Gå til innhold

Digital print - feil farge


Anbefalte innlegg

Hei! Jobber med å oppdatere en fargepallett. Har funnet en fin blåfarge til skjerm, og forsøkt å finne en CMYK-ekvivalent i Pantone Color Bridge. Jeg har funnet en CMYK-blåfarge som er lik nok, men etter å ha printet denne så er den mye lysere enn den er i pantonevifta.

 

Det skal sies at jeg ikke er den mest erfarne innen trykk, men jeg føler desto mer jeg leser - desto mindre klok blir jeg på farger og digital print.

 

Per nå så har jeg fått til "riktig" blåfarge ved et uhell (CMYK-verdiene ble annerledes ved eksport til pdf e.l), men jeg er bekymret for hvordan fargen blir printet dersom vi benytter andre trykkerier.

 

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg gå ut ifra at du har en kalibrert skjerm? Hvis ikke kan det være en start slik at du har et utgangspunkt du kan stole på.

 

https://www.prisjakt.no/category.php?k=1083

Hei!

Nei, jeg har ikke kalibrert skjerm. Får bare beklage meg for min uvitenhet, men det skal vel ikke være så nødvendig dersom jeg bruker CMYK-verdier hentet fra pantone-vifta mi og referer resultatet (som er printet) med vifta?

Lenke til kommentar

 

Kan jeg gå ut ifra at du har en kalibrert skjerm? Hvis ikke kan det være en start slik at du har et utgangspunkt du kan stole på.

 

https://www.prisjakt.no/category.php?k=1083

Hei!

Nei, jeg har ikke kalibrert skjerm. Får bare beklage meg for min uvitenhet, men det skal vel ikke være så nødvendig dersom jeg bruker CMYK-verdier hentet fra pantone-vifta mi og referer resultatet (som er printet) med vifta?

 

 

Det har du nok mest sannsynlig rett i. CMYK og trykk er ikke min sterke side, men kan det være at trykkeriet du brukte ikke leste fargeprofilen? De fleste bruker jo bare sRGB, kan det være en konverteringsfeil der? Hvis ikke noen andre har noen gode forslag, vil jeg anbefale å skrive en mail og sende til en håndfull trykkerier og høre med dem om hvordan du bør gjøre det for å få utskriftene så riktige som mulig.

Lenke til kommentar

Det er god kallibrering som er den beste løsningen her. Kalibring i hele kjeden er viktig for å oppnå fargeekthet. CMYK begrenser som du har funnet ut en del. CMYK er 2-komponentfarger, mens RGB er 1-komponent. I tillegg er CMYK trykk og RGB er skjerm. Altså reflektert lys på trykk og direkte lys på skjerm. Et godt program lar deg konvertere til CMYK direkte i programmet for sjekk eller sluttkonvertering istedet for at trykkeriet gjør dette. Fordelen er at du ser mer hva som er trykkbart så du slipper kjipe overraskelser. En del trykking roter også med fargemetningen og kontrastkurver, så uansett hvor godt du har kalibrert ting og til og med om du har brukt trykkeriets kalibrering til pdf så vil du lære å bruke en del triks for finjustering.

 

Adobe har en del gode tips her.

 

https://helpx.adobe.com/photoshop/using/printing-images-commercial-printing-press.html

Lenke til kommentar

 

 

Kan jeg gå ut ifra at du har en kalibrert skjerm? Hvis ikke kan det være en start slik at du har et utgangspunkt du kan stole på.

 

https://www.prisjakt.no/category.php?k=1083

Hei!

Nei, jeg har ikke kalibrert skjerm. Får bare beklage meg for min uvitenhet, men det skal vel ikke være så nødvendig dersom jeg bruker CMYK-verdier hentet fra pantone-vifta mi og referer resultatet (som er printet) med vifta?

 

 

Det har du nok mest sannsynlig rett i. CMYK og trykk er ikke min sterke side, men kan det være at trykkeriet du brukte ikke leste fargeprofilen? De fleste bruker jo bare sRGB, kan det være en konverteringsfeil der? Hvis ikke noen andre har noen gode forslag, vil jeg anbefale å skrive en mail og sende til en håndfull trykkerier og høre med dem om hvordan du bør gjøre det for å få utskriftene så riktige som mulig.

 

 

Jeg trodde jeg kunne en del, men merker at utdanningen min var mer rettet mot digital design, enn trykk - selv om jeg har vært litt borti trykking også. Jeg har laget designet i indesign og lagt til fogra39-profilen. Trykkeriet jeg har vært i kontakt med som har trykket prøvetrykkene sier at fargen kan ha blitt forandret pga tempforskjeller, silikon i trykkfargene etc, men det er ganske stor forskjell. Se for deg at du forventer å se facebook-blå, men får twitter-blå. :')

Lenke til kommentar

Det er god kallibrering som er den beste løsningen her. Kalibring i hele kjeden er viktig for å oppnå fargeekthet. CMYK begrenser som du har funnet ut en del. CMYK er 2-komponentfarger, mens RGB er 1-komponent. I tillegg er CMYK trykk og RGB er skjerm. Altså reflektert lys på trykk og direkte lys på skjerm. Et godt program lar deg konvertere til CMYK direkte i programmet for sjekk eller sluttkonvertering istedet for at trykkeriet gjør dette. Fordelen er at du ser mer hva som er trykkbart så du slipper kjipe overraskelser. En del trykking roter også med fargemetningen og kontrastkurver, så uansett hvor godt du har kalibrert ting og til og med om du har brukt trykkeriets kalibrering til pdf så vil du lære å bruke en del triks for finjustering.

 

Adobe har en del gode tips her.

 

https://helpx.adobe.com/photoshop/using/printing-images-commercial-printing-press.html

Hei!

Jeg er klar over begrensningene med de forskjellige fargerommene. Jeg forventer ikke at man får fargen til å se 100% lik ut på skjerm og trykk; det er helt umulig - men det må jo gå an å få noe som ligner. Problemet mitt ligger i at jeg ser på en pantonevifte, finner cmyk-verdien, trykker prøvetrykk av denne og ser at det er stor forskjell. Om min skjerm er kalibrert skal vel ha lite å si på det, siden verdien på fargen er den samme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kan jeg gå ut ifra at du har en kalibrert skjerm? Hvis ikke kan det være en start slik at du har et utgangspunkt du kan stole på.

 

https://www.prisjakt.no/category.php?k=1083

Hei!

Nei, jeg har ikke kalibrert skjerm. Får bare beklage meg for min uvitenhet, men det skal vel ikke være så nødvendig dersom jeg bruker CMYK-verdier hentet fra pantone-vifta mi og referer resultatet (som er printet) med vifta?

 

 

Det har du nok mest sannsynlig rett i. CMYK og trykk er ikke min sterke side, men kan det være at trykkeriet du brukte ikke leste fargeprofilen? De fleste bruker jo bare sRGB, kan det være en konverteringsfeil der? Hvis ikke noen andre har noen gode forslag, vil jeg anbefale å skrive en mail og sende til en håndfull trykkerier og høre med dem om hvordan du bør gjøre det for å få utskriftene så riktige som mulig.

 

Det kan hende, men det er litt rart ettersom jeg har brukt profilen som de har liggende på nettsidene deres; fogra 29 / 39. Har vært i dialog med trykkeriet flere ganger, men de har ikke noe godt svar på hvorfor det blir så stor forskjell bortsett fra at blåfarger er generelt vanskelige på digital print og at temp i lokalene har noe å si.

Lenke til kommentar

Så lenge trykkeriet er konsistente kan du sende dem et velkonstruert prøvebilde og lage din egen kompensering basert på hvordan det ser ut for deg kontra hva du har på skjerm. Du kan også forsøke å regne ut delta på pantone vs print om du scanner begge og sjekker fargene-komponent verdiene mot hverandre. 

 

Husk at papirkvalitet har en del å si også. I forhold til hvor mye pigmentmetning det gir og hvordan det reflekterer lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...