Gå til innhold

Kameraanbefaling til bryllup: vi gjør det selv


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg trenger råd til hvilket kamera som kan ta gode bilder til bryllup. De som skal gifte seg har ikke budsjett til fotograf da det er et veldig lite bryllup, så de tenkte å kjøpe et kamera som er bra og som de også kan bruke i fremtiden. Noen av gjestene får ta bilder.

 

De tenker photoshoot av brudeparet både inne i lokalet og ute i snøen og bilder av gjestene, mat osv. Noen anbefalinger? Med tanke på lavt budsjett - rundt 4000 for kamera. Kan man få et decent kamera til den prisen? Bor i Oslo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får både Nikon og Canon kamera til rett under 4000, men hvorvidt det blir bra bilder av det er en annen sak. Personlig, hvis jeg var i den situasjonen, ville jeg forhørt meg med en fotograf hvor mange bilder h*n kan ta for ett par tusen, og så lagt resten i ett noe enklere kamera som noen kunne tatt bilder med.

Lenke til kommentar

Til den prisen ville jeg kjøpt:

 

Alternativ 1:

Canon 550D/100D med Canon 50mm 1,8 (brukt)

 

Alternativ 2:

Fujifilm X100

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=98090842

 

Alternativ 3:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=109944433

Ja, jeg vet at dette er et veldig gammelt kamera, men objektivet som følger med er perfekt for bryllupsfotografering og det er fullformat. Så lenge man ikke skal printe ut bildene på store plakater er dette en god kombinasjon.

 

Edit: For 4000 kr får man en 5D mkII, men da må man regne med objektiv som Canon 50mm 1.8 til 500-1000kr

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=107183645

Edit #2: La til en annen fujifilm x100 på linken.

Endret av KanonEOS
Lenke til kommentar

Til den prisen ville jeg kjøpt:

 

Alternativ 1:

Canon 550D/100D med Canon 50mm 1,8 (brukt)

 

Alternativ 2:

Fujifilm X100

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=98090842

 

Alternativ 3:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=109944433

Ja, jeg vet at dette er et veldig gammelt kamera, men objektivet som følger med er perfekt for bryllupsfotografering og det er fullformat. Så lenge man ikke skal printe ut bildene på store plakater er dette en god kombinasjon.

 

Edit: For 4000 kr får man en 5D mkII, men da må man regne med objektiv som Canon 50mm 1.8 til 500-1000kr

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=107183645

Edit #2: La til en annen fujifilm x100 på linken.

Alternativ 1, 3 pg 4 har alle lavt f-tall (høy lysåpning). Det gir mye bedre bilder innendørs, men øker vanskelighetsgraden betydelig mtp å få motivet/motivene i fokus. Ja, det er nok de beste løsningene, men ikke for uerfarne.

 

Jeg ville prøvd meg mot lokale deltids-fotograder, eller semiprofesjonelle. Kanskje man kan få de innom noen få timer, pluss redigeringstid. Det vil garantert gi det beste resultatet. 

Alternativt eller i tillegg, kanskje fikse en haug mindre kameraer plassert rundtomkring, så gjestene kan ta bilder gjennom kvelden?

Lenke til kommentar

Får både Nikon og Canon kamera til rett under 4000, men hvorvidt det blir bra bilder av det er en annen sak. Personlig, hvis jeg var i den situasjonen, ville jeg forhørt meg med en fotograf hvor mange bilder h*n kan ta for ett par tusen, og så lagt resten i ett noe enklere kamera som noen kunne tatt bilder med.

Dette er da en utrolig klønete ting å si... fotograf (det store flertallet i det minste) tar betaling for tiden; ikke pr bilde.

 

Edit:

Som nevnt tidligere her, det hjelper lite å kjøpe et kamera - det er ikke kamera som tar bildene - det er fotografen. Dette er en dag man ikke vil ha dårlige snapshots fra (i det minste ikke bare).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

Får både Nikon og Canon kamera til rett under 4000, men hvorvidt det blir bra bilder av det er en annen sak. Personlig, hvis jeg var i den situasjonen, ville jeg forhørt meg med en fotograf hvor mange bilder h*n kan ta for ett par tusen, og så lagt resten i ett noe enklere kamera som noen kunne tatt bilder med.

Dette er da en utrolig klønete ting å si... fotograf (det store flertallet i det minste) tar betaling for tiden; ikke pr bilde.

 

Edit:

Som nevnt tidligere her, det hjelper lite å kjøpe et kamera - det er ikke kamera som tar bildene - det er fotografen. Dette er en dag man ikke vil ha dårlige snapshots fra (i det minste ikke bare).

 

Kommer an på, har tatt familiebilder hos fotografer hvor en kjøper pakke/pakker med antall bilder. Det jeg tenkte på, så kanskje "klønete" i dine ører men helt relevant etter egen erfaring.

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

Om du drar til en fotograf som har fast studio med alt rigget opp, er en litt annen ting enn å få fotograf til å dra ut på location. I første variant så har fotograf dekket alle utgifter på tidsbruk ved første bilde, mens de resterende er en bonus.

 

Men ikke hør på meg; jeg har bare gjort dette en del år  :ph34r:

Endret av TGB
Lenke til kommentar

En bekjent fikk forespørsel om bryllup for et par år siden, ga en pris på 10000 på heldagsbryllup som er lite for all den jobben dette innebærer. Som svar fikk han fra hun at var ikke interessert i å betale så mye "for noen bilder".

Skulle kanskje tro det var slutten på historien - men neida.

Noen måneder senere tar hun kontakt igjen og spurte om han kunne redigere bildene (tatt med Canon sitt rimeligste DSLR med kit-objektiv), da de var ikke så bra som de han tok.

Han svarte at sånt gjør han siden han ikke kan garantere resultatet siden ikke var han som hadde tatt bildene. Hu ble da sur og svarte at var jaggu glad at hun ikke valgte han som fotograf ! hvor han svarte at i like måte.

Jeg har selv fått spørsmål fra ei om jeg kunne redigere bildene fra hennes bryllup, da var usikker på om fotografen var bra nok.

Fritt land og man kan gjøre hva man vil, men kom ikke å klag i ettertid og be om at andre skal prøve å berge bildene hvis de ikke står i stil med forventningene.

Når brudekjolen er hengt opp i skapet og kaka spist opp, er det kun bildene man sitter igjen med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...