Gå til innhold

Hvordan plassere pengene?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg sparer ca 20k/mnd da jeg bor hjemme og jobber fulltid, dette vil vare ut juli 2018, før jeg skal studere og tar sikte for en deltidsjobb, men sparebiten minimeres kraftig. Jeg har frem til nå vært forsiktig med plasseringen av sparepengene, og har kun nå i det siste fått øynene opp for fond.

 

Status pr 28.12.17:

 

BSU - 75 000 kr (øke til 100 000 den 01.01.18).

Sparekonto - 115 500 kr til 2,05% rente.

Nordnet - 22 000 kr - div fond, KLP Aksjeglobal Indeks V, DNB Teknologi, Nordnet Superfond Norge, Sverige.

 

Jeg skal starte på en bachelor neste høst, og tar sikte for en master. Med andre order det ikke aktuelt å kjøpe hus innen de fem neste årene, minst - men jeg vil jo også sitte klar med mest mulig EK. 

 

Har forstått at det er mer å hente på fondsmarkedet enn på en sparekonto. Derfor er mitt spørsmål til dere, hvordan skal jeg plassere pengene? 

 

Mvh Mann 20.


Anonymous poster hash: 53707...641



Anonymous poster hash: 53707...641
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du 5 års horisont er indeksfond et godt alternativ. Personlig ville jeg hatt overvekt i global indeks, og mindre i norden. Teknologifondet har høyest risiko, og andelen du plasserer bør avhenge av din risikotoleranse, altså i hvilken grad du tåler tap. Husk, du er aldri garantert positiv avkastning i aksjemarkedet, så du bør være forberedt på svingninger. Et alternativ til fondene du lister opp kan være rentefond/kombinasjonsfond. Disse har lavere risiko, men har forventet avkastning som overstiger bankrenten.  

Lenke til kommentar

Billige globale indeksfond, men ville samtidig ha gått gradvis inn i fond og ikke puttet alt inn på en gang nå.

 

Sweetgirlie: Det skulle være kjent fra alle kanter at man må betale skatt av gevinst på aksjer og aksjefond. Det er ikke andre som er pliktig å informere henne, det er hun som er pliktig å undersøke i forbindelse med sine økonomiske forhold i selvangivelsen.

 

I dag kan man bruke aksjesparekonto som gjør at man kan selge seg ut av aksjer og aksjefond uten at det utløser skatt før du tar ut mer enn innskuddet du begynte med. Altså når du begynner å ta ut gevinsten fra kontoen.

Lenke til kommentar

 

Min venninne satte sine penger på fond. Bare pass på når du tar de ut igjen, at du sannsynligvis får en baksmell på skatten. Dette ble hun ikke opplyst om i 2006, så derfor var overraskelsen stor da hun fikk en baksmell på 30 000 kroner i fjor.

Fikk ho det fordi ho ikke betalte skatt av gevinsten?

 

Ja, jeg regner med det. Men hun har ikke peiling på penger, så når hun tok pengene ut av fondet og investerte i bolig, så ble det jo baksmell på grunn av det. Så kjøpte hun den sammen med en annen venninne, og mener HUN skal betale henne tilbake for baksmellen. Allikevel: Banken kunne i det minste gitt beskjed at hun kom til å måtte betale skatt av de pengene da. Men nå vet TS det :-p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg ville putta det i eit globalt indeksfond.
 

Min venninne satte sine penger på fond. Bare pass på når du tar de ut igjen, at du sannsynligvis får en baksmell på skatten. Dette ble hun ikke opplyst om i 2006, så derfor var overraskelsen stor da hun fikk en baksmell på 30 000 kroner i fjor.

 
Det er ikkje banken sin jobb å instruere kundane i økonomi 1-2-3. Les ein derimot litt på nettsidene så står det mykje nyttig om økonomi og skatt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Jeg sparer ca 20k/mnd da jeg bor hjemme og jobber fulltid, dette vil vare ut juli 2018, før jeg skal studere og tar sikte for en deltidsjobb, men sparebiten minimeres kraftig. Jeg har frem til nå vært forsiktig med plasseringen av sparepengene, og har kun nå i det siste fått øynene opp for fond.

 

Status pr 28.12.17:

 

BSU - 75 000 kr (øke til 100 000 den 01.01.18).

Sparekonto - 115 500 kr til 2,05% rente.

Nordnet - 22 000 kr - div fond, KLP Aksjeglobal Indeks V, DNB Teknologi, Nordnet Superfond Norge, Sverige.

 

Jeg skal starte på en bachelor neste høst, og tar sikte for en master. Med andre order det ikke aktuelt å kjøpe hus innen de fem neste årene, minst - men jeg vil jo også sitte klar med mest mulig EK. 

 

Har forstått at det er mer å hente på fondsmarkedet enn på en sparekonto. Derfor er mitt spørsmål til dere, hvordan skal jeg plassere pengene? 

 

Mvh Mann 20.

 

Etterhånden sjeldent å se økonomisk fornuftige unge mennesker :)  Jeg syns du har gjort det veldig bra så langt.  Jeg ville prioritere BSU høyest, og så dele resten 50/50 på fond og en høyrente sparekonto uten uttaksgebyr slik du spreder risiko og har penger lett tilgjengelig om det viser seg nødvendig. 

Lenke til kommentar

Takk for mange svar her, jeg tar sikte for å ha deltidsjobb som hvert år gjør at jeg kan få bruk for skattefradraget mtp. BSU.

 

Ville det da vært en grei plan og fulle BSU hvert år, for så fordele resten 50/50 på sparekonto og det globale indeksfondet KLP aksjeglobal indeks V som jeg allerede har noe av? - Ser dette er ratet med terningkast 6 av Dine Penger blant annet.

 

Mvh, TS.



Anonymous poster hash: 53707...641
Lenke til kommentar

 

Takk for mange svar her, jeg tar sikte for å ha deltidsjobb som hvert år gjør at jeg kan få bruk for skattefradraget mtp. BSU.

 

Ville det da vært en grei plan og fulle BSU hvert år, for så fordele resten 50/50 på sparekonto og det globale indeksfondet KLP aksjeglobal indeks V som jeg allerede har noe av? - Ser dette er ratet med terningkast 6 av Dine Penger blant annet.

 

Mvh, TS.

 

Anonymous poster hash: 53707...641

 

 

 

Dette er ihvertfall slik jeg ville gjort det selv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...