Gå til innhold

Datatilsynet forbyr Gator å selge barneklokker i Norge med mindre de gjør endringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest denne artikkelen vil jeg i hvertfall holde meg langt unna "GPS for barn", hvis det er den holdningen daglig leder har til personværnsbeskyttelse. Datatilsynet hverken "hyler eller skriker" men gjør en heltemodig innsats for å få selskaper til å tette igjen slik at ikke alt av personopplysninger flyter rundt. 

Da hadde jeg mye mer sans for responsen til daglig leder i Gator, som innrømmer feil og retter seg deretter. Det virker mye mer betryggende. Likevel - når junior skal få sin første mobil så blir det nok en "dum" telefon til kr 199,- som går på 2G-nettet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Etter å ha lest denne artikkelen vil jeg i hvertfall holde meg langt unna "GPS for barn", hvis det er den holdningen daglig leder har til personværnsbeskyttelse. Datatilsynet hverken "hyler eller skriker" men gjør en heltemodig innsats for å få selskaper til å tette igjen slik at ikke alt av personopplysninger flyter rundt. 

Da hadde jeg mye mer sans for responsen til daglig leder i Gator, som innrømmer feil og retter seg deretter. Det virker mye mer betryggende. Likevel - når junior skal få sin første mobil så blir det nok en "dum" telefon til kr 199,- som går på 2G-nettet.

 

Veldig slett holdning til problemet, så blir ikke å benytte denne leverandøren, nei

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha lest denne artikkelen vil jeg i hvertfall holde meg langt unna "GPS for barn", hvis det er den holdningen daglig leder har til personværnsbeskyttelse. Datatilsynet hverken "hyler eller skriker" men gjør en heltemodig innsats for å få selskaper til å tette igjen slik at ikke alt av personopplysninger flyter rundt. 

Da hadde jeg mye mer sans for responsen til daglig leder i Gator, som innrømmer feil og retter seg deretter. Det virker mye mer betryggende. Likevel - når junior skal få sin første mobil så blir det nok en "dum" telefon til kr 199,- som går på 2G-nettet.

 

Du skal ta det Gatornorge sier med en STOR klype salt. FB siden deres er tomt i dag, og de sletter alt av negative omtaler daglig. De tåler ikke kritikk og de har en elendig kundeservice. Ønsker noen å kaste penger rett i dass så kjøp noe fra Gatornorge, du er da sikker på at de bruker pengene dine til å tørke seg i ræva med. Håper de blir lagt ned!

Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet.

Vi har barn på 5 og 6 år som har hver sin Xplora klokke, helt uvurderlig for oss og det gir ungene mulighet til å være ute alene, besøke venner i nærheten osv mens både ungene og vi foreldre kan føle oss trygge. Også kjekt hvis noe skulle skje på skolevei (miste kjeden på sykkeln f.eks)

 

Det legges ikke inn noen personlige opplysninger på Xplora i alle fall, kun mobilnr til oss foreldre (noe som uansett ligger på 1881 osv). Ikke viser klokken current GPS-posisjon heller., i alle fall ikke Xplora.

 

Alternativet blir å utstyre ungene med mobil, noe jeg mener er alt for tidlig for så små barn.

Da med Google/Android der datamengden som samles om brukeren er ENORM...

 

Kjenner ikke til 'GPS for barn', men dette høres ut som hysteri.

Endret av molna
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet.

Vi har barn på 5 og 6 år som har hver sin Xplora klokke, helt uvurderlig for oss og det gir ungene mulighet til å være ute alene, besøke venner i nærheten osv mens både ungene og vi foreldre kan føle oss trygge. Også kjekt hvis noe skulle skje på skolevei (miste kjeden på sykkeln f.eks)

 

Det legges ikke inn noen personlige opplysninger på Xplora i alle fall, kun mobilnr til oss foreldre (noe som uansett ligger på 1881 osv). Ikke viser klokken current GPS-posisjon heller., i alle fall ikke Xplora.

 

Alternativet blir å utstyre ungene med mobil, noe jeg mener er alt for tidlig for så små barn.

Da med Google/Android der datamengden som samles om brukeren er ENORM...

 

Kjenner ikke til 'GPS for barn', men dette høres ut som hysteri.

Men dette er jo klokker med sporing og personopplysninger, at du samanlikar det med ei klokke som ikkje har det blir heilt feil. 

 

Edit: Må rette meg sjølv her, då ifølge reklamen så har Xplora og mulighet for sporing av barnet. Så du synest faktisk det er hysterisk at leverandørene av desse klokkene ikkje har hatt god nok kontroll og sikkerhet på produktene sine? Er det greit for deg at kven som helst med ein PC har kunnet logge seg på nett, og brukt klokkene til å spore barnet ditt? Datatilsynet gjer her ein kjempejobb med å stille strenge krav til leverandørane for å sikre barna som voksne ukritisk putter ein GPS sender på.

Endret av E7ite
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på om Datatilsynet har gjort samme undersøkelser av de som selger andre armbånd. Fitbit vet mye om min helse (puls, skritt, søvn++). Apple sin klokke samler samme informasjon.

De store( fitbit, Apple, pulsar ++) har større utbredelse.

Men det er sikkert enklere for Datatilsynet å være tøff ovenfor små norske startups.

Du er voksen, og har tatt avgjørelsen sjølv om å dele data med Fitbit. Dette er klokker som voksne putter på barn for å spore dei. Så sitter leverandørene av klokkene og ikkje har kontroll på sikkerheten eller kor dataene blir lagret. 

Lenke til kommentar

 

Men dette er jo klokker med sporing og personopplysninger, at du samanlikar det med ei klokke som ikkje har det blir heilt feil. 

 

Edit: Må rette meg sjølv her, då ifølge reklamen så har Xplora og mulighet for sporing av barnet. Så du synest faktisk det er hysterisk at leverandørene av desse klokkene ikkje har hatt god nok kontroll og sikkerhet på produktene sine? Er det greit for deg at kven som helst med ein PC har kunnet logge seg på nett, og brukt klokkene til å spore barnet ditt? Datatilsynet gjer her ein kjempejobb med å stille strenge krav til leverandørane for å sikre barna som voksne ukritisk putter ein GPS sender på.

 

 

Du har tydligvis ikke kjennskap til Xplora-klokken.

Vi har 2 stk i huset.

 

Selvsagt har den GPS, men som jeg skrev viser den ikke CURRENT gps-posisjon. Altså ingen mulighet til å se hvor barnet ER akkurat nå, bare hvor det HAR vært.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...