Gå til innhold

Billig androidbasert mediasenter med altibox app for bruk til TV?


Anbefalte innlegg

Min far skal ha TV på soverommet, og trenger da en dekoder. Det letteste er selvfølgelig å bestille en ekstra dekoder til 49kr/mnd, men så har man også denne appen som kan brukes uten ekstrakostnader på telefon og nettbrett. Litt dumt å ikke benytte denne.

 

 

Det jeg da lurer på er om det er mulig å bruke altibox appen på en dedikert media senter boks som har fjernkontroll, og om denne er brukervennlig nok til at en som ikke er så teknisk begavet kan finne seg til rette med det. Faren min er av typen som kan ringe om HDMI input problemer osv, så det må være såpass enkelt at det kan styres med fjernkontroll uten masse tull. 

 

Finnes det noe android mediacenter som er greit å bruke til dette formålet? Kan også vurdere apple TV om noen har erfaring med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det som er det store spørsmålet - hvordan appen lar seg styre med fjernkontroll, hvis det i det hele tatt lar seg gjøre. Jeg vet ikke hvor sømløst apper laget for android er når det kommer til å brukes på flere typer platformer med flere typer "input"

 

Altibox appen er jo i utgangspunktet ment å styres med touchskjerm hvor man bare trykker på det man vil ha, og swiper for å komme til neste side. Grensesnittet ser forsåvidt ut som at det kunne gått greit å styre uten touch og med fjernkontroll - altså at det ville vært brukervennlig med det menysystemet som er. F.eks. så består kanalvalg av store fliser som man trykker på, og man swiper for å komme til neste side med flere kanaler osv.

Samme grensesnitt burde kunne styres med pil opp/ned/høyre/venstre og med en "ok" og "tilbake"-knapp, men det forutsetter jo at appen faktisk er programmert til å kunne bruke dette. Hvis de kun har tatt høyde for at man kan bruke touch, og piltastene på en fjernkontroll ikke gjør noe så er man jo like langt.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at Android reagerer på piltaster greit om de sender koder som tolkes rett. Det er også ting som har en grei mus-funksjon hvor hovedknappen er det samme som om man hadde brukt touch der musepekeren er og knapp nr.2 er det samme som tilbake.

 

Appene tar input fra enheter men må gjerne ha en lærefunksjon integrert for at de skal bli bra, ellers er det litt hipp som happ.

 

Det er nok ikke til å stikke under en stol at Android neppe er helt optimalt til den slags bruk enda. Det er noen få apper som har god støtte for å lære ulike kontrollere godt, men de er i stort fåtall, og om du får det til å virke bra blir det nok aldri like enkelt som en original dekoder.

 

Det finnes ulike apper som lar deg komme rundt de verste manglene i appene, men de fungerer som regel halvgreit hvis du får dem til å virke etter hensikten.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...