Gå til innhold

SMART-TV vs "DUM"-TV


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da jeg kjøpte min nå litt slitne Samsung i 2008 sa jeg at et av kravene jeg hadde var at det ikke gikk noen penger inn høytalere eller SMART-TV-OS-tullball, og slik utelukkende betale for bildekvalitet.

 

Jeg fikk god TV den gang for omkring 12.000,- med shitty lyd og null SMART-OS, men når jeg ser meg rundt etter TV'er i dag finner jeg ikke et eneste eksemplar som ikke skryter av alle funksjoner jeg ikke kommer til å bruke.

 

Jeg har da en dedikert PC til å håndtere media og et en forsterker til å distribuere lyd, så mitt spørsmål blir da:

 

Finnes det noen leverandører der ute som lager det jeg trenger; en knallgod skjerm og ferdig med det? Og kan noen peke meg i riktig retning?

 

 

Tnx

Jonas.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smart-funksjoner er så lett å integrere at det er lettere for de å inkludere det enn å lage egne komponenter som ikke klarer det. Se rundt etter TV med best mulig bilde og drit i om det har smart-funksjoner eller ikke. Mest sannsynlig hadde det endt opp med at du betaler mer for å fjerne smart-delen. Hvorfor ikke bare la det være uten å bruke de funksjonene?

Lenke til kommentar

Teorien ligger jo i at jo mindre man tilfører produktet, jo billigere/mer fokusert på en ting blir det. Meget mulig virkeligheten er annerledes, og mest sannsynlig er det nettopp det du sier jeg blir nødt til å gjøre. 

 

Så kan man alltids argumentere med at jo smartere den TV'en blir, jo mer overvåker den også - med eller uten tillatelse.

 

 

Men jeg kan da ikke være den eneste i 2017 som kun trenger en skjerm og ikke noe annet? Jeg mener, det må da være et marked for dette også?

Lenke til kommentar

Får vel ikke tv uten smartfunksjon i dag, da hele systemet baserer seg på det. Du kan bare la være å bruke det å slå av Wi-Fi og lignende om du er skeptiske.

 

Selv synes jeg smart-TV er fantastisk. Heiv bort PCen i stua siden den ble helt unødvendig. NRK,youtube tv2, Netflix osv er enkelt tilgjengelig med ett tastetrykk.

 

Den spiller av video fra nettverket mitt uten problem. Tygger i seg 4K HDR materiale med høy bitrate helt fint.

 

Har og Steam installert, så kan streame spill fra min stasjonære PCen min direkte til TVen uten noe ekstra boks. Nydelig. Har og nettleser så plugger jeg i mus og tastatur kan jeg surfe på nettet og omså.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teorien ligger jo i at jo mindre man tilfører produktet, jo billigere/mer fokusert på en ting blir det. Meget mulig virkeligheten er annerledes, og mest sannsynlig er det nettopp det du sier jeg blir nødt til å gjøre. 

 

Så kan man alltids argumentere med at jo smartere den TV'en blir, jo mer overvåker den også - med eller uten tillatelse.

 

 

Men jeg kan da ikke være den eneste i 2017 som kun trenger en skjerm og ikke noe annet? Jeg mener, det må da være et marked for dette også?

 

 

Nå man produserer titusenvis av et produkt er det billigere å lage færre varienter. Den gjennomsnittlige forburker er også glad i smart-tv funksjonene.

 

Hvis du er interessert i en monitor uten noen ekstra forbruker funksjoner kan du kjøpe et public display slik som f.eks dette:

 

https://www.komplett.no/product/959832/datautstyr/skjermer/public-display/samsung-65-uhd-public-display-qb65h?offerId=KOMPLETT-310-959832#

Lenke til kommentar

Teorien ligger jo i at jo mindre man tilfører produktet, jo billigere/mer fokusert på en ting blir det. Meget mulig virkeligheten er annerledes, og mest sannsynlig er det nettopp det du sier jeg blir nødt til å gjøre.

 

Det er to forskjellige kretskort som må brukes for smart og dum så det er lettere å bare bruke et. Smartfunksjonene legger du ikke merke til hvis du ikke aktivt bruker dem. Jeg bruker heller ikke smartfunksjoner, men det gjør ikke noe at de er der. Blir som om du lar vær å bruke radioen i bilen, la vær å slå den på er løsningen ;)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Da jeg kjøpte min nå litt slitne Samsung i 2008 sa jeg at et av kravene jeg hadde var at det ikke gikk noen penger inn høytalere eller SMART-TV-OS-tullball, og slik utelukkende betale for bildekvalitet.

 

Jeg fikk god TV den gang for omkring 12.000,- med shitty lyd og null SMART-OS, men når jeg ser meg rundt etter TV'er i dag finner jeg ikke et eneste eksemplar som ikke skryter av alle funksjoner jeg ikke kommer til å bruke.

 

Jeg har da en dedikert PC til å håndtere media og et en forsterker til å distribuere lyd, så mitt spørsmål blir da:

 

Finnes det noen leverandører der ute som lager det jeg trenger; en knallgod skjerm og ferdig med det? Og kan noen peke meg i riktig retning?

 

 

Tnx

Jonas.

I min verden så har en PC ikke noe å gjøre med TV. Og særlig etter at Smart TVene kom. Her får du Netflix, NRK og Viaplay f.eks med utmerket lyd og fantastisk bilde som langt overgår det som din PC kan fikse. Og en smart TV trenger også nett for å kunne oppdateres. Akkurat som en moderne receiver.

Men du kan sikkert få kjøpt en dum TV på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Smart. Self Monitoring and Reporting Technology? Nei, smart ønsker jeg å unngå for enhver pris. Smart tech = dumme mennesker. Til slutt forstår vi ikke hvordan noe som helst fungerer fordi teknologien skal gjøre alt for oss. Og ta valgene for oss. Noe som betyr at til slutt har man selvkjørende biler. Store internasjonale konsern som har programmert disse til å adlyde dem og ikke deg. Overvåket blir man og. Presset inn i et A4 system. Bare se hva som skjer. Nå er liksom internett via "smart" Tven også. MEN hva får man? Sensurert Youtube og NRK hvor eksperter og ikke meningmann får komme til. Nei til smart, ja til menneskeheten og muligheten for frie valg. Slik som internett var ment. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...