Gå til innhold

Staten henger langt etter på startlønn: Frykter lav rekruttering kan true digitaliseringsprosjekter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det er stor etterspørsel så får de jobb hvis firmaet skulle gå dritt alikevel og det vet de. Det er også snakk om litt mer enn litt her, over 5.000,- i måneden er mye penger. Så er det jo fint å få de beste da og de klarer ofte å forhandle seg opp til langt større sprik enn de 5.000+ kronene.

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Staten er vel en litt tryggere arbeidsgiver enn en privat bedrift? Folk tenker sikkert på det også.

 

Min erfaring er at dette egentlig er motsatt. Ja jeg vet jeg bare er en person, men jeg har aldri sett en arbeidsgiver være så non-chalant med ulovlige deltidskontrakter i det private.

Ingen i det private ville våget å foreslå for meg en deltids %-brøk på samme måte som de tillater seg det i det offentlige.

Også på mobbing og andre temaer innenfor arbeidsmiljø, opplever jeg det langt mellom hvor seriøst dette håndteres i det offentlige og det private.

 

(har jobbet i flere kommuneadm, fylkeskommune, helseforetak, og en rekke private bedrifter)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da jeg jobbet ved et norsk universitet fra 2000 til 2007 var det omvendt. Startlønna var konkurransedyktig, men så fikk man aldri mer lønnsøkning enn det som ble gitt ved sentrale oppgjør. Dermed ble lønna omvendt proporsjonal med ansiennitet. Det førte til at med unntak av noen få idealister, søkte de fleste seg videre til bedre betalte jobber etter 2-4 år.

Lenke til kommentar

Min oplevelse (har selv jobbet i både statslig og privat):

1. Startlønnen plejede at være konkurrencedygtig. Spriket opstår primært efter 4+ år hvor lønnen i staten står stille.

2. Staten er ikke noen tryggere arbejdsgiver end andre. Dette specielt de sidste 5+ år med Højre regering, da det har ført til at besparelser har været på agendaen => nedbemmaninger. Nedbemmaninger er aldrig særligt smarte, fordi det da altid er de der har lettest ved at finde ny jobb der forsvinder først - med andre ord - blandt andet de dygtige IT folk.

3. "Bløde værdier" på arbejdspladsen er vigtige, men for det første er staten ikke nogen specielt attraktiv arbejdsgiver for IT folk i forhold til det Private, og når lønsforskellen bliver på ~10,000 kr om måneden, så skal der virkeligt være tale om en fantastisk arbejdsplads hvis det skal give mening.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Staten er vel en litt tryggere arbeidsgiver enn en privat bedrift? Folk tenker sikkert på det også.

 

Mja, jo, "litt tryggere". Nå finnes det nedbemanninger i offentlig sektor også. Stillingen er nok litt sikrere i offentlig sektor, men det er ikke så ofte sivilingeniører sliter med det problemet.

 

Pensjonsordningen er en del bedre statlig, men tar man risikovurderingen ((lønn + pensjon + goder)) * (sannsynlighet for å ikke bli arbeidsledig)) så kommer man sannsynligvis bedre ut i privat sektor enn statlig sektor som sivilingeniør. Kommunal sektor kan derimot være en reell konkurrent.

 

Hvis man mister jobben som sivilingeniør, klarer man ofte å finne ny stilling et annet sted innen kort tid, gitt at det ikke er noen stor krise ute og går. Vet for eksempel ikke hvor mange ingeniører som mistet jobben i oljekrisa hadde utdanning som ville vært relevant for staten.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

Startlønnen til nyutdannede politi og sykepleiere er 360.000 kroner i året.

Men hva de tjener årlig i normal jobb er vel langt høyere pga. jobbing kveld, natt og helger?

Ja det er nok få innanfor dei yrka som kun jobbar vanlig kontortid og ikkje har tillegg.

Dei fleste nyutdanna går rett ut i turnusarbeid og får ulempetillegg på mykje av arbeidstida. Og i tillegg har disse yrka ofte god tilgang til å ta ekstravakter dersom dei vil ha meir utbetalt.

 

Som sivilingeniør i staten så er fastlønna nøyaktig det du får. Overtid blir svært lite brukt, så alt som er meirarbeid går direkte til fleksitid utan utbetaling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Staten er vel en litt tryggere arbeidsgiver enn en privat bedrift? Folk tenker sikkert på det også.

Min erfaring er at dette egentlig er motsatt. Ja jeg vet jeg bare er en person, men jeg har aldri sett en arbeidsgiver være så non-chalant med ulovlige deltidskontrakter i det private.

Ingen i det private ville våget å foreslå for meg en deltids %-brøk på samme måte som de tillater seg det i det offentlige.

Også på mobbing og andre temaer innenfor arbeidsmiljø, opplever jeg det langt mellom hvor seriøst dette håndteres i det offentlige og det private.

 

(har jobbet i flere kommuneadm, fylkeskommune, helseforetak, og en rekke private bedrifter)

 

 

Ja,, det er min erfaring også, store deler av staten har en politikk for ansettelser som er ganske rå og kynisk. Det offentlig er dog flink med kursing og kompetanseutvikling, det er en fin ting med å jobbe i staten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Brannfakkel: statlige bedrifter er vernede bedrifter hvor de som ikke får jobb i det private kan gjemme seg på et kontor.

 

Av helt åpenbare grunner skal du ikke ha best betalt i offentlig sektor. Du sitter tross alt med et sugerør ned i fellesskapets goder.

 

Edit: leif

Endret av Dr. Bombay
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Brannfakkel: statlige bedrifter er vernede bedrifter hvor de som ikke får jobb i det private kan hjemme seg på et kontor.

 

Av helt åpenbare grunner skal du ikke ha best betalt i offentlig sektor. Du sitter tross alt med et sugerør ned i fellesskapets goder.

 

Det er ingen brannfakkel i det hele tatt, det er en vanlig holdning blant mange, som jeg mistenker har liten erfaring med arbeidslivet som som høyt utdannet både i staten og det private.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Brannfakkel: statlige bedrifter er vernede bedrifter hvor de som ikke får jobb i det private kan hjemme seg på et kontor.

 

Av helt åpenbare grunner skal du ikke ha best betalt i offentlig sektor. Du sitter tross alt med et sugerør ned i fellesskapets goder.

Nå utfører sivilingeniører i staten arbeidsoppgaver som staten, altså folket, ønsker at skal bli utført. Ser man det i et effektivitetshensyn kan det være negativt å gi dem dårlig betalt, da er det ikke sikkert man får de mest effektive medarbeiderne og at man dermed må betale for flere timer arbeid.

Lenke til kommentar

 

Brannfakkel: statlige bedrifter er vernede bedrifter hvor de som ikke får jobb i det private kan hjemme seg på et kontor.

 

Av helt åpenbare grunner skal du ikke ha best betalt i offentlig sektor. Du sitter tross alt med et sugerør ned i fellesskapets goder.

Nå utfører sivilingeniører i staten arbeidsoppgaver som staten, altså folket, ønsker at skal bli utført. Ser man det i et effektivitetshensyn kan det være negativt å gi dem dårlig betalt, da er det ikke sikkert man får de mest effektive medarbeiderne og at man dermed må betale for flere timer arbeid.

Problemet er ikke først og fremst antall timer som brukes, men kvaliteten på det arbeidet som utføres. Feil gjøres sikkert både i privat sektor og offentlig sektor, Men hvordan er det lagt opp for å kvalitetssjekke, og hva gjøres om man oppdager feil?

 

Sett flere gangbruer som er konstruert feil, men istedet for å rette dette før det er for seint, så dekkes det fort over med kvasiløsninger. Kjapt eksempel på hva jeg tenker på, er gangbroen over E3 ved Rena i Hedmark.

 

En banal regnefeil førte til at brua ble lavere enn den skulle på vestsiden. Det ble selvsagt ikke oppdaget før bruelementene var produsert, og skulle monteres. Fremfor å prøve å få broen hevet til platået den skulle lande på, så gravde man seg heller ned og skapte en alt for bratt bakke, som om vinteren ble dårlig vedlikeholdt selvsagt, og dermed ble det glatte og tildels skumle forhold for de gående som skulle benytte den.

Lenke til kommentar

 

Brannfakkel: statlige bedrifter er vernede bedrifter hvor de som ikke får jobb i det private kan hjemme seg på et kontor.

 

Av helt åpenbare grunner skal du ikke ha best betalt i offentlig sektor. Du sitter tross alt med et sugerør ned i fellesskapets goder.

 

Det er ingen brannfakkel i det hele tatt, det er en vanlig holdning blant mange, som jeg mistenker har liten erfaring med arbeidslivet som som høyt utdannet både i staten og det private.

 

AtW

 

Følte du deg truffet? I så fall treffer jeg ganske godt, for du kan umulig gjøre mye på jobb så mye du henger her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Brannfakkel: statlige bedrifter er vernede bedrifter hvor de som ikke får jobb i det private kan gjemme seg på et kontor.

 

Av helt åpenbare grunner skal du ikke ha best betalt i offentlig sektor. Du sitter tross alt med et sugerør ned i fellesskapets goder.

 

Edit: leif

Det er vel ikke noen brannfakkel, det er jo fakta. :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...