Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

TV tittling i matpause på skolen


Anbefalte innlegg

Hei! Er det vannlig at barn i norsk skole, klasser 1-4, ser på TV mens de har matpause?

Jenta mi klarer ikke å spise og se på TV samtidig. Det er ofte hun er sulten og mye mat blir kastet.

Tatt det opp med skolen, men det hjelper kun i noen dager etter samtalen med lærer.

Derfor lurer jeg om dette er en vannlig praksis, eller noe lærere gjør i vår skole for å ha "barnefri" i løpet av dagen.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Er det vannlig at barn i norsk skole, klasser 1-4, ser på TV mens de har matpause?

Jenta mi klarer ikke å spise og se på TV samtidig. Det er ofte hun er sulten og mye mat blir kastet.

Tatt det opp med skolen, men det hjelper kun i noen dager etter samtalen med lærer.

Derfor lurer jeg om dette er en vannlig praksis, eller noe lærere gjør i vår skole for å ha "barnefri" i løpet av dagen.

Tror ikke det er vanlig, men ser ikke problemet med at det skjer av og til.

Vil tro at skolen tilbyr elevene å kunne spise i et annet rom hvis TVen er et problem, hvis ikke bør du ta det opp på nytt.

Lenke til kommentar

Har i min lærerpraksis vært vitne til, og selv benyttet, meg av "tv" på smartboard på 5-7. trinn. Det er da snakk om nett-tv og har blitt benyttet i lunsjen. Elevene ser da på dagens innslag av Supernytt fra NRK, et satsing på nyheter til barn mellom 8-12 år. Nyhetene varer rundt 8 minutter (av ca 20 min spisetid) og holder elevene oppdatert på hva som foregår i samfunnet. Vi snakker som regel om nyhetene, samt lokale nyheter, og integrerer dette i andre læringsaktiviter i fag. Dette for å være aktuelle og snakke om ting elevene bryr seg om eller lurer på i forhold til nyhetene, samt for å gi et mer barnevennlig innsyn til ting voksne ofte snakker om.

 

Samtidig er overdreven bruk av TV i skole og barnehage muligens en utfordring man må se opp for. Likevel vil jeg heller anbefale deg å kontakte skolen å høre hva de viser elevene i lunsjen og hvorfor de ønsker å gjøre det slik. Du kan også undersøke om det finnes alternative spiseområder eller om ditt barn "må" bli forstyrret.

 

Supernytt er en gratis tjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var en merkelig praksis for meg også, men var litt usikker.

Hjemme hos oss spiser vi ved spiseboret uten noe form for underholdning bortsett fra samtalen. Men det er visst ganske vannlig i mange hus at unger får en ipad eller TV på mens de spiser. 

Skal ta det opp, takk for svarene

 

 

(...)det idiotisk å bruke skolepenger på tv-lisens når de kutter overalt.

Tror ikke de setter på linear TV, heller på noe tegnefilm fra youtube eller i det siste Jul i Svingen fra NrkAppen

 

 

Du kan også undersøke om det finnes alternative spiseområder eller om ditt barn "må" bli forstyrret.

 

 Det er jeg litt skeptisk til. Ingen vil være utestengt fra de artige ting og tegnefilm for hele klassen er ganske artig.

Lenke til kommentar

Hadde jeg hørt at skolen satt barn foran en TV i pauser tror jeg at jeg hadde blitt ganske sur på skolen, først og fremst trenger ikke barna flere skjermer og for det andre er det idiotisk å bruke skolepenger på tv-lisens når de kutter overalt.

Helt enig, det samme gjelder barnehagen. Skjerm kam de se på senere hjemme, de skal komme hjem slitne gjennom fysisk utfoldelse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...