Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IPTV CanalDigital, t-we trøbbel


Anbefalte innlegg

  • 8 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
15 hours ago, henrikr said:

Bare et lite obs, jeg trodde dette skulle fungere fint for Unifi Dream Machine, som basicly er en USG. 

Men igmp proxy er ikke mulig der. Så den går i retur for USG++, litt synd, fordi troughputen med IDS og DPI påslått er mye høyere enn USGen

Nesten litt merkelig at et slikt produkt i dag ikke skal ha støtten. Men kan vel være en funksjon å bruke på å segmentere markedet for deres modeller - selv om IGMP-støtte skulle være noe ganske mange skulle trenge. 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei! Vil bare takke @Diggitox for en veldig nyttig oppskrift. Den fungerte for meg også. (Telenor fiber-kunde med UniFi Security Gateway og Cloud Key Gen2)

Det er litt stress å få på plass IGMP-Proxy-filen, men ikke veldig. Det krever litt linux-kunnskaper. Man må klare å logge inn på Cloud Key Gen2 gjennom SSH. Jeg brukte vi/vim til å få lagret json-teksten i filen.

Det var også nyttig å lese erfaringene til dere andre som kunne bekrefte at oppskriften virker.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg sliter også hjemme... I motsetning til mange er jeg totalt dum på det avansert nettverk og rimelig frustrert over Telenor som ikke gidder hjelpe. Sendte denne eposten til Telenor, får ikke svar, kanskje noen her som kan hjelpe?

 

Hei,

 

Har akkurat fått lagt opp fiber fra Telenor i enebolig..

Min gamle svitsj viste seg å ikke være kompatibel med IPTV. Jeg har lest igjennom dokumentasjonen deres her https://www.telenor.no/binaries/privat/kundeservice/tvhjelp/utstyr/tredjeparts-utstyr/IPTV tredjepart veiledning juni 2020.pdf og forstår at det er manglende støtte for protokollen IGMP som er utfordringen.

Jeg er på jakt etter en svitsj som kan fungere i mitt oppsett. Altså en svitsj som skal stå mellom fibermodem og trådløs ruter. Jeg har fibermodemet stående i teknisk rom hvor jeg har lagt opp kontaktpunkter for internettkabler rundt om i huset. Men den trådløse ruteren kan ikke stå i dette rommet…

 

Svitsjen jeg har funnet løser visst problemet for Altibox sine kunder, men vil den fungere i mitt oppsett som Telenor-kunde?

Vil det eventuelt gjøre en forskjell om svitsjen ble koblet etter trådløs ruter og ikke omvendt?

 

Hadde vært utrolig takknemlig for svar, jeg vet at dette er komplisert spm, men dere liker utfordringer ikke sant? ?

 

 

skisse_hjemmenett.png

Lenke til kommentar

Svitsjen bør gjøre jobben den, men det er en del andre "utfordringer" med løsningen du har. Her burde svitsj og den nedeste STB-en begge vært bak ruteren. 

Du bør her ikke aktivere DHCP på svitsjen, ettersom den da vil få en public ip. To utfordringer med det: sikkerhet og ikke minst at du vel kun får to public-adresser på internettaksessen. Med det oppsettet, trenger du at ruteren videre får den ene public-adressen og den nederste STB-en den andre. Og rent sikkerhetsmessig vil det vel heller ikke være anbefalt å koble en STB direkte mot nettet.

Vær også oppmerksom på at når du har brukt to public-adresser og hvis du bytter ut en enhet men en annen/noe annet, kan det godt være at du må vente en stund før enheten du kobler til får IP (ikke helt sikkert på hva lease-tiden er).

Noe som kan være en løsning her hvis man er helt avhengig av et slikt oppsett, er å bruke VLAN. Du kunne da kjørt to kabler mellom svitsj og ruter - en til WAN-porten på ruter og en til en LAN-port på ruteren. Da ville STB-en nederst "virtuelt sett" kunne stått "bak ruteren". 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 år senere...

Akkurat fått Telenor fiber i hus, og oppdager at jeg må benytte en 6 år gammel workaround for å få det til å fungere......
Noen aktive som fortsatt kan bekrefte/veilede fortsatt? Har satt opp etter oppskrift, men Gui til Unifi er blitt endret litt, så tror det er riktig :D
MEn funker så langt ikke....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...