Gå til innhold

[Løst] Lånekassen - stipend, arv og formuegrense


Anbefalte innlegg

Hei, håper å kunne få noe avklart. Har tenkt å ringe lånekassen angående dette i morgen, men var nysgjerrig på om noen her sitter inne med kunnskap. 

 

Jeg studerte på FHS med støtte (lån+stipend) fra Lånekassen, høsten 2016 til våren 2017. Studerer nå ett år til på fagskole, men uten støtte fra lånekassen da jeg bor hjemme og har mulighet til å betale skolepenger selv. En i familien døde i år, og vi har nettopp solgt leiligheten. Jeg kommer til å arve noe av salgssummen, og det kommer til å gå over formuegrensa som Lånekassen har fastsatt (hvor mye er jeg litt usikker på enda, men vet det vil gå over grensa).

 

Slik jeg har forstått det, så henter de opplysninger om min formue nå i slutten av året (31.12.17), er det riktig? Vil det da være min formue på slutten av året som påvirker hvor mye jeg faktisk får i omgjøringslån? Selv om jeg da er ferdig med min utdanning på FHS, og ikke lenger får støtte fra Lånekassen dette halvåret, og har mottatt utbetalingsplan (som jeg da utsatte, da jeg vil starte på nedbetaling når jeg først er ferdig på fagskolen), vil formuen min påvirke omgjøringslånet fra i vår?

 

Kan hende jeg spør dumt, men tenker det er mye bedre å spørre, enn å være usikker og gå rundt å tenke på det. På forhånd, takk for alle som har noe å bidra med her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mistenker at du uansett har plikt til å føre opp dette på selvangivelsen som en fordring mot dødsboet. Å vente med å sette pengene inn på konto vil dermed bare være skattesvindel (eller mer presist, å svindle lånekassen gjennom å lyve på ligningen).

 

Edit: Nei, der tok jeg feil. TS har forstått dette riktig, og TS' formue oppstår først når han faktisk får utlodning fra dødsboet. 

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...