Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Låne ut 300.000 kroner til privatperson, hva trenger jeg?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Trenger hjelp av de svært mange kloke hodene her inne.

 

Jeg har noe erfaring med utlån fra før men nå er det snakk om et så stort beløp at jeg trenger litt hjelp og ønsker å forsikkre meg hva jeg trenger.

 

Det er snakk om lån på 300.000 kroner fra en privatperson til en annen. Lånet skal brukes til egenkapital i bolig. Jeg ønsker å sikkre meg mest mulig fom jeg velger å innvilge lånet.

 

Tidligere har jeg hatt kun lånekontrakt for mindre beløp der låntaker og långiver signerer. I kontrakten har jeg hatt all informasjon. Lånebeløp, totalkostnad, løpetid, terminbeløp, renter, avdrag osv osv. Jeg har ikke benyttet meg av gjeldsbrev.

 

1. Trenger jeg både lånekontrakt og gjeldsbrev? Hva bør jeg i såfall skrive i gjeldsbrevet? Dette skal være et lån som skal nedbetales over mange år. Er det bedre om vitner signerer også på lånekontrakt og gjeldsbrev?

 

2. Jeg ønsker pant i boligen låntaker skal kjøpe for ekstra sikkerhet, hvordan går jeg frem?

Har funnet pantedokument hos kartverket, DETTE KAN DU SE VED Å KLIKKE HER (pdf fil)

 

Er det bare å fylle ut informasjon om partene og pantesummen og sende inn? Er det forskjell om et pant er tinglyst eller ikke

Bør jeg skrive om pantet i lånekontrakt og/eller gjeldsbrev?

Ønsker pant og ønsker mulighet for å iverksette tvangssalg om låntaker misligholder.

 

3. Ved mislighold ønsker jeg mulighet (om mulig) til å gå direkte til namsmannen for å begjære utlegg i lønn og tvangssalg. Jeg har sett diverse gjeldsbrev der man kan skrive under på at man frasier seg retten til forliksrådsbehandling. Er dette mulig?

 

4. Annet jeg bør ha med?

 

Jeg takker på forhånd for hjelpen :)

 

 



Anonymous poster hash: 35e04...7ad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med at Huset,leiligheten,boligen tilfaller deg om lånet ikke blir betalt som avtalt ? Det er ganske strengt, men det er jo en sikkerhet du ikke kan tape penger på, hvis det blir slik at lånet ikke blir betalt og du ender opp med og ta over boenheten så tjener du jo penger på det. Worst case scenario, men sikkerheten er stor.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Hva med at Huset,leiligheten,boligen tilfaller deg om lånet ikke blir betalt som avtalt ? Det er ganske strengt, men det er jo en sikkerhet du ikke kan tape penger på, hvis det blir slik at lånet ikke blir betalt og du ender opp med og ta over boenheten så tjener du jo penger på det. Worst case scenario, men sikkerheten er stor.

 

Det er sant.

Lenke til kommentar

1) Har du bevilling til å drive finansieringsvirksomhet, jf. finansforetaksloven § 2-1?

 

2) Det er ikke lovlig å avtale bort retten til forliksrådsbehandling. Man kan flytte søksmålsbyrden ved et eksigibelt gjeldsbrev (slik at det er skyldner som må reise sak og ikke kreditor), men domstolsadgangen kan ikke avtales bort. Reglene om voldgift er et alternativ til domstolsbehandling, men sjelden et billig alternativ.

 

 

Hva med at Huset,leiligheten,boligen tilfaller deg om lånet ikke blir betalt som avtalt ? Det er ganske strengt, men det er jo en sikkerhet du ikke kan tape penger på, hvis det blir slik at lånet ikke blir betalt og du ender opp med og ta over boenheten så tjener du jo penger på det. Worst case scenario, men sikkerheten er stor.

Det er også en avtale som er særdeles lett å bryte, og som til overmål står lagelig til for ugyldiggjøring.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Trådstarter:

 

Krikket: Bevilgning? Nei. Det jeg har lånt ut tidliger har hvert maksimalt noen tusen kroner med et par hundrelapper i renter.

 

Jeg skjønner at dette beløpet er av en annen liga, men det forandrer vel ikke noe?
Trenger jeg bevilgning for å låne ut penger som privatperson til en annen privatperson?

 

Så lenge vi skriver kontrakt og fører opp lånet og renter i våres selvangivelser og jeg skatter og låntaker for fradrag for betalte renter er det vel greit?



Anonymous poster hash: 35e04...7ad
Lenke til kommentar

Hva med at Huset,leiligheten,boligen tilfaller deg om lånet ikke blir betalt som avtalt ? Det er ganske strengt, men det er jo en sikkerhet du ikke kan tape penger på, hvis det blir slik at lånet ikke blir betalt og du ender opp med og ta over boenheten så tjener du jo penger på det. Worst case scenario, men sikkerheten er stor.

Når det han låner ut bare er egenkapitalen, hvordan vil du få banken med på å ha andreprioritetspant? Altså hvis låntager misligholder generelt, vil banken få huset, ikke TS. Selvsagt kan det hende låntager bare misligholder overfor TS og ikke banken, men det høres ikke like sannsynlig ut.

Lenke til kommentar

 

1) Har du bevilling til å drive finansieringsvirksomhet, jf. finansforetaksloven § 2-1?

 

Finansieringsvirksomhet? TS skrev egentlig ingenting om å gjøre dette til en virksomhet, så jeg tror du nesten må sitere lovteksten som forbyr vedkommende å gjøre dette uten bevilling.

 

Relevante utdrag fra finansieringsvirksomhetsloven § 2-1:

 

(2) Som finansieringsvirksomhet regnes:

a) å yte kreditt og stille garantier for egen regning, herunder finansiell leasing,

 

(3) Som finansieringsvirksomhet regnes ikke:

f) finansiering som bare ytes i enkeltstående tilfeller.

Ifølge finanstilsynets siste rundskriv om crowdlending er dette et "snevert unntak", men ifølge eldre teori og praksis er det et ganske romslig unntak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Hei

 

Jeg har en bekjent som gjorde lignende og fra det jeg vet gikk det ganske bra. 

 

Det du MÅ ha med som sikrer deg er et gjeldsbrev. 

Det finnes drøssevis av mange forskjellige, og på bakgrunn av dette ville jeg engasjert noen som kunne hjulpet deg med dette, koster deg ikke all verden slik at du sikrer deg. 

 

Med et gjeldsbrev så kan du, ved mislighold sende kravet rett til NM for behandling grunnet mislighold, men det må gjennom varslings prosedyrene først. enkleste måten er å engasjere et inkassoselskap som gjør jobben for deg.

 

Videre så går saken ganske fortløpende til NM etter at de brevene som skal sendes ut er gjort, inkassovarsel, betalingsoppfordring, varsel om økte kostnader, deretter varsel om rettslig.

 

Det finnes ikke et gyldig dokument for deg som privatperson i verden som gjør at et pengekrav kan unnslippe rettslig praksis (Forliksrådet), så her gjelder det bare og sikre deg best mulig. 

 

Jeg ville også bedt han og hente ut en utskrift fra kredittbyrå som viser en oppdatert kredittsjekk av han før eventuelt at du gir ut lånet. 

Dette kan han fint gjøre selv på sidene de har. 

 

Lykke til! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...