Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleiesak, manglende depositum og manglende husleie, ingen kontakt


Aristokatt

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Først, send en purring. Deretter varsel om å heve leiekontrakten. Deretter, når utleier har flyttet ut - kan du sende begjæring om tvangsinndrivelse til Namsmannen. 

 

Du finner alt av informajsone du du trenger her: 

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/tvangsfullbyrdelse/

 

Og skjemaer her:

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/tvangsfullbyrdelse/skjemaer-varsler-og-begjaringer/

 

>

 

Personlig ville jeg kun forholdt meg skriftlig og "firkantet". Jeg må berømme deg som utleier, for du har en veldig objektiv og fin forklaring på problemstillingen og gir inntrykk av å være forståelsesfull og sympatisk. Det siste kan være litt farlig, for dette er garantert ikke et forbigående problem. 

 

Dette med NAV-garantier gjør at det lyser rødt i mine øre. Særlig som utleier. Ikke for å si noe vondt om brukere av NAV, men dersom de trenger ekstra oppfølgning i den stand at de må ha tiltak som dette for å komme inn på leiemarkedet. Og ikke er selvstendige nok til noe sånt på egen hånd. Ville jeg aldri godtatt en slik toveis-løsning. Problemet med slike toveis-løsninger er at det er veldig lett for begge parter å skylde på hverandre. Så kommer man ingen vei. 

 

-

 

Jeg ville startet med en enkel purring, deretter varsel om opphevelse av leiekontrakten. Da stopper nok mest sannsynlig innbetalingene også - men dette kan du kreve inn senere via Namsmannen. Det er faktisk ikke så veldig vanskelig. :)

 

Lykke til. 

 

Edit: Du kan også ringe Namsmannen i din kommune og få råd der. De har plikt til å veilede deg. 

Takk skal du ha! Kommer til å ha flere spørsmål etterhvert. Nå har de 2 dager igjen på å betale en sum mot forrige mnd husleie, og jeg tviler sterkt på at det kommer til å skje. Om de da ikke betaler, så kommer jeg til å gi varsel om opphevelse av leiekontrakten - men den er på 3 mnd så vet ikke helt hva jeg skal gjøre om de ikke betaler mer etter jeg gir varsel? Og så har de ikke depositum så jeg står vanvittig svakt til dersom de gjør skade på leiligheten :( 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du leier ut inklusive internett er nettabonnementet fradragsberettiget.

 

Hvis de slutter å betale etter at du har varslet om oppsigelse/heving starter du prosessen med tvangsutkastelse basert på ubetalt leie så raskt som mulig.

Nå har jeg skrevet tvangsutkastelsesbrev (fra namsmannen) som jeg da er klar til å gi de den 21 januar dersom de ikke da betaler all husleien de skylder, både for forrige mnd og den mnd de da skal betale for (jan-feb). De har ennå ikke betalt all husleien de skulle betale i i desember :( 

Lenke til kommentar

Hvis de ikke har betalt all leien for desember bør du vurdere om du ikke skal gi dem den med en gang.

Takk, vi gir dette den 18 januar, da min far ga dem 2 uker etter vi fikk kontakt med dem. Dette var etter vi snakket med Nav. Skulle gjort ting litt annerledes, men hadde ikke forventet at de ikke skulle betale, og ikke forventet jeg at Nav skulle si de ikke har noe med saken å gjøre! :( Grr.

Lenke til kommentar

Leieboerne deres har en oppsigelsestid. At du har funnet ny leieboer før den går ut hjelper fint lite hvis de ikke har noe sted å flytte til.

 

Hvis de derimot kan flytte ut raskt, så er det bare positivt for dem at de ikke trenger å betale ut oppsigelsestiden.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Nå har jeg da altså endelig fått tak i leieboerne mine, og de tigget å ba om en sjanse til. Jeg sa nei (de spurte minst 20 ganger om en sjanse til). Jeg sa all tillit er borte nå. Vi ga dem et brev om manglende betaling av husleien for desember, så de har nå betalt ferdig den. Deretter har de til tirsdag for å betale neste husleie, jeg sa dersom ikke denne blir betalt, så får de nytt brev i posten. Ga de også skriftlig oppsigelse i går, på at de had 3 mnd til å flytte, men at dette er dersom de betaler husleien i tide i de neste månedene. De ga meg alle mulige unnskyldninger, alt fra syke venner til julegavehandling, som begrunnelse på manglende betaling. De ga meg også en løgn angående depositum, på hva avtalen var. Så jeg er 100% sikker i min sak på at disse må ut av leiligheten.

Tusen takk for all hjelp alle sammen, dersom de ikke betaler så kommer jeg kanskje tilbake med flere spørsmål! Men for nå er det greit. Nye leieboere må betale depositum samtidig som de skriver under kontrakten, samt sette opp fast månedlig betaling på riktig dato. Og Nav skal ikke blandes inn i det hele tatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ga de også skriftlig oppsigelse i går, på at de had 3 mnd til å flytte, men at dette er dersom de betaler husleien i tide i de neste månedene.

Hva mener du egentlig her? Oppsigelsestiden går fra 1. februar uansett om de betaler leia i perioden eller ikke, og fortsetter ut april.

Lenke til kommentar

 

Ga de også skriftlig oppsigelse i går, på at de had 3 mnd til å flytte, men at dette er dersom de betaler husleien i tide i de neste månedene.

Hva mener du egentlig her? Oppsigelsestiden går fra 1. februar uansett om de betaler leia i perioden eller ikke, og fortsetter ut april.

 

Kontrakten deres startet 20 i mnd, så da blir det vel også 20 april? Dersom de ikke betaler leia, så kan jeg vel sende de nytt brev, og om de ikke betaler i det hele tatt så kan jeg prøve å få til tvangsutkastelse? Kan jo ikke ha de der om de ikke betaler :( 

Lenke til kommentar

Gangen i en tvangsutkastelsessak som går raskest mulig:

 

Dag 0: Avtalt betalingsfrist for husleie.

Dag 1: Sender § 4-18-brev med varsel om tvangsutkastelse. Det skal stå i § 4-18-brevet at tvangsfullbyrdelse kan unngås dersom leien, purregebyrer og inkassokostnader, sakskostnader, og all forfalt leie frem til betalingstidspunktet pluss forsinkelsesrente er betalt. Du har rett til å sende kopi til sosialtjenesten, jf. § 9-11.

Dag 16: Begjærer tvangsfullbyrdelse.

ca. dag 20: Namsmannen forelegger saken for saksøkte, eventuelt med kopi til sosialtjenesten.

ca. dag 34: Saksøkers uttalelsesfrist utløper.

ca. dag 60, avhengig av namsmannens arbeidsbyrde: Saksøker fastsetter fravikelsesdato, vanligvis to uker inn i fremtiden.

ca. dag 75: Fravikelsen blir gjennomført.

 

Skal du ha gjennomført fravikelse noe raskere enn dette må du kreve midlertidig forføyning. For å få det må du vise til at det er nødvendig å få saken raskt avgjort for å avverge vesentlig skade eller ulempe. At du taper penger er ikke nok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gangen i en tvangsutkastelsessak som går raskest mulig:

 

Dag 0: Avtalt betalingsfrist for husleie.

Dag 1: Sender § 4-18-brev med varsel om tvangsutkastelse. Det skal stå i § 4-18-brevet at tvangsfullbyrdelse kan unngås dersom leien, purregebyrer og inkassokostnader, sakskostnader, og all forfalt leie frem til betalingstidspunktet pluss forsinkelsesrente er betalt. Du har rett til å sende kopi til sosialtjenesten, jf. § 9-11.

Dag 16: Begjærer tvangsfullbyrdelse.

ca. dag 20: Namsmannen forelegger saken for saksøkte, eventuelt med kopi til sosialtjenesten.

ca. dag 34: Saksøkers uttalelsesfrist utløper.

ca. dag 60, avhengig av namsmannens arbeidsbyrde: Saksøker fastsetter fravikelsesdato, vanligvis to uker inn i fremtiden.

ca. dag 75: Fravikelsen blir gjennomført.

 

Skal du ha gjennomført fravikelse noe raskere enn dette må du kreve midlertidig forføyning. For å få det må du vise til at det er nødvendig å få saken raskt avgjort for å avverge vesentlig skade eller ulempe. At du taper penger er ikke nok.

Takk skal du ha, huff det er jo forferdelig lenge :( Men har nå gitt oppsigelse, samt at de får et brev 4-18 greier på onsdag om ingen betaling innen da. Så ser vi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei igjen! Takk for alle gode råd, jeg trenger desverre flere nå :(

 

Har fått interesserte i leiligheten, som ønsker å flytte inn etter oppsigelsestiden til nåværende har løpt ut. Men de nekter da altså å la oss ha visning uten at de er der. Enten er de på jobb, eller selskap (dette var løgn fant jeg ut), og nå er visst ene reist bort og den andre sendte meg melding i natt om at hun er på sykehus. Det tror jeg fint lite på, da de lyver hele tiden. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, har avtalt visning med flere i dag, og sa til henne at det MÅ bli visning i dag. Det var hun enig i (i går). Kan jeg ha visning uten at de er der, uten å ha helt klart samtykke?

Lenke til kommentar

Loven gir deg rett til visning (husleieloven § 10-1), men den gir deg ikke rett til å gjennomføre visning uavhengig av leietaker. Det er imidlertid ingen praktiske konsekvenser knyttet til det å gjennomføre en visning uansett - etter straffeloven § 346 er det ikke lenger straffbart, og det jeg har sett av HTU-praksis (bl.a. HTU-2013-766) indikerer at så lenge leietaker rent faktisk har fått disponere leiligheten og ikke er påført økonomisk tap eller noen annen særlig ulempe så er ikke dette noe leietakerne kan gjøre noe med.

 

Men: Motsetter leietaker seg visninger er utgangspunktet at du må ta til takke med å kreve leietaker for erstatning i etterkant. Hvis dette er umulig - for eksempel fordi leietakerne ikke er søkegode for et erstatningsansvar - kan man få en midlertidig forføyning av domstolene, men dette koster noen tusenlapper.

 

 

Situasjonen er altså den at du kan ta deg til rette og trampe på leietakers rettigheter. Skal du gjøre det må du i så fall innrette deg slik at konsekvensene for leietaker blir minst mulig slik at du ikke taper rett til leie fra nåværende leietaker, f.eks.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Loven gir deg rett til visning (husleieloven § 10-1), men den gir deg ikke rett til å gjennomføre visning uavhengig av leietaker. Det er imidlertid ingen praktiske konsekvenser knyttet til det å gjennomføre en visning uansett - etter straffeloven § 346 er det ikke lenger straffbart, og det jeg har sett av HTU-praksis (bl.a. HTU-2013-766) indikerer at så lenge leietaker rent faktisk har fått disponere leiligheten og ikke er påført økonomisk tap eller noen annen særlig ulempe så er ikke dette noe leietakerne kan gjøre noe med.

 

Men: Motsetter leietaker seg visninger er utgangspunktet at du må ta til takke med å kreve leietaker for erstatning i etterkant. Hvis dette er umulig - for eksempel fordi leietakerne ikke er søkegode for et erstatningsansvar - kan man få en midlertidig forføyning av domstolene, men dette koster noen tusenlapper.

 

 

Situasjonen er altså den at du kan ta deg til rette og trampe på leietakers rettigheter. Skal du gjøre det må du i så fall innrette deg slik at konsekvensene for leietaker blir minst mulig slik at du ikke taper rett til leie fra nåværende leietaker, f.eks.

Takker! Nå har jeg da fortalt mine leietakere at de kan bli erstatningspliktige for tapt husleie dersom de nekter visning, og da ble hun plutselig utskrevet fra sykehuset... Så nå blir det da altså visning allikevel. Så får vi håpe det blir en suksess, og at jeg finner noen nye til å flytte inn etter de har flyttet ut. Blir så stressa av hele greia :(

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...