vedkommende jeg snakket med spørsmålet en gang.

Beklager, men kan du gi en teskje-forklaring på det?

A. Lufta i huset skiftes ut enten naturlig via ventiler, trekk, blanansert ventilasjon etc og ny kald luft kommer inn (T1). Denne varmes først til romtemperatur (T2) og så trekkes den inn i ovnen og varmes til en temperatur der den kan avgi varme til huset (T3), før restvarmen forsvinner ut av pipa (T4).

B. Ny kald uteluft kommer inn (T1) via friskluftkanal, varmes direkte opp til en temperatur (T3) der den kan avgi varme til huset, før restvarmen (T4) forsvinner ut av pipa.

Så vidt jeg kan skjønne er T1, T3 og T4 lik i både A og B. Eneste forskjell er at man i A måler en temperatur til, i oppvarmingsforløpet mellom T1 og T3. Og en annen viktig forskjell: Ved opptenning blir veden kjølt ned til utetemperatur før man får skikkelig fyr. Det gjør at opptenningen tar lengre tid og gir mer sot.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En av de store fordelene med vedfyring er nettopp at luften skiftes ut hurtigere og man får bedre inneklima. Jeg ville aldri hatt egne til-luftkanaler direkte til vedovnen pga. dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...