Gå til innhold

Ny krig i Norge ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Hva faen tror du vi har NATO og Forsvaret til? De omfatter Norges beste kvinner og menn, som er forberedt på å dø for å forsvare Konge, folk og Fedreland.

 

Kan hende var det sånn under andre verdenskrig men neppe nå i dag.

 

Enig :)

 

"Kan hende"

 

"Enig"

 

Et tips er å ta kontakt med Fylkeskommunen der dere bor og be om å få igjen skolepenger, siden dere sov i historietimen. Skal ikke utelukkes at det gjelder andre fag også.

 

Jeg er fullt klar over at Nato ble dannet etter krigen, det var "Norges beste kvinner og menn" jeg hengte meg opp i, men jeg burde kanskje ha spesifisert det litt bedre.

 

 

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar

Jeg er fullt klar over at Nato ble dannet etter krigen, det var "Norges beste kvinner og menn" jeg hengte meg opp i, men jeg burde kanskje ha spesifisert det litt bedre.

 

Du mener at våre beste menn _ikke_ skal ut i strid igjen? Ikke gi alt, alt for Norge? Ikke ofre alt, om de må? Ikke være røde, hvite, blå? Hele kampen ut skal de _ikke_ stå på? For Norge - vårt fedreland?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er fullt klar over at Nato ble dannet etter krigen, det var "Norges beste kvinner og menn" jeg hengte meg opp i, men jeg burde kanskje ha spesifisert det litt bedre.

 

Du mener at våre beste menn _ikke_ skal ut i strid igjen? Ikke gi alt, alt for Norge? Ikke ofre alt, om de må? Ikke være røde, hvite, blå? Hele kampen ut skal de _ikke_ stå på? For Norge - vårt fedreland?

For Politikerne!

 

Hva er det de er best i?

Lenke til kommentar

 

Jeg er fullt klar over at Nato ble dannet etter krigen, det var "Norges beste kvinner og menn" jeg hengte meg opp i, men jeg burde kanskje ha spesifisert det litt bedre.

 

Du mener at våre beste menn _ikke_ skal ut i strid igjen? Ikke gi alt, alt for Norge? Ikke ofre alt, om de må? Ikke være røde, hvite, blå? Hele kampen ut skal de _ikke_ stå på? For Norge - vårt fedreland?

 

 

Jeg mener at holdningene til Norske menn og kvinner, neppe er de samme i dag som de var under krigen, at de fleste sikkert ikke kunne tenkt seg å offre livet sitt for fedrelandet sitt, tidene er annerledes nå enn da og da tenker jeg ikke på at det var krig da og ikke nå, men folks holdninger generelt, om du skjønner? Jeg tror de var mer patrioter da enn nå.

 

Om det blir krig, så er det jo klart at de skal gjøre sitt beste og bevare vårt land som best de kan, om de skal offre sine liv for våre er jeg nok ikke den rette til å si, men jeg er nok litt som de fleste, at vi for eksempel kan offre ett liv for å redde 10.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar

[...]

 

Jeg mener at holdningene til Norske menn og kvinner, neppe er de samme i dag som de var under krigen, at de fleste sikkert ikke kunne tenkt seg å offre livet sitt for fedrelandet sitt, tidene er annerledes nå enn da og da tenker jeg ikke på at det var krig da og ikke nå, men folks holdninger generelt, om du skjønner? Jeg tror de var mer patrioter da enn nå.[....]

Tipper det e mye som «den gang». Da min morfar møtte på oppmarsplass som vernepliktig den 9. April ‘40 var de totalt 15 mann der det skulle ha møtt omtrent 5000...
Lenke til kommentar

Det er ikke så veldig stor sjanse for krig i Norge sålenge vi er medlem av NATO alliansen. Men man kan jo aldri utelukke noe.

Norge har nok dyktige soldater, men hæren er så liten at den knapt kunne ha forsvart en eneste by. Kanskje kunne hæren ha klart å forsvare en by, men det ville forutsatt at fienden ikke angrep andre steder samtidig. Og det ville naturligvis fienden ha gjort. Vest-Europa har i virkeligheten overlatt forsvaret til USA.

Lenke til kommentar

Kan vi ikke sende disse amerikanere ut av Norge, jeg vil ikke ha hverken dem eller krig her. Overalt hvor en amerikaner befinner seg så finner ender det ofte opp med tull.

 

Ja, slik som når de slemme amerikanerne reddet sør-Korea, eller stoppet folkemordet i Kosovo.

For å sitere Trotsky: You may not be interested in warbut war is interested in you.

Endret av Krig og fred
Lenke til kommentar

Det behøver jo ikke å være overfor Russland i det hele tatt. Tviler på at USA har baller til å ta på seg en så formidabel krigsmakt.

 

 

Det er lite sannsynlig at to atommakter går til krig, men hvis de skulle ha kjempet en konvensjonell krig hadde USA knust Russland.

 

 

Hvis noen lurer på om det finnes norsk ungdom som er villige til å dø for fedrelandet, ikke glem at Forsvaret har et luksusproblem. De har langt flere søkere enn det er plass til, og de kan velge og vrake mellom høyt kvalifiserte kandidater.

 

Vet ikke om det har kommet frem i denne tråden, men NATO ble oppretter ETTER andre verdenskrig.

 

Spiller ingen rolle om man har mange å velge mellom, når man mangler materiell og mangler logistikken som er nødvendig for å opprettholde en stor hær. 

Lenke til kommentar

 

 

"A Marine Corps commandant on Thursday warned U.S. troops stationed in Norway to be prepared for a coming war."

 

http://www.foxnews.com/us/2017/12/23/thereswar-coming-marine-corps-general-warns-us-troops.html

 

Svaret er nei. Ingenting tyder på en krig i Norge.

 

Så generalen prater bare tull ?

 

 

Det han sier er korrekt. Jeg kan absolutt se for meg en krig på Koreahalvøya innen 2020. Det er strengt tatt den konflikten han refererer. 

 

Men en Ny krig i Norge har jeg vanskelig med å tro. Dessuten leste jeg innlegget ditt som at det var en konflikt i vårt nærområdet.

 

Skal det bli noen som helst interaksjon i Norge måtte det vært en verdenskrig der Russland går mot USA. Situasjonen kan absolutt nå det punktet og dagens bilde ligner på det vi hadde før Den annen verdenskrig.  

Endret av På den andre siden.
Lenke til kommentar

 

 

 

"A Marine Corps commandant on Thursday warned U.S. troops stationed in Norway to be prepared for a coming war."

 

http://www.foxnews.com/us/2017/12/23/thereswar-coming-marine-corps-general-warns-us-troops.html

 

 

Svaret er nei. Ingenting tyder på en krig i Norge.

Så generalen prater bare tull ?

 

Det han sier er korrekt. Jeg kan absolutt se for meg en krig på Koreahalvøya innen 2020. Det er strengt tatt den konflikten han refererer. 

 

Men en Ny krig i Norge har jeg vanskelig med å tro. Dessuten leste jeg innlegget ditt som at det var en konflikt i vårt nærområdet.

 

Skal det bli noen som helst interaksjon i Norge måtte det vært en verdenskrig der Russland går mot USA. Situasjonen kan absolutt nå det punktet og dagens bilde ligner på det vi hadde før Den annen verdenskrig.

Før 2. verdenskrig fantes det ikke atomvåpen. Atomvåpen har en avskrekkende effekt. Dessuten er økonomien mer globalisert nå, så de ulike statene er mer avhengige av hverandre.

Lenke til kommentar

 

Før 2. verdenskrig fantes det ikke atomvåpen. Atomvåpen har en avskrekkende effekt. Dessuten er økonomien mer globalisert nå, så de ulike statene er mer avhengige av hverandre.

 

 

Det samme ble sagt før Den første verdenkrig. Frem til 2008 trodde Vesten at krig var avleggs, helt til Russland gikk inn i Georgia.

Samme skjedde i 2014 med Ukraina. Sist nevnte var muligens første gang siden Den annen verdenskrig at et land i Europa regelrett har tatt land fra en annen stat. 

Cubakrisen og Den norske missilkrisen er eksempler på ganger vi har vært en hårsbredd unna atomkrig. Dessuten så vi atomvåpen bli brukt ved første anledning på 40-tallet.

Selv om vi innbiller oss at kostnaden ved vold er for stor kan verden fortsatt oppleve en desintegrasjon. 

 

Verden justerer seg nå inn på en måte som speiler tilstanden før Den annen verdenskrig. Både Europa og Asia destabiliseres mer og vi er kun en liten feilberegning unna fullstendig kollaps. Hva som blir vår tids skudd i Sarajevo er vanskelig å forutse. 

 

Angående globalisering har vi aldri sett land som ikke har kontakt med hverandre starte en krig. Tanzania har ikke angrepet Chile fordi de ikke er integrert.

Iran og Japan er langt unna hverandre. Men Japan er avhengig av at Iran ikke stenger Hormuzstredet. Derfor kan vi tenke oss en krig mellom dem. På grunn av globalisering vil også et stort antall stater bli innblandet. 

Vesten bryr seg om Israel på grunn av globalisering og så videre. 

Endret av På den andre siden.
Lenke til kommentar

 

Før 2. verdenskrig fantes det ikke atomvåpen. Atomvåpen har en avskrekkende effekt. Dessuten er økonomien mer globalisert nå, så de ulike statene er mer avhengige av hverandre.

 

 

Det samme ble sagt før Den første verdenkrig. Frem til 2008 trodde Vesten at krig var avleggs, helt til Russland gikk inn i Georgia.

Samme skjedde i 2014 med Ukraina. Sist nevnte var muligens første gang siden Den annen verdenskrig at et land i Europa regelrett har tatt land fra en annen stat. 

Cubakrisen og Den norske missilkrisen er eksempler på ganger vi har vært en hårsbredd unna atomkrig. Dessuten så vi atomvåpen bli brukt ved første anledning på 40-tallet.

Selv om vi innbiller oss at kostnaden ved vold er for stor kan verden fortsatt oppleve en desintegrasjon. 

 

Verden justerer seg nå inn på en måte som speiler tilstanden før Den annen verdenskrig. Både Europa og Asia destabiliseres mer og vi er kun en liten feilberegning unna fullstendig kollaps. Hva som blir vår tids skudd i Sarajevo er vanskelig å forutse. 

 

Angående globalisering har vi aldri sett land som ikke har kontakt med hverandre starte en krig. Tanzania har ikke angrepet Chile fordi de ikke er integrert.

Iran og Japan er langt unna hverandre. Men Japan er avhengig av at Iran ikke stenger Hormuzstredet. Derfor kan vi tenke oss en krig mellom dem. På grunn av globalisering vil også et stort antall stater bli innblandet. 

Vesten bryr seg om Israel på grunn av globalisering og så videre.

Enig i en del av det du sier. Men jeg kan ikke se at vi skulle være i nærheten av en stor krig.

Det er vanskelig å vite noe sikkert om så store ting, og ingen kjenner fremtiden.

Men Vest-Europa burde uansett bli sterkere militært, etter min mening. Når det er fred, skal man forberede seg på krig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...