Gå til innhold

Bitcoin futures; begynner nedturen nå?


  

18 stemmer

  1. 1. Vil Bitcoins inntreden i futures-markedet være positivt eller negativt for kursutviklingen?



Anbefalte innlegg

Det første future-markedet starter vel opp 10 desember. Ser ut for at miljøet mener dette er en positiv ting.

 

Jeg tror det er negativt. Veldig negativt.

 

Begrunnelse: Frem til nå har ingen hatt penger på å tjene på at Bitcoin prisen går ned. Når nå de kan kjøpe futures og således posisjonere seg for gevinst når Bitcoin prisen går ned åpner dette opp for betydelige manipulasjonsmuligheter for de virkelig store gutta.

 

Jeg spår at de neste ukene/månedene blir alvorlig rufsete farvann for Bitcoin prisen.


Anonymous poster hash: 5be69...dc5



Anonymous poster hash: 5be69...dc5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan ser du for deg at dette skal skje i praksis? 

 

La oss si at du går short én terminkontrakt med bitcoin. Skal du tjene penger på denne alene er du avhengig av at prisen går ned før terminkontrakten utgår.

 

Hvordan skal du så manipulere kursen for å tjene penger på denne kontrakten? 

 

Ved å spre rykter om prisfall? Slike forsøk på kursmanipulasjon er strengt ulovlig for regulerte produkter, men vel mulig at dette ikke gjelder bitcoin. Andre alternativ kan være å selge større posisjoner du alt har selv, men da risikerer du også å tape penger på ditt eget salg der og er i så fall avhengig av at du faktisk kan utløse prisfall av betydning. Og det er kanskje ikke så sannsynlig at du får til...?

 

For de fleste andre varer og valutaer vil et terminkontraktmarked mest sannsynligvis være stabiliserende ettersom alle aktører har en mulighet til å overføre og håndtere risiko. Det er vel mulig at bitcoin er annerledes. Men tradisjonelt er det vanskelig å manipulere kurser i et marked for enkeltpersoner, så sant det ikke er et veldig tynt marked og du på en eller annen måte har stor markedsmakt.

 

Bitcoin virker veldig uforutsigbart og uoversiktlig uansett, men når du ser hvor høyt bitcoin har gått på kort tid, så vil ikke et prisfall være usannsynlig enten vi har terminkontraktmarked eller ei. :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

1) Hvorfor er TS anonym? Er det noe poeng i å poste anonymt, når tråden ikke omtaler personlige eller sensitive ting?

2) Jeg vil gjerne ha posters kommentar/vurdering av det som det blir linket til i post #3. Du får en bedre diskusjon hvis du skriver egne meninger, enn å henvise til linker.

Lenke til kommentar

Hvorvidt futures vil påvirke kursen vet jeg ikke noe om, men det er et par grunner til at jeg er enig med TS om at vi er nær et kryptovaluta-kræsj

 

1. Bitcoin har hatt en ekstrem utvikling med 1100% stigning siste året, og står i dag på ca. 100.000kr. Historisk sett har slike voldsomme kursoppganger ført til en like stor nedside, altså en boble.

 

kilde: https://e24.no/boers-og-finans/bitcoin/naa-koster-en-bitcoin-over-100-000-kroner/24204177

 

2. Coinmarketcap lister i dag 1326 forskjellige kryptovalutaer, og det virker som at det kommer flere hver eneste dag. De fleste av disse omsettes omtrent ikke, og må så sies å være helt verdiløse. Jeg mistenker også at hensikten med å starte en kryptovaluta er at bakmennene skal skaffe seg noen raske penger via såkalte "Initial Coin Offerings" (les. svindel). Og trenger egentlig verden så mange forskjellige kryptovalutaer?

 

3. Det virker som om det er en euforisk stemning blant kryptoentusiastene hvor "alle" forventer at dette skal vokse inn i himmelen, og derfor investerer folk stadig mer og mer i dette. Altså er det nærliggende å tro at Bitcoin sin kursoppgang skyldes i stor grad psykologi, dette er nok et bobletegn.

 

Jeg tror dette kommer til å smelle hardt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etterlyser fortsatt en forklaring på hvordan "de store gutta" kan "manipulere prisen opp og ned" og i tillegg tjene på dette. Det er nok ikke så enkelt som mange tror. :)

 

It's possible that CME traders are buying real BTC on the exchanges now to drive the price up then take a short position in the futures market and dump dump dump their BTC in the exchanges to trigger a massive sell off and pocket the profits, then rinse and repeat.

 

Anonymous poster hash: 5be69...dc5

Lenke til kommentar

 

Etterlyser fortsatt en forklaring på hvordan "de store gutta" kan "manipulere prisen opp og ned" og i tillegg tjene på dette. Det er nok ikke så enkelt som mange tror. :)

It's possible that CME traders are buying real BTC on the exchanges now to drive the price up then take a short position in the futures market and dump dump dump their BTC in the exchanges to trigger a massive sell off and pocket the profits, then rinse and repeat.

 

Anonymous poster hash: 5be69...dc5

 

 

Ok. 

 

Så...

 

1. Jeg kjøper 2000 Bitcoins.

 

2. Går samtidig short et gitt antall terminkontrakter.

 

3. Selger mine 2000 Bitcoins.

 

4. Håper på et prisfall og innkasserer eventuell gevinst på mine terminkontrakter? 

 

Hva hvis det ikke blir prisfall? Etterspørselen virker å være stor etter Bitcoin per i dag. 

 

Kursmanipulasjon skjer nok, men det er ikke så enkelt og rett frem som mange tror. 

Lenke til kommentar

Kursmanipulasjon på akkurat dette markedet virker jo forferdelig enkelt. Den auksjonen som futuremarkedet henter sine kurser fra har inntil nylig hatt et daglig volum på ca. $1,3M. (https://www.wsj.com/articles/bitcoin-futures-launch-stokes-fears-of-manipulation-hacks-glitches-1512907201) Lite likviditet og volum gir godt grunnlag for kursmanipulasjon.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Kursmanipulasjon på akkurat dette markedet virker jo forferdelig enkelt. Den auksjonen som futuremarkedet henter sine kurser fra har inntil nylig hatt et daglig volum på ca. $1,3M. (https://www.wsj.com/articles/bitcoin-futures-launch-stokes-fears-of-manipulation-hacks-glitches-1512907201) Lite likviditet og volum gir godt grunnlag for kursmanipulasjon.

 

Men er det forferdelig enkelt egentlig? 

 

Som nevnt over tror jeg ikke det er så enkelt som mange tror. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...