Gå til innhold

maritim elektriker / skipselektriker spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei! 

 

planen når jeg begynte på vg1 elektro var å bli skipselektriker den gang! så at de tjente greit og virket som en knallspennende jobb. alt så bra ut. 

 

men spørsmålet mitt er om det er likt idag? har lest at skipselektrikere er blitt endret til maritime elektrikere og lønnen er ikke mer en vanlig matroslønn/motormannsløn lenger? er det da egentlig vits å gå det ekstra vg3 året!?

 

setter pris på alt av svar!

Endret av Volvo Turbo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer selvfølgelig an på hva du sammenligner med, men skipselektrikere har aldri tjent fett i forhold til mange andre yrker. Men å gå for en slik jobb pga pengene blir feil, og anbefales ikke.

Skipselektriker tjener mer enn en matros/motormann.  Skipselektriker blir sett på som offiser. Lønnen kan ligge på alt fra 400-700 (sikkert mulig å tjene mer, dette er mer hva gjennomsnittet ligger mellom). Hvor mye du tjener avhenger av rederi , båt, turnus og fartstid.

Endret av toy_man
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Kommer selvfølgelig an på hva du sammenligner med, men skipselektrikere har aldri tjent fett i forhold til mange andre yrker. Men å gå for en slik jobb pga pengene blir feil, og anbefales ikke.

 

Skipselektriker tjener mer enn en matros/motormann.  Skipselektriker blir sett på som offiser. Lønnen kan ligge på alt fra 400-700 (sikkert mulig å tjene mer, dette er mer hva gjennomsnittet ligger mellom). Hvor mye du tjener avhenger av rederi , båt, turnus og fartstid.

Er vel ikke offiser etter de nye reglene, såvidt jeg vet?

Lenke til kommentar

 

Kommer selvfølgelig an på hva du sammenligner med, men skipselektrikere har aldri tjent fett i forhold til mange andre yrker. Men å gå for en slik jobb pga pengene blir feil, og anbefales ikke.

 

Skipselektriker tjener mer enn en matros/motormann.  Skipselektriker blir sett på som offiser. Lønnen kan ligge på alt fra 400-700 (sikkert mulig å tjene mer, dette er mer hva gjennomsnittet ligger mellom). Hvor mye du tjener avhenger av rederi , båt, turnus og fartstid.

Er vel ikke offiser etter de nye reglene, såvidt jeg vet?

 

Prøvde å finne de nye relgene. Men kunne ikke finne noe med et raskt søk. Derfor litt usikker.

Lenke til kommentar

Ja syns de blir litt dumt jeg og egentlig om det sto om pengene, men jeg synes det var litt lange dager i utplassering og jobbdager på land, i tillegg til at jeg liker «ferier» hehe. Men ser du har vært skipselektriker toy_man! Anbefaler du yrket?:) mye variert? Ikke altfor lange dager?:) takker for svarene forresten:)

Lenke til kommentar

Ja syns de blir litt dumt jeg og egentlig om det sto om pengene, men jeg synes det var litt lange dager i utplassering og jobbdager på land, i tillegg til at jeg liker «ferier» hehe. Men ser du har vært skipselektriker toy_man! Anbefaler du yrket? :) mye variert? Ikke altfor lange dager? :) takker for svarene forresten:)

Hva du gjør og hvordan dagene er avhenger av hvilken båt du kommer på. Men du holder jo på med alt elektrisk ombord, så du kan komme borti veldig mye forskjellig. Jeg holdte på med alt fra bytting av lys til heis. Men er mye vedlikehold og rutiner, så hvis du liker det så passer det sikkert for deg.

Jeg jobbet fra 8 til 8, altså 12 timer dagen. Syntes dagene gikk helt greit, følte ikke at de var noe lange.

 

Hvis du synes det er greit å være borte i uker/måneder så kan det være noe for deg. Vil nok anbefale å ta lære tiden på båt, så får du testet det ut. Hvis det ikke funker så sitter du uansett igjen med fagbrev gruppe L.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke at det har noe å si, men nei, tror ikke trikkerene er offiserer lengre. 

 

"Om det er vits å gå det ekstra året siden du har hørt at de ikke tjener så bra lengre" Dette må være noe av det dummeste jeg har lest, om du kun er ute etter en god lønn og gir en god faen i hva du gjør så finnes det tusenvis av andre jobber som betaler bedre. 

 

Enten vil du bli skipselektrikker eller så vil du bli matros eller motormann, dette er 3 veldig ulike stillinger, du velger ikke mellom de 3 kun utifra lønn. Kan forresten nevne at du sitter mest sannsynlig igjen på den rette siden av 500k uansett hva du velger av de 3. Kommer selvfølgelig litt an på hvilken næring du er i også. 

Lenke til kommentar

Hei! 

 

planen når jeg begynte på vg1 elektro var å bli skipselektriker den gang! så at de tjente fint med penger og virket som en knallspennende jobb. alt så bra ut. 

 

men spørsmålet mitt er om det er likt idag? har lest at skipselektrikere er blitt endret til maritime elektrikere og lønnen er ikke mer en vanlig matroslønn/motormannsløn lenger? er det da egentlig vits å gå det ekstra vg3 året!?

 

setter pris på alt av svar!

Hei, går for øyeblikket på den nye VG3 Maritim Elektriker linjen.

 

Tidligere skilte man mellom skipselektrikeroffiser (ETO) og skipselektrikerassistent (ETR). Med den nye ordningen er ETR ute av bildet, vi blir altså utdannet som skipselektrikeroffiserer (ETO).  

 

Når det kommer til lønnen så tjener vi utrolig bra for en såpass kort utdanning, vi har blitt fortalt at vi kan forvente å ligge et stykke under 700 000 som nyutdannet, og vil kunne etter kort tid ute ligge på ca

700 000+ i året. Vi vil ligge et lite stykke under maskinister som hadde 730 000 i gjennomsnitt i 2016 (SSB), men de har da 3 år lengre utdanning (fagskole + kadettid)

 

Lønnen varierer jo selvsagt ut ifra blant annet fartstid, tonnasje, type båt osv... men god lønn har vi uansett. 

 

Som elektriker går vi som dagmann, det er da vanligst å jobbe fra 8 til 8.

Mesteparten av elektrikerne havner i offshoreflåten ettersom båtene må ha en viss størrelse/utstyr for at det skal være behov for en elektriker. Alle turnusene er 1:1, dette vil si 1 uke i jobb gir 1 uke fri. Den vanligste turnusen er 4 uker, men havner du for eksempel på en av Viking cruises sine cruiseskip er det 12-ukers turnus. Uansett hvilke turnus man ender opp på, har man hele 6 måneder fri i løpet at et år. 

 

 

I begynnelsen av hele dette opplegget var vi blitt lovet at vi fikk fagbrev gruppe L (vanlig huselektriker) i tillegg, uten at vi trengte ekstra eksamen eller fagprøve.

Men nå viser det seg at det har kommet frem noen komplikasjoner med de som bestemmer hele dette opplegget. Så når ser det ut at dersom vi ønsker gruppe L må vi sannsynligvis ta VG3 elenergi eksamen til sommeren og etterhvert fagprøven som privatist. En annen løsning som vi håper blir et alternativ er å gå lærling som vanlig elektriker på land i noen av friperiodene slik at kravene blir oppfylt, dette er enda under diskusjon så vi får se hva løsningen blir. Det er garantert at der blir gruppe L, vi er bare ikke sikker på hvordan enda. 

 

Når jeg søkte meg inn på linjen gjorde vi dette via mail til avdelingsleder på skolen, men regner med at det blir gjort gjennom VIGO nå. Vi brukte karakterene fra 1 termin når vi søkte og etter å ha snakket med folk i klassen virker det som snittet la på ca plussiden av 4.6-4.7 for å komme inn. Vi er 13 elever i klassen og det var vel en ganske så lang venteliste med folk som ikke kom inn. 

Hvis dere har noen spørsmål angående linjen så er det bare å fyre løs ;)

Endret av jam123123
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei, går for øyeblikket på den nye VG3 Maritim Elektriker linjen.

 

Tidligere skilte man mellom skipselektrikeroffiser (ETO) og skipselektrikerassistent (ETR). Med den nye ordningen er ETR ute av bildet, vi blir altså utdannet som skipselektrikeroffiserer (ETO).

 

Når det kommer til lønnen så tjener vi utrolig bra for en såpass kort utdanning, vi har blitt fortalt at vi kan forvente å ligge et stykke under 700 000 som nyutdannet, og vil kunne etter kort tid ute ligge på ca

700 000+ i året. Vi vil ligge et lite stykke under maskinister som hadde 730 000 i gjennomsnitt i 2016 (SSB), men de har da 3 år lengre utdanning (fagskole + kadettid)

 

Lønnen varierer jo selvsagt ut ifra blant annet fartstid, tonnasje, type båt osv... men god lønn har vi uansett.

 

Som elektriker går vi som dagmann, det er da vanligst å jobbe fra 8 til 8.

Mesteparten av elektrikerne havner i offshoreflåten ettersom båtene må ha en viss størrelse/utstyr for at det skal være behov for en elektriker. Alle turnusene er 1:1, dette vil si 1 uke i jobb gir 1 uke fri. Den vanligste turnusen er 4 uker, men havner du for eksempel på en av Viking cruises sine cruiseskip er det 12-ukers turnus. Uansett hvilke turnus man ender opp på, har man hele 6 måneder fri i løpet at et år.

 

 

I begynnelsen av hele dette opplegget var vi blitt lovet at vi fikk fagbrev gruppe L (vanlig huselektriker) i tillegg, uten at vi trengte ekstra eksamen eller fagprøve.

Men nå viser det seg at det har kommet frem noen komplikasjoner med de som bestemmer hele dette opplegget. Så når ser det ut at dersom vi ønsker gruppe L må vi sannsynligvis ta VG3 elenergi eksamen til sommeren og etterhvert fagprøven som privatist. En annen løsning som vi håper blir et alternativ er å gå lærling som vanlig elektriker på land i noen av friperiodene slik at kravene blir oppfylt, dette er enda under diskusjon så vi får se hva løsningen blir. Det er garantert at der blir gruppe L, vi er bare ikke sikker på hvordan enda.

 

Når jeg søkte meg inn på linjen gjorde vi dette via mail til avdelingsleder på skolen, men regner med at det blir gjort gjennom VIGO nå. Vi brukte karakterene fra 1 termin når vi søkte og etter å ha snakket med folk i klassen virker det som snittet la på ca plussiden av 4.6-4.7 for å komme inn. Vi er 13 elever i klassen og det var vel en ganske så lang venteliste med folk som ikke kom inn.

Hvis dere har noen spørsmål angående linjen så er det bare å fyre løs ;)

Hei. En stund siden dette ble skrevet, men prøver fordet... Er det slik at de fleste får seg utplassering og lærlingkontrakt av dere på linja? Eller er det rimelig vanskelig å bli skipselektrikerlærling?

Lenke til kommentar

Hei. En stund siden dette ble skrevet, men prøver fordet... Er det slik at de fleste får seg utplassering og lærlingkontrakt av dere på linja? Eller er det rimelig vanskelig å bli skipselektrikerlærling?

Heisann,

 

Når det kommer til å få læreplass så er det alltid en del opp- og nedturer i det maritime markedet så er vanskelig å si, nå i år ser det mer positivt ut enn det har på en stund.

 

I år har faktisk hele klassen vår på 13stk fått læreplass (Bergen Maritime VGS). I en annen klasse på østlandet sitter det kun 1 igjen uten læreplass, sist jeg sjekket for noen uker siden. I klassene i Midt- og spesielt Nord-Norge sliter de en del mer med å finne plass til alle. 

 

 

Jeg ville uansett ha satset på å ta ekstraåret for å bli maritim elektriker. Du taper omtrent ingenting på det, dersom du fullfører skoleåret og ikke får læreplass som skipselektriker vil teorien du tar det året + en eksamen på slutten gjøre at dersom du går ut i lære som vanlig elektriker, ikke vil trenge å gå på skolen 1 dag i uken og dermed få en kortere læretid og være mer attraktiv for landbedrifter.

 

Redigert:

Når det kommer til utplassering så hadde vi dessverre ikke et tilbud gjennom skolen for å være utplassert. Jeg regner med at dette er i orden til neste skoleår. 

 

Hvis ikke kan du gjøre som et par i klassen vår gjorde, de ordnet utplassering på egenhånd og valgte å bruke noen dager av vinterferien sin til å være utplassert hos DOF. 

Endret av jam123123
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

hei er en lang stund siden sist dere skrev noe sry

jeg går nå på vg2 elenergi og ekom som det heter nå og vet ikke helt om jeg skal satse på lærlingsplass som vanlig eletriker eller om jeg skal gå enda ett år på skole på maritim eletriker. 

har snakket med en venn av broren min som er nå lærling i offshore på olje rig. og når jeg spurte han om forskjellige ting virket det inteesant og har altid syntes at vanlig huseletriker ikke høres så veldig spennende og hadde vært mere gøy og prøvd seg ute på båt eller rigg eller noe lignene.   men så var det snittet for å komme inn da :/  nå til jul så hadde jeg 4.2  men er ganske sikker på at jeg  kan ivertfall få det til rundt 4.4 dette siste halvåret 

men leste på utdanning.no istad der det stod "" Du må også ha godkjent helseattest, utstedt av autorisert sjømannslege, da det stilles strenge krav til syn og hørsel."" bruker briller husker ikke om d er - eller + men er ivertfall 2.1 samt skjev hornhinne, så når jeg leste det som stod der så ble jeg litt i tvil. samt noe medfødt skade i rygg (husker ikke hva det het) og samtidig tror ikke jeg har den alerbeste hørselen ):  

men så at equinor tar nå inn søknadder for å jobbe på LAND Arbeidssted: Landanlegg , Equinor sokkelinstallasjoner offshore. og tenkte at det kunne vært noe jeg kunne søkt på samtidig men vet egentlig ikke helt for har hatt lyst til å bli maritim eletriker en god stund nå.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Hei :) skrev (På 9.1.2020 den 19.42):

hei er en lang stund siden sist dere skrev noe sry

jeg går nå på vg2 elenergi og ekom som det heter nå og vet ikke helt om jeg skal satse på lærlingsplass som vanlig eletriker eller om jeg skal gå enda ett år på skole på maritim eletriker. 

har snakket med en venn av broren min som er nå lærling i offshore på olje rig. og når jeg spurte han om forskjellige ting virket det inteesant og har altid syntes at vanlig huseletriker ikke høres så veldig spennende og hadde vært mere gøy og prøvd seg ute på båt eller rigg eller noe lignene.   men så var det snittet for å komme inn da ? nå til jul så hadde jeg 4.2  men er ganske sikker på at jeg  kan ivertfall få det til rundt 4.4 dette siste halvåret 

men leste på utdanning.no istad der det stod "" Du må også ha godkjent helseattest, utstedt av autorisert sjømannslege, da det stilles strenge krav til syn og hørsel."" bruker briller husker ikke om d er - eller + men er ivertfall 2.1 samt skjev hornhinne, så når jeg leste det som stod der så ble jeg litt i tvil. samt noe medfødt skade i rygg (husker ikke hva det het) og samtidig tror ikke jeg har den alerbeste hørselen ?

men så at equinor tar nå inn søknadder for å jobbe på LAND Arbeidssted: Landanlegg , Equinor sokkelinstallasjoner offshore. og tenkte at det kunne vært noe jeg kunne søkt på samtidig men vet egentlig ikke helt for har hatt lyst til å bli maritim eletriker en god stund nå.

Hei. Går skipselektrikerlinja nå.

Når det kommer til å få læreplass vil antallet læreplasser alltid variere. Men når du går på noen av de maritime linjene, så har du jo et opplæringskontor som fordeler plasser. Dette holder de på med til ut i September, dette gir jo den fordelen at du slipper å lete etter læreplass selv og du trenger kunn sende 1 læreplassøknad (framfor å sende 10-15 søknader til forskjelige, slik som på vg2.). Vi er 13stk i min klasse og til nå har 12 av 13 fått læreplass. Konklusonen her er: Har du lite/ingen fravær og ok karakterer får du læreplass.

 

Det er nok mer variert arbeid som skipselektriker en som vanlig huselektriker vil jeg tro. Som skipselektriker er du i begge ender av næringskjeden, alt fra kraftproduksjon til at kaffemaskinen ikke virker er ditt ansvar. Som huselektriker er det noe mer likt (koble lysbrytere og legge varmekabel hele dagen liksom..) Når du går skipselektro får du og ta vanlig gruppe L eksamen (MEL3005/ELE3002), men du på fortsatt ha praksistid og bestått fagprøve for å få vanlig gruppe L fagbrev.

 

Når det kommer til snitt for å komme inn så varierer jo dette fra år til år. Jeg hadde 4.0 i snitt ut av vg2. Så du ligger bedre ann en hva jeg gjorde. Men snittkarater varierer som sagt frå skole til skole og fra år til år.

 

Det stemmer at for å jobbe offshore må du ha godkjent helseattest samt sikkerhetskurs. Dette hjelper skolen til med. Sikkerhetskurset varer i 3 uker (Grunnlegende og vidaregående sikkerhetskurs IMO50 og IMO80), dette inneholder ting som førstehjelp, redningsfarkoster, brannslokking osv.. Helseattesten tar for seg ting som syn, bmi, narkotikabruk osv.. Hørsel blei ikkje testa når eg var å fekk helseattesten, men trur egentlig dette er et punkt og. Du kan fint jobbe på båt om du bruker briller, så lenge synet fungerer bra når brillene er på, og du ikke er fargeblind. I hovedsak skal du kunne jobbe på båt så lenge du ikke er en fare for deg selv eller andre, eller har en medisinsk tilstand som tilsier at du kan ha behov for akutt medisinsk behandling.

Håper jeg fikk oppklart noe med dette svaret :)

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...