Gå til innhold

PLS funksjoner


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en PLS til privatbruk som jeg sitter og leker litt med.

Jeg er utdannet elektriker, men har begrenset kunnskap med PLS.

 

Jeg lurer på følgende: shift register bit, flag og open connectors.

 

INPUT: Når jeg skal legge inn en inngang(make/break) kan jeg også velge å gjøre inngangen til en "shift register bit". Disse har ulike nummer foran seg f.eks. "S2.3 [shift register bit]"

Hva er funksjonen?

 

OUTPUT:

Når jeg skal legge inn en output(relay coil) kan jeg i tillegg til å velge de utganger som finnes på min pls (1-8) også velge "flag" og "open connectors" som output. Disse er nummerert helt opp til 64.

Hva er funksjonen til disse.

 

69107x3b9bc.jpg

Jeg bruker SoftComfort 8 for Logo!.

Endret av Remlow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

M eller "Flag" er vel bar en "minnecelle". Resten ser jo helt "normalt ut" med innganger I og utganger Q.

 

"Shift register" det er vel noe man bruker bare til "de spesielle anledningene", og det ville vel ikke være "der jeg startet".

 

Har forresten ikke brukt Logo på veldig mange år, men det meste er jo rimelig likt fra PLS til PLS pga standardisering.

 

Hva er det du skal lage?

 

Har ellers laget et par websider en gang i tiden:

 

http://pls.elfag.info/

 

http://www.elektrofag.info/pls

Lenke til kommentar

Jeg bruker PLSen hovedsaklig til diverse tidsfunksjoner, men prøver samtidig å lære meg flere funksjoner.

Hva mener du med "minnecelle"? I hvilke scenarier har jeg bruk for "flag" og hva er det som skjer når den blir aktivert?

 

Har testet å sette opp flag som output, og som en NO-bryter. NO-bryteren legger inn når flag output blir aktivert, men legger ut når output flag mister spenningen. Mao. samme funksjon som en vanlig rele output og holdekontakt.

 

Ettersom jeg kan velge om jeg vil bruke flag eller relay coil som output regner jeg med at det er en forskjell mellom funksjonene deres, men via simulering i programvare virker de likt.

 

Takk for linken, så ut som en god informasjonsside.

Lenke til kommentar

En "minnecelle" som ofte har betegnelsen M1, M2, M3 osv oppfører seg vanligvis stort sett likt som en utgang (Q1, Q2, Q3, osv)

 

Forskjellen er at både innganger i1, i2, i3 osv og utganger Q1, Q2, Q3, osv er koblet til "noe fysisk" altså en inn eller en utgang.

 

M1, M2, M3 fungerer likt, men de er ikke koblet til "noe fysisk", man bruker dem heller til å huske en eller annen "status".

 

Når jeg for eksempel programmerer en sekvensstyring (noe som skjer i rekkefølge) så bruker jeg M1, M2, M3 osv til å "huske" hvilken sekvens programmet er inne i. Hvis man programmer en heis, så kan man godt bruke dem til å "huske" hvilken etasje heisen er eller var i, osv.

 

M1 kan godt betraktes som en variabel som enten kan ha verdien 0 eller 1.

 

Skal se om jeg får til et enkelt eksempel:

 

-----|i1|------|i2|------(M1)

 

-----|M1|----|i3|------(Q1)

 

Linje 1: Hvis i1 og i2 går høy da går også (variabelen) M1 høy. (Men den er ikke koblet til noe "fysisk".)

Linje 2: Hvis M1 og i3 går høy, da styrer dette utgang Q1 til høy.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...