Gå til innhold

[Løst] Bygge min første PC


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Da begynner jeg snart å bli klar for bygging.

Har til nå gått i anskaffelse av disse komponentene:

 

Phanteks Eclipse P400
EVGA SuperNOVA G2, 650W PSU
Samsung 960 EVO 250gb M.2 SSD
Asus GTX 1070 Strix
Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB
ASUS ROG Strix Z370-E Gaming Hovedkort

 

Mangler nå kun prosessor, men I5-8400 og I5-8600K er ikke tilgjengelig hos komplett før rundt starten av februar.
I5-8600K er en tusenlapp dyrere inkl vifte. Er veldig usikker på hvilken jeg skal gå for?
Er det slik at 8600K er merkbart mye bedre enn 8400?

Lenke til kommentar

I5-8400 og I5-8600K er samme prosessor bare at 8400 har max turbo frekvens 4 GHz og 8600K har 4.3 GHz.

Så om du ikke overklokker så er I5-8400 det naturlige valget. Om du overklokker så kan 8600K overklokkes til rundt 5GHz og kan da være verdt pristillegget. I5-8400 og I7-8700 (uten K) kan ikke overklokkes, men er beste valg for de som ikke overklokker.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Har du allerede kjøpt p400 kabinettet?

Kan anbefale å gå for p400s for å få ekstra støydemping, vifte kontroller og helside glass + rgb lys

 

Både elkjøp og lefdal har i5-8600k på lager

Ser ut som samtlige butikker mangler 8400

Ja, jeg kjøpte P400 window kabinettet i romjulen på tilbud :p 

 

Lenke til kommentar

Sitter å følger med på når i5-8400 skal komme på lager i Norge, men denne er visst svært vanskelig å oppdrive her til lands :hmm: Først ble den utsatt til midten av januar, så til starten av februar, og nå til midten av februar(Ifølge komplett.no). Begynner å lure på om den i det hele tatt kommer før våren er på trappen...

Noen som har erfaring med å bestille fra newegg.com? Vet det har vært tråder oppe tidligere, men disse trådene er helt tilbake til 2011ish.  

Endret av Hulkibulk
Lenke til kommentar

Du kan bruke prisjakt.no til å finne butikker i Norge.

ELkjøp sier bekreftet 30.1.2018.

 

Her er en uten vifte.

https://www.proshop.no/Prosessor/Intel-Core-i5-8400-Coffee-Lake-Prosessor-28-GHz-Intel-LGA1151-6-kjerner-Hexa-Core-Bulk-uten-vifte/2621886?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

 

Ellers så er i5-8600K og i3-8350k på lager flere plasser ser jeg.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Ja, har brukt prisjakt, men føler alle butikkene i rykk og napp utsetter ankomstdato. Må dog si at det har gått til raskt i svingene, da ikke har "klikket inn" på elkjøp og sjekket. For på prisjakt står det ETA 30/1-18, så tok det for gitt at dette var det samme som alle andre estimatene som blir utsatt når vi nærmer oss den gitte datoen, men der står det Bekreftet levering gitt :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja, har brukt prisjakt, men føler alle butikkene i rykk og napp utsetter ankomstdato. Må dog si at det har gått til raskt i svingene, da ikke har "klikket inn" på elkjøp og sjekket. For på prisjakt står det ETA 30/1-18, så tok det for gitt at dette var det samme som alle andre estimatene som blir utsatt når vi nærmer oss den gitte datoen, men der står det Bekreftet levering gitt :thumbup:

 Er vel gjerne slik at populære produkt blir utsolgte før dei kjem inn på lager for tida. Grafikkortet mitt blei sendt same dag som det var forventa på lager, men dei som bestilte den dagen det kom på lager, må venta til neste batch kjem på lager.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er alle deler ankommet! Det ble i5-8600K, med CYORIG C7 CPU Cooler(Håper denne er god nok, har fått god omtale).

Så var det, Windows 10 Home...
Jeg vet hvordan jeg laster fil ned og booter med USB. Trenger jeg nøkkel nå, eller har jeg en periode der jeg ikke trenger å aktivere nøkkel med en gang? Type 30 dager e.l?
Hvordan får jeg så tak i denne nøkkelen?
 

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe key fra norske butikker til rundt 1000kr

Du kan kjøpe key fra kinguin og lignende butikker til rundt 250-350kr

Du kan kjøpe key fra ebay til 40\50kr

Alle gir deg en valid key som fungerer for windows 10. 
Så er det bare å tenke på hvor mye du vil gi :)

 

Du kan benytte windows gratis i 30 dager.
Windows lastes ned her:
https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

Lenke til kommentar

Høres ut som at det er best å kjøpe fra ebay da. Synes dog det høres for godt ut til å være sant? Er dette den ene gang i livet man opplever at noe er for godt til å være sant, men som altså er legit?

Hvorfor selges det 1000kr billigere på ebay??

Endret av Hulkibulk
Lenke til kommentar

Da er alle kabler og komponenter tilsynelatende riktig plassert. Har dog møtt på et problem!

Pc'n starter, vifter surrer, lys blinker osv, men INGEN porter virker :hmm: USB, DVI, HDMI på verken hovedkort eller GPU gir fra seg noen signal. Hva kan dette skyldes? Kan det skyldes at jeg ikke har bootet fra minnepenn med windows på?

Endret av Hulkibulk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...