Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan turistdiaré være opphav til B12-mangel?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en moderat men nokså kraftig B12-mangel påvist i fjor. Så kom jeg til å huske at noen få år forut for dette så hadde jeg en kraftig turistdiaré. Og som kjent med turistdiarér, så er det som regel ingen prøvetakning, men man skal bare ri det av seg. Og få nødvendig legehjelp om nødvendig.

 

Jeg fikk intravenøst, og ymse remedier som oppskrift på gulerotsuppe, probiotika Ultra-Levura (Zambon), noe kvalmestillende. Det gikk relativt fort over, men sykdomsfølelsen hang jo i noen dager i etterkant. Fastlegen hjemme anbefalte så å drikke noe med elektrolytter en del dager i etterkant. Ble foreslått farris med litt eplejuice tilsatt.

 

Altså det ble ikke identifisert hvilken organisme som forårsaket diaréen, og heller ikke gitt noen form for antibiotikakur, som i og for seg kanskje er fornuftig eller ikke så fornuftig. For dersom fremmedorganismen var av en skadelig variant, så kunne jo antibiotika ha hindret dens større skadevirkninger på fordøyelsessystemet. Ofte nok så gir det jo ingen skade, men enkelte organismer er jo mer skadelige enn andre.

 

Jeg fikk det for meg i dag, at kanskje B12-mangelen, kanskje kan stamme i fra skader som jeg pådro meg av den turistdiaréen. Det er ihvertfall en plausibel forklaring. Jeg bunnet aldri helt på B12, men var nede i så lave verdier som 105 på det verste, og med en ganske forhøyet homocysteinverdi. Altså nok til at jeg har fått en varig blåresept på B12 ut livet som en forsikring mot B12-mangelens skadepotensiale.

 

Fastlegen har heller aldri vært særlig interessert i å komme til bunns i hvor B12-mangelen er i kroppen. Det kan jo være i fordøyelse eller også i metabolismen. Jeg har etter påbegynt B12-kur slått meg til ro at nå har jeg det bra. Men jeg poster nå dette i et forsøk på bedre å forstå.

 

Jeg har forresten tatt probiotika siden B12-mangelen oppstod, uten at legen har anbefalt det. Og har klart å nå blodverdier like over det anbefalte referanseområdet på 6 hundre og noe. Litt egenstudier har gitt meg en litt bedre forståelse for at B12-mangelen også kan ligge på metabolismen, og at en ørliten prosent av B12-mangelpasienter vil på tross av høye B12-verdier i blodet likevel ikke ha nok B12 til cellene.

 

Jeg er bevisst på dette, men håper inderlig at jeg ikke er en av disse. Får vel ta det på symptomer framover da. Og det ser ut til å gå greit egentlig med meg, så jeg er vel neppe blant en av disse uheldige få. Stikkord for dette er HoloTC (holotranscobalamin) og Haptocorrin. Man må ha opptak på HoloTC for å få B12 ut til cellene. En ordinær blodprøve for B12 avdekker ikke det forholdet. Det er tatt MMA-prøve en gang etterpå, og den viste etter påbegynt B12-behandling normale forhold. Så jeg er vel ikke neglisjert på noen måte. Men, skremmende var det ihvertfall, siden det kan få så varige nevrologiske skader, dersom man er maks. uheldig.



Anonymous poster hash: a12f1...68d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Saker som kan avklares:

1. Har du en pågående autoimmun lidelse/betennelse i mageslimhinnen som hemmer produksjonen av intrinsic factor (som binder B12 og gjør det mulig for kroppen å ta det opp.)

2. Biopsi av nedre del av tynntarmen for å avklare om det har oppstått skader på tarmen som forhindrer opptak av B12.

 

Nå kan det være slik at den kraftige diareen var utløsende faktor til (eller årsak i seg selv), at kroppen din ikke tar opp B12.

Alternativt kan det være noe så enkelt som Cøliaki.

 

Jeg regner med at du ikke er vegan eller står på andre faste medisiner.

Lenke til kommentar

Er medisinfri. Står kun på de vitaminene jeg er målt å måtte ta tilskudd av, samt noe C-vitamin for å holde den sterke D-vitamindosen fra å gi nyrestein (tror jeg leste om en slik sammenheng). Samt denne probiotikaen, som jeg forsøker å variere bakteriestammer på. Handler litt her og der.

 

Tror jeg har lest at Lactobacillus Bulgaricus var helsebringende, men har glemt for hva. Så prøver alltid å få tak i den i miksen nå etter jeg leste det.

 

Eneste prøve som er foretatt er Cøliaki, som var et negativt blodprøvefunn som har med tarmfunksjonene å gjøre. Har prøvd 5000 mikrogram B12 methylcobalamin piller, som funker. Det er jo en ekstremdose egentlig. Tror det var 2500 mikrogram som fikk meg over 500 i blodprøvesvar, som jeg ønsket å teste videre på med høyere dose, for å se hva det gjorde.

 

Blodprøvene er tatt 9 dager etter stopp av inntak av B12 piller. Da jeg leste et sted at man bør gi det minst 7 - 10 dager for nyrene å skille ut uinteressant B12 i blodet. Jeg ligger på 843 i blodverdi nå etter noen måneder på 5000 mikrogram piller.

 

Har dessuten en D-vitamin verdi på 80 etter å vente de samme 9 dagene etter inntak av 2000 IE. Og har prøvd dobbeltdosering D-Pearls som vel utgjør en 1600 IE, men blodprøvetakning på forsommeren som da viste 85 på D-vitamin, men tatt dagen etter stopp av D-vitamininntaket.

 

Jeg hentet ut resept for mange måneder siden på injeksjon Hydroxocobalamin (depot), men har kun prøvd oppbuffring av 5 stykk (en annenhver dag) i starten av B12-mangelen, dette het Cyanocobalamin. Begge injeksjonsvarianten er på 1000 i styrke for hver ampulle. Var nemlig uheldig og misforstod fastlegen før jeg skulle på ferie i fjor. Så jeg kom i fare for ikke å vite om at det lå en resept. Handlet derfor B12 i piller fra utlandet. Så oppdaget jeg resepten lenge i etterkant på Helsenorge.no

 

Så først nå etter å ha skikkelig prøvd ut pillene, så tenkte jeg at jeg ønsker å se hva disse depotsprøytene gjør for meg. Går helt greit å ha fått en slik like etter at 843 ble målt i blodet. Kjenner ingen bivirkninger, eneste jeg merket var at urinen var veldig veldig mildt rosa, nesten ikke synlig. Så jeg tisset nok ut en del overskudd. Så nå skal jeg gå en del uker uten noe B12-inntak tenkte jeg. Kanskje det er verdt å først måle etter ampulle nr. 2 eller 3 senere, siden jeg er litt drøyt høydosert akkurat nå?

 

Jeg har også lest at noen behøver slike sprøyter hyppigere enn hver 3. mnd. Vet jo ikke hvor jeg ligger på skalaen av slike pasienter. Men, om jeg forstår dette riktig så er det enda mer vesentlig i det man begynner å behandle B12, inntil depotene i lever tar seg opp igjen. Så jeg er nok tryggere nå enn noen gang på en stund tror jeg. Har tålt Cyano-, Methyl godt. Cyano- ga meg en del kviser, men så var det jo en ganske intens kur over få dager. Kanskje kroppen må vende seg litt til alt også. Ellers ikke bivirkninger.

 

Jeg har nok en kronisk stresslidelse i fra tinnitus også. Tinnitus har aldri forbedret seg av noen ting jeg har prøvd ut. Jeg har hatt en økt tissetrang i lange tider, men også leeenge før jeg begynte på B12- og D-vitaminer, så jeg ser ingen korrelasjon på at det er vitamintilskuddene som gjør dette. Jeg tror heller på en antakelse om at noe er galt nevrologisk mhp. tinnitus, altså at det limbiske system, sympatikus og parasympatikus er i ulage. Og kanskje sånn påvirker nervebanene i urinveiene. Bevisstheten om tinnitus inntraff 5 år før B12-mangelen og det milde D-vitaminunderskuddet ble påvist.



Anonymous poster hash: a12f1...68d
Lenke til kommentar

Glemte å besvare om kostholdet.

 

Jeg er ikke veganer. Men jeg liker å spise kylling som en del av kjøttinntaket til vanlig. Ellers varieres det litt. Får i meg ost og egg jevnlig. Unngår melk så langt jeg kan få det til (har ingen laktoseintoleranse). Ost spises helst på pizzaretter, som gjerne har litt snadder av pepperoni, kylling eller andre ting. Fiskeinntaket kunne ha vært høyere enn hva det er. Får i meg en del av disse rimeligere variantene av fiskegrateng som selges som ferdigmat nå og da. Spiste av og til noe røkt ørret før B12-mangelen kom. Jeg tåler også de fleste kornprodukter veldig godt. Har få allergier.

 

Bror min har en autoimmun sykdom regnbuehinnebetennelse som er beslektet med spondylose, men jeg har bedt fastlegen om å få måle immunresponsen for dette HLA-B27. Den kom tilbake også som negativt.

 

Jeg er ikke særlig overvektig heller. En ting som skjedde meg 2 år før påvisningen av B12-mangel, det var en hjerterytmeforstyrrelse. Er klarert frisk og den vedvarte ikke siden, men denne har nok vært der minst en gang tidligere fra ca. 10 års tid tilbake, men det var først for 2 år siden at den lot seg gjenmåle på 2 målinger med noen få ukers mellomrom. Vet jo derfor ikke hvor lenge jeg hadde høyresidig grenblokk.

 

De naturlige B12-nivåene fra flere år tilbake har aldri vært særlig bedre enn omtrentlig 300 i blodverdi. Men i 2016 så bikket det til 105 som nevnt.



Anonymous poster hash: a12f1...68d
Lenke til kommentar

Obs, jeg bommet med et år på den høyresidige grenblokken. Den ble målt for 3 år siden. Altså omtrentlig 2 år pluss et par-tre mnd. før B12-mangelen om som blodprøvesvar. Den forsvant omtrentlig 2 år før den venstresidige grenblokken.

 

Om den har vært der nå og da, for man merker nødvendigvis ikke noe særlig til den, det kan så være. Men har fått tatt to EKG på de siste 3 år uten å ha funnet den igjen. Minst et av disse EKG er tatt før B12-mangelen ble påvist. Likevel kan en vel tenke seg at B12-mangel og hjerterytmeforstyrrelser kan være relaterte, nettopp siden det er et av de mange symptomene for mangel av B12.



Anonymous poster hash: a12f1...68d
Lenke til kommentar

Beklager igjen. Rettelse av skrivefeil.

 

Den forsvant altså omtrentlig 2 år før den B12-mangelen ble påvist. En setning for mye, og med feil på slutt av den andre setningen om det samme, som skulle ha stått B12-mangelen. Er nokså flink til å korrekturlese vanligvis, men er jo verre å poste anonymt. Ser også at jeg mangler en k foran om, skal stå før B12-mangelen kom.



Anonymous poster hash: a12f1...68d
Lenke til kommentar

Kom på en viktig ting, og det er at man ikke bare bør nevne alle de negative sidene. Jeg har hatt en forbedring på ereksjonen vil jeg si. Det vil si at jeg klarte å få ereksjon tidligere også, men det var av og til verre å holde på den lenge nok.

 

Jeg vet selvsagt ikke hvilken av B12 og D-vitamin som er viktigste faktor her. Fra hva jeg har skummet gjennom tidligere på let etter svar, så veier det tyngst over på D-vitamin som hjelperen her. Men jeg kan selvsagt bomme, og at det er B12 som er hjelperen. Men, jeg tror med stor overbevisning at det er en av disse to. Tror ikke jeg har hatt et så bra morgenbrød som jeg har i disse dager. Det er jo noe å glede seg over da.



Anonymous poster hash: a12f1...68d
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...