Gå til innhold

Bruke bilbelte men vill ikke


Cola-elsker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Viste du at 4 av 10 som dør i trafikken ikke brukte belte? At selv ved et "lite" kræsj i 30 km/t så kan fint hodeskallen din bli knust i fillebiter. Du har kanskje ikke lappen? Du får en solid innføring i risikoen ved dette når du tar sikkerhetskurset som nå er obligatorisk. 

 

Ta på beltet du. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Er trolig legeerklæring som skal til for å slippe å bruke bilbelte. Da går legen god for at enn kan slippe bilbelte grunnet helse / eller nå hva det kan være som gjør at enn ikke kan bruke slikt

 

Men, dette er ganske strengt. Er ikke bare bare for lege skrive ut en erklæring for slikt

Endret av spetter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kanskje du revurderer etter å ha sett denne videoen:

 

https://www.youtube.com/watch?v=B4PaCCACUvA

 

Legg merke til at de fleste blir slengt ut av bilen gjennom frontruta og ligger bevisstløse og daue som fluer på asfalten. Ofte ruller bilen over dem et par ganger også og knuser alt fra bein til innmat og hode.

 

Strålende video om høyenergiskader. Hvis ikke det er motivasjon nok til å bruke belte, da vet ikke jeg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er trolig legeerklæring som skal til for å slippe å bruke bilbelte. Da går legen god for at enn kan slippe bilbelte grunnet helse / eller nå hva det kan være som gjør at enn ikke kan bruke slikt

 

Men, dette er ganske strengt. Er ikke bare bare for lege skrive ut en erklæring for slikt

Dette gjelder vel kun om man har f.eks store problemer med skuldre eller lignende, slik at bilbelte er en fysisk plage eller gjør vondt. Det vil jo også ligge en del historikk hos legen før noe slikt er aktuellt, man kan jo ikke bare plutselig komme å si man har kronisk vondt i skuldra og vil slippe bilbelte uten noe mer enn det.
Lenke til kommentar

Viste du at 4 av 10 som dør i trafikken ikke brukte belte? At selv ved et "lite" kræsj i 30 km/t så kan fint hodeskallen din bli knust i fillebiter. Du har kanskje ikke lappen? Du får en solid innføring i risikoen ved dette når du tar sikkerhetskurset som nå er obligatorisk. 

 

Ta på beltet du. 

Hehe, det er vel stort overdrevet, lenge siden jeg brukte belte i buss gjør det kun i de stedene jeg mener er utsatt for kontroll for slippe bot. i 30-70 km ikke noe problem. Er mere redd å få bot en å bli skada seriøst. De som kjører fort og er uoppmerksome er dårlig sjåfører mener jeg. Som god sjåfør bør man reagere lenge før problemet oppstår, nødbremser man har man gjort noe feil eller hold for stor fart i utgangspunktet? Uenig? Har aldri blitt skadet i trafikken men nå reiser jeg ikke så mye med buss\bil heller. Følger meg såpass tung at det er tryggere og sitte en å stå i en buss, fordi står man uten å holde seg fast kan man falle i gulvet men sitte man kan man i verstefall brekke nesen er det farlig eller vondt?

 

Dere for mene hva dere vil men jeg mener barn\eldre er de første som blir skada av og ikke bruke belte.

 

uanset man kan få blåmerker av bilbelte, i verste fall bli kvalt hvis man får beltet rundt halsen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Viste du at 4 av 10 som dør i trafikken ikke brukte belte? At selv ved et "lite" kræsj i 30 km/t så kan fint hodeskallen din bli knust i fillebiter. Du har kanskje ikke lappen? Du får en solid innføring i risikoen ved dette når du tar sikkerhetskurset som nå er obligatorisk. 

 

Ta på beltet du. 

Hehe, det er vel stort overdrevet, lenge siden jeg brukte belte i buss. i 30-70 km ikke noe problem. Er mere redd å få bot en å bli skada seriøst. De som kjører fort og er uoppmerksome er dårlig sjåfører mener jeg. Som god sjåfør bør man reagere lenge før problemet oppstår, nødbremser man har man gjort noe feil eller hold for stor fart i utgangspunktet? Uenig? Har aldri blitt skadet i trafikken men nå reiser jeg ikke så mye med buss\bil heller.

 

uanset man kan få blåmerker av bilbelte, i verste fall bli kvalt hvis man får beltet rundt halsen.

 

 

Uansett hvor perfekt du evt. kjører, kan du fortsatt bli påkjørt av andre....

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Idiotene for svare for seg selv, håper de mister lappen eller får erstattningskrav fra forsikringselskapet.

Det verste er de som svindler forsikringselskapet fordi de syns det er gøy, enkelte syns det er gøy å kjøre 250 km\t på motorveien og syns det er bare kult å legge det ut på youtube og skulle gjerne skjelt ut en politimann som ikke er tøff nok å være stolt av det.

 

Følge seg som mann når de får bot\eller miste lappen, er jo bare ta lappen igjen om 12 måneder ikke verre en det herregud.  De burde sittet inne i fengsel. Vertfall hvis de gjør det kun for tøye grensene.

 

Nå kan man jo alltid kritisere staten for å ha lave fartsgrenser, særlig på motorveien så sant man har litt fornuft. Ungdom kunne fint kjørt i 150 km\t uten det skulle bety ulykke om været er bra og man er litt forsiktig. Men de som kjører med sommerdekk på vinteren når de vet det er glatt og burner out, eller spinner i rundkjøringen kun for å fremstå som kule er idioter ja. Kan man ikke kjøre bil hvis man oppfører seg under 18 år.

 

Skal man drive slik bør man ha egne baner racerbane, f.eks http://www.rudskogen.no/

men finnes sikkert regler der også, eller lang i skogen hvor man kun kan skade seg selv.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Er trolig legeerklæring som skal til for å slippe å bruke bilbelte. Da går legen god for at enn kan slippe bilbelte grunnet helse / eller nå hva det kan være som gjør at enn ikke kan bruke slikt

 

Men, dette er ganske strengt. Er ikke bare bare for lege skrive ut en erklæring for slikt

Dette gjelder vel kun om man har f.eks store problemer med skuldre eller lignende, slik at bilbelte er en fysisk plage eller gjør vondt. Det vil jo også ligge en del historikk hos legen før noe slikt er aktuellt, man kan jo ikke bare plutselig komme å si man har kronisk vondt i skuldra og vil slippe bilbelte uten noe mer enn det.

 

 

Ja, legen må ha eit eller anna grunnlag for for å skrive ut legeærkleringa, og det grunnlaget må være såpass sterkt at faren eller ulempen med å bruke bilbelte er større enn skadepotensialet ved ulykke.

Typiske grunnar til fritak er dersom ein har handicap som gjer at ein ikkje er i stand til å ta på seg bilbeltet. Dersom ein er psykisk utviklingshemma og ikkje er i stand til å frigjere seg frå beltet i nødsituasjonar, dersom bilbeltet vil kunne påføre pasienten livstruande skader, eller dersom ein har alvorleg klaustrofobi.

 

Ein generell motvilje til å bruke bilbelte kan ikkje godkjennast.,

 

Dersom trådstartar ikkje har slik utfordringar så må han/ho finne ein lege som er villig til å satse autorisasjonen sin på skrive ut legeærklering på feilaktig grunnlag.

 

 

Meir info:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-n-52002/id109039/

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...