Gå til innhold

Bare 0,5 prosent bruker nyeste Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra 8.0 og framover blir det heldigvis bedre. Google har satt igang et nytt system for alle mobiler med 8.0 (og videre oppover) som kalles for "project treble" som skal gjøre det lettere for fabrikanter å oppdatere mobilene uten å måtte gjøre store endringer med systemet. 

 

Tror vi blir å se enda større fokus på dette i framtiden og akilleshælen til Android sakte men sikkert viskes ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noen vesentlige ting som utelates når det snakkes om Android-oppdateringer.

 

1. På lik linje som med Microsoft, så kommer det minimum to ulike oppdateringer: OS-oppdateringer og sikkerhetsoppdateringer. Det er sikkerhetsoppdateringene som faktisk betyr noe. Om en mobil er på Android 6, 7 eller 8 er i mindre grad viktig (for de kan alle få sikkerhetsoppdateringene).

2. Vi må skille mellom u-landstelefoner og de telefonene vi i vesten bruker. Er det en reell sikkerhetsrisiko for alle Android-brukere at det er en flokk i et fattig afrikansk, asiatisk eller sør-amerikansk land som bruker billigtelefoner med gammel Android? I tillegg: hvor mange av de telefonene man kan forvente at skal oppdateres blir fremdeles oppdatert (både OS og sikkerhetspatcher)? 

3. Sist, men overhodet ikke minst: enkelte av OS-oppdateringene er kun for de som kjører Vanilla-Android. De som kjører med produsentspesifikke Android-versjoner, f.eks. Grace (Samsung), får slike oppdateringer av Samsung uten at nødvendigvis OSet får et nytt versjonsnummer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det har du helt rett i. Veldig mange virker å ha et ønske om "å ta" Android her, og de mangler gjerne det litt større bildet eller et mer nyansert syn på hva som skjer. Selv om jeg har hatt S7 Edge og 7.0 siden i fjor, så har jeg fått 4 sikkerthetsoppdateringer (som Google og Samsung har sluppet). Telefonen er ikke mindre trygg siden den mangler 8.0, men mangler noen av de nye funksjonene som er lagt til.

 

Gikk over til 8.0 forrige uke med ny telefon, og merken kun én forskjell: Jeg kan bruke fingertrykksensoren til å bla med (en funksjon jeg liker veldig godt). 

 

Så snakker du også om telefonene som selges spesielt i Kina eller India og Afrika. Det er billige telefoner som ofte koster <1000 kroner. Det kan ikke sammenlignes med telefoner til 6-12.000 kroner og man kan heller ikke forvente at de skal få oppdateringer slik som nye og dyre telefoner får. Når det fins 2 mrd folk i Kina og India, og de fleste kjører billige Androidtelefoner sier det seg selv at det vil dra snittet betraktelig ned. I vesten er nok tallene noe helt annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg er Exchange admin i en større bedrift i Norge. 2406 personer syncer mail med mobilen, 2175 av disse bruker iOS. iPhone har vært standard telefon i mange år, så det er naturlig nok overvekt av de. Av disse igjen er det bare 1364 som er på en av 11.x.x versjonene.  
 
Under er et bilde som viser alle iOS versjonene som er i bruk hos folk i vår organisasjon. Poenget mitt er at det er ikke bare fryd å gammen med versjoner på iOS heller. Dette er hos vanlige folk som gir f* i mobilen, det er eldre telefoner som fortsatt er i bruk, og folk rett og slett ikke gidder å oppgradere.
 
Sånn er det nok hos Android brukere også. De har en telefon de er fornøyd med gjennom flere år, og bytter ikke den for at SMS er så fantastisk mye bedre på en modell med Oreo.
 

GsbzTBA.png
Ps. "Blanks" er faktisk versjoner før 6.x.x, som det nå er bare 2 stk som henger igjen på!
 
Jeg for min egen del har kjørt 8.1 et par dager og er happy med det :)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Naturlig å sammenligne med iPhone/iOS?

Egentlig ikke. Android er et mye mer modulært OS, hvor du ikke trenger å være på siste versjon for å få de nyeste appene, få sikkerhetsoppdateringer, få de siste emojiene, de nyeste Google-appene osv.

Det aller meste av ny funksjonalitet som presenteres for nye iOS-versjoner er jo ting som på Android ikke er integrert i OS-et, og som man derfor like fint kan få med Nougat eller Marshmallow.

 

For meg som Android-bruker virker det like sprøtt at man må ha aller siste iOS-versjon for å få de nyeste emojiene, kamerafunksjonene og Appstore-oppdateringene som det sikkert virker for iPhone-brukere at så mange Android-brukere er på eldre OS-versjon. Det virker helt meningsløst for meg å bundle SÅ mye inn i selve OS-et. Da liker jeg mye bedre Googles tilnærming. Her ligger f.eks. veldig mye funksjonalitet i Google Play services og frittstående apper, og alle kan oppdatere disse til nyeste versjon. Du kan også fint få sikkerhetsoppdateringer uten å være på Oreo.

Sånn sett er det kanskje like naturlig å sammenlikne Android med Windows som med iOS. Som kjent er det uproblematisk å kjøre Windows 7, selv om det helt klart er forbedringer i Windows 10. Å sammenlikne med Apple hadde vært mer riktig hvis ny funksjonalitet i GMail, Google Maps, Keep, Chrome, Disk/Drive og Youtube var forbeholdt brukere på Oreo.

 

Min Nexus er på Oreo, og jeg kan ikke si at jeg merker særlig forskjell fra Marshmallow, bortsett fra at Google er helt på tur når det gjelder grafisk uttrykk:

http://www.androidpolice.com/2016/11/04/this-evolution-of-google-app-icons-graphic-is-funny-but-also-a-little-depressing/

Lenke til kommentar

 

Sånn er det nok hos Android brukere også. De har en telefon de er fornøyd med gjennom flere år, og bytter ikke den for at SMS er så fantastisk mye bedre på en modell med Oreo.
 

 

Og det er det ikke heller. Du kan kjøre Lollipop (5.x) eller KitKat (4.4) og kjøre nyeste versjon av de aller fleste appene, og dermed få all ny funksjonalitet det måtte være i Meldinger, Hangouts, Youtube, GMail, Maps, Play Music (/Film/Spill) og 96% av alle tredjeparts-apper. Utrolig nok er ikke en gang hvilke emojier du ser i meldingsappen avhengig av din Android-versjon.

 

Det disse brukerne går glipp av er forbedringer på slike ting som strømstyring/batteritid, appnavigering, oppgavebehandling/appstyring, notifikasjoner, låseskjerm, minnehåndtering, og native støtte for enkelte ting som tidligere var produsent-avhengig. Altså kjernefunksjonalitet som hovedsakelig er "under panseret".

 

Så ja, som du sier så fungerer det aller meste på den gamle telefonen, og folk har ikke veldig store grunner til å bytte den ut. De fleste leser ikke tek.no og bryr seg ikke om de tekniske detaljene vi henger oss opp i her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så snakker du også om telefonene som selges spesielt i Kina eller India og Afrika. Det er billige telefoner som ofte koster <1000 kroner. Det kan ikke sammenlignes med telefoner til 6-12.000 kroner og man kan heller ikke forvente at de skal få oppdateringer slik som nye og dyre telefoner får. Når det fins 2 mrd folk i Kina og India, og de fleste kjører billige Androidtelefoner sier det seg selv at det vil dra snittet betraktelig ned. I vesten er nok tallene noe helt annet. 

 

Det hadde vært interessant å se tall fra Skandinavia på dette.

Lenke til kommentar

Urettferdig å sammenligne? Er det urettferdig at Android har feil politikk på oppdateringer som sørger for sikkerheten til brukerene? Er det urettferdig at Tesla sender ut oppdateringer gratis til alle sine biler mens andre må på verksted og betale for oppdateringer?

 

Bra svar, for å ta Tesla versus andre bilfabrikanter så er det riktig. Min 2015 Alltrack MÅ ha service for å få oppgradert software. Det er monopolistisk og lite forbrukervennlig.

 

Android må legge om måten de lager sine versjoner. Sånn at mobilprodusenter kan lettere legge til sine skall og funksjoner.

 

To dager siden jeg fikk 7.1.1 på min Note 8.

Og mens Samsung jobbet på denne versjonen har samtidig Oreo 8 vært ute for lengst. Denne laggen må fikses. Når vi legger så mye penger i mobiler. Så må vi som forbrukere ha rett på oppdaterte OS-versjoner raskere...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...