Gå til innhold

Nå er snittlønnen til en sivilingeniør økt til 840.000 kroner: Sjekk om du tjener for lite


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åjsan som ufør med brutto ca. 160 000 så forstår jeg det at jeg er en handlesvak person å blir akter seilt i de fleste muligheter -- men jeg er jo bare en tømrer med ødelagt kropp etter arbeid i bygge bransjen -- så må jeg si at jeg blir en smule misunnelig på dette -valgte meg feil yrke for min kropp

Lenke til kommentar

Åjsan som ufør med brutto ca. 160 000 så forstår jeg det at jeg er en handlesvak person å blir akter seilt i de fleste muligheter -- men jeg er jo bare en tømrer med ødelagt kropp etter arbeid i bygge bransjen -- så må jeg si at jeg blir en smule misunnelig på dette -valgte meg feil yrke for min kropp

 

Det er ikke for sent å utdanne seg på nytt

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Åjsan som ufør med brutto ca. 160 000 så forstår jeg det at jeg er en handlesvak person å blir akter seilt i de fleste muligheter -- men jeg er jo bare en tømrer med ødelagt kropp etter arbeid i bygge bransjen -- så må jeg si at jeg blir en smule misunnelig på dette -valgte meg feil yrke for min kropp

 

Om du har valgt å jobbe hos en arbeidsgiver uten en god uføreforsikring / valgt å ikke kjøpe uføreforsikring selv så har du tabbet deg virkelig ut. Alle ender opp med en lav inntekt om en blir ufør uten å ha slik dekning. Alle må ha en god forsikring med uføredekning via arbeidsgiver (fortrinnsvis) eller privat! Endret av BG00SA28
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Med en vekst på 1,9% vil ikke det si de går ned i lønn over tid da Norges Banks inflasjonsrate er 2,5%?

 

Målet er 2.5% inflasjon, men det oppnår de ikke hvert år. Som artikkelen nevner, økte konsumprisindeksen med 1.1% det siste året, altså er det en reell lønnsøkning:

 

 

Konsumprisindeksen, som sier noe om de gjennomsnittlige levekostnadene, har økt med 1,1 prosent de siste 12 månedene, ifølge Statistisk sentralbyrå. Lønnsveksten for sivilingeniørene holer[sic] seg dermed godt over denne.

 

Til artikkelforfatter: Kanskje rette skrivefeilen? :p

Lenke til kommentar

Målet er 2.5% inflasjon, men det oppnår de ikke hvert år. Som artikkelen nevner, økte konsumprisindeksen med 1.1% det siste året, altså er det en reell lønnsøkning

Med tanke på at lønna i praksis har gått ned for de fleste de siste to årene (om en tar hensyn til inflasjon), så er jeg litt overrasket over at en økning i lønna på 0,8 prosentpoeng skaper de store overskriftene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Målet er 2.5% inflasjon, men det oppnår de ikke hvert år. Som artikkelen nevner, økte konsumprisindeksen med 1.1% det siste året, altså er det en reell lønnsøkning

Med tanke på at lønna i praksis har gått ned for de fleste de siste to årene (om en tar hensyn til inflasjon), så er jeg litt overrasket over at en økning i lønna på 0,8 prosentpoeng skaper de store overskriftene.

 

 

Naja, det er vel kun den årlige lønnsstatistikken fra Tekna som får sin paradegang gjennom TU? Litt tabloid overskrift, det skal de ha, men vet ikke om dette er "de store overskriftene". 

Lenke til kommentar

Åjsan som ufør med brutto ca. 160 000 så forstår jeg det at jeg er en handlesvak person å blir akter seilt i de fleste muligheter -- men jeg er jo bare en tømrer med ødelagt kropp etter arbeid i bygge bransjen -- så må jeg si at jeg blir en smule misunnelig på dette -valgte meg feil yrke for min kropp

 

Alle jeg kjenner fra yrkesfagskolen som senere fikk plager i arbeidslivet gikk fra fagbrev til ingeniørhøyskole, noe som gjorde de veldig ettertraktet på arbeidsmarket.

 

Hvis dette er en mulighet for deg så er det mye bedre enn uføretrygd på alle mulige måter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjenspeiler denne lønnsveksten Norge generelt også, eller er det mer hos sivilinginørene.? Og hvor bærekraftig er denne lønnsveksten når denne arbeidskraften skal konkurrere mot automasjon og dårligere tider spesielt i norsk petroleumssektor? Jeg vil tro en mer moderat lønnsvekst kan være mer realistisk i årene fremover om ikke oljeprisen går kraftig opp, sett fra norske øyne og med løft på gjennomsnittslønnen fra petroleum.

Lenke til kommentar

Gjenspeiler denne lønnsveksten Norge generelt også, eller er det mer hos sivilinginørene.? Og hvor bærekraftig er denne lønnsveksten når denne arbeidskraften skal konkurrere mot automasjon og dårligere tider spesielt i norsk petroleumssektor? Jeg vil tro en mer moderat lønnsvekst kan være mer realistisk i årene fremover om ikke oljeprisen går kraftig opp, sett fra norske øyne og med løft på gjennomsnittslønnen fra petroleum.

 

På lengre sikt kan det være tilfelle, men på kortere sikt så virker ikke sivilingeniører til å være særlig utsatt for automasjon.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gjenspeiler denne lønnsveksten Norge generelt også, eller er det mer hos sivilinginørene.? Og hvor bærekraftig er denne lønnsveksten når denne arbeidskraften skal konkurrere mot automasjon og dårligere tider spesielt i norsk petroleumssektor? Jeg vil tro en mer moderat lønnsvekst kan være mer realistisk i årene fremover om ikke oljeprisen går kraftig opp, sett fra norske øyne og med løft på gjennomsnittslønnen fra petroleum.

 

Nå er vel dette en av de yrkesgruppene som automatiserer bort andre yrkesgrupper. Og hvis en sivilingeniør får automatisert bort 3 produksjonsarbeidere så har han vel fortjent lønna si :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det jeg alltid savner i slike statistikker er median. Gjennomsnittlig lønn til Tekna sine arbeidene medlemmer, gjenspeiler ikke nødvendigvis virkeligheten, da man har en del statistisk støy fra personer som tjener svært godt.

 

Se for deg 99 utviklere som alle har inntekt på f.eks. 500k, mens en lur grunder har lagt gullegget, og rapporterer inn lønn på 50 mill. Hva blir da gjennomsnitt? Jo; snittlønn blir da tett oppunder millionen ...

 

For all del, gjennomsnitt kan være kjekt det, men å bruke det som en måling på hvorvidt man tjener for mye/lite, blir feil. Tallene er alt for usikre til å si noe om hvorvidt din og min lønn er bedre eller dårligere enn hva Tekna-medlemmer flest kan forvente seg i lønn. Median-lønn tror jeg ville gitt et bedre bilde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det jeg alltid savner i slike statistikker er median. Gjennomsnittlig lønn til Tekna sine arbeidene medlemmer, gjenspeiler ikke nødvendigvis virkeligheten, da man har en del statistisk støy fra personer som tjener svært godt.

 

Se for deg 99 utviklere som alle har inntekt på f.eks. 500k, mens en lur grunder har lagt gullegget, og rapporterer inn lønn på 50 mill. Hva blir da gjennomsnitt? Jo; snittlønn blir da tett oppunder millionen ...

 

For all del, gjennomsnitt kan være kjekt det, men å bruke det som en måling på hvorvidt man tjener for mye/lite, blir feil. Tallene er alt for usikre til å si noe om hvorvidt din og min lønn er bedre eller dårligere enn hva Tekna-medlemmer flest kan forvente seg i lønn. Median-lønn tror jeg ville gitt et bedre bilde.

 

Det er nok lite grundere og andre bedriftseiere som er tekna medlemmer. Gjennomsnitt og median treffer som regel ganske greit likt når en ser på snittlønn her til lands. 

Lenke til kommentar

 

Det jeg alltid savner i slike statistikker er median. Gjennomsnittlig lønn til Tekna sine arbeidene medlemmer, gjenspeiler ikke nødvendigvis virkeligheten, da man har en del statistisk støy fra personer som tjener svært godt.

Se for deg 99 utviklere som alle har inntekt på f.eks. 500k, mens en lur grunder har lagt gullegget, og rapporterer inn lønn på 50 mill. Hva blir da gjennomsnitt? Jo; snittlønn blir da tett oppunder millionen ...

For all del, gjennomsnitt kan være kjekt det, men å bruke det som en måling på hvorvidt man tjener for mye/lite, blir feil. Tallene er alt for usikre til å si noe om hvorvidt din og min lønn er bedre eller dårligere enn hva Tekna-medlemmer flest kan forvente seg i lønn. Median-lønn tror jeg ville gitt et bedre bilde.

 

Det er nok lite grundere og andre bedriftseiere som er tekna medlemmer. Gjennomsnitt og median treffer som regel ganske greit likt når en ser på snittlønn her til lands.

For min sektor ser det ut som median ligger ca 4-5% under aritmetisk middel, dvs ca 40.000,- under hvis aritmetisk middel er på 840.000,-

 

(Hvis man logger inn,får man se median også)

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...