Gå til innhold

SAMLETEST: Spill-PC under 10 000 kroner


Anbefalte innlegg

Jeg finner det litt rart at en PC som har 4 middels bra en bra of en Meget Bra slå en med to Meget bra og 4 Bra, og en med med 1 Meget bra og 5 bra. Virker nesten som TEK er i lomma på HP... og det koster ikke så mye å oppgradere fra 1060 til 1070...

Koster over 2000kr, så det har jo litt å si når man snakker om "billige" spill pcer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten 0,1%, eller i det minste 1% frame times, er dette hva som vel må kunne sies å være en svært begredelig utført test. Kanskje det dårligste jeg har sett av Tek til nå. Og det sier mye, for de har ikke levert fra seg en god test på så lenge jeg kan huske. Men dette er jo så godt som verdiløst som "test".  :hrm:

 

Vi skimter manglene ganske klart i spesielt ett av resultatene. For når vi ser at til og med et 3GB GTX1060, grisebanker Power/HPs GTX1070 baserte maskin i PUBG i 1080p. Så forteller det oss at den maskinene er satt sammen helt stein hakke forferdelig galt!! Selv Multicoms maskin er altså nesten 20% raskere i average fps. Skjermkortet som egentlig skal ligge ~50% forran GTX1060 3GB. Må her i stedet se det drittkortet ~20% forran seg!!

 

Mens Komplett og DIs maskiner med 6GB GTX1060'er er henholdsvis 36,4% og 39,3% raskere!! Og det er altså i average fps! Hvordan ser da HP'ens 1% dårligste fps ut mon tro? Når maskinen er utstyrt med bare en minnebrikke!?  :hmm:

 

Den maskinen er levert som en bil med bare 3 hjul. Det er rett og slett ikke en komplett maskin, uten en minnebrikke til på plass. Og den vant testen?!.. Det blir altså bare så utrolig dumt..  :nei:

 

Men jeg må nesten si jeg også reagerer på det reine average fps fokuset av en grunn til. Det finnes da flere spill som liker CPU vel så godt som GPU. Civilization spillene, og Warhammer spillene er svært populære de også. Men det er vel kanskje ikke spill det?..

 

Den åpenbare vinneren her er faktisk Kompletts maskin. Som igjen er litt trist. For Komplett er strengt tatt normalt sett ikke spesielt flinke på å sette sammen fornuftige maskiner. Så når de vinner (vel, i min bok). Så sier det mye om tilstanden på det markedet i Norge...

 

Men med så dårlige tester, så er det vel heller ikke rart at de slipper unna med det..

 

Jeg mener videre; Seriøst? 128GB SSD til OS og programmer i 2017? uten å trekke poeng for det? Jeg reinstallerte nylig Win10 på en 128GB SSD for en kompis som ba meg installere favoritt spillet hans på samme disken. husker ikke hva spillet var, men jeg fikk altså ikke plass til nyinnstallert Win10 og ett spill på en 128GB SSD!!  :eek:  Det finnes selvfølgelig mye mindre spill. Som man sikkert kan få plass til både 2 og 5 og 10 av. Men bare det at det i dag finnes flere spill som ikke ville fått plass på SSD'en til "vinner maskinen" hvis man også skulle hatt OS på den..  :nei:

 

For ikke snakke om neste år, når man finner et billig 1080Ti på brukten man vil oppgradere til, og hele driten eksploderer fordi man har en strikkmotor i stedet for PSU! Hallo!?! 2002 ringte, de vil ha tilbake PSU'en sin!!

 

Og hvordan klarte dere kunst stykket å omtale R5 1600X som en 6 kjerners CPU uten å nevne SMT som gjør at den takler 12 tråder?!? Og så videre: "så en nyere Intel-prosessor med fire høyt klokkede prosessorkjerner kan gjøre en minst like god jobb i spill" !?!?!? Herregud, vet sjefen deres at dere bruker narkotika på jobb??

 

Lær dere å gjør jobben deres, eller finn dere noe annet å gjøre!

 

Takk og pris at dere i det minste testet med ett spill som viste hvor langt ute på jordet dere er.. 

 

Og en siste ting.. Dere tester en "ferdig overklokket" PC fra DI?? Jeg mener, dere skjønner at det er gjort for å slippe å levere med en ordentlig CPU? Ikke sant? Hva skjer med den overklokken når man av en eller annen grunn må oppdatere BIOS? Det minste dere kunne gjort var å overklokke Kompletts, og Multicoms sin maskin også. De kommer tross alt også med bedre kjøler. Og klarer man ikke overklokke selv, burde strengt tatt ikke butikken levere med OC heller. Det burde i minus kolonnen på DI maskinen..

 

Edit: Utvidet rant + 1 link..

Endret av Gabri3L
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Uten 0,1%, eller i det minste 1% frame times, er dette hva som vel må kunne sies å være en svært begredelig utført test. Kanskje det dårligste jeg har sett av Tek til nå. Og det sier mye, for de har ikke levert fra seg en god test på så lenge jeg kan huske. Men dette er jo så godt som verdiløst som "test".  :hrm:

 

Vi skimter manglene ganske klart i spesielt ett av resultatene. For når vi ser at til og med et 3GB GTX1060, grisebanker Power/HPs GTX1070 baserte maskin i PUBG i 1080p. Så forteller det oss at den maskinene er satt sammen helt stein hakke forferdelig galt!! Selv Multicoms maskin er altså nesten 20% raskere i average fps. Skjermkortet som egentlig skal ligge ~50% forran GTX1060 3GB. Må her i stedet se det drittkortet ~20% forran seg!!

 

Mens Komplett og DIs maskiner med 6GB GTX1060'er er henholdsvis 36,4% og 39,3% raskere!! Og det er altså i average fps! Hvordan ser da HP'ens 1% dårligste fps ut mon tro? Når maskinen er utstyrt med bare en minnebrikke!?  :hmm:

 

Den maskinen er levert som en bil med bare 3 hjul. Det er rett og slett ikke en komplett maskin, uten en minnebrikke til på plass. Og den vant testen?!.. Det blir altså bare så utrolig dumt..  :nei:

 

Men jeg må nesten si jeg også reagerer på det reine average fps fokuset av en grunn til. Det finnes da flere spill som liker CPU vel så godt som GPU. Civilization spillene, og Warhammer spillene er svært populære de også. Men det er vel kanskje ikke spill det?..

 

Den åpenbare vinneren her er faktisk Kompletts maskin. Som igjen er litt trist. For Komplett er strengt tatt normalt sett ikke spesielt flinke på å sette sammen fornuftige maskiner. Så når de vinner (vel, i min bok). Så sier det mye om tilstanden på det markedet i Norge...

 

Men med så dårlige tester, så er det vel heller ikke rart at de slipper unna med det..

 

Jeg mener videre; Seriøst? 128GB SSD til OS og programmer i 2017? uten å trekke poeng for det? Jeg reinstallerte nylig Win10 på en 128GB SSD for en kompis som ba meg installere favoritt spillet hans på samme disken. husker ikke hva spillet var, men jeg fikk altså ikke plass til nyinnstallert Win10 og ett spill på en 128GB SSD!!  :eek:  Det finnes selvfølgelig mye mindre spill. Som man sikkert kan få plass til både 2 og 5 og 10 av. Men bare det at det i dag finnes flere spill som ikke ville fått plass på SSD'en til "vinner maskinen" hvis man også skulle hatt OS på den..  :nei:

 

For ikke snakke om neste år, når man finner et billig 1080Ti på brukten man vil oppgradere til, og hele driten eksploderer fordi man har en strikkmotor i stedet for PSU! Hallo!?! 2002 ringte, de vil ha tilbake PSU'en sin!!

 

Og hvordan klarte dere kunst stykket å omtale R5 1600X som en 6 kjerners CPU uten å nevne SMT som gjør at den takler 12 tråder?!? Og så videre: "så en nyere Intel-prosessor med fire høyt klokkede prosessorkjerner kan gjøre en minst like god jobb i spill" !?!?!? Herregud, vet sjefen deres at dere bruker narkotika på jobb??

 

Lær dere å gjør jobben deres, eller finn dere noe annet å gjøre!

 

Takk og pris at dere i det minste testet med ett spill som viste hvor langt ute på jordet dere er.. 

 

Og en siste ting.. Dere tester en "ferdig overklokket" PC fra DI?? Jeg mener, dere skjønner at det er gjort for å slippe å levere med en ordentlig CPU? Ikke sant? Hva skjer med den overklokken når man av en eller annen grunn må oppdatere BIOS? Det minste dere kunne gjort var å overklokke Kompletts, og Multicoms sin maskin også. De kommer tross alt også med bedre kjøler. Og klarer man ikke overklokke selv, burde strengt tatt ikke butikken levere med OC heller. Det burde i minus kolonnen på DI maskinen..

 

Edit: Utvidet rant + 1 link..

 

At PUBG er et CPU-tungt spill vises klart i testen når man ser at maskinen med den beste enkjerneytelsen yter best i 1080p mens maskinen med best skjermkort yter best i 4k.

Lenke til kommentar

 

 

Reagerer også på at maskinen havner nest dårligst i oppsummeringen, og likevel kåres til vinner. Da virker det som om en bare kan kaste inn et GTX 1070, og så ikke bry seg om det andre. Synes godt Digital Impuls kunne blitt kåret som vinner jeg. :)

Fordi det er den spillmaskinen med den beste spillytelsen for under 10k.
Jeg kjøper det argumentet. :) Synes bare det er litt synd at de som ikke kutter svinger, ved å tilby kvalitet på andre komponenter, sjelden blir premiert. Det hadde vært en lærepenge til aktørene her om at for å nå opp i tester, så må det være visse standarder på bygget som helhet.

 

At en får best grafikkytelse fra denne maskinen, er det imidlertid ingen tvil om! Det er et godt kjøp. Det ble derimot kuttet ut en modell med Ryzen 5, GTX 1070, 8GB RAM, 256GB SSD + 1TB harddisk, fordi den "bare" er på ukentlig tilbud. Det synes jeg kun er greit dersom de som har faste priser, også er flinke på å lagerføre produktet.

De har ikke kuttet svinger, de har kuttet ned kostnader på andre komponenter for å kunne tilby er kraftigere skjermkort.. som også er den viktigste komponenten i en gaming pc. Vil du ha 1070 og samtidig ha bedre komponenter ellers, da koster det over 10000, og alle butikkene tilbyr også dette.
Lenke til kommentar

 

At PUBG er et CPU-tungt spill vises klart i testen når man ser at maskinen med den beste enkjerneytelsen yter best i 1080p mens maskinen med best skjermkort yter best i 4k.

 

 

Jeg skjønner ikke hvilket poeng du prøver å få frem her? NetonNets maskin har identisk CPU og 266MHz raskere RAM, men i 2 kanaler. Og klarer med det altså, så og si identisk fps med bare et 3GB GTX1060.. Det hadde aldri skjedd om HP maskinen hadde hatt minnebrikke i 2 kanaler.

 

Multicoms maskin har høyere IPC på CPU enn den som står i Kompletts maskin, men begge booster til 4GHz. Mens Kompletts med altså lavere IPC, og da også 500MHz lavere frekvens enn DIs, klarer å holde følge med DI sin maskin. Som forøvrig kun "vinner" over Kompletts med 1,5 fps. Som igjen like så godt kan være på grunn av høyere boost hastighet på skjermkortet..

 

Jeg mener det ikke er til å komme forbi at HP maskinen skulle vært levert med 2 minnebrikker. Da hadde det "bare" vært miniputt SSD'en, den utgåtte, uklokkbare CPU'en, og PSU'en dimensjonert for en PC fra forrige årtusen å klage på..

 

Nå, HP maskinen trenger ikke nødvendigvis være et dumt kjøp. For noen som for eksempel skal spille i 1440p, trenger ikke så mye raskere CPU umiddelbart. Og man må selvfølgelig oppgradere RAM til 2 brikker. Da er det ikke så dumt at det er en 8GB brikke som står der fra før. Da blir det naturlig å oppgradere til 16GB RAM, som jo også er å foretrekke. (Spesielt ville maskinene med 3GB minne på skjermkortene hatt godt av det.)

 

Men om Tek skulle konkludert: "Kjøp denne, og kjøp en ekstra RAM brikke". Så blir ikke det rettferdig overfor konkurentene som tross alt har holdt seg under 10K. Noe man ikke kan si om HP'en, om man skal legge til den ekstra brikken med RAM..

Lenke til kommentar

Du kan tydeligvis ikke data. Min første gen i7 920 cpu hadde 2fps lavere ytelse en min nåværende 4770k. Så forskjellen på de cpu'en man kan velge mellom på denne testen er minimale. Nesten ubetydlig utenom kanskje et par spill som faktisk benytter seg av cpu og det er svært få. forskjellen på 1060gtx og 1070gtx er massiv. -Er seff at kassa er liten og dårlig oppgraderingmuligheter. Men i ren ytelse er det såre enkelt.

Lenke til kommentar

Greit nok at ranten her har noe ved seg, men problemet er jo at 10 laken faktisk er et stramt budsjett med det prisnivået som gjelder om dagen. Joda, man kan sikkert ønske seg det ene og det andre, men det eneste virkelig meningsløse er 8GB singlechannel mot 2x4GB dualchannel. At DI selger en ferdig overklokket maskin gjør jo ingenting, selvbyggere og overklokkere handler sakene sine selv og styrer sånt på egen hånd. 128GB SSD er for lite, men hva skal ofres for å holde seg innenfor budsjett? Til slutt sitter man der med et GTX 1050.

Lenke til kommentar

Jeg advarer folk mot å kjøpe PC fra NetOnNet.

Jeg hadde en bærbar PC kjøpt hos dem. En tast falt av og jeg måtte sende inn PC'en for å få skiftet tastaturet.

Etter det hørte jeg ingen ting fra dem, og jeg purret gang på gang. Til slutt fikk jeg beskjed om at PC'en min var knust, og at de måtte skifte det aller meste, og ville sende meg regningen. Jeg viste til den egentilge årsaken til at PC'en ble sendt inn, og at den eller s var i fullgod stand. Noe de benektet.

De hadde knust PC'en ved eller etter mottak og ville at jeg skulle betale for reparasjonen, inkl. frakt.

Etter nesten tre måneder fikk jeg PC'en tilbake uten regning for reparasjon. Da hadde jeg gått på dem på alle tenkelige og utenkelige måter.

Men de returnerte ikke laderen med ledning. Det tok tre måneder ekstra. Men Elkjøp ga meg en ny lader over disk da jeg fortalte dem hva jeg hadde opplevd.

Aldri mer NetOnNet!

Lenke til kommentar

Du kan tydeligvis ikke data.

Etter det som nærmer seg 30 års erfaring med å bygge PC'er til meg selv, venner, familie, og kolleger. Så tillater jeg meg å påstå at jeg "kan" litt data.. Men bevares, flere her på forumet, både kan mye om mer, og mer om mye, enn meg. Jeg ser faktisk ikke på meg selv som en "ekspert" en gang. Bare som en hobby'ist, som kan det grunnleggende.. Vel, det jeg mener burde være det grunnleggende.. Åja, foresten.. Så har jeg jo også eksamen i driftsfag for IKT. Også kjent som "formell kompetanse"...

 

Men hva har du da, som gjør at du mener deg selv bedre kvalifisert?

 

Min første gen i7 920 cpu hadde 2fps lavere ytelse en min nåværende 4770k.

Sier du det? I alle spill altså? Uansett skjermkort? Eller driter du deg litt ut nå? Det finnes ikke mange gode måter å angi en CPUs ytelse sammenliknet med en annen. Men du klarte sannelig å finne en av de værre. Og jeg må jo bare anta at du da var forferdelig missfornøyd med din "oppgradering" den gang? På grensen til at man må lure på hvorfor en "ekspert" som deg selv i det hele tatt byttet?  :roll: 

 

Så forskjellen på de cpu'en man kan velge mellom på denne testen er minimale.

Vel, om du mener at R5 1600X's 6 kjerner + SMT, altså evnen til å behandle 3 ganger så mange tråder som i5 7400. Med en single core boost hastighet opp til 4GHz, mot i5 7400's 3,5GHz. Er "minimale" forskjeller..  :huh: 

 

Nesten ubetydlig utenom kanskje et par spill som faktisk benytter seg av cpu og det er svært få.

Ja, hvem spiller vel CS:GO liksom? :p

 

I CS:GO (1080p) vil faktisk DI maskinen kunne tenkes å slå HP maskinen, selv om man oppgraderer til dual channel minne på HP'en. I linken ser vi at med i5 7400 får man bare ~2,5% høyere fps når man går fra GTX1060 til 1070. Det kan altså godt tenkes at i5 7400 også er en flaskehals, selv for GTX1060'en. Og i så fall vil den høyere frekvensen og IPC'en til 8350K tillate GTX1060 å nå høyere fps enn GTX1070'en med den svakere CPU'en..

 

Men ok, seriøst. Du er ikke så laangt unna å ha et poeng. For alle PC'ene med GTX1060 skjermkort, vil ikke CPU valget ha mye å si i mange spill.

 

Men nå snakker vi om, for det første GTX1070 der CPU valget faktisk begynner å ha noe å si i flere og flere spill, når man spiller i 1080p. Men også, hadde du lest hva jeg skrev. Så er det mangelen på dual memory channel konfigurasjon jeg mener er årsaken til at HP maskinen får juling av en maskin med mye dårligere skjermkort. 

 

forskjellen på 1060gtx og 1070gtx er massiv.

Jepp, så da blir det litt dumt å ikke gi GTX1070 kortet anledning til å yte på sitt beste..

 

-Er seff at kassa er liten og dårlig oppgraderingmuligheter.

Tja, seff for hvem? Og hva har det å si? Hvor mye burde Tek ha trukket for dette? Tek anbefaler en maskin som ha en RAM brikke ekstra for å yte i nærheten av sitt potensiale. Men i sin konklusjon sier de: "Du har også nok kraft til at du bør klare deg uten oppgraderinger av noen sort i et par år."

 

Men senere: "og ettersom bare ett av de to minnesporene er i bruk er det enkelt å smette inn en ekstra minnebrikke siden."

 

Og om man legger til grunn at HP maskinen bør ha 2 RAM brikker. Så har man strengt tatt åpnet for at kjøperen bør være i stand til å putte RAM brikken inn selv. For å benytte et verksted til noe så banalt enkelt ville vært uforholdsmessig dyrt. Og kan man putte inn en RAM brikke, så kan man også putte inn en M.2 SSD selv.. Bare ikke på denne maskinen, på grunn av søppel HK uten M.2 spor. Eller man kan oppgradere skjermkort senere.. Bare aldri til et kort som trekker en Watt mer enn det som står i nå, grunnet strikkmotor PSU. Eller man kunne puttet inn et utvidelseskort som lydkort, eller stream capture card, eller fremtidige USB port standarder.. Bare ikke på denne maskinen, for den har ikke en gang ekstra PCIe spor.. Eller en ekstra SSD? Nei, man må bytte en av diskene som står i..

 

Det man kjøper her, er ikke en datamaskin. Det er 10 000 Kr for et 4 000 kroners skjermkort, pakket inn i en søppeldatamaskin. Som like så godt kunne kostet rundt 4 000 Kr alene. Faktisk har jeg sett denne, eller tilsvarende maskin, til 8 000 kr på tilbud før. Og da anbefalte jeg den til en på forumet her. Bare da selvfølgelig, med klar advarsel om at han ville trenge en minnebrikke til. Og at CPU kunne bli en flaksehals i enkelte spill i 1080p.

 

Men i ren ytelse er det såre enkelt.

Nei, det er det ikke. Du er sikkert ikke den eneste som tror det. Og når til og med forfatterne som har begått denne testen, som har både Bachelor og Master grad, klarer å drite seg så til de grader ut på dette punktet. Så skal jeg ikke tyne deg for mye for å tro det samme.

 

Men average fps sier faktisk ikke en dritt om hvilken maskin som er best å spille på. I mangel av å kunne troverdig formidle ens subjektive opplevelse som av verdi. Så er det nærmeste vi kommer, å angi de tregeste 1%, og helst også de tregeste 0,1% fps'ene. DET, sammen med average fps, gir en brukbar pekepinn på hvordan maskinen er å spille på.

 

La meg ta et litt ekstremt eksempel for å få frem poenget. En maskin gir deg average 100 fps i ett spill, mens en annen maskin med ~50% raskere skjermkort gir deg average 150 fps i samme spill. Åpenbart at den som gir 150 fps er best å spille på? Vel, om alt annet er likt, så mest sannsynligvis ja..

 

Men la oss si at ikke alt annet er likt.. At den ene maskinen.. Tja, for eksempel bare hadde en minnebrikke.. Og tregere prosessor.. Ja ja, jeg vet.. Hvilken idiot ville satt opp en maskin slik? Men i teorien! :p

 

Det som kunne skjedd da, var at maskinen med det beste skjermkortet kunne kommet i en situasjon der skjermkortet måtte vente på CPU/RAM, før det får utført sine egne oppgaver.. Så hvis vi overdriver konsekvensen av dette, bare for å få frem poenget litt tydeligere. La oss si at det raske skjermkortet klarte å lage 149 frames, på de første 900ms av et sekund. Men så måtte vente på CPU/RAM i 90ms før det fikk informasjonen til å lage det siste 150'ende bildet av de 150 fps'ene. Skjønner du da at på skjermen ville man på et tidspunkt hatt det samme bildet stående i nesten 1/10 dels sekund før det siste kom frem? Altså det samme som om man hadde 10 fps.. Tror du du hadde merket det?

 

De fleste ville det. Men maskinen ville like fordømt ha kunnet skrytt av 150 fps det sekundet. 50% flere enn det konkurerende skjermkortet..

 

Og derfor sier ikke average fps en dritt om "ytelse". Med mindre alt man sammenlikner mot har identisk konfigurasjon utenom komponenten man forsøker å teste. Men selv ikke da, vil det være tilfredsstillende å teste uten å angi 1% og 0,1% verdiene. Det kan jo være søppel, alt det man tester.. :p

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Tenk om det kunne vært standard for eksempelvis spill-PC-er som selges at målinger som her står oppført i spesifikasjonene. Som 3D-mark, 4K etc...

 

3DMark vil være en svært dårlig måte å angi spill ytelsen på. Optimalt sett, så skal 3DMark gi samme GPU score om du putter skjermkortet i en maskin med i7 8700K, eller om du bare putter skjermkortet i en potet.. Det er et verktøy for å måle skjermkortets potensial, og svært lite annet. Og som vi ser i denne "testen", kan resultatet missbrukes på svært missvisende måte..

Lenke til kommentar

Greit nok at ranten her har noe ved seg, men problemet er jo at 10 laken faktisk er et stramt budsjett med det prisnivået som gjelder om dagen.

Jau, men budsjettet var jo likt for alle deltakerne.. Bare Power gamblet på at Teks testere ikke skulle vite hva de driver med.. Og fikk full uttelling..

 

Joda, man kan sikkert ønske seg det ene og det andre, men det eneste virkelig meningsløse er 8GB singlechannel mot 2x4GB dualchannel.

Mnja, som jeg skrev litt mer i detalj om i den andre posten her. HPs maskin har jo ekstremt behov for oppgraderinger. Samtidig som det er den maskinen med minst mulighet for det (He he, regner ikke med Netonnets bidrag en gang. :p). Selv med 2x4GB burde den få minus ettersom den bare har 2 minneslotter, slik at eneste sti til 16GB er et 2x8GB sett. Og man sitter igjen med et 2x4GB kit til overs. Maskinene med 4 minnespor kan oppgraderes til 16GB med et 2x4GB sett til. Ikke verdens undergang normalt. Men med dagens RAM priser..

 

Som sagt er jeg derfor ikke negativ til at den leveres med en 8GB brikke. Men om den skulle vært med i konkuransen på like fot med de andre..

 

At DI selger en ferdig overklokket maskin gjør jo ingenting, selvbyggere og overklokkere handler sakene sine selv og styrer sånt på egen hånd.

Nei, de skal få velge det selv. Men jeg mener det ikke hører hjemme i pluss kolonnen. Og at maskinen blir testet og omtalt som en overlegen løsning. Når konkurentens løsning har akkurat samme CPU, men bedre kjøler, bare det at man må overklokke selv..

 

128GB SSD er for lite, men hva skal ofres for å holde seg innenfor budsjett? Til slutt sitter man der med et GTX 1050.

 

Nei, til slutt sitter man der med en GTX1060. :p

 

Og når de ikke tilbyr en oppgraderings sti uten å bytte enten SSD eller HDD. Så mener jeg det ble en feilvurdering med 128GB til OS. Om noe, skulle de ha droppet HDD'en til fordel for en større SSD. Men det er klart, det er jo ikke så lett når de har handlet pre-konfigurert fra overskuddslageret..

 

Jeg mener den åpenbare vinneren er Kompletts maskin. Den CPU'en er et beist i forhold til de andre alternativene. Og gjør den maskinen til en skikkelig god allrounder. Fra FPS til RPG og strategi, samt streaming som er svært populært blant "kidsa" i dag..

 

 

Det som irriterer meg mest, som har gjort at jeg har tatt frem de verste glosene i min omtale av "testen" (og de som begikk den). Er at det er de samme feilene hver gang, og fremdeles. De klarer ikke finne frem viljen (eller evnen?) til å forbedre. Bare det at nå som de profileres på forsiden av store nettaviser som VG. Så vil faktisk denne "testen" i verste fall føre til at den drittmaskinen havner under juletreet til en stakkars unge eller 10. For ikke snakke om signaleffekten. I neste runde så er det 1070 i alle maskinene (som isolert sett selvsagt kunne vært bra), bare at de alle vil komme med det værste rælet som kan oppdrives av PSU'er og CPU'er, samt bare 128GB SSD'er.

 

Det er det som irriterer mest. I bittelille Norge er det ikke plass til mer enn ett toneangivende teknologi nettsted. Også sitter da en hel nasjon stuck med skribenter som ikke forstår hvor viktig frametimes er for en test av grafikk. Eller kanskje verre; skribenter som ikke forstår hvordan man måler frametimes.. Seriøst, hva er greia med at de ikke gjør det??...

Lenke til kommentar

Her er det som er viktig for en gamer :

 

GRAFIKK

 

Hvilken maskin fikk best score på det?

 

OJ maskinen som hadde det beste korte, suprize suprize :x

 

De kunne godt bytta ut hardiskene med snurredisker for å spare, 4gb ram og i3 prossessor.

 

ENDA hadde den vunnet...

 

Uansett her er en maskin (i deler) fra komplett med 1070gtx.. til 8600 akkurat nå, den er omentrent lik vinneren her :)

 

for 1000kr mindre finner man en med 1060 i deler.

 

God investering, og man lærer og bygge samtidig (det er utrolig enkelt).

Lenke til kommentar

Her er det som er viktig for en gamer :

 

GRAFIKK

 

Hvilken maskin fikk best score på det?

 

OJ maskinen som hadde det beste korte, suprize suprize :x

 

De kunne godt bytta ut hardiskene med snurredisker for å spare, 4gb ram og i3 prossessor.

 

ENDA hadde den vunnet...

 

 

Hei "Epplekjekk". ;)

 

Kan du forklare for meg hvordan du mener HP maskinen gir bedre GRAFIKK enn Kompletts maskin? Jeg mener nemlig at Kompletts maskin kan lage akkurat like pene bilder som HP maskinen. Det tror jeg faktisk de fleste skjønner er tilfellet. Kan det være at du mente at "det som er viktig for en gamer" er noe mer enn bare ordet "GRAFIKK"?

 

Kanskje snakket du om presentasjonen av grafikken? I form av forskjellige bilder i sekvens, som til sammen gir en god spill opplevelse, dersom man blant annet får mange nok forskjellige bilder i løpet av et sekund. Men enda viktigere: At ingen (eller ihvertfall så få som mulig) bilder i sekvensen blir hengende på skjermen så lenge at man opplever "GRAFIKK" 'en som hakkete? Kan det være det du mente? ;)

 

Det ser ut som flere her ikke skjønner konsekvensen av bare en RAM brikke i maskinen som "vant". Det til tross for at Tek selv viser at konsekvensen ble svært tydelig i spillet PUBG i 1080p. Faktisk, av spillene testet i 1080p, så var resultatet i PUBG i så sterk favør Kompletts maskin, at selv om HP'en "vant" de 2 andre spillene. Så endte maskinene opp i gjennomsnitt med så og si nøyaktig samme score i 1080p. Altså HP maskinen produserte 19% og 17% flere fps i de 2 andre spillene. Mens Kompletts maskin scoret litt over 36% høyere fps i PUBG. I 1080p var det altså i gjennomsnitt dødt løp mellom maskinene i average fps.

 

Vet du hva som hadde skjedd om de hadde testet med GTAV? Eller Fallout 4? Eller just Cause 3? Eller The Witcher 3? Eller COD:BO3?

 

Det vet jeg, jeg har plukket ut et par eksempler der vi ville sett liknende struping av ytelsen som vi så i PUBG. Nå, ikke alle spill trenger mer båndbredde enn man får med en kanal med 2666MHz. Det forsøker jeg ikke skyve under en stol. Mange spill vil ikke merke at man bare har en kanal med RAM. MEN IKKE ALLE. Og som du vil se, store titler som nevnt over blir rett og slett gimpet av bare en kanal.

 

Det som er greia med dual vs singel channel RAM. Er at når man bruker begge kanalene, så kan man lese og skrive til begge brikkene på likt. Eller man kan lese fra, eller skrive til, begge RAM brikkene på likt.

 

Fordelen er altså mindre forsinkelse. Og dobbelt så stor lese og skrive båndbredde.

 

Så når HP maskinen har bare en brikke på 2666MHz. Så kan vi trygt anta at ytelsen til og med blir bittelitt dårligere enn om man hadde 1333MHz RAM i begge kanaler. Som sagt; med bare en kanal, kan du enten skrive, eller lese. Med Dual channel kan man gjøre både og.

 

Så, om vi titter på denne videoen. Og ser på resultatene for 1333MHz vs 2666MHz. Så ser man hvor mye ytelse som potensielt forsvinner som følge av å ha bare en minnebrikke. Og dette er med et GTX980ti, som til og med yter bittelitt dårligere enn GTX1070.

 

Men jeg har også tatt et par caps, så folk slipper å kikke på "lange" videoer:

 

Fallout 4 - 2666MHz gir 59,5% høyere avg. fps. Og 55,9% høyere 1% tregeste fps.

post-29200-0-01146500-1514408011_thumb.jpg

 

Witcher 3 - 32,3% og 25,5%

post-29200-0-94936200-1514407816_thumb.jpg

 

Just Cause 3 - 31% og 66%

post-29200-0-92515600-1514408031_thumb.jpg

 

GTAV - 27,1% og 12,5%

post-29200-0-55708900-1514408169_thumb.jpg

 

COD:BO3 - 18,2% og 20,3%

post-29200-0-38749700-1514408453_thumb.jpg

 

Det er verdt å huske også, at i denne testen så har de brukt en mye raskere CPU enn i HP maskinen. Så HP maskinen ville nok tapt enda mer ytelse enn det vi ser her. Ikke i prosent nødvendigvis, men i "toppen". Der test PC'en har 6700K CPU, og f.eks. 2666MHz. Ser vi den scorer 59fps average i Fallout 4. Så vet vi at selv med 2666MHz RAM ville ikke HP maskinens i5 7400 gitt like høy score som det.. 

 

Nå, dette er en haug av store titler der vi med ganske stor sikkerhet kan si at HP maskinen kommer til å score mye lavere enn skjermkortet i den har potensialet til. For at selve PC'en ikke skal være en slik flaskehals for skjermkortet. Må vi altså opp i minst 1440p oppløsning.

 

Men var det det som var premisset for testen til Tek? "Hvilken maskin er best i 1440p?"?.. Jeg vil nesten påstå at når man setter maks grensen på 10 000 Kroner. Så er det, med tanke på prisen til 1440p skjermer, faktisk mye mer naturlig om premisset var at PC'ene testet skal yte best mulig i 1080p. Men greit, det er jo ikke spesifisert. Og om man kunne fått en PC som også, ikke bare kun, yter bra i begge oppløsninger. Så ville den vært en klar vinner.

 

Men jeg håper jeg har klart å få frem litt tydeligere her nå. At det er ikke det HP maskinen er..

 

Nå, jeg skulle gjerne også tatt frem faktorer som frame time variabilitet. i tillegg til 0,1% og 1% frame times som Tek ikke skjønner er nødvendig for å si noe om reell ytelse. Men posten er åpenbart alt for lang som den er.

 

Og som sagt, så mener jeg, og vil gjerne også få med, at det er ganske grovt å kåre en "gamer" vinner PC, uten å spesifisere hva en "gamer" PC er, eller skal kunne. Hva slags maskin trenger man for å spille Civ5 eller Total War greit? Er det en "kontor" PC kanskje? Nei, de fleste skjønner at man trenger en "gaming" PC også til disse spillene. Og om det skulle være noen tvil, ja, HP maskinen hadde skåret svært dårlig i disse spillene i forhold til ikke bare Kompletts maskin.

 

Og jeg vil også, gjerne igjen, få med argumentet om streaming. Dette har i det minste Tek nevnt i "testen" sin. Men tilsynelatende overhodet ikke vektlagt. Greit nok, jeg skal ikke streame et sekund av mine fadeser i spill. Så av stor betydning er det nok ikke for mange. Men muligheten til å kunne bare laste ned et program og sette igang, med masse CPU kraft tilgjengelig. Det burde strengt tatt ha litt vekt, i forhold til en PC som ikke kan avse ett eneste klokkeslag til annet enn spillet det prøver å drive..

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...