Gå til innhold

Datatilsynet har nå pålagt stans for alle de tre barneklokke-aktørene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det snakkes om sårbarheter, og at fremmede kan avlytte disse klokkene, og at data er ukryptert. Jeg har kjøpt en av disse smartklokkene til mitt barn, og lurer på hvor kan man lese litt mer om disse sårbarhetene? Hvor lett er det egentlig å avlytte disse telefonene? På den modellen jeg har kjøpt som er den samme som Viksfjord, finnes det ingen mulighet for avlytting, altså å ringe opp klokken og man avlytter den andre enden uten at vedkommende er klar over det. Om man trenger dyp hacker kunnskap for å trenge seg inn, så er vel disse klokkene like sårbar som alt annet. Regner med at det snart kommer ett forbud mot Baby call/monitorer også?

Endret av golagha
Lenke til kommentar

Det snakkes om sårbarheter, og at fremmede kan avlytte disse klokkene, og at data er ukryptert. Jeg har kjøpt en av disse smartklokkene til mitt barn, og lurer på hvor kan man lese litt mer om disse sårbarhetene? Hvor lett er det egentlig å avlytte disse telefonene? På den modellen jeg har kjøpt som er den samme som Viksfjord, finnes det ingen mulighet for avlytting, altså å ringe opp klokken og man avlytter den andre enden uten at vedkommende er klar over det. Om man trenger dyp hacker kunnskap for å trenge seg inn, så er vel disse klokkene like sårbar som alt annet. Regner med at det snart kommer ett forbud mot Baby call/monitorer også?

Du finner alt her:

https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2017/10/watchout-rapport-october-2017.pdf

 

Tldr: Latterlig dårlig sikkerhet. Detaljene om hullene er i stor grad sensurert, men ut ifra det som ikke er sensurert ser de enkle ut å utnytte. Hullene gir full tilgang til de samme dataene fra klokken som legitime foreldre har tilgang til.

 

En smule creepy om hackere/overgripere får tilgang til barnet mitt sine historiske bevegelser og posisjon, selv uten lydfunksjonalitet, spør du meg.

 

Babycallmonitorer som lager data i Tyskland og lett kan overtas av hackere bør du styre unna.

Endret av kristoffer_R
Lenke til kommentar

Forslag til hva vi som har kjøpt klokka nylig (siste året) kan gjøre hvis produktet blir ubrukelig? Kan vi kreve pengene tilbake fra xplora?

 

Hei Armaghan å takk for sist:)

 

Det kommer sikker an på hvor seriøs forhandleren er, men tror nok noen kommer til å gå under/konkurs pga dette. Jeg har selv handlet tre stk Gator, som brukes på katt, å har lite tro på at de useriøse Gator/Ladelys gutta i Trondhjem ordner opp etter seg.. Ha en fin Jul Armaghan, vi snakkes plutselig;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...