Gå til innhold

LGs nye skjermer har «nanopartikler» og 5K-oppløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så ikke veldig rammeløs ut på bildet, synes rammene var aldeles for brede, ja rett ut feite om en tenker seg at folk faktisk bruker daisy chaining til å koble flere skjermer sammen. For multiskjerm oppsett så må skjermkanten bli ennå mindre før det blir bra. 

 

32 tommeren kommer nok til å ha en saftig prislapp og er vel ikke så fryktelig aktuell å ha side om side. 34 tommeren kan du ikke kjøre side om side en gang så lenge de er kurvede...
Lenke til kommentar

Vil denne støtte Windows også, eller bare Mac slik som den forrige 5k skjermen de slapp?

Har ikke sett full spesifikasjon ennå, men det som nevnes er Thunderbolt 3-kontakt som Apple satser på. Har du Windows-PC med Thunderbolt 3 kan du også bruke disse skjermene (selv om det ikke andre porter innebygd).

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

Vil denne støtte Windows også, eller bare Mac slik som den forrige 5k skjermen de slapp?

Har ikke sett full spesifikasjon ennå, men det som nevnes er Thunderbolt 3-kontakt som Apple satser på. Har du Windows-PC med Thunderbolt 3 kan du også bruke disse skjermene (selv om det ikke andre porter innebygd).

Thunderbolt er en Intel kontakt. Displayport og Thunderbolt har alltid delt kontakt. Nå er den og samme som USB type-C. Displayport er den beste porten på markedet for overføring av video og lyd til skjermer. Du finner det i alle grafikkort, og veldig vanlig å se porter på det for Dell skjermer ol.

 

Thunderbolt 3 har bare med å gjøre at den støtter nyeste Displayport, som er eneste protokoll du kan bruke for å overføre så mye data som en skjerm med denne oppløsningen trenger. Så det har ingenting med Apple å gjøre. Og en GPU med støtte for denne overføringprotokollen med port for DP kan fint kobles opp til denne, trenger ikke Thunderbolt 3. Thunderbolt 3 kan bare overføre annen data i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

 

Vil denne støtte Windows også, eller bare Mac slik som den forrige 5k skjermen de slapp?

Har ikke sett full spesifikasjon ennå, men det som nevnes er Thunderbolt 3-kontakt som Apple satser på. Har du Windows-PC med Thunderbolt 3 kan du også bruke disse skjermene (selv om det ikke andre porter innebygd).

Thunderbolt er en Intel kontakt. Displayport og Thunderbolt har alltid delt kontakt. Nå er den og samme som USB type-C. Displayport er den beste porten på markedet for overføring av video og lyd til skjermer. Du finner det i alle grafikkort, og veldig vanlig å se porter på det for Dell skjermer ol.

 

Thunderbolt 3 har bare med å gjøre at den støtter nyeste Displayport, som er eneste protokoll du kan bruke for å overføre så mye data som en skjerm med denne oppløsningen trenger. Så det har ingenting med Apple å gjøre. Og en GPU med støtte for denne overføringprotokollen med port for DP kan fint kobles opp til denne, trenger ikke Thunderbolt 3. Thunderbolt 3 kan bare overføre annen data i tillegg.

Jeg tror det originalposter ville vite var om man kunne endre innstillingene på disse i Windows også. De første LG 5k-skjermene var vel de som ble laget for Apple, og de kunne man kun endre innstillinger på fra OS X. Det vil si, de viste bildet helt fint fra en Windows PC, men skulle man ha noe mer komplisert var det ikke mulig (mener også jeg husker at det ikke var støtte for oppløsningen via Thunderbolt på de fleste "vanlige" Windows PCer på den tida også) Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Lite vits med 5K oppløsning før du kommer over 40 tommer. 4K holder lenge. 5K betyr bare at du tenger et unødvendig dyrt skjermkort

Ikkje Vits for deg kanskje, men det betyr ikkje at det gjelder alle.

 

Noen synes 27" til 4k er alt for liten størrelse, selv synes jeg det er helt topp.

 

Vet du hva du snakker om egentlig?

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Vil denne støtte Windows også, eller bare Mac slik som den forrige 5k skjermen de slapp?

Det jeg virkelig lurer på er når Apple tar i bruk skjermer med HDR-støtte. Apples skjermer er allerede knakende gode, HDR ville bli helt rått. Men det er nok mer krevende å få til med deres 5k 27’’ skjermer, især mht prisnivå..

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Korrigér meg gjerne hvis jeg sier noe feil her.. Thunderbolt 3 støtter 2 stk. DisplayPort 1.2 «streams». Man skal kan bruke 2 stk. skjermer med 4K@60 Hz, 1 stk. 4K@120 Hz eller 1 stk. 5K@60 Hz. 4K@60 Hz skal fungere fint i Windows 10, men det Apple gjør for å støtte 5K er å kombinere begge «stream-ene». I noen anmeldelser av skjermen LG UltraFine 5K, var maks oppløsning 4K i Windows 10. Kanskje støtten er bedre nå, men hvis ikke bør det fungere (bra eller ei) å splitte kabelen til 2 stk. DisplayPort. Jeg stoler i hvert fall ikke på at det bare vil fungere med den éne Type-C-kabelen før jeg får se noen teste det ordentlig.

Lenke til kommentar

 

 

 

Vil denne støtte Windows også, eller bare Mac slik som den forrige 5k skjermen de slapp?

Har ikke sett full spesifikasjon ennå, men det som nevnes er Thunderbolt 3-kontakt som Apple satser på. Har du Windows-PC med Thunderbolt 3 kan du også bruke disse skjermene (selv om det ikke andre porter innebygd).
Thunderbolt er en Intel kontakt. Displayport og Thunderbolt har alltid delt kontakt. Nå er den og samme som USB type-C. Displayport er den beste porten på markedet for overføring av video og lyd til skjermer. Du finner det i alle grafikkort, og veldig vanlig å se porter på det for Dell skjermer ol.

 

Thunderbolt 3 har bare med å gjøre at den støtter nyeste Displayport, som er eneste protokoll du kan bruke for å overføre så mye data som en skjerm med denne oppløsningen trenger. Så det har ingenting med Apple å gjøre. Og en GPU med støtte for denne overføringprotokollen med port for DP kan fint kobles opp til denne, trenger ikke Thunderbolt 3. Thunderbolt 3 kan bare overføre annen data i tillegg.

Jeg tror det originalposter ville vite var om man kunne endre innstillingene på disse i Windows også. De første LG 5k-skjermene var vel de som ble laget for Apple, og de kunne man kun endre innstillinger på fra OS X. Det vil si, de viste bildet helt fint fra en Windows PC, men skulle man ha noe mer komplisert var det ikke mulig (mener også jeg husker at det ikke var støtte for oppløsningen via Thunderbolt på de fleste "vanlige" Windows PCer på den tida også)

 

Mye mulig at det var spørsmålet, men jeg ønsket bare å presisere et par punkter som ble skrevet der. Som at Apple satset på Thunderbolt i form av at de bruker den, men er en Intel standard og er egentlig irrelevant til det du nevner med SW støtte kun i OSX. Det er jo bare en helt vanlig datakabel det. Og mer sannsynlig når du har en maskin medgrafikkort er det å bruke en Displayport 1.3 kabel fra GPU til skjerm. Så da trenger du heller ingen Thunderbolt utgang på PCen din. 

Lenke til kommentar

Korrigér meg gjerne hvis jeg sier noe feil her.. Thunderbolt 3 støtter 2 stk. DisplayPort 1.2 «streams». Man skal kan bruke 2 stk. skjermer med 4K@60 Hz, 1 stk. 4K@120 Hz eller 1 stk. 5K@60 Hz. 4K@60 Hz skal fungere fint i Windows 10, men det Apple gjør for å støtte 5K er å kombinere begge «stream-ene». I noen anmeldelser av skjermen LG UltraFine 5K, var maks oppløsning 4K i Windows 10. Kanskje støtten er bedre nå, men hvis ikke bør det fungere (bra eller ei) å splitte kabelen til 2 stk. DisplayPort. Jeg stoler i hvert fall ikke på at det bare vil fungere med den éne Type-C-kabelen før jeg får se noen teste det ordentlig.

Nvidia støtter både to DP 1.2 streams og siden de ikke trenger Thunderbolt kontakten kan du jo og bare bruke DP 1.3 istedenfor. Støtter 5K@60 Hz native. Så er egentlig ikke noe problem om du har et grafikkort. Usikker på hva Intel har i støtte for sin integrerte grafikk da, men du får heller ingen Apple 5K uten noe grafikkort. 

Lenke til kommentar

Nvidia støtter både to DP 1.2 streams og siden de ikke trenger Thunderbolt kontakten kan du jo og bare bruke DP 1.3 istedenfor. Støtter 5K@60 Hz native. Så er egentlig ikke noe problem om du har et grafikkort. Usikker på hva Intel har i støtte for sin integrerte grafikk da, men du får heller ingen Apple 5K uten noe grafikkort.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan dette fungerer. Mener du at grafikkort (Nvidia) kan sende ut data (to streams) med én kabel (DP 1.3) til skjermen som tar inn Type-C/Thunderbolt 3, og man bruker bare en enkel adapter for å konvertere fra DP 1.3 til Type-C? Skjermen vil da se dette som to stk. DP 1.2 streams og bruke disse uten problemer?

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

 

Nvidia støtter både to DP 1.2 streams og siden de ikke trenger Thunderbolt kontakten kan du jo og bare bruke DP 1.3 istedenfor. Støtter 5K@60 Hz native. Så er egentlig ikke noe problem om du har et grafikkort. Usikker på hva Intel har i støtte for sin integrerte grafikk da, men du får heller ingen Apple 5K uten noe grafikkort.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan dette fungerer. Mener du at grafikkort (Nvidia) kan sende ut data (to streams) med én kabel (DP 1.3) til skjermen som tar inn Type-C/Thunderbolt 3, og man bruker bare en enkel adapter for å konvertere fra DP 1.3 til Type-C? Skjermen vil da se dette som to stk. DP 1.2 streams og bruke disse uten problemer?

 

Displayport er en del av Thunderbolt. Type-C er en formfaktor og lignende for en kontakt. Denne kontakten brukers for både USB og Thunderbolt nå. Displayport og Thunderbolt har alltid hat samme type. størrelse plugg. Eneste forskjell at Displayport har bare video, Thunderbolt har alt i ett. 

 

Hvis du har DP 1.3 trenger du ikke to streams. DP 1.3 har jo nok båndbredde. Og LG skjermen kommer garantert med egen Displayport og HDMI inngang også, siden det ikke er en Apple skjerm så du faktisk har mer enn et valg liksom. Så da er det jo bare en DP 1.3 fra GPU til skjerm, trenger ikke gjøre noen spesiell løsning.'

 

Ellers vet jeg ikke helt hvordan to DP 1.2 strems inn i en Thunderbolt fungerer, men Nvidia har på nettsidene sine at de støtter høyere oppløsning enn 5K ved 60 Hertz via enten to DP 1.2 streams eller DP 1.3. Så Nvidia har støtte for to streams inn i en for høyere oppløsning akkurat som Apples maskiner. Det er nok ikke så vanskelig å få til. Regner med AMD støtter det og siden det er deres kort som sitter i Macene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...