Gå til innhold

C er snart fult, hjelp!


newbiebe

Anbefalte innlegg

Jeg har en ganske så ny pc. Men har et problem. Disk C begynner å bli full uten grunn!
Jeg har kjørt disksopprydding flere ganger, har også brukt ccleaner og har avinstallert all dritt. Alt av nedlastet programmer har blitt lagret på D. Allikevel så er mappen nesten full. 

C: 28,7 GB ledig av 117 GB.
D: 708 GB ledig av 915 GB.

Jeg har med andre ord stor plass på D men ingenting på C. 
Er det ikke mulig å lage mer plass på C? Hvorfor blir PC'er laget på denne måten, det er jo helt på trynet! 
Kan man ikke flytte minne fra D til C, uten å risikere å ødelegge hele pc'en? Jeg er ikke så flink med pc og den er bare snart 3 mnd gammel. Betalte også 12.000 kr for den, noe som er mye for meg. Da jeg har kun hatt pc'er til maks 3000 kr tidligere. Så jeg vil ikke risikere å ødelegge pc'en. 
Så det må være idiotsikkert og trygt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har du av programmer installert? 117GB er ikke mye med et par spill i tillegg til det Windows bruker.

Nesten ingen på C. De som ligger der får jeg ikke flyttet. Har avinnstalert og prøvd på nytt flere ganger. Men de nekter å legge seg på D.

AVG på 1 GB har en mappe under C, selv om at jeg innstallerte den på D. 

Den er størst, alt annet av programmer som jeg har innstallert er på D. Men noen har lagt en mappe eller to i C automatisk. Men disse mappene, snakk om 4 programmer, har under 100 mb hver. Så de tar ikke stor plass. Ellers så er det bare windows programmer og ting som kom med PC'en som ligger på C. 

 

 

Regner med at du har Win 10. Bruk diskopprydding og se om det hjelper deg.

Har prøvd, mange ganger. Utgjør svært lite. 

Bruk dette programmet.

https://www.jam-software.com/treesize_free/features.shtml?language=EN

 

Så vil du finne ut hvilke ting som tar x y z plass.

Sett rapportering/view til GB.

Etter det kan du komme tilbake med mere spesifikke spørsmål i tråden din.

Eventuelt noe skjermbilder fra treesize scan.

 

29GB ledig er jo en god del da. Ca 25%.

29 GB er ikke mye når den fyller seg opp mer og mer for hver dag som går. selv etter diskopprydding og slikt. 

 

Spørsmålet står jo i hovedinnelgget; kan jeg flytte plass fra D til C?

Lenke til kommentar

 

Hva har du av programmer installert? 117GB er ikke mye med et par spill i tillegg til det Windows bruker.

 

Nesten ingen på C. De som ligger der får jeg ikke flyttet. Har avinnstalert og prøvd på nytt flere ganger. Men de nekter å legge seg på D.

AVG på 1 GB har en mappe under C, selv om at jeg innstallerte den på D. 

Den er størst, alt annet av programmer som jeg har innstallert er på D. Men noen har lagt en mappe eller to i C automatisk. Men disse mappene, snakk om 4 programmer, har under 100 mb hver. Så de tar ikke stor plass. Ellers så er det bare windows programmer og ting som kom med PC'en som ligger på C. 

 

Regner med at du har Win 10. Bruk diskopprydding og se om det hjelper deg.

 

Har prøvd, mange ganger. Utgjør svært lite. 

Bruk dette programmet.https://www.jam-software.com/treesize_free/features.shtml?language=EN

Så vil du finne ut hvilke ting som tar x y z plass.

Sett rapportering/view til GB.

Etter det kan du komme tilbake med mere spesifikke spørsmål i tråden din.

Eventuelt noe skjermbilder fra treesize scan.

29GB ledig er jo en god del da. Ca 25%.

 

29 GB er ikke mye når den fyller seg opp mer og mer for hver dag som går. selv etter diskopprydding og slikt. 

Spørsmålet står jo i hovedinnelgget; kan jeg flytte plass fra D til C?

Som sagt må vi som isåfall skal hjelpe deg selv se en analyse.

Du kan hjelpe til med dette ved å bruke et spacesniffer program slik jeg viste til.

29GB ledig på C er helt innafor forresten men for p svare deg videre må man som sagt ha noe håndfast.

Lenke til kommentar

En 120GB SSD er ikke mye lagringsplass egentlig, spessielt hvis man ikke helt har oversikten av hva som bruker plass eller ikke. Du sier du har kjørt Windows sin Diskoppryddning, men i vinduet som popper opp er det en knapp som heter "Clean up system files". Blir vel "Rydd opp i system filer" i norsk Windows hvis du har den. Det som er at de store oppdateringene som kommer til Win10 to ganger i året gjør at Windows har en backup kopi av den gamle versonen etterpå. Dette tar mange GB med plass. Så kjør diskopprydding skikkelig slik jeg sa.

 

Du har ikke sagt om dette er en laptop eller stasjonær PC? Er det en stasjonær PC, så trenger du ikke å sette den i dvale. Dette kan du skru av. Trykk på start knappen - skriv cmd - høyreklikk og velg kjør som administrator - i vinduet som popper opp skriver du da denne kommandoen : powercfg.exe -h off

 

Så kan du jo slette alt på C ved å installere Win10 på nytt, for så å velge å installere det meste på D. Eller kjøpe deg en større SSD på 500GB eller 1TB. Fordi det er jo best å ha Windows, programmer og spill på en SSD. Så har du musikk, film og andre slike ting på en vanlig harddisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det "beste" alternativet er nok det Betroz allerede har foreslått.

 

Klone system-disk ( C: ) til en SSD med større kapasitet. 

Gjerne 512GB.

 

Men det er jo klart billigere å forsøke å rydde/flytte filer.

Da må du(trådstarter) gi mer info slik andre her ber om. For å få hjelp/råd.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Å kaste mer penger på bålet er en løsning, men ikke en god løsning. Det er det overveldende plasskonsumet som bør fikses, ikke lagringsmediet. Et forslag er å kaste ut kreftsvulsten Windows og installere et lettere og bedre OS.

 

Ellers så bør du sjekke om du er rammet av CC cleaner skandalen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Å kaste mer penger på bålet er en løsning, men ikke en god løsning. Det er det overveldende plasskonsumet som bør fikses, ikke lagringsmediet. Et forslag er å kaste ut kreftsvulsten Windows og installere et lettere og bedre OS.

 

Ellers så bør du sjekke om du er rammet av CC cleaner skandalen.

Nice try. Men det er en gaming laptop så å bruke noe annet enn windows er nok utelukket.

Det er mye man kan gjøre for å slanke C og beholde windows 10.

Spill fra og med nå installerer man med avansert/custom og installerer på 1TB disken.

En til to favoritter kan man beholde på SSD ut i fra spillenes plassbehov.

Brukes windirstat eller treespace som foreslått flere ganger får man kjapt oversikt over hvordan man kan slanke c meste effektivt.

Clue: Shadow storage, avsatt plass til RP, kan i fleste tilfeller reduseres til et par tre gigabyte. Hibernation kan slås av om man er villig til å ofre hurtigstart.

Avansert windows cleanup systemfiles og velge å avinstallere dump files og annet som opptar mye plass.

Avinstallere programvare som følger med og man ikke trenger.

Lenke til kommentar

Vært veldig greit om trådstarter kunne brukt eksempelvis windirstat og lagt opp et skjermbilde alá dette.

På en scan sorteres det slik at mapper med mest benyttet plass står øverst .

Så klikker man seg videre for å undersøke.

Min OS disk har p.t masse GB benyttet i bruker profilen samt i program files og spesielt steam mappen på denne drive.

Med bare en 120GB. SSD OS disk må man være restriktiv samt innse at windows som operativ system er bortkastet å installere på partisjoner mindre enn 100GB og slik har det vært siden XP tiden.

post-35394-0-28198900-1514403800_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vært veldig greit om trådstarter kunne brukt eksempelvis windirstat og lagt opp et skjermbilde alá dette.

På en scan sorteres det slik at mapper med mest benyttet plass står øverst .

Så klikker man seg videre for å undersøke.

Min OS disk har p.t masse GB benyttet i bruker profilen samt i program files og spesielt steam mappen på denne drive.

Med bare en 120GB. SSD OS disk må man være restriktiv samt innse at windows som operativ system er bortkastet å installere på partisjoner mindre enn 100GB og slik har det vært siden XP tiden.

Jeg er skeptisk til å laste ned ukjente programmer. Et google søk viser at flere har fått virus/trojan av det programmet. Den sjansen tar jeg ikke. 

 

Det jeg finner på C som er størst er mappen "windows" på 20 gb. 

Mappen Recovery - 5 gb

Programfiler - 5 gb

Brukere - 5gb

Samtlige mapper under C er på litt under 5GB. Bortsett fra windows-mappen på 20GB. Den er størst. Inne i windows-mappen så er den største mappen/filen på bare 4MB

 

Så hva som suger plass på C er et mysterium! Det er "windows" mappen som er størst, men ingenting der som jeg kan slette. Får stadig opp varsel om at det er nå 25% igjen eller noe i den duren. 

 

 

 

Lenke til kommentar

 

Vært veldig greit om trådstarter kunne brukt eksempelvis windirstat og lagt opp et skjermbilde alá dette.

På en scan sorteres det slik at mapper med mest benyttet plass står øverst .

Så klikker man seg videre for å undersøke.

Min OS disk har p.t masse GB benyttet i bruker profilen samt i program files og spesielt steam mappen på denne drive.

Med bare en 120GB. SSD OS disk må man være restriktiv samt innse at windows som operativ system er bortkastet å installere på partisjoner mindre enn 100GB og slik har det vært siden XP tiden.

 

Jeg er skeptisk til å laste ned ukjente programmer. Et google søk viser at flere har fått virus/trojan av det programmet. Den sjansen tar jeg ikke. 

Det jeg finner på C som er størst er mappen "windows" på 20 gb. 

Mappen Recovery - 5 gb

Programfiler - 5 gb

Brukere - 5gb

Samtlige mapper under C er på litt under 5GB. Bortsett fra windows-mappen på 20GB. Den er størst. Inne i windows-mappen så er den største mappen/filen på bare 4MB

Så hva som suger plass på C er et mysterium! Det er "windows" mappen som er størst, men ingenting der som jeg kan slette. Får stadig opp varsel om at det er nå 25% igjen eller noe i den duren.

Et mysterium som du har fått råd til hvordan du kan finne ut av med egen innsats. :)

Jeg er fast bruker siden mange år av TreeSize Pro som også er nevnt i tråden som vil hjelpe deg å identifisere.

Dette og windirstat (opensouurce) kan du laste ned fra utgiver (kilde) https://www.jam-software.com og https://windirstat.net

«Du» må benytte diverse verktøy for å eventuelt forklare godt samt legge inn skjermbilder, logger osv i tråden for at noen skal kunne bidra med noe konstruktivt. Ingen her som er synske og kan gjette men trenger eventuelle bekreftelser og ikke en hel masse spørsmål tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...