Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc build, ustabil og har ingen anelse hvorfor!


Anbefalte innlegg

Jeg har byttet ut skjermkort, hovedkort, prosessor og ram. Specs er som følger:

 

Windows 10 pro

 

Palit gtx 1080ti game rock premium edition

i7 7700k (med Noctua nh d15)

msi tomahawk z270

Ballistix sport 16gb 2666mhz ddr4

Samsung 840 120gb ssd (fra 2013)

Crusial MX 300 700gb ssd

corsair cx750 psu (fra 2013)

InWin GR one bigtower kabinett 

 

 

Alt kjører nå på stock speed, likevel slår pc'en seg av og starter på nytt når jeg spiller eksempelvis planetside 2 eller overwatch.

 

Det rare er at jeg har fått den stabil i Aida 64 stress test på 4.7ghz over 4 timer med fine temperaturer. I realbench stress testen blir den riktig nok varmere med spikes opp i 84 grader, men den er stabil og fin likevel med et gjennomsnitt på ca 78 grader.  Idle ligger den på 34 grade ca.

 

Det er plagsomt med denne rebootinga uten bsod eller forvarsel. Skjer kun i spill så langt. Syns det er merkelig. Kan det være at det blir for mye for psu'en?

 

Noen som kan hjelpe til med å finne ut av hva det kan være? 

Endret av Hacknsaw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er dette jeg også tenker at det kansje kan bli for mye for psu når jeg belaster både CPU og gpu hardt i spill. Men Realbench belaster også hele systemet da trodde jeg. Men der krasjer den ikke. Men skal prøve å nappe ut alle strømkontakter og reseate ram etc. I mellomtiden hvis det er flere med tanker og erfaringer så er det fint. :)

Lenke til kommentar

Skjermkortet ditt drar vel like mye strøm som resten av systemer totalt, så viktig å teste med full load på det og.

 

Mål spenningen på strømforsyniningen og mens du tester.

hvordan skal man måle det? Tenker du med HWMonitor og lignende? Mange av de tallene på den må jeg ærlig innrømme at jeg ikke helt vet hva er...

Lenke til kommentar

 

Skjermkortet ditt drar vel like mye strøm som resten av systemer totalt, så viktig å teste med full load på det og.

 

Mål spenningen på strømforsyniningen og mens du tester.

hvordan skal man måle det? Tenker du med HWMonitor og lignende? Mange av de tallene på den må jeg ærlig innrømme at jeg ikke helt vet hva er...

Helst med ett multimeterer på en ledig molex-plugg inni maskinen. Gul er 12V rød er 5V og begge de svarte er jord.

Lenke til kommentar

Må se igjennom den event manageren en gang til også ja. Men noen av de feilene der har jeg tenkt at kan oppstå etterpå som en følge av at maskinen krasjer. Men skal finne frem lista til dere senere, har den ikke foran meg nå. Noen av de feilene jeg så der prøvde jeg å Google. Ble ikke så mye klokere av det.

Endret av Hacknsaw
Lenke til kommentar

Ja det er den jeg har sett litt på selv! Den virker kanon bra. Har ikke hørt mye bra om den jeg har stående i pc nå.Så jeg heller mot at det er psu. Men desverre så kan jeg ikke låne en av noen i nærheten for å bekrefte eller avkrefte den teorien. Er derfor jeg må prøve å diagnostisete best mulig før jeg legger en høvdig++ på bordet for en ny. :)

Lenke til kommentar

En ny psu kan uansett ikke skade, så da blei det en EVEGA Supernova g2 750w. Den har fått enormt mye bra kritikker. :)

Kansje det blir lettere å klokke stabilt med en slik også? Jeg veit ikke har kun hatt noname psu'er før + den der corsiaren jeg har nå.

Endret av Hacknsaw
Lenke til kommentar

Man kan ikke si dette med 100% sikkerhet.

Derfor ber man deg å teste systemet med en annen PSU av anerkjent merke/modell «som vites å være i orden».

Kennel power meldinger i eventlog får man f.eks også når man tvangs slår av PCen.

Det er mulig man får det hvis man tvinger pc'en av ja. Men i dette tilfellet er det pc'en som tvinger seg selv av og på... alle de feilmelingene jeg listet er også fra i går/inatt der jeg ikke har brukt noen "svenskeknapp" eller noentingen :S

Lenke til kommentar

 

Man kan ikke si dette med 100% sikkerhet.

Derfor ber man deg å teste systemet med en annen PSU av anerkjent merke/modell «som vites å være i orden».

Kennel power meldinger i eventlog får man f.eks også når man tvangs slår av PCen.

 

Det er mulig man får det hvis man tvinger pc'en av ja. Men i dette tilfellet er det pc'en som tvinger seg selv av og på... alle de feilmelingene jeg listet er også fra i går/inatt der jeg ikke har brukt noen "svenskeknapp" eller noentingen :S
Man kan da si det er sannsynlig at det er et PSU problem . Enten last ustabilitet eller kompabilitetsproblem med den og hovedkort/CPU du nå har.Men man kan aldri garantere noe med slike grunnlag.

 

Hva brukte du den sammen med tidligere ?

Ofte bruker nye generasjoner prosessorer og grafikk kort (GPU) mindre watt enn eldre generasjoner.

2013 var også året da Haswell kom med spesielle C states som stilte nye kompabilitets krav til strømforsyninger.

 

Uansett er det nok et greit valg og snart på tide å erstatte den med en nyere og bedre .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...