Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 21 år og har veldig lyst til å ta utdanning for å bli psykolog, men snittet for å komme inn på profesjon er alt for høyt. Snittet mitt til neste høst er omtrent 53 (ordinært vitnemål, ikke førstegangs). Det frister veldig lite å ta opp vgs-fag. Er det noen som har erfaringer med eller vet om andre veier til psykologtittelen, eventuelt lignende jobber som dreier seg om terapi og psykiske lidelser? Alle svar blir satt svært stor pris på :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørt om flere som har tatt bachelor i psykologi i Norge, og deretter mastergrad i klinisk psykologi i Danmark, for så å bli psykologer. Denne veien er så vidt jeg vet fremdeles mulig og de som utdannes i Danmark blir godkjente psykologer i Norge, men det kreves at du har gode karakterer fra bachelorstudiet og en litt spesifikk fagkombinasjon :)

Lenke til kommentar

Tror ikke det er andre veier, med mindre du er villig å studere utenfor byen din eller søke høgskole med egen lokalt opptak. Som regel er det alltid lettere å komme inn på det ønsket studie utenfor Oslo eller utlandet (altfor mye konkurranse). Det er mulig å ta årsstudium i psykologi på Bjørkenes, men husk at det gir ingen tittel eller at du kan behandle pasienter. Etter du har tatt det årsstudiumet kan du videre ta graden i UK eller USA. Bjørkenes har også bachelor i anvendt psykologi. Det finnes andre høgskoler som har psykologi som årsstudium eller nettstudie.

Du kan finne alle høyere utdanninger i Norge som tilbyr psykologi
https://utdanning.no/studiebeskrivelse/psykologi

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+921324

Du kan alltids ta relevant utdanning, og starte opp som psykoterapeut. Psykoterapeut er ingen beskyttet tittel, men du får ikke mandat til å diagnosere folk. Om du tar en bachelor eller mastergrad kan du kanskje velge å skrive oppgaver som gjør at du kan skilte med en viss kompetanse innen samtaleterapi. Kan tenke meg til at mastergrad i sosialt arbeid kanskje er et alternativ.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...