Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ulovlig øvelsekjøring


Hellemyr

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har drevet med litt øvelsekjøring med en som ikke har lappen. Og det har seg sånn at jeg ikke oppfyller kravene til ledsager, da jeg ikke har hatt lappen sammenhengende i 5 år, men har hatt den i 8år totalt, uten at dette har noe å si, reint juridisk.

 

Dette har jeg vert klar over, men valgt å ikke si dette til han som jeg kjører med. Jeg har sagt til han at jeg har tatt lappen sammenhengende i over 5år, og oppfyller alle krav til å være ledsager.

 

Hva skulle skje om i en eventuell kontroll, eller ulykke hvor dette vil kunne bli oppdaget, at jeg ikke oppfyller kravene til å være ledsager? Jeg har tenk som så, at så lenge jeg har sagt til han at jeg oppfyller kravene, så faller alt ansvar på meg. 

 

Noen som har noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Hvis ledsager ikke fyller kravene så regnes kjøringen ikke som øvelseskjøring, og da vil personen som kjører bilen få utsatt førerkortet sitt med 6 måneder som følge av å kjøre ulovlig. Blir fort også en ganske saftig bot. Dette står i vegtrafikkloven under § 24 a.

Endret av Slettet-2spvYRBZtB
Lenke til kommentar

Hvis ledsager ikke fyller kravene så regnes kjøringen ikke som øvelseskjøring, og da vil personen som kjører bilen få utsatt førerkortet sitt med 6 måneder som følge av å kjøre ulovlig. Blir fort også en ganske saftig bot. Dette står i vegtrafikkloven under § 24 a.

 

Men så lenge fører av bilen er under den oppfatning at ledsager oppfyller kravene?

Lenke til kommentar

 

Hvis ledsager ikke fyller kravene så regnes kjøringen ikke som øvelseskjøring, og da vil personen som kjører bilen få utsatt førerkortet sitt med 6 måneder som følge av å kjøre ulovlig. Blir fort også en ganske saftig bot. Dette står i vegtrafikkloven under § 24 a.

 

Men så lenge fører av bilen er under den oppfatning at ledsager oppfyller kravene?

 

Ved øvelseskjøring blir den som sitter i passasjersetet regnet som fører og ansvarlig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Yess. Det er det som er greia at jeg har ført fører/øvelsefører bak lyset med å si til han at jeg oppfyller alle krav, så han kjører i god tro.

 

Jeg vet at dette ikke er helt på linje med loven, men stakkaren har ingen andre å kjøre med, så jeg prøver bare å ordne det greit, men til hvilken pris?

 

Bilen står forøverig i mitt navn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

For en herlig smørje. TS oppfyller ikke kravene til å være ledsager, så i praksis låner han bort bilen sin til en uten førerkort. Han som sitter bak rattet kjører uten førerkort, og har ikke forsikringsdekning hvis det smeller. La oss håpe at politiet stopper dere før det smeller, og at en observant moderator stenger tråden, for her er det ikke mer å si.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Kollisjon: ingen forsikring dekker skadene. Usikker på hvem av de to i forsetet som får regningen.

Kjøre uten førerkort: anmeldelse og bot.

Låne ut bil til noen uten gyldig førerkort: usikker.

 

Hvis han bak rattet eier bilen, han bak rattet blir anmeldt og trolig bøtelagt, må betale skader selv.

Lenke til kommentar

Her er en ganske ny sak. 

 

http://www.andalsnes-avis.no/nyheter/2017/09/20/Hadde-ikke-lov-til-%C3%A5-%C3%B8velseskj%C3%B8re-15333872.ece

 

og en til:

 

http://www.vol.no/nyheter/article318950.ece

 

Her er en uttalelse fra Trafikkoordinator Oddgeir Blokkum i Follo Politidistrikt:

 

"Dersom man blir tatt for å øvelseskjøre ulovlig, er det vedkomne i høyre forsete som er straffeansvarlig."

 

https://www.oblad.no/ung/trafikk-og-motor/nyheter/ovelseskjorer-ulovlig/s/2-2.2610-1.6514062

Endret av Kalevala
Lenke til kommentar

Hovedregelen i vegtrafikkloven § 24 er at den som skal føre motorvogn skal ha førerett og ha førerkort når dette er bestemt for den motorvogngruppe motorvognen tilhører.

 

Øvelseskjøring er et unntak fra dette, jf. vegtrafikkloven § 26. Her heter det at "[Er øvingskjøringen ikke ledd i føreropplæring mot vederlag] må eleven ledsages i motorvognen av person som har fylt 25 år og har gyldig førerett for vedkommende motorvogngruppe og har hatt slik førerett uavbrutt i minst 5 år."

 

Hvis dette vilkåret ikke er oppfylt er ikke øvelseskjøringen lovlig. Da faller man tilbake på lovens hovedregel, som er at det må førerkort til for å kjøre. Eleven har ikke førerkort, og har derfor brutt loven.

 

Det følger av vegtrafikkloven § 26 femte ledd at "ved øvingskjøring anses lærer eller ledsager som fører av motorvognen". Er vilkårene for øvingskjøring ikke oppfylt så driver man ikke øvingskjøring - da driver man med noe annet.

 

Både elev og ledsager kan straffes for brudd på vegtrafikkloven. For å straffe for brudd på vegtrafikkloven § 24 jf. § 26 må man etablere uaktsomhet. Ledsageren vil gjennomgående ha utvist forsett (vedkommende vet om han har førerkort og hvor lenge han har hatt det sammenhengende). Eleven er det grunn til å bedømme litt mildere - det er ingen grunn til å pålegge vedkommende dokumentkontroll, og med mindre det er et nært familiemedlem er det ingen grunn til å anta at eleven vet.

 

Det er uansett lite aktuelt å straffe eleven. Eleven vil risikere automatisk sperrefrist etter vegtrafikkloven § 24a første ledd (som setter sperrefrist for kjøring uten førerett uavhengig av om man blir straffet for forholdet), og det vil som regel være straff nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...