Gå til innhold

8.gen intel 8250u - dårlig ytelse i Hitfilm Express


Anbefalte innlegg

Hei. De siste par månedene har jeg redigert litt video for youtube. Jeg har testet Lightworks og Hitfilm. Førstnevnte sluttet jeg å bruke fordi den var begrenset til 720p i gratisutgaven og jeg synes det ble for dyrt å kjøpe lisensen. Nå har jeg brukt Hitfilm Express endel, men er ikke imponert over ytelsen. Prosessoren kjører ~45 sek på ca 3,3ghz før den faller til 1,58ghz. På min siste film på knappe 6 min kjørte prosessoren over en halvtime på 1,58ghz.

PC Specs:
Lenovo 320S
8250u 8.gen intel
nvidia 920mx 2gb
8gb ddr4/2400 ram
ssd

Enten bytter jeg programvare, eller så returnerer jeg maskina og velger noe som er bedre til Hitfilm.  Jeg antar at pengene bør gå i cpu og at gpu gir liten uttelling med Hitfilm?

Alternativt prøver jeg en annen programvare som utnytter maskinvaren bedre. Programvaren må være betraktelig billigere enn LWKS til $175 pr år, eller gratis. Det frister ikke å lære seg ny programvare igjen, men vurderer det likevel. Forslag til programvare som vil yte bedre enn Hitfilm på Lenovoen?

 

 

post-12314-0-24046800-1513538032_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med Blackmagic DaVinci Resolve? Gratis/299$. DaVinci Resolve er et proff redigeringsprogram som brukes på lik linje med Final Cut Pro X og Adobe Premiere. DaVici er veldig kjent for sine gode egenskaper innenfor colour grading.

https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve/

 

Eller Magix Vegas Edit, som er på tilbud nå fra 498$ til 149$

http://www.vegascreativesoftware.com/us/vegas-pro-edit/

Lenke til kommentar

Maskinen er ikke helt idéell nei. Planen var at den skulle brukes til noe, lett videoredigering. Men det tok ikke mange ukene før det viste seg at bruksområdet ble ganske annerledes. Akkurat nå eksporterer jeg en mp4 1080p 30fps film på 55,22sek. Denne inneholder to videoklipp som spilles av side om side og tar rett under 15min å eksportere. CPUen kjørte i ca 15sek i boost/3,4ghz og resten av tida i 1,6gHz. Uansett hvilken programvare jeg velger så vil vel oppleve tilsvarende tidsbruk?

Jeg vurderer nå å skaffe en billigst mulig stasjonær i tillegg, og bruke den til videoredigering. Så spørs det hva jeg prioriterer av komponenter og hvordan det bør matches.

 

Kandidat1: Multicom Tycho i517 - 6995kr
i3-8100, 8gb 2400mhz ram, GTX 1050Ti 4gb ddr5

https://www.multicom.no/multicom-tycho-i517c-gaming-pc/cat-p/c100583/p10639117

Kandidat2: Multicom i320C - 5895+1599=7495kr
i5-8400, 8gb 2400mhz ram, Inno 3d GTX 1050ti twin 4gb ddr5
https://www.multicom.no/multicom-i320c-kontor-hjemme-pc/cat-p/c100585/p10639584

Noen tanker om disse?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil bygge selv så er pc'en med i5-8400 et greit valg. Det er mye pc for pengene. Videoredigering er CPU, RAM og DISK intensivt. De ferreste programmer benytter seg av GPU i stor grad.

 

Du kan dermed skippe grafikkortet og bare benytte intel 620 integrert grafikk forløpig. Det problemet du har med den pcen er at hvis du skulle ønske å oppgradere senere burde du også oppgradere PSU, siden den er litt puslete. Dersom du kan bygge selv og ønsker en maskin som kan vare en stund og er grei å oppgradere uten å bytte flere komponenter er dette et forslag:

 

 

Stjeler dette oppsettet fra https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470

 

Ryzen 1200 byttet ut med 1600

 

Kabinett: Cooler Master Silencio 352
Hovedkort: Asus Prime B350-E

Prosessor: AMD Ryzen 5 1600
Skjermkort: Sapphire Radeon RX 560 Pulse 4GB
Minne: 
Kingston HyperX Fury Black 2400MHz CL15 8GB DDR4
SSD: Samsung 960 EVO 256GB SSD
Strømforsyning: EVGA GQ 650W

 

 

Når det kommer til kostnadsfordeling per del til en pc som skal brukes primært til videoredigering så er det aller viktigste i synkende rekkefølge CPU, RAM, DISK, GPU.

 

Du bør dermed gå får en CPU med så mange kjerner som mulig. En Intel 8400 slår en Ryzen 1600 i gaming, men ligger bak i arbeidsoppgaver der klokkefrekvens er mindre viktig enn antall kjerner som i f.eks videoredeiger

Endret av Locrin
Lenke til kommentar

Ingen problemer med å bygge selv, selv om det er noen år siden forrige gang. Jeg vurderte det, men med Intel så ble det dyrere enn disse tilbudene jeg fant frem her. Jeg har alltid kjørt amd og tenkte jeg ville ha intel denne gangen, mener å ha lest at endel redigeringsprogramvare er optimalisert for intel/nvidia. Men det gjelder kanskje ikke Hitfilm?

Sjekker ut pris på AMD'n.

 

Forøvrig har jeg testet laptopen min til redigering med Intel UHD620 og Geforce 920MX, og forskjellen på tid på export var veldig stor, type dobling av tid. Så jeg sitter igjen med inntrykk av at jeg ikke burde nedprioritere GPU for mye.

Endret av enemigo
Lenke til kommentar

Jeg bestemte meg for å kjøre en ny test med UHD620 gpu, for å se forskjell. Jeg laget en testfilm på 22sek som består av to 1080p/30fps klipp. Klippene er krympet til 50% og plassert oppe i hvert sitt hjørne. Under er det statisk hvitt med test. Begge filmsnuttene spilles av parallelt under hele klippet.

 

1.1 cpu (økt fra 15W til 17,5W) + 920mx (klokket core:+13mhz ram:+147mhz) tid:11m30
1.2 cpu (17,5W) + UHD620 tid:10m23

1.3 cpu (volt -0,085 og 19W) + UHD620 tid: 7m40 - cpu kjørte ~3ghz mesteparten av tiden

1.4 cpu (volt -0,1 og 19W) + UHD620 tid: 7m21 - cpu så ut til å kjøre noen få hz høyere enn forrige forsøk

1.5 cpu (volt -0,1 og 19W) + 920mx (svakt underklokket) tid:X - cpu falt raskt til 1,6ghz og ble der, avbrøt testen etter 4min

Maskina yter jo bedre med den integrerte grafikken, særlig når jeg får "undervolta" CPUen. Jeg forsøkte å underklokke det eksterne grafikkortet for å få ned systemtemperaturen, men det hjalp ikke. Dette ser jo så bra ut at jeg kanskje ikke trenger ny maskin. Men jeg kjører en test til, dette er en fil på nesten 6 min, 1080p/60fps, en blanding av stillbilder og film, et parti med tre 1080p/60fps klipp parallelt.

2.1 cpu (volt -0,1 og 19W) + UHD620.

CPU ~3ghz, men 20-25% utnyttelse, GPU 80% utnyttelse. Avbryter etter 4m, 1t20m remaining.

 

2.2 cpu (volt -0,1 og 19W) + 920mx.

CPU 3,3ghz i 2 min 60% utnyttelse, GPU 65% utnyttelse. Deretter 1,6ghz/50% utnyttelse og 40% GPU. Avbryter ved 4m, 26m remaining.

 

Tester igjen med den første filen med "cpu (volt -0,1 og 19W) + 920mx". Ligger an til 11 min.

Så... UHD620 yter nok kun bedre ved lette oppgaver, her holdes temperaturen lav og cpu kan yte som en i7-7700HQ hele veien. Med den store filen funger 920MX mye, mye bedre. Det er ikke mange effekter i filmene, men den store filen er 60fps. Det kan kanskje være forklaringen på forskjell i ytelse.

 

Jeg får teste litt til, og lese litt mer om AMD Ryzen 1600, den virker veldig interessant. Så spørs det hvilket grafikkort den skal kombineres med...

Endret av enemigo
Lenke til kommentar

Jeg fant dette:
 

Glitches and errors: you’ve probably got old video drivers

 

HitFilm uses your computer’s video card (aka graphics card) to render and export video and images. If you’re having unexpected problems the first thing to check is that your video card’s drivers are up to date.

‘Drivers’ are used by your computer to make sure your hardware is all working at full capacity. Windows keeps most of this updated for you, but it’s not unusual for your video card drivers to be out of date.

 

https://hitfilm.com/faqs/view/73

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Temperaturen på CPU i test 1.5 er oppe i 74-75*C før ytelsen faller.

Jeg har kun én forhåndsdefinert strømplan her, balansert. "Strømmodus (tilkoblet)" er satt til beste ytelse. Jeg har tidligere sjekket avanserte innstillinger for strømplan og det lille som er relatert til cpu er allerede optimalt for ytelse. Men jeg har jo en instilling for intel grafikk, og her endret jeg "power plan" fra balansert til max ytelse og fjernet strømsparing på PCIe. Men testene viser redusert ytelse for UHD620 nå, så jeg tilbakestiller endringene.

 

920mx har driver 382.64, oppgraderer til 388.59
UHD620 ar 22.20.16.4708, oppgraderer til 22.20.16.4736. Versjon 15.60.01.4877 er tilsynelatende siste for min gpu, men installeren sier at dette ikke er riktig driver.

UHD620 ser ut til å gi ca tilsvarende ytelse. Jeg får litt problem med 920mx nå, vinduet for eksport viser ingen fremdrift. Eksporten går og fullføres, men jeg må bytte til f.eks Editor visning og tilbake for å få opp data etter fullført eksport. Ingen bedring i ytelse for 920mx. Forsøker å reparere Hitfilm i appwiz.cpl, hjelper ikke. Må vurdere Hitfilm reinstall eller system restore.

 

Lager ny 60fps/1080p film. 2m30s lang, 30sek statisk hvit bakgrunn med litt tekst. 1min råfilm, 1min film konvertert til composite med litt statisk tekst.

3.1 cpu (volt -0,105 og 19W) + 920mx tid:10m08 - cpu falt raskt til 1,6ghz og ble der
3.2 cpu (volt -0,105 og 19W) + uhd620 tid:7m10 - cpu begynte på 3ghz og holdt deretter 2,7ghz mesteparten av tida

Her yter altså uhd620 bedre med 60fps-materiale, men det er lite bearbeidet. Prøver med en mer komplisert film senere.

Lenke til kommentar

Ny test, fil 2m30s 1080p/60fps. 30sek statisk tekst, 1min råfilm, 1min composit film med tekst, auto color/contrast, light flare, color balance, overgang mellom klipp og nytt lag med lydspor. Begge gpu'ene kjørte raskt opp til ca 60% (6-7min). Der begynnte de på filmsekvensen med effektene. Siste 40% tar 25min+. Totalt 32/33min for uhd620/920mx.

 

Dette er ganske ubrukelig ja. Jeg kan bygge en maskin med Ryzen 5 1600, rask samsung ssd, 2x4gb ram 600w psu og gtx 1050ti for under 8k. Men jeg sparer gjerne inn litt om mulig. Kan jeg gå ned på effekt på psu? Hvor langt ned kan jeg gå på gpu uten å få betydelig redusert ytelse... Radeon RX550 2/4gb? GT 1030 2gb?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...